Miten autonrassaamistaito opitaan?

Sitä sun tätä muihin ryhmiin kuulumatonta. Tärkeät linkit ilmoitukseen LINKKEJÄ ja VINKKEJÄ tai kerro jos joku asia nyppii.
Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
PimpBot9000
Viestit: 322
Liittynyt: 19 Touko 2008, 21:40
Paikkakunta: Helsinki

Miten autonrassaamistaito opitaan?

Viesti Kirjoittaja PimpBot9000 »

No, siinähän se oleellinen tulikin. Ostin viimekesänä ensimmäisen autoni (opel kadett c), jolla ajelinkin 3 kk kunnes katsatuksen aika koitti ja katsatuspapereissa luki "oikean raidetangon pään sisäpää väljä" ja "jarrut puoltaa yli 30%". Ymmärsin kyllä että ko. vikojen korjaaminen olisi sangen helppoa jos vaan tietäisi mitä tekisi. Myin auton sikahalvalla autonrassaamisen hallitsevalle henkilölle joka korjasi viat alta aikayksikön ja myi rassin eteenpäin n. 1000 % voittomarginaalilla.

Nyt ostin Taunuksen kesäksi ja hirveä halu olisi päästä rassaamaan kun näin kolmenkympin kriisin korvilla tajusin että yliopistopellenä en osaa mitään ns. tosimieshommia. Isäni on täysi tumpelo, enkä tunne ketään rasvasormihenkilöä eli olen tässä asiassa täysin tyhjän päällä. Internetissä surffaten olen opiskellut auton tekniikkaan ja toimintaperiaatteeseen liittyvää teoriaa, mutta olisi tarkoitus siirtyä käytännön puolelle.

Eli miten helvetissä autonrassaamisen jalon taidon voi oppia?

PS. ja tämä on ihan vakavissaan esitetty kysymys josko pilkkakirves ei ihan älyttömästi laulaisi. Jokainen on kai aloittelija jossain vaiheessa lajissa kuin lajissa.
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

No lukeminen tietysti kannattaa että tietää periaatteet suunnilleen,
sen jälkeen se on vaan sitä yritystä ja erehdystä niinkuin mikä tahansa
uusi juttu. Eli joutuu rikkomaan todennäkösesti useammankin osan
ja katkomaan pultteja että tulee se sellainen "sormimomentti" tutuksi.
Tekemällä sen vaan oppii jos oppii.
Itte en osaa vieläkään :lol:
Taunus Maximus =)
Avatar
PimpBot9000
Viestit: 322
Liittynyt: 19 Touko 2008, 21:40
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja PimpBot9000 »

No, huomenna olisi tarkoitus ottaa starttimoottori irti, avata ja putsata se ja kattoa lähteekö auto vielä käyntiin sen jälkeen. Tämäkin operaatio jossainmäärin epäilyttää kun öljyn lisääminen on ollut monimutkaisin ja teknisin operaatio, jonka olen auton parissa tehnyt (jos ei lasketa renkaiden vaihtoa).
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

Hyvä digikamerakin auttaa,kuvilla jos onnistuvat on
usein parempi muisti siitä miten osat oli ennen purkamista :)
Nää wanhukset on onneksi aika yksinkertasia kuitenkin.
Taunus Maximus =)
Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

korjauskäsikirja taneen ehottomasti, voi löytyä paikallisesta kirjastostakin.
momenttiavain auttaa sit jos pultit alkaa katkeilla :wink:
mut joo kylhän nuit on joutunu usiamman tunninrassaamaan enneku on alkanu käyttään hommat.
Älä ota sitä niin vakavasti!

Scorpio 2.9 at -91 coupe
Avatar
PimpBot9000
Viestit: 322
Liittynyt: 19 Touko 2008, 21:40
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja PimpBot9000 »

Korjauskirja olis hyvä idea. Tosin olis pitäny varmaan hankkia sellanen rassi jonka kaikki osat on samasta autosta. Että tuossa moottori ja vaihdelaatikko on sierrasta. Tosin en ajatellut niihin nyt ihan ekana mennä sörkkimään. Onko nää korjausoppaat niiko vaan räjäytyskuvia vaan onko niissä oikeen ohjeita että setä on hyvä ja tekee näin ja näin?
Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

kyllä sielä ihan vaihekohtaset ohjeet on, näin korjaat.
sierran tekniikka on käytännössä sama ku 2l tanessa.
Älä ota sitä niin vakavasti!

Scorpio 2.9 at -91 coupe
Avatar
PimpBot9000
Viestit: 322
Liittynyt: 19 Touko 2008, 21:40
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja PimpBot9000 »

No sitä oonkiin ihmetelly että ku jossain sanottiin että sierran tekniikka on käytännössä sama ku taunuksessa niin mitä tää käytännössä tarkottaa? Ainakin motonettiä kun olen selaillut ihan vertailumielessä huomasin että monet sierran/taunuksen osat on samoilla koodeilla. Että onko eri vuosimallit samaa autoa käytännössä?

