Miten autonrassaamistaito opitaan?
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
- PimpBot9000
- Viestit: 322
- Liittynyt: 19 Touko 2008, 21:40
- Paikkakunta: Helsinki
Miten autonrassaamistaito opitaan?
No, siinähän se oleellinen tulikin. Ostin viimekesänä ensimmäisen autoni (opel kadett c), jolla ajelinkin 3 kk kunnes katsatuksen aika koitti ja katsatuspapereissa luki "oikean raidetangon pään sisäpää väljä" ja "jarrut puoltaa yli 30%". Ymmärsin kyllä että ko. vikojen korjaaminen olisi sangen helppoa jos vaan tietäisi mitä tekisi. Myin auton sikahalvalla autonrassaamisen hallitsevalle henkilölle joka korjasi viat alta aikayksikön ja myi rassin eteenpäin n. 1000 % voittomarginaalilla.
Nyt ostin Taunuksen kesäksi ja hirveä halu olisi päästä rassaamaan kun näin kolmenkympin kriisin korvilla tajusin että yliopistopellenä en osaa mitään ns. tosimieshommia. Isäni on täysi tumpelo, enkä tunne ketään rasvasormihenkilöä eli olen tässä asiassa täysin tyhjän päällä. Internetissä surffaten olen opiskellut auton tekniikkaan ja toimintaperiaatteeseen liittyvää teoriaa, mutta olisi tarkoitus siirtyä käytännön puolelle.
Eli miten helvetissä autonrassaamisen jalon taidon voi oppia?
PS. ja tämä on ihan vakavissaan esitetty kysymys josko pilkkakirves ei ihan älyttömästi laulaisi. Jokainen on kai aloittelija jossain vaiheessa lajissa kuin lajissa.
Nyt ostin Taunuksen kesäksi ja hirveä halu olisi päästä rassaamaan kun näin kolmenkympin kriisin korvilla tajusin että yliopistopellenä en osaa mitään ns. tosimieshommia. Isäni on täysi tumpelo, enkä tunne ketään rasvasormihenkilöä eli olen tässä asiassa täysin tyhjän päällä. Internetissä surffaten olen opiskellut auton tekniikkaan ja toimintaperiaatteeseen liittyvää teoriaa, mutta olisi tarkoitus siirtyä käytännön puolelle.
Eli miten helvetissä autonrassaamisen jalon taidon voi oppia?
PS. ja tämä on ihan vakavissaan esitetty kysymys josko pilkkakirves ei ihan älyttömästi laulaisi. Jokainen on kai aloittelija jossain vaiheessa lajissa kuin lajissa.
No lukeminen tietysti kannattaa että tietää periaatteet suunnilleen,
sen jälkeen se on vaan sitä yritystä ja erehdystä niinkuin mikä tahansa
uusi juttu. Eli joutuu rikkomaan todennäkösesti useammankin osan
ja katkomaan pultteja että tulee se sellainen "sormimomentti" tutuksi.
Tekemällä sen vaan oppii jos oppii.
Itte en osaa vieläkään
sen jälkeen se on vaan sitä yritystä ja erehdystä niinkuin mikä tahansa
uusi juttu. Eli joutuu rikkomaan todennäkösesti useammankin osan
ja katkomaan pultteja että tulee se sellainen "sormimomentti" tutuksi.
Tekemällä sen vaan oppii jos oppii.
Itte en osaa vieläkään
Taunus Maximus =)
- PimpBot9000
- Viestit: 322
- Liittynyt: 19 Touko 2008, 21:40
- Paikkakunta: Helsinki
No, huomenna olisi tarkoitus ottaa starttimoottori irti, avata ja putsata se ja kattoa lähteekö auto vielä käyntiin sen jälkeen. Tämäkin operaatio jossainmäärin epäilyttää kun öljyn lisääminen on ollut monimutkaisin ja teknisin operaatio, jonka olen auton parissa tehnyt (jos ei lasketa renkaiden vaihtoa).
