Tärinän syy löytyi, korjausapua?

Sitä sun tätä muihin ryhmiin kuulumatonta. Tärkeät linkit ilmoitukseen LINKKEJÄ ja VINKKEJÄ tai kerro jos joku asia nyppii.
Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

Mois kirjoitti: Mul ei kestänny ku 50 kilsaa korjattu kardaani vaik oli ammattimies korjannu, ristikko oli liian väljä siihen kardaaniin ja ne lukitukseksi tehdyt hitsaukset petti...
Voikos sanoa ammattimieheksi, ku asentaa väärän kokosen ristikon :wink:
Kyllähän kuppeihin täppejä hitsaillaan, mutta ei mielestäni ole vättämätöntä jos kupit on tarpeeksi naftit pesiinsä. Toisaalta pitäs olla ihan selvä ettei homma toimi jos kuppi on väljä pesäänsä vaikka heppais sen kiinikki, saatika että prikalla lukitaan.
Keskittämisessä ei pitäs olla ongelmaa jos mauseri pysyy käessä.

Tokikaan homma ei ihan alottelevan autonroplaajan hommia ole :wink:

Maksimissaan tunnin homma, kun vie kardaanin sinne pajaan ei pitäs kyllä 60-70e enempää työn maksaa. Ammattimies vaihtaa siinä ajassa kaikki ristinivelet.
Älä ota sitä niin vakavasti!

Scorpio 2.9 at -91 coupe
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

p3 kirjoitti:
Mois kirjoitti: Mul ei kestänny ku 50 kilsaa korjattu kardaani vaik oli ammattimies korjannu, ristikko oli liian väljä siihen kardaaniin ja ne lukitukseksi tehdyt hitsaukset petti...
Voikos sanoa ammattimieheksi, ku asentaa väärän kokosen ristikon :wink:
Kyllähän kuppeihin täppejä hitsaillaan, mutta ei mielestäni ole vättämätöntä jos kupit on tarpeeksi naftit pesiinsä. Toisaalta pitäs olla ihan selvä ettei homma toimi jos kuppi on väljä pesäänsä vaikka heppais sen kiinikki, saatika että prikalla lukitaan.
Keskittämisessä ei pitäs olla ongelmaa jos mauseri pysyy käessä.

Tokikaan homma ei ihan alottelevan autonroplaajan hommia ole :wink:
Ristikko oli ihan itse ostama ja Motonetista ja 3 kpl ostin samalla kertaa. En tiiä et oliko siin valmistusvika vai mikä lie tai sit oli vanhan ristikon kuppi pyörinny reiässään, ei kyl siltä näyttänny. Homma jäi mysteeriksi koska en kyselly siitä sen enempiä koska takuuna korjasivat... SE ristikonkuppi liikku kyl ihan sormivoimilla siinä ristikon reiässä :D
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
PimpBot9000
Viestit: 322
Liittynyt: 19 Touko 2008, 21:40
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja PimpBot9000 »

Tuossa eräs taunustelija lähestyi minua ja tarjosi kokonaan uuttaa kartaania. Sen ilmeisesti voisi vaan heittää sisään? Vai voiko se olla niin yksinkertaista?
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

PimpBot9000 kirjoitti:Tuossa eräs taunustelija lähestyi minua ja tarjosi kokonaan uuttaa kartaania. Sen ilmeisesti voisi vaan heittää sisään? Vai voiko se olla niin yksinkertaista?
Kyllä se on niin yksinkertaista! Jos ihan uutta meinaat ostaa, niin tuolta löytyy paras vaihtoehto: http://www.ape-import.com/kardaanit.htm
Eli tommonen 1-osainen ihan uus kardaani. TAUNUKSEEN MITOITETTU, 1-OSAINEN, KOKO PITUUS 1455 mm € 250.00
Itsellä just samanlainen tällä hetkellä taunuksen alla ja voin vain kehua sitä ja menee "heittämällä" paikoilleen :D
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

Jos se tosiaan on uusi ja hyvin säilötty
eli ei ole heitelty kaaressa varastoon niin eihän siinä muuta kummempaa.
Alle vaan ja menoksi.
Taunus Maximus =)
Avatar
PimpBot9000
Viestit: 322
Liittynyt: 19 Touko 2008, 21:40
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja PimpBot9000 »

Janzamar kirjoitti:Jos se tosiaan on uusi ja hyvin säilötty
eli ei ole heitelty kaaressa varastoon niin eihän siinä muuta kummempaa.
Alle vaan ja menoksi.
Ilmaisin itseäni hiukan väärin, siis kyseessä ei ole pakasta vedettävä vaan käytetty. Eli ilmaisulla uusi tarkoitin siis että koko kardaanin vaihtoa eikä pelkän nivelen vaihtoa. Mutta jos kokonaan meinaa kardaanin vaihtaa, onko järkevintä ostaa tuo enklannissa valmistettu?
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Meikäläinen tarjos sulle sitä yhtä kardaania ja sekin menee ihan heittämällä. En oo viel käynny tarkistamassa et onko siinä varmasti se keskilaakeri ja laakerin kannatinkumi ihan OK, mut muuten se on ainakin ihan priimakunnossa.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
PimpBot9000
Viestit: 322
Liittynyt: 19 Touko 2008, 21:40
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja PimpBot9000 »

Mois kirjoitti:Meikäläinen tarjos sulle sitä yhtä kardaania ja sekin menee ihan heittämällä.
Katos joo. Sokea mikä sokea.
fonzie
Viestit: 329
Liittynyt: 10 Tammi 2005, 00:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja fonzie »

Mois kirjoitti:
PimpBot9000 kirjoitti:Tuossa eräs taunustelija lähestyi minua ja tarjosi kokonaan uuttaa kartaania. Sen ilmeisesti voisi vaan heittää sisään? Vai voiko se olla niin yksinkertaista?
Kyllä se on niin yksinkertaista! Jos ihan uutta meinaat ostaa, niin tuolta löytyy paras vaihtoehto: http://www.ape-import.com/kardaanit.htm
Eli tommonen 1-osainen ihan uus kardaani. TAUNUKSEEN MITOITETTU, 1-OSAINEN, KOKO PITUUS 1455 mm € 250.00
Itsellä just samanlainen tällä hetkellä taunuksen alla ja voin vain kehua sitä ja menee "heittämällä" paikoilleen :D
Tän kardaanin kanssa kannattaa ottaa huomioon se, että se ei mahdu V6:n vakioputkiston kanssa. Muuten suosittelen ehdottomasti.

