Sivu 1/1

hätävara korjaukset

Lähetetty: 21 Touko 2012, 15:40
Kirjoittaja taunusti
ihan mielenkiinnosta aattelin että minkähälaisia "tilapäis" niksejä sitä on tehty autoihin,ei välttämättä taunuksiin mutta noin niinku yleisesti.itellä tulis ainakin äkkiseltää mieleen eräs mk2 golf josta meni eräs vklp kytkinvaijeri poikki ja uus piti saava siihen eikä mistään kaupasta saanu nii ohutta rst ketjua 2 pätkää toinen pää polkimeen ja toinen vanttiin ja vantista siihen kytkimen vipuun.ja se ketju oli sellasen ohuen letkun sisällä että ei jää jumiin.ja toinen tapaus tulee äkkiseltää mieleen nii oli c ascona josta meni syylärin letkun lähtö murusiksi kun oli muovia,niin ostin kympillä purkaamolta jonku vanhan auton syylärin jossa ne letkujen lähdöt oli metallia.sitten se olikin vähä liian pieni se letkun lähtö siihe asconan vesi letkuun niin väliin pyöränsisäkumia ja klemmarilla kiinni.piti niin hyvin että sillä käytiin ruotsin puolellakin(haaparannassa)

Lähetetty: 21 Touko 2012, 15:54
Kirjoittaja samushi
Isukki kerto ku sillä oli aikoinaan ollu Isuzu Belletti ja ei ollu menny katastuksesta läpi ku oli jarrusylinteri vuotanu pahasti ja iso ruostevaurio. Se oli sikaflexillä paikannu sen sylinterin ja ruostekohtaan pelkkää pakkelia ja maalia, katsastussetä oli vieläpä kehunu sitä ruostekorjausta. Läpi meni ja muutamasata metriä konttorilta niin oli takajarrut heittäny toimimasta :lol:

Lähetetty: 21 Touko 2012, 17:05
Kirjoittaja Samu
kaiken näköstä amispatenttia on tullu tehtyä...mut ei niistä voi puhua kun oli asiakastöitä :lol:

Lähetetty: 21 Touko 2012, 17:11
Kirjoittaja taunusti
nuista jarru patenteista tuli mieleen tarina mikä tuli joskus vastaan että oli jarrut korjattu sillä tavalla että ilmaus ruuvi ei ollut ihan passeli niin oli sitten fiksuna kaverina laittanu jtn kangasta siihen ruuvin ympärille ja sitten vääntäny sen paikallaan.ainoo että hätäjarrutuksessa oli se ruuvi lähteny irti ja auto syöksyny vastaantulevan rekan eteen.

Lähetetty: 13 Maalis 2013, 23:02
Kirjoittaja haapis75
Kaivellaan taas vanhoja aiheita.. Mulla oli joskus satkusarjan volvo, ja siitä oli menny toinen takasatula kokonaan jumiin. No ostaja oli tulossa illalla, ja olin tietysti kehunu, että kyllä jarrut pelaa.. Yllättäen ei siihen hätään löytyny varaosaa mistään, ni ei muuta ku satulat halki ja puolikkaat ristiin, ja taas oli volvossa keskimäärin hyvät jarrut joka kulmassa..

Lähetetty: 13 Maalis 2013, 23:06
Kirjoittaