Päivän säätämiset

Sitä sun tätä muihin ryhmiin kuulumatonta. Tärkeät linkit ilmoitukseen LINKKEJÄ ja VINKKEJÄ tai kerro jos joku asia nyppii.
Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Samu
Viestit: 2082
Liittynyt: 06 Elo 2010, 00:32
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Samu »

ei voi kuin kirota 2.9:in syvälle maahan. yritin kattoa kuinka paljon nokka on pielessä, mutta eipä siitä mitään oikeen tullu. astelevy on 2.8:lle tarkotettu, joten ei sovi koon puolesta 2.9:iin ja hydrauliset nostimet aiheuttaa sen ettei näe todellista nostoa :evil: ja eipä se varmaan rallyracen astekiilakaan tuu sopimaan 2.9:iin, kun nokka-akselin pää näyttäis olevan ohkasempi ja kiila ei tuu rattaan koko mitalle :roll:
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
Avatar
ft79
Viestit: 2091
Liittynyt: 20 Huhti 2005, 16:42
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja ft79 »

säädetty taunukseen uutta takalokarin kaarta..
eihän siitä nyt täydellinen tullu, mutta saa luvan kelvata..
Taunuksella apiallle 2016 tai sitten -17.... tai joskus..
Avatar
Walttu
Viestit: 328
Liittynyt: 12 Joulu 2008, 23:22
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja Walttu »

Eikö sitä kiilaa voi ite tehä? Ite oon moottoripyöriin ainaki magneeton kiiloja jne tehny
Ford Granada 2.3 v6
Ford Taunus 1.6L farkku
Ford Taunus 1600 4d '74
Virhe ostokset:
Fiat Tipo 1,6 95"
Ford orion 1.6 88"
Luhtis
Viestit: 1054
Liittynyt: 06 Helmi 2010, 00:12

Viesti Kirjoittaja Luhtis »

Joskus on tehty silleen että viilaa sen nokkapyörän kiilauran leveämmäksi tarvittavan määrän ja sit viilailee raudan palasesta fyllipalan jonka naputtelee sinne väliin, sei pääse sieltä karkuun kun toisella puolella on nokka vastassa ja toisella puolella kinnityspultin prikka. Ei hifistelyä, mut periaattessa ihan yhtä toimiva kuin offset-kiilatkin.
Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

Tuossa on ihan hyvät perusohjeet nokanajotukseen.

http://www.isokivijarvi.com/jir/finnish/nokka.htm

En nyt ihan ymmärrä mitä se todellinen nosto merkkaa taikka miks se ajotuslevy ei siihen kampiakselinpäähän sovi, en ole aikasemmin kuullu merkkikohtasista ajotuslevyistä mut kai sellasiakin voi olla. Itellä on ihan vaan muovinen astekiekko jonka olen liimannu kakspuolisellateipillä hihnapyörään.
Tuossa ohjeessaki on hieman turhaa kun säätöön riittää periaatteessa venttiilin avautumis kohta, jos on nokkakortti josta selviää millon venttiilin kuuluu avautua.
Älä ota sitä niin vakavasti!

Scorpio 2.9 at -91 coupe
Samu
Viestit: 2082
Liittynyt: 06 Elo 2010, 00:32
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Samu »

[s]2.8 on ratasvälitteinen, joten nokkapyörä on se helvetin iso bakelliittipyörä. ja 2.9:ssä on ketjuvälitys missä on 2.8:iin verrattuna pieni pyörä. ja tää astelevy on suurinpiirtein ton bekeliittirattaan kokonen [/s] :roll:

E: unohda toi ylempi :lol: hidasjärkisenä taas sekoitin crankshaftit ja camshaftit keskenään :oops:
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
JeeSe
Viestit: 574
Liittynyt: 14 Touko 2009, 11:23
Paikkakunta: TuuSula

Viesti Kirjoittaja JeeSe »

Luhtis kirjoitti:Joskus on tehty silleen että viilaa sen nokkapyörän kiilauran leveämmäksi tarvittavan määrän ja sit viilailee raudan palasesta fyllipalan jonka naputtelee sinne väliin, sei pääse sieltä karkuun kun toisella puolella on nokka vastassa ja toisella puolella kinnityspultin prikka. Ei hifistelyä, mut periaattessa ihan yhtä toimiva kuin offset-kiilatkin.
Toi on kyllä nykynuorisolle liian vaikeaa.

Siinähän joutuu työstämään metallia, ja sitte joutuu vielä miettimään, että kummasta reunasta uraa poistetaan ja kummalle puolelle kiilaa sitten pistetään fylliä.

No mahtuuhan siihen rattaaseen tietysti useampikin ura, jos ei sitä yhtä leventämällä satu kohilleen. :lol:
-75 2d Sedan 2.0L Automatic
Ydinvoima on ylivoimaa!
Luhtis
Viestit: 1054
Liittynyt: 06 Helmi 2010, 00:12

Viesti Kirjoittaja Luhtis »

JeeSe kirjoitti:
Luhtis kirjoitti:Joskus on tehty silleen että viilaa sen nokkapyörän kiilauran leveämmäksi tarvittavan määrän ja sit viilailee raudan palasesta fyllipalan jonka naputtelee sinne väliin, sei pääse sieltä karkuun kun toisella puolella on nokka vastassa ja toisella puolella kinnityspultin prikka. Ei hifistelyä, mut periaattessa ihan yhtä toimiva kuin offset-kiilatkin.
Toi on kyllä nykynuorisolle liian vaikeaa.

Siinähän joutuu työstämään metallia, ja sitte joutuu vielä miettimään, että kummasta reunasta uraa poistetaan ja kummalle puolelle kiilaa sitten pistetään fylliä.

No mahtuuhan siihen rattaaseen tietysti useampikin ura, jos ei sitä yhtä leventämällä satu kohilleen. :lol:
Joo, onhan siinä vähän jumppaa kun joutuu monta kertaa ottamaan rattaan pois ja viilaamaan ja kokeilemaan, mutta kunhan sanoin että tuolleenkin se on mahollista tehdä, tarkasti kohalleen ja luotettavasti.
Samu
Viestit: 2082
Liittynyt: 06 Elo 2010, 00:32
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Samu »

on muuten hyvä syy pysyä työttömänä kun ei oo autoa millä käydä töissä :lol:
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
Avatar
Pale
Viestit: 162
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 22:45
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Pale »

kävin romunkeräyksestä ja otin sieltä 3 paria jousia mukaan ja kävipä tuuri sillä yhet jouset oli käypäset taunukseen taakse, jousen alaosasta joutu rälläköimää jotain 4cm pois että mahtu kiinni, ja ovat vakiota pidemmät mutta ohuemmat. no laitoin taakse kiinni ja totesin että perä nousee parilla sentillä. kelpaa mulle vallan mainiosti 8)

Edit: mittasin nii 5cm nous :lol:
Luhtis
Viestit: 1054
Liittynyt: 06 Helmi 2010, 00:12

Viesti Kirjoittaja Luhtis »

Säädin kantaten uuden takahiekkapellin ja laitoin paikalleen ja paikkasin pohjassa olleet mädät, hiekkapuhalsin ja maalasin tankin ja laitoin takas paikalleen. Rakensin 2,5" rosterirööristä sivuputken kuskinpuolelle. Säädin myös sorvissa parit etukelkan puslat nailonista mutta jäi viel pöydälle.
Niin ja tein rosterista pannat ilmasäiliölle ja pulttasin sen paikalleen takavaimentimen paikalle.
Ja poltin nakkia ykskutosella päivänpäätteeksi.
Samu
Viestit: 2082
Liittynyt: 06 Elo 2010, 00:32
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Samu »

p3 kirjoitti:Tuossa on ihan hyvät perusohjeet nokanajotukseen.

http://www.isokivijarvi.com/jir/finnish/nokka.htm
Tuolla sivulla lukee tämmönen pätkä:

5. Pyöritä konetta myötäpäivään, kunnes nokan nosto saavuttaa korkeimman arvonsa. Nollaa mittakello korkeimpaan arvoon. Jatka pyörittämistä myötäpäivään, kunnes mittakellon näyttämä on 1 millimetrin pienempi korkeimpaan arvoon verrattuna. Merkitse ylös astelevyn luku (esim. 38 astetta).

Jatka pyörittämistä myötäpäivään, kunnes mittakellon näyttämä on 1 millimetrin alhaisempi korkeimpaan arvoon verrattuna. Laita astelevyn näyttämä muistiin (esim. 170 astetta). Laskemalla astelevyn näyttämät luvut yhteen ja jakamalla kahdella, saat nokka-akselin "Center line" arvon. Esim. 38 + 170 : 2 = 104 astetta.


ei riitä itellä hermot eikä äly tohon kohtaan. toihan on perkele sama kohta?? enkä mitenkään saanu tollasta 38 tai lähellekään kun pyöritin millin korkeinta kohtaa alemmas. sillon asteet näytti suurinpiirtein 140. ja jos siitä vielä millin pyöritti alemmas tuli n. 150 astetta.

ja niistä jos laski ton mikälie center linen niin tuli ~ 145 astetta. mutta kun piper camsin lapussa ei puhuta mistään centerlinestä. siinä on full lift ja duration ja tämmösiä :?: :?: :?:

ja sitten sitä nokasta. ei 2.9:ssä oo mitään irrallista kiilaa, vaan se on kiintee osa ratasta :roll:
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

Niin, voi hifistellä jos se tuntuu tarpeelliselta, kuten aiemminkin kirjotin ei ole välttämättä tarpeen.

Nokkakortista pitäs löytyä venttiilien teoreettiset aukeamis ja sulkeutumis kohat, esim. 40 / 80 / 80 / 40, vaikkapa imu aukiais 40 astetta ennen yläkuolokohtaa, niin ei muutakun kiekko kohalleen ykk:hon ja kattoo imukierrolla että aukiaako se venttiili silloin, jos ei niin säädetään.

Toiseksi en edelleenkään usko että se nokka olis niin kaukana oikeasta arvosta jos se on 2.9 nokka, mutta sen näkee kun tarkastaa imu ja pakoventtiilien aukeamis kohdat ja voi tietty kattoa sulkeutumis kohat kans jos ei luota että kortti ja nokka täsmää keskenään.
Älä ota sitä niin vakavasti!

Scorpio 2.9 at -91 coupe
Samu
Viestit: 2082
Liittynyt: 06 Elo 2010, 00:32
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Samu »

aha. ja ne aukeamis kohat on varmaan tässä lapussa lukeva timing ja 23 - 65?
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
JeeSe
Viestit: 574
Liittynyt: 14 Touko 2009, 11:23
Paikkakunta: TuuSula

Viesti Kirjoittaja JeeSe »

Luhtis kirjoitti:
JeeSe kirjoitti:
Luhtis kirjoitti:Joskus on tehty silleen että viilaa sen nokkapyörän kiilauran leveämmäksi tarvittavan määrän ja sit viilailee raudan palasesta fyllipalan jonka naputtelee sinne väliin, sei pääse sieltä karkuun kun toisella puolella on nokka vastassa ja toisella puolella kinnityspultin prikka. Ei hifistelyä, mut periaattessa ihan yhtä toimiva kuin offset-kiilatkin.
Toi on kyllä nykynuorisolle liian vaikeaa.

Siinähän joutuu työstämään metallia, ja sitte joutuu vielä miettimään, että kummasta reunasta uraa poistetaan ja kummalle puolelle kiilaa sitten pistetään fylliä.

No mahtuuhan siihen rattaaseen tietysti useampikin ura, jos ei sitä yhtä leventämällä satu kohilleen. :lol:
Joo, onhan siinä vähän jumppaa kun joutuu monta kertaa ottamaan rattaan pois ja viilaamaan ja kokeilemaan, mutta kunhan sanoin että tuolleenkin se on mahollista tehdä, tarkasti kohalleen ja luotettavasti.
Nii, no eihän sekään tietysti ihan kauheen monimutkaista avaruusfysiikkaa vielä vaadi, että saa laskettua vaaditun siivun paksuuden jolla sais kerralla kohilleen, jos vaan on haluttu kulmamuutos ja akselin paksuus tiedossa.
-75 2d Sedan 2.0L Automatic
Ydinvoima on ylivoimaa!
Vastaa Viestiin