Ja toinen huomioon otettava seikka on, että kardaani tulis tasapainottaa ristikoiden vaihtamisen jälkeen.. Ja se maksaa.
Taunus 4D XL 1600 vm. 1971

entiset Taunukset:
Taunus 4D XL 2000 V6 vm. 1973
Taunus Coupe GXL 2600 V6 autom. vm. 1972
Taunus Coupe GT 2000 V6 vm. 1972
Avatar
PimpBot9000
Viestit: 322
Liittynyt: 19 Touko 2008, 21:40
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja PimpBot9000 »

fonzie kirjoitti:Ja toinen huomioon otettava seikka on, että kardaani tulis tasapainottaa ristikoiden vaihtamisen jälkeen.. Ja se maksaa.
Okei, kardaanin uusiminen kuulostaa järkevämmältä kun ei sitä näemmä itseään kipeäksi tarvitse maksaa. Mietiskelin vain että näinköhän vaihto onnistuisi avuttomaltakin, ihan vaan sen takia että saisi vähän rintakarvoja lisää. Ainakin kovin yksinkertaiselta (siis teoriassa) operaatiolta vaikuttaa. Peräloosterista löytyy peräti yksi kappaletta pukkeja että autoa saisi sen verran ylös että mahtuisin sinne ryömimään.

Vai onko tässä jotain suuria ryssimisvaaroja (siis sen lisäksi että kuolen taunuksen murskaamana), että parasta vaihdattaa jossain huoltamossa: siinä ei varmaan ammattimiehellä kauaa nokka tuhise.
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Ne kardaanin takalaipan pultit voi olla hankala saada löysättyä jos on pyörät ilmassa, muuta suurempaa ongelmaa ei pitäis olla. Autonosturin päällä on kyllä helppo toimenpide, mut ne vaihdelaatikon öljyt sieltä tuppaa ulos tulemaan joten oltava nopee ja tyrkättävä heti uus kardaani sisään laatikkoon kun vanhan nykäsee ulos :D Jos pihalla tekee, niin niitä pukkeja saa olla 2 kpl ja laittaa molemmat perän akseliputkien alle. Onnistuu tietyst yhenkin pukin kanssa jos nostaa vaan toisen kupeen ylös.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
PimpBot9000
Viestit: 322
Liittynyt: 19 Touko 2008, 21:40
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja PimpBot9000 »

Mois kirjoitti:Ne kardaanin takalaipan pultit voi olla hankala saada löysättyä jos on pyörät ilmassa
Sitä tässä kanssa pohdiskelin, että ne pultit on varmaan väännetty aika lujasti kiinni. Ja jos onnistun ne ryssimään niin sitten tuleekin kohtuullisia ongelmia.
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

PimpBot9000 kirjoitti: Sitä tässä kanssa pohdiskelin, että ne pultit on varmaan väännetty aika lujasti kiinni. Ja jos onnistun ne ryssimään niin sitten tuleekin kohtuullisia ongelmia.
Unohin et Tanessa on käsijarru :lol: Käsijarru päälle, niin kyl ne pultit pitäs aika helposti irrota, välil joutuu käsijarrua löysäämään ja kääntämään kardaania eri asentoon et pääsee paremmin toisiin pultteihin käsiks. Ne kardaanin laipan pultit vaatii 15 mm lenkkiavaimen ja kardaaninkannatinlaakeri on kahdella 8 mm pultilla muistaakseni kiinni ja ne vaatii 13 mm hylsyn tai ehkä ne lähtee lenkilläkin, en nyt just muista miten siellä on tilaa :D
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

Laita jotain Rost-offia tai Crc:tä puoleksi tunniksi pultteihin muhimaan
ennen kuin alat vääntämään,mutta ei tuossa mitään korjaamoa tosiaan tarvi.
Se kardaanin tasapainotus on ainoa varsinainen "ongelma" ja siitä
selviää tosiaan sitten rahalla,tai parilla putkiklemmarilla voi itsekin yrittää
tuota tasapainotusta tehdä.
Aika työlästä pomppia auton alle tämän tästä mutta
olis ainakin halpaa.
Elikkä klemmarit kiinni vaikka puolen kierroksen välille aluksi
ja sitten toista siirtämällä kokeilee pikkuhiljaa
josko tärinä vähenee..tosin jos se kardaani on kunnossa niin
eihän tuota ongelmaa välttämättä edes tule.
Taunus Maximus =)
Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

Muutama ristinivel on tullu joskus vaihettua, eikä niitä oo tarvinnu painottaa.
Tietenki jos ei hommasta ole varma, ni kannatteehan se teettää ammattilaisella.
Ne haarukat saa kyllä hakattua kieroon, ja jos viel painetaan kupit väkisin ruuvipenkissä paikalleen, ravistaahan se sitte.
Älä ota sitä niin vakavasti!

Scorpio 2.9 at -91 coupe
Vastaa Viestiin