Maalaus ja lakkaus

Sitä sun tätä muihin ryhmiin kuulumatonta. Tärkeät linkit ilmoitukseen LINKKEJÄ ja VINKKEJÄ tai kerro jos joku asia nyppii.
Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
jryti
Viestit: 855
Liittynyt: 18 Tammi 2006, 09:57
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja jryti »

Maalasin eilen maalasin isommalta alalta. Karhensin punaisella karhun kielellä. Nyt maali ainakin vesihiotun lakan päällä näyttää paremmalta. Heikko häivyttäminen taisi eka kerralla olla ongelman syynä. Tänään lakka päälle niin saas nähdä mikä on lopputulos :D
Homma hanskassa, mutta hanskat...No ne nyt oli jossain!

Museoleimassa -72 Coupe GT 2000
2x 12m -65
Beornegar
Viestit: 308
Liittynyt: 03 Kesä 2009, 11:30
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Beornegar »

tanari kirjoitti:toi millä mersu maalataan on ihan wanhantyylinen akryyli
Juu juu, no ne ainakin sietää melko hyvin kaikenlaista allansa :D
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
2.6 V6 Audi 100 -94
2.6 V6 17M -70
Beornegar
Viestit: 308
Liittynyt: 03 Kesä 2009, 11:30
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Beornegar »

jryti kirjoitti:Maalasin eilen maalasin isommalta alalta. Karhensin punaisella karhun kielellä. Nyt maali ainakin vesihiotun lakan päällä näyttää paremmalta. Heikko häivyttäminen taisi eka kerralla olla ongelman syynä. Tänään lakka päälle niin saas nähdä mikä on lopputulos :D
Punanen karhunkielihän vastaa sitten hionta jäljeltään p320 hiekkapaperia :wink: Toivotaan että tuli hyvä!
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
2.6 V6 Audi 100 -94
2.6 V6 17M -70
Avatar
jryti
Viestit: 855
Liittynyt: 18 Tammi 2006, 09:57
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja jryti »

Eli taas mennään pärseellä puuhun :lol: No oppi ja ikä kaikki.

Lakan ruiskutus osoittautuu mun ruumille vaikeaksi! Joko eväs ei pysy seinällä tai sitten tulee tuota appelsiinia...Siis pinnassa on kyllä evästä mutta jää silti ison tytön perskannikan näköiseksi....prkl....

Kuinka paksuina kalvoina tuo lakka kannattaisi vetää ja millaisin tauoin että onnistumis prosentti olisi edes kohtuullinen. Ympäristöhän on 20-25 asteinen talli.
Homma hanskassa, mutta hanskat...No ne nyt oli jossain!

Museoleimassa -72 Coupe GT 2000
2x 12m -65
Beornegar
Viestit: 308
Liittynyt: 03 Kesä 2009, 11:30
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Beornegar »

Noh, siitä se lähtee, harmaa kieli on sitten 1200...
Onko kuinka paksua toi sun lakkas, ohentamista voisi ainakin kokeilla? Millaisilla kerroksilla sä oot sitä laittanut?

Jokaselle lakallehan on vähän omat niksinsä, mutta yleensä suositellaan yks puolimärkä pinta n. 7min haihdutus ja sitten märkä kerros. Ite oon ihan sairaan nopee ja värikäs, joten vedän kaks märkää :D n. 10min haihdutuksella.
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
2.6 V6 Audi 100 -94
2.6 V6 17M -70
Avatar
jryti
Viestit: 855
Liittynyt: 18 Tammi 2006, 09:57
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja jryti »

Niillä ohjeilla mitkä Pöhö tuonne alkuun antoi. Vetäisen ensin sen samettisen pinnan, se kuivaksi sitten reilu kerros (että valoa vasten tulee selkeästi tasainen pinta). Siten toinen ohkaisempi kerros.

Oma epäilys on että tuo eka kerros on liian paksu tai sitten ruiskutan liian läheltä....Tai jotain.

Paikkamaalaus onnistui kuitenkin, nyt täytynee vaan yrittää häivyttää lakan raja :D
Homma hanskassa, mutta hanskat...No ne nyt oli jossain!

