Katsastuksesta

Sitä sun tätä muihin ryhmiin kuulumatonta. Tärkeät linkit ilmoitukseen LINKKEJÄ ja VINKKEJÄ tai kerro jos joku asia nyppii.
Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
FoorttiFani
Viestit: 974
Liittynyt: 23 Loka 2007, 21:10

Viesti Kirjoittaja FoorttiFani »

dodii sitä minäkin, meinas laskee katsuri mulle vielä ihan liikaa prosenttajakin :)
Taunus-Sälli
Viestit: 1379
Liittynyt: 22 Kesä 2007, 00:56
Paikkakunta: viiala

.

Viesti Kirjoittaja Taunus-Sälli »

kai se oli laskenu sen mukaan että vaihdat vielä sen peränki.. :roll: sit varmaan se 36% ois aika lähellä...
Taunus 2.0 GX 82
Taunus 1.6 L 73 stw
Avatar
Mois
Viestit: 7869
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Mut jos on pipipää se katsuri, niin mitäs teet? Siltähän se vaikuttaa et kaverilla ei oo kaikki kotona!
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
vilunki78
Viestit: 289
Liittynyt: 19 Touko 2005, 17:31
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Viesti Kirjoittaja vilunki78 »

laskin väärin. sehän on 22 8)
Pöhö-Andrei
Viestit: 473
Liittynyt: 21 Joulu 2005, 11:23
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Tuo prosenttilukema elää hieman riippuen ihan siitä, millaista painoarvoa apulaitteille laitetaan. Startti ja laturi oli vanhan taulukon mukaan 1.5% kappale moottorin saadessa 12% eli näistä yhteensä 15. Uudessa taulukossa on näköjään jyvitystä muutettu eli moottori on 14%:n kakku.

Ehkä tuosta saa hyvitystä käyttämällä auton omaa laturia ja starttia sekä jäähdytintä. Olettaisin, että koneelle tulisi 12%. VAihteisto ja kardaani on sitten 8% ja jos tuo taka-akseli on pakko vaihtaa siitä kilahtaa prosentteja 4. Yhteensä siis 24% eikä suinkaan 36% mitä nyt ensimmäiseksi on tarjottu. Taitaa olla konttorilla vanhat taulukot käytössä sillä siellä akseleiden osuus oli 10% per akseli takavetoisessa ajoneuvossa jolloin tuo 36% olisi varsin lähellä oikeaa, ilman hyvityksiä laturista startista sekä jäähdyttimestä.

Tokihan jos tuunaat sen 2.0 koneen eli laittamalla siihen alkuperäisen 1.6 kannen saat siitäkin prosentit kotiin ja käytät alkuperäistä kardaania vaihtamalla siihen vain lähdön.
Avatar
FoorttiFani
Viestit: 974
Liittynyt: 23 Loka 2007, 21:10

Viesti Kirjoittaja FoorttiFani »

jepjep, täytyy selvitellä hänelle tota asiaa.
Avatar
samiharju
Viestit: 1070
Liittynyt: 12 Syys 2004, 15:19
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

eikä oo ainut katsuri joka ei oo vieläkään sisäistäny "uutta" vasta pari vuotta voimassa ollutta rosenttitaulukkoa XD vanhassa kun "moottori apulaitteineen" käsite käsitti koneen, startin, laturin, nykyään samalla "moottori apulaitteineen" käsitetään myös vaihteisto, kardaani jne osia..

moottori 14%, laatikko ja kardaani 8%, jousista pitää laittaa 0,5-1%. taka-akseli on 4%
Pöhö-Andrei
Viestit: 473
Liittynyt: 21 Joulu 2005, 11:23
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Eipähän tuota kahdessa vuodessa ehdi oppimaan. :wink:

