Pelastakaa!
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
Pelastakaa!
http://www.taunusfinland.com/galleria/d ... p?pos=-266
http://www.taunusfinland.com/galleria/d ... p?pos=-255
Nämä saa hakea Sotkamosta pois jos kiinnostaa, mutta 2007 Syyskuussa alkaa oleen jo kiire. Talo, maat ja kiinteistöt pakkolunastettu, kiitos Talvivaara-kaivosyhtiön.
http://www.taunusfinland.com/galleria/d ... p?pos=-255
Nämä saa hakea Sotkamosta pois jos kiinnostaa, mutta 2007 Syyskuussa alkaa oleen jo kiire. Talo, maat ja kiinteistöt pakkolunastettu, kiitos Talvivaara-kaivosyhtiön.
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Meil on ollu ainakin 3 kpl tommosia Commer Cob autoja, yks oli ihan uutena ostettu vuonna -1965roitsukainen kirjoitti:PERKELE :twisted: miks kaikki ihanat jutut on niin pitkällä.Mammakin ihastu heti tohon siniseen kauppakassiin
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
No toi Commer on seissy tuossa samassa paikassa ~30 vuotta, että tekemistä siinä kyllä on, mutta kromi kiiltää Ukki ton on aikoinaan uutena ostanu, eli ensimmäiseltä omistajalta lähtee halavalla Ja Overdrivessä on ilmotus ja sieltä on yks paikkakuntalainen jo kyselly perään.
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Jep, eli tiedoksi. Pelastusreissu käyty ilman varsinaista tulosta.
Commer oli valitettavasti vajonnut maahan aikojen saatossa ja pehmennyt niin pahasti että ilman kaivinkonetta ja piikeillä varustettua traktoria sen pelastaminen on tuskin on mahdollista. Maatavasten mahallaan maanneena kori oli niin pehmeä että huonossa tapauksessa pelkkä keulanpaino olisi nostettaessa vääntänyt lopun auton solmuun. Vetämistä emme uskaltaneet ajatella... Konetila vaikutti todella hyvä kuntoiselta muuhun autoon nähden. Koneessa oli öljyt eikä vettäkään vaikuttanut olevan seassa. Eivätkä paikat muutenkaan vaikuttaneet pahoilta. Kaikki osat oli vielä paikoillaan samoin kun kaikki kivat "detail"-osat mitkä meitä "museoharrastajia" pisti silmään.
Warre oli ikävä kyllä ikäisekseen (-70 jotain?) jo niin pahassa jamassa että senkään pelastaminen ei enään meidän tapauksessa näyttänyt järkevältä. Aika oli sillekin tehnyt jo tepposia aika ikävästi. Ja moottorinkaan olemassa olosta emme oikein päässeet varmuuteen. Ovet kun tuntuivat olevan lukossa, mutta avaimet killui virtalukossa
Mutta paikalla oli kaiken näköistä muuta mistä jo Tacon kanssa puhuin ja toivottavasti vielä puhutaan lisääkin .
Reissusta tuli muuten mieleen ohjelmat joissa kerrotaan Karjalan evakuoinnista. Tunnelma oli paikalla aika sama. Jokaista taloa tunnuttiin tyhjenettävän samalla mielin kuin Karjalassa joskus. Kaikki mitä jaksetaan kantaa niin eikun mukaan vaan. Ja samalla tyylillä paikka oli ilmeisesti vetänyt jo pitkä kyntisiäkin puoleensa. Eikä kyseinen paikka muutenkaan eronnut juuri sotatantereesta... Ensi keskellä "ei mitään" (joka tässä tapauksessa tarkoittaa 40 km kilometriä Kajaanin kaltaisesta suurkaupungista ajamista ilman yhtään suurenpaa asumusta, ainoastaa yksittäisiä taloja siellä täällä) hiekkatien katkaisee moottoritien kaltainen sepelitie, sitten eteen aukeaa 10 km x 5km kokoinen hakkuuaukea. Se oli kyllä jotakin aika kaameaa nähtävää ...Vaikka se näyttikin kuhisevan kaivinkoneita, metsäkoneita, kallioporia, kaivos kuormureita jne. niin siltikin se oli kyllä aika aution näköistä. Aikaisemmin Lahti-Heinola ja Jyväskylä-Tampere välien tietyömaat näytti suurilta. Mutta tuohon verrattuna nekin alkaa tuntua nallekarkkien syömiseltä
Ei siis voi kehua ainakaan luonnon osalta kauniiksi Euroopan suurimman nikkelikaivoksen aloitusta... Ja paikasta ei ole edes vielä tehty kuin murto-osa... Ei enään uskoisi samaksi korpitaipaleeksi jota joskus metsällä käydessä on tullut ajeltua....