- PimpBot9000
- Viestit: 322
- Liittynyt: 19 Touko 2008, 21:40
- Paikkakunta: Helsinki
Korjauskirja olis hyvä idea. Tosin olis pitäny varmaan hankkia sellanen rassi jonka kaikki osat on samasta autosta. Että tuossa moottori ja vaihdelaatikko on sierrasta. Tosin en ajatellut niihin nyt ihan ekana mennä sörkkimään. Onko nää korjausoppaat niiko vaan räjäytyskuvia vaan onko niissä oikeen ohjeita että setä on hyvä ja tekee näin ja näin?
- PimpBot9000
- Viestit: 322
- Liittynyt: 19 Touko 2008, 21:40
- Paikkakunta: Helsinki
No sitä oonkiin ihmetelly että ku jossain sanottiin että sierran tekniikka on käytännössä sama ku taunuksessa niin mitä tää käytännössä tarkottaa? Ainakin motonettiä kun olen selaillut ihan vertailumielessä huomasin että monet sierran/taunuksen osat on samoilla koodeilla. Että onko eri vuosimallit samaa autoa käytännössä?
Jotenkin maalaisjärjellä ajattelis että autoihin ei kannata joka vuosi tehdä ihan älyttömiä muutoksia ihan vaan korjaamisen ja varaosien kannalta.
Jotenkin maalaisjärjellä ajattelis että autoihin ei kannata joka vuosi tehdä ihan älyttömiä muutoksia ihan vaan korjaamisen ja varaosien kannalta.
2l ohc on ihan sama kone kummassaki. ( joku väläyttää et valu on eri )
erot tulee sitte moottorikoonmukana, vaihteisto ja perä nyt lähinnä tanessa.
esim: japanilaiset on kunnostautunu sittemmin, osien muuttamisessa kesken tuotannonkin. saadaan myytyä monenlaisia varaosia
erot tulee sitte moottorikoonmukana, vaihteisto ja perä nyt lähinnä tanessa.
esim: japanilaiset on kunnostautunu sittemmin, osien muuttamisessa kesken tuotannonkin. saadaan myytyä monenlaisia varaosia
Älä ota sitä niin vakavasti!
Scorpio 2.9 at -91 coupe
Scorpio 2.9 at -91 coupe
- PimpBot9000
- Viestit: 322
- Liittynyt: 19 Touko 2008, 21:40
- Paikkakunta: Helsinki
Täytyy sanoa että sain kyllä rohkaisua sisäisen rasvasormeni kehittämiseen. Ja ennekaikkea olen kiitollinen että kukaan ei haukkunut idiootiksi (vrt. suomi24). Ilmeisesti kunnon autonrassaaja kokee jonkinlaiseksi evankeliseksi velvollisuudeksi kääntää eksyttä lammasta autonrassauksen pariin olkoonkin hän kuinka tietämätön tahansa.
kantapään kautta oppii, ja kyselemällä.. omalla kohdalla mopojen ruuvailu yltyi siihen mittaan että niitä ehti olla kymmeniä jotka kaikki myytiin voitolla, lisäks kavereiden mopoja korjailin yläasteaikana paljon - rahaa vastaan toki.. lukiopelle ja tekun käynyt kun oon niin päivääkään en oo saanu käytännön opetusta autoalalle - vaikka olen käytäntöä sittemminkin opettanut vajaan vuoden amiksessa...
oikeestaan eka oikea harrasteautoprojekti (http://personal.inet.fi/koti/esa.harju/escort/pk.html) opetti paljon. hommaa helpotti netti ja autofoorumit sekä silloisen kesätyöpaikan kattava työkaluarsenaali joten oppi hyvälle työkalujen kanssa. sit kun vihdoin 3v sitten sai oman tallin niin aluks vitutti kun ei ollu kunnon työkaluja, mut pikku hiljaa - joka tilistä jotain - niitä on lisää siunaantunut ja taito karttunut joka kerta kun autotallissa jotain teen.
niitä tyhmiä virheitä on sattunut ja niitä kuuluu sattuakin, ei muuten mitään opi jos ei tee samaa hommaa joskus uusiksi. Tunturi Tigeri Aquan Morini Franco Motori tuli tutuksi kun vaihteisto toimi normaalisti vasta kuudennella tai seitsemännellä kasauskerralla...