Museoleimassa -72 Coupe GT 2000
2x 12m -65
tanari
Viestit: 937
Liittynyt: 22 Elo 2004, 11:18
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tanari »

nyt tuli mersu maalattua... :lol:

aika valuvaista sorttia tuo musta väri :roll: viimeks kun maalasin valkosen, niin ei ollut noi herkkää. ehkä se on sitä kokemattomuutta näissä maalausjutuissa.

eka tartuntakerros + luukkujen reunoihin yms vaikeisiin paikkoihin väriä, sitten 15min odottelu ja lisää väriä.

sitten riistäyty lapasesta varmastikkin se homma, alko tulee liian äkkiä valmista pintaa ja meni ehkä 5min siitä kun auto näytti hyvältä niin ihan levottomat valumat, esim takatolppaan + toiseen takaoveen, takalampun alle.

takalampun alla olleen valuman sain seivattuu kun laskin siihen niinpaljo lisää värii että valuma meni "piiloon" mutta takatolpan valumaa ei saanut piiloon, pistin nyt kuitenkin lisää siihenkin väriä, että on varaa hioo ja kiillottaa, sama homma siihen takaoveen.

pitänee joskus toistenkin maalata mustaksi jotain, katosta tuli ihan super hyvä.
matalan pudjetin kulkineet...
Beornegar
Viestit: 308
Liittynyt: 03 Kesä 2009, 11:30
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Beornegar »

jryti kirjoitti:Niillä ohjeilla mitkä Pöhö tuonne alkuun antoi. Vetäisen ensin sen samettisen pinnan, se kuivaksi sitten reilu kerros (että valoa vasten tulee selkeästi tasainen pinta). Siten toinen ohkaisempi kerros.

Oma epäilys on että tuo eka kerros on liian paksu tai sitten ruiskutan liian läheltä....Tai jotain.

Paikkamaalaus onnistui kuitenkin, nyt täytynee vaan yrittää häivyttää lakan raja :D
Maalaustekniikastahan tuo appeelsiini suurimmaks osaks johtuu, maalia tulee liikaa, vetääkö sitten liian läheltä vai liian hitaasti, sitä en voi sanoa näkemättä :D
En tiedä, tää on jo vähän mielipidekysymys, mutta ite jättäisin tuon viimeisen ohkasen kerroksen vetämättä. Mutta, Pöhöllä on näistä hommista enemmän kokemusta, kannattaa kuitenkin ehkä häneen luottaa enemmän :D

Onko missä kohtaa toi paikkamaalaus? (tänkin oon varmaan kysynyt jo satakertaa, mutta kun en jaksa selata ja on huono muisti :D ) Mikäli ei kovin suuri alue ole, esim. lokasuoja, ovi, tai alueen saa jaettua kahtia esim. listoilla yms, niin kannattaisi lakata koko alue uudestaan, lakkaa on melkein mahdoton häivyttää, jää lähes aina kuivaksi. Sitä ei sitten enää meinaa kiillottamallakaan saada pois.
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
2.6 V6 Audi 100 -94
2.6 V6 17M -70
Pöhö-Andrei
Viestit: 473
Liittynyt: 21 Joulu 2005, 11:23
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Jos lakka näyttää tosiaan sellaisen XXL-naaraan reideltä, eli "aavistuksen" muhkuraiselta tulee mieleen seuraavaa.

Lakka on ollut liian jäykkää, eli tilanne paranee ohennetta lisäämällä.

Lakka on vedetty nopealla kovettajalla ja ohenteella liian kuumassa jolloin se ei ehdi tasoittua.

Lakkaa on vain yksinkertaisesti liikaa, eli ruiskua säätämällä tai kuljetusnopeutta lisäämällä pitää ongelman poistua.

Nuo valumat kertoisi kyllä hieman siitä, että kuljetat liian hitaasti jolloin oikein sekoitettu lakka ei vain yksinkertaisesti jaksa pysyä seinällä. Jossain määrin tätä ongelmaa saat poistettua leventämällä viuhkaa.

Hieman hankala neuvoa näin kirjoitetun tekstin muodossa, melkein pitäisi livenä nähdä maalaustapahtuma, jolloin melkeinpä suoralta kädeltä voi sanoa missä menee metsään.
Avatar
jryti
Viestit: 855
Liittynyt: 18 Tammi 2006, 09:57
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja jryti »

No jelppi se on pienikin ohje :D

Epäilen että tosiaan tuo eka kerros on mulla aina liian paksu. Pitänee kokeilla ensikerralla (huomenna) siten että jätän eka kerroksen ohkaisemmaksi ja sitten 10min päästä toinen mokoma päälle. Voisi myös kokeilla ohentaa aavistuksen enemmän lakkaa kun tuo lakka tuntuu niin jämäkältä eväältä.
Homma hanskassa, mutta hanskat...No ne nyt oli jossain!

Museoleimassa -72 Coupe GT 2000
2x 12m -65
Pöhö-Andrei
Viestit: 473
Liittynyt: 21 Joulu 2005, 11:23
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Jäi vielä yksi pointti kysymättä.