Järkyttävä kokemus kun pistää näin vuodattamaan
Commer oli valitettavasti vajonnut maahan aikojen saatossa ja pehmennyt niin pahasti että ilman kaivinkonetta ja piikeillä varustettua traktoria sen pelastaminen on tuskin on mahdollista. Maatavasten mahallaan maanneena kori oli niin pehmeä että huonossa tapauksessa pelkkä keulanpaino olisi nostettaessa vääntänyt lopun auton solmuun. Vetämistä emme uskaltaneet ajatella... Konetila vaikutti todella hyvä kuntoiselta muuhun autoon nähden. Koneessa oli öljyt eikä vettäkään vaikuttanut olevan seassa. Eivätkä paikat muutenkaan vaikuttaneet pahoilta. Kaikki osat oli vielä paikoillaan samoin kun kaikki kivat "detail"-osat mitkä meitä "museoharrastajia" pisti silmään.
Warre oli ikävä kyllä ikäisekseen (-70 jotain?) jo niin pahassa jamassa että senkään pelastaminen ei enään meidän tapauksessa näyttänyt järkevältä. Aika oli sillekin tehnyt jo tepposia aika ikävästi. Ja moottorinkaan olemassa olosta emme oikein päässeet varmuuteen. Ovet kun tuntuivat olevan lukossa, mutta avaimet killui virtalukossa
Mutta paikalla oli kaiken näköistä muuta mistä jo Tacon kanssa puhuin ja toivottavasti vielä puhutaan lisääkin .
Reissusta tuli muuten mieleen ohjelmat joissa kerrotaan Karjalan evakuoinnista. Tunnelma oli paikalla aika sama. Jokaista taloa tunnuttiin tyhjenettävän samalla mielin kuin Karjalassa joskus. Kaikki mitä jaksetaan kantaa niin eikun mukaan vaan. Ja samalla tyylillä paikka oli ilmeisesti vetänyt jo pitkä kyntisiäkin puoleensa. Eikä kyseinen paikka muutenkaan eronnut juuri sotatantereesta... Ensi keskellä "ei mitään" (joka tässä tapauksessa tarkoittaa 40 km kilometriä Kajaanin kaltaisesta suurkaupungista ajamista ilman yhtään suurenpaa asumusta, ainoastaa yksittäisiä taloja siellä täällä) hiekkatien katkaisee moottoritien kaltainen sepelitie, sitten eteen aukeaa 10 km x 5km kokoinen hakkuuaukea. Se oli kyllä jotakin aika kaameaa nähtävää ...Vaikka se näyttikin kuhisevan kaivinkoneita, metsäkoneita, kallioporia, kaivos kuormureita jne. niin siltikin se oli kyllä aika aution näköistä. Aikaisemmin Lahti-Heinola ja Jyväskylä-Tampere välien tietyömaat näytti suurilta. Mutta tuohon verrattuna nekin alkaa tuntua nallekarkkien syömiseltä
Ei siis voi kehua ainakaan luonnon osalta kauniiksi Euroopan suurimman nikkelikaivoksen aloitusta... Ja paikasta ei ole edes vielä tehty kuin murto-osa... Ei enään uskoisi samaksi korpitaipaleeksi jota joskus metsällä käydessä on tullut ajeltua....
Järkyttävä kokemus kun pistää näin vuodattamaan