Itse harrastan laaja-alaista dokumentointia tekemisistäni omalla kotisivulla, paitsi että ihmiset tykkäävät lukea on joskus kiva kollata omia tekemisiä ja muistiinpanoja tuolta projektiosiolta. ja sinne kirjataan ne lapsellisetkin virheet..
oikeestaan eka oikea harrasteautoprojekti (http://personal.inet.fi/koti/esa.harju/escort/pk.html) opetti paljon. hommaa helpotti netti ja autofoorumit sekä silloisen kesätyöpaikan kattava työkaluarsenaali joten oppi hyvälle työkalujen kanssa. sit kun vihdoin 3v sitten sai oman tallin niin aluks vitutti kun ei ollu kunnon työkaluja, mut pikku hiljaa - joka tilistä jotain - niitä on lisää siunaantunut ja taito karttunut joka kerta kun autotallissa jotain teen.
niitä tyhmiä virheitä on sattunut ja niitä kuuluu sattuakin, ei muuten mitään opi jos ei tee samaa hommaa joskus uusiksi. Tunturi Tigeri Aquan Morini Franco Motori tuli tutuksi kun vaihteisto toimi normaalisti vasta kuudennella tai seitsemännellä kasauskerralla...
Itse harrastan laaja-alaista dokumentointia tekemisistäni omalla kotisivulla, paitsi että ihmiset tykkäävät lukea on joskus kiva kollata omia tekemisiä ja muistiinpanoja tuolta projektiosiolta. ja sinne kirjataan ne lapsellisetkin virheet..
- PimpBot9000
- Viestit: 322
- Liittynyt: 19 Touko 2008, 21:40
- Paikkakunta: Helsinki
Muistan kuinka aikoinaan lukioaikaisena teininä oli yleisenä huvina halveksia ja ylenkatsoa amomiehiä. Näin vanhemmalla iällä vasta tajunnut kuinka suorastaan hävettää kun ei osaa mitään tehdä ns. käsillään.
Pitääpä tässä kertoa espoolaisita työkavereistani. Joskus oli puhe auton renkaiden vaihtamisesta. Huonoin kommentti vaihdattamisen puolesta oli se että "minulla on periaate että akateemisesti koulutettuna henkilönä minulla tulee olla varaa siihen että joku vaihtaa auton renkaat puolestani." Yritin huonolla menestyksellä perustella siihen että asia on nimenomaan päinvastoin: akateemisesti koulutetun henkilön tulee edesä vähintään vaihtaa autonrenkaat että edes säilyy jonkinlainen kosketus oikeaan työhön.
Joku voi sanoa että on parempi että ammattimies vaihtaa renkaat mutta se on sivuseikka: kysymys on nimenomaan asenteesta. em. asenne on vain vastenmielistä ylemmän keskiluokan elitismiä, joka on lähinnä säälittävää.
Pitääpä tässä kertoa espoolaisita työkavereistani. Joskus oli puhe auton renkaiden vaihtamisesta. Huonoin kommentti vaihdattamisen puolesta oli se että "minulla on periaate että akateemisesti koulutettuna henkilönä minulla tulee olla varaa siihen että joku vaihtaa auton renkaat puolestani." Yritin huonolla menestyksellä perustella siihen että asia on nimenomaan päinvastoin: akateemisesti koulutetun henkilön tulee edesä vähintään vaihtaa autonrenkaat että edes säilyy jonkinlainen kosketus oikeaan työhön.
Joku voi sanoa että on parempi että ammattimies vaihtaa renkaat mutta se on sivuseikka: kysymys on nimenomaan asenteesta. em. asenne on vain vastenmielistä ylemmän keskiluokan elitismiä, joka on lähinnä säälittävää.
http://www.opelclubfinland.fi/forum/index.php
Tuntuu että tuo "eliitti" on aika paljon esillä tuolla
Sanoisin että täällä olet aika hyvässä seurassa
Eipä,hyviä tyyppejä löytyy joka foorumilta
Jostain syystä täällä on aina vaan asiallisin meno
ainakin omasta mielestä.
Tuntuu että tuo "eliitti" on aika paljon esillä tuolla
Sanoisin että täällä olet aika hyvässä seurassa
Eipä,hyviä tyyppejä löytyy joka foorumilta
Jostain syystä täällä on aina vaan asiallisin meno
ainakin omasta mielestä.
Taunus Maximus =)