Ruiskutuspaine, monen barin paineella olet lakkaa vetänyt?
Avatar
jryti
Viestit: 855
Liittynyt: 18 Tammi 2006, 09:57
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja jryti »

Pöhö-Andrei kirjoitti:Jäi vielä yksi pointti kysymättä.

Ruiskutuspaine, monen barin paineella olet lakkaa vetänyt?
Kompuran lähellä olevassa mittarissa noin 3-3.2 baria. Sen jälkeen 10m letkua, vedenerotin, 10m letkua. Eli olisikohan ruiskulla 1-1.5 baria vähemmän? Mulla olisi mittari suoraan ruiskulle, mutta en ole pitänyt paikoillaan kun tuntuu niin kömpelöltä. Jos käytän mittaria paikoillaan niin millaisia paineita ruiskulla kannattaisi käyttää? Tieten riippuu maalistakin?
Homma hanskassa, mutta hanskat...No ne nyt oli jossain!

Museoleimassa -72 Coupe GT 2000
2x 12m -65
Pöhö-Andrei
Viestit: 473
Liittynyt: 21 Joulu 2005, 11:23
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Joskus kuulin tälläisen väittämän, että 10 metriä letkua aiheuttaa 1 barin paine-heiton. Eli jos kompuran mittari näyttää 4 baria heittelehtii paine 3-4 barin välissä jos letkua on tuo mainittu 10 metriä. Jos taas vastaavasti letkua on 20 metriä, pyörii tuo paine ruiskulla 2-4 barin välissä. Eli liipasinta painettaessa paine on kyllä sen mitä mittari näyttää mutta putoaa hyvin nopeasti. Tämän kuulee ihan korvin, ja näkee myös maaliviuhkan käytöksessä

Noihin antamiisi arvoihin peilaten 3bar kompuralla =>20m letkua=> ruiskulla 1-3bar. Aiheuttaa varmasti ongelmia.

Parasta tietenkin olisi jos paineensäädin olisi mahdollisimman lähellä ruiskua jolloin noiden letkujen vaikutus minimoituu.

Oletko seurannut mittarin käyttäytymistä ihan vaikka tyhjää ruiskua käytettäessä, tai onko havaittavissa ilmavirtauksen heikentymistä pitkään liipasinta pohjassa pidettäessä?

Itselläni on kompuran päästä ilmanotto, josta letkulla paineensäätimelle jossa myös vedeneroitin, jonka jälkeen 10 metriä letkua ja ruiskun juuressa toinen säädin. Tuolla ensimmäisellä pudotan 5-8 barin välissä seilaavan säiliöpaineen 4 baariin ja ruiskussa olevalla sitten tarvittavaan käyttöpaineeseen. Jotenkin tuntuu että näin menetellen ilmavirtaus ja paine ruiskussa pysyy aika hyvin tasaisena.
Avatar
jryti
Viestit: 855
Liittynyt: 18 Tammi 2006, 09:57
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja jryti »

No niin aloittelen tässä kaverin auton maalausta:. Testasimme paineet ja lisäsimme säätimen ruiskulle. Tulos oli seuraavanlainen:
-Kompuran säätimellä "lepo" 7.1 kg/cm2
-Kompuralla kun ruiskutus päällä 6.4
-Ruiskulla lepo 6.5 (eroa mittareissa tai sitten paine laskee levossakin?)
-ruiskulla ruiskutuksen aikana 3.7

Eli laskee 2.7 kg/cm2 tuohon 20m letkua ja erottimeen.

Nostin paineet kompuralta siten että jaksaa tulla letkujen läpi ruiskulle 3 kg/cm2 (levossa 3.5)

Eli paineet on aikaisemmin olleet mitä sattuu (alle 2......) :oops:
Homma hanskassa, mutta hanskat...No ne nyt oli jossain!

Museoleimassa -72 Coupe GT 2000
2x 12m -65
Avatar
jryti
Viestit: 855
Liittynyt: 18 Tammi 2006, 09:57
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja jryti »

Kaverin auton maalaus ja lakkaus onnistui ihan hyvin! Laskin ruiskun painetta lakkauksen aikana 0.5:llä, kun lakkaa tuntui olevan enemmän ilmassa kuin pellissä. Karman laki vissiin kun onnistuu kun tekee muille. Omiaan kun maalaa niin tulee täyttää pskaa :-(
Homma hanskassa, mutta hanskat...No ne nyt oli jossain!

Museoleimassa -72 Coupe GT 2000
2x 12m -65
Vastaa Viestiin