Mielestäni erikoista että noista jousista "pitää" laittaa 0,5-1%. Eikö niitä lasketa kulutusosiksi, ihan kuten palloniveltä tai jarrulevyä jotka kuluttua, tai tässä tapauksessa vaikka katkettua on uusittava. Mites iskarit, nehän voi lukea samaan sarjaan noiden jousien kanssa. Ainakin ne pelaa hyvin yhteen.
Avatar
samiharju
Viestit: 1070
Liittynyt: 12 Syys 2004, 15:19
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

täydennyskoulutuksessa oli syksyllä joku katsastaja tosinaamalla kyselly ääneensä että onko ny tullu joku uus rosenttitaulukko ja käytetäänkö nää vanhat ensin loppuun? :P
Sierra2.3-16v
Viestit: 58
Liittynyt: 04 Kesä 2008, 20:25
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Sama oli täällä sierraa muutoskatsastellessa 07 loppuvuodesta, laski 12% enemmän kuin olin itse laskenut kotona.. No, asiahan selittyi nimenomaan sillä, että oli vanha prosenttitaulukko konttorilla käytössä.. Eikä meinannut sitten millään uskoa, väitti että heillä on uus ja AKEn sivuilla se vanha :lol:
Aikani kun vänkäsin asiasta, suostui tulemaan koneelta katsomaan asian, yskäisi ja totesi että oot oikeessa.. :wink:
No, ei tietenkään toimi joka äijän kohdalla jos on jotain muuta nestettä päässä virtaamassa, mutta jos itse laskee kaiken etukäteen ja kysyy asiallisesti missä kohtaa katsurin näkemykset eroaa omista, niin pitäis saada ihan asialliset prosentit nykysäädöksillä.
Mustang GT Convertible 1988
Mustang HT 1966 [tulossa]
Mondeo Ghia stw 2003
Avatar
taunusstyle
Viestit: 1429
Liittynyt: 02 Marras 2004, 05:03
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja taunusstyle »

mulle taas ei oo katsuri laskenu minkään näkösiä prosentteja vaikka on koko tekniikka vaihettu,alunperin 1.6 ja nyt se kakslitranen kutonen.auto on muutos katastettu vaan eikä nuita rosentteja oo missään papereissa,sano katsastaja viimeksi että "sullahan voi olla mikä tahansa motti pellin alla ku ei oo merkitty moottorin tyyppiä mihinkään"
ruoste! mitä mainioin ruuvilukite
Avatar
Mois
Viestit: 7869
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

taunusstyle kirjoitti:mulle taas ei oo katsuri laskenu minkään näkösiä prosentteja vaikka on koko tekniikka vaihettu,alunperin 1.6 ja nyt se kakslitranen kutonen.auto on muutos katastettu vaan eikä nuita rosentteja oo missään papereissa,sano katsastaja viimeksi että "sullahan voi olla mikä tahansa motti pellin alla ku ei oo merkitty moottorin tyyppiä mihinkään"
Mulla kans lukee vain moottorin tilavuus, ei muuta... Katsastettu 2.0 V6 konelle ja nyt kiinni 2.0 OHC...
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Pöhö-Andrei
Viestit: 473
Liittynyt: 21 Joulu 2005, 11:23
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

taunusstyle kirjoitti:mulle taas ei oo katsuri laskenu minkään näkösiä prosentteja vaikka on koko tekniikka vaihettu,alunperin 1.6 ja nyt se kakslitranen kutonen.auto on muutos katastettu vaan eikä nuita rosentteja oo missään papereissa,sano katsastaja viimeksi että "sullahan voi olla mikä tahansa motti pellin alla ku ei oo merkitty moottorin tyyppiä mihinkään"
Aika reilu katsastusmies...

Valitettavasti kuitekin liian hyvää ollakseen totta. Moottorista ja mahdollisesta vaihdelaatikosta on joka tapauksessa prosentit menneet, vaikkei niitä olisikaan otteeseen merkittykään.