Jotenkin maalaisjärjellä ajattelis että autoihin ei kannata joka vuosi tehdä ihan älyttömiä muutoksia ihan vaan korjaamisen ja varaosien kannalta.
Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

2l ohc on ihan sama kone kummassaki. ( joku väläyttää et valu on eri :lol: )
erot tulee sitte moottorikoonmukana, vaihteisto ja perä nyt lähinnä tanessa.

esim: japanilaiset on kunnostautunu sittemmin, osien muuttamisessa kesken tuotannonkin. saadaan myytyä monenlaisia varaosia :roll:
Älä ota sitä niin vakavasti!

Scorpio 2.9 at -91 coupe
Avatar
PimpBot9000
Viestit: 322
Liittynyt: 19 Touko 2008, 21:40
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja PimpBot9000 »

Täytyy sanoa että sain kyllä rohkaisua sisäisen rasvasormeni kehittämiseen. Ja ennekaikkea olen kiitollinen että kukaan ei haukkunut idiootiksi (vrt. suomi24). Ilmeisesti kunnon autonrassaaja kokee jonkinlaiseksi evankeliseksi velvollisuudeksi kääntää eksyttä lammasta autonrassauksen pariin olkoonkin hän kuinka tietämätön tahansa.
Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

asialliseen kysymykseen ois asiallista saaha asiallinenvastaus :wink:
juu, kyllä itsetunnossa on vikaa jos täytyy toisten "heikkouksiin" iskeä.
Älä ota sitä niin vakavasti!

Scorpio 2.9 at -91 coupe
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

p3 kirjoitti:asialliseen kysymykseen ois asiallista saaha asiallinenvastaus :wink:
juu, kyllä itsetunnossa on vikaa jos täytyy toisten "heikkouksiin" iskeä.
Näin,ja jokaisessa joka haluaa laittaa Taunusta täytyy olla jotain hyvää :lol:
Taunus Maximus =)
Avatar
samiharju
Viestit: 1070
Liittynyt: 12 Syys 2004, 15:19
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

kantapään kautta oppii, ja kyselemällä.. omalla kohdalla mopojen ruuvailu yltyi siihen mittaan että niitä ehti olla kymmeniä jotka kaikki myytiin voitolla, lisäks kavereiden mopoja korjailin yläasteaikana paljon - rahaa vastaan toki.. lukiopelle ja tekun käynyt kun oon niin päivääkään en oo saanu käytännön opetusta autoalalle - vaikka olen käytäntöä sittemminkin opettanut vajaan vuoden amiksessa... :-)

oikeestaan eka oikea harrasteautoprojekti (http://personal.inet.fi/koti/esa.harju/escort/pk.html) opetti paljon. hommaa helpotti netti ja autofoorumit sekä silloisen kesätyöpaikan kattava työkaluarsenaali joten oppi hyvälle työkalujen kanssa. sit kun vihdoin 3v sitten sai oman tallin niin aluks vitutti kun ei ollu kunnon työkaluja, mut pikku hiljaa - joka tilistä jotain - niitä on lisää siunaantunut ja taito karttunut joka kerta kun autotallissa jotain teen.

niitä tyhmiä virheitä on sattunut ja niitä kuuluu sattuakin, ei muuten mitään opi jos ei tee samaa hommaa joskus uusiksi. Tunturi Tigeri Aquan Morini Franco Motori tuli tutuksi kun vaihteisto toimi normaalisti vasta kuudennella tai seitsemännellä kasauskerralla... :-)

Itse harrastan laaja-alaista dokumentointia tekemisistäni omalla kotisivulla, paitsi että ihmiset tykkäävät lukea on joskus kiva kollata omia tekemisiä ja muistiinpanoja tuolta projektiosiolta. ja sinne kirjataan ne lapsellisetkin virheet.. :-)
Avatar
PimpBot9000
Viestit: 322
Liittynyt: 19 Touko 2008, 21:40
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja PimpBot9000 »

Muistan kuinka aikoinaan lukioaikaisena teininä oli yleisenä huvina halveksia ja ylenkatsoa amomiehiä. Näin vanhemmalla iällä vasta tajunnut kuinka suorastaan hävettää kun ei osaa mitään tehdä ns. käsillään.

Pitääpä tässä kertoa espoolaisita työkavereistani. Joskus oli puhe auton renkaiden vaihtamisesta. Huonoin kommentti vaihdattamisen puolesta oli se että "minulla on periaate että akateemisesti koulutettuna henkilönä minulla tulee olla varaa siihen että joku vaihtaa auton renkaat puolestani." Yritin huonolla menestyksellä perustella siihen että asia on nimenomaan päinvastoin: akateemisesti koulutetun henkilön tulee edesä vähintään vaihtaa autonrenkaat että edes säilyy jonkinlainen kosketus oikeaan työhön.

Joku voi sanoa että on parempi että ammattimies vaihtaa renkaat mutta se on sivuseikka: kysymys on nimenomaan asenteesta. em. asenne on vain vastenmielistä ylemmän keskiluokan elitismiä, joka on lähinnä säälittävää.
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

http://www.opelclubfinland.fi/forum/index.php
Tuntuu että tuo "eliitti" on aika paljon esillä tuolla :lol:
Sanoisin että täällä olet aika hyvässä seurassa :wink:
Eipä,hyviä tyyppejä löytyy joka foorumilta :wink:
Jostain syystä täällä on aina vaan asiallisin meno
ainakin omasta mielestä.
Taunus Maximus =)
Vastaa Viestiin