Tuohon "sullahan voi olla mikä tahansa motti pellin alla" lauseeseen olisi kaivannut tarkennusta jossa olisi spesifioitu moottorin tilavuus, teho ja paino. Jos ne pysyy nyt muutoskatsastetun moottorin rajoissa niin homma ok, periaatteessa kuitenkin esim 2.0 ohc koneen muutos vastaavan kokoiseen V6 koneeseen vaatisi muutoskatsastuksen sillä moottoreiden painoero on sellainen, että lisääntynyt etuakselimassa pitäisi kompensoida ja lisäksi etujousissa on huima 7mm pituusero vapaana mitattuna unohtamatta tätä suuren suosion saanutta taka-akselin välityssuhdetta, molemmissa kuitenkin B-tyypin akseli. Mallisarjan sisällä tehtävät muutokset ovat tosin helpompia, eli tuohon painon kompensointiin ei niin huomiota tarvitse kiinnittää, mutta jouset pitäisi vaihtaa jos haluaa ihan lain kirjaimen täyttää. Tosin tuon vapaan pituuden määrittely voi olla hieman niin ja näin toteutettavissa varsinkin jos jouset on autossa kiinni.


Näistä saa tosi hyvin herkullisia juttuja.
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

Yippee jaa hiihuu :D
Leima tuli Rieskaan taas kerran rimpuilulla,kässäri teki
sen verran kiusaa että ei auttanut kuin kahden rikkinäisen
satulan jälkeen huolia motonetista tehdaskunnostettu.
Mutta nyt toimii,korjauskehotukselle jäi edelleen automaatin öljyvuoto.
Kivaa kun on se leima kumminkin taas vuodeksi jollain kulkineella.
Taunus Maximus =)
Avatar
ft79
Viestit: 2091
Liittynyt: 20 Huhti 2005, 16:42
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja ft79 »

Pöhö-Andrei kirjoitti:
taunusstyle kirjoitti:mulle taas ei oo katsuri laskenu minkään näkösiä prosentteja vaikka on koko tekniikka vaihettu,alunperin 1.6 ja nyt se kakslitranen kutonen.auto on muutos katastettu vaan eikä nuita rosentteja oo missään papereissa,sano katsastaja viimeksi että "sullahan voi olla mikä tahansa motti pellin alla ku ei oo merkitty moottorin tyyppiä mihinkään"
Aika reilu katsastusmies...

Valitettavasti kuitekin liian hyvää ollakseen totta. Moottorista ja mahdollisesta vaihdelaatikosta on joka tapauksessa prosentit menneet, vaikkei niitä olisikaan otteeseen merkittykään.

Tuohon "sullahan voi olla mikä tahansa motti pellin alla" lauseeseen olisi kaivannut tarkennusta jossa olisi spesifioitu moottorin tilavuus, teho ja paino. Jos ne pysyy nyt muutoskatsastetun moottorin rajoissa niin homma ok, periaatteessa kuitenkin esim 2.0 ohc koneen muutos vastaavan kokoiseen V6 koneeseen vaatisi muutoskatsastuksen sillä moottoreiden painoero on sellainen, että lisääntynyt etuakselimassa pitäisi kompensoida ja lisäksi etujousissa on huima 7mm pituusero vapaana mitattuna unohtamatta tätä suuren suosion saanutta taka-akselin välityssuhdetta, molemmissa kuitenkin B-tyypin akseli. Mallisarjan sisällä tehtävät muutokset ovat tosin helpompia, eli tuohon painon kompensointiin ei niin huomiota tarvitse kiinnittää, mutta jouset pitäisi vaihtaa jos haluaa ihan lain kirjaimen täyttää. Tosin tuon vapaan pituuden määrittely voi olla hieman niin ja näin toteutettavissa varsinkin jos jouset on autossa kiinni.


Näistä saa tosi hyvin herkullisia juttuja.
mitenkös jos tulee kinaa katsastussedän kanssa, ja "valehtelee" että ne on "madallus jouset" kun eihän
tän ikäsissä autoissa tarvita TUV todistusta.. prosentit taitaa mennä jousista..vaikka eihän niitä oo edes vaihdettu..???
Taunuksella apiallle 2016 tai sitten -17.... tai joskus..
Vastaa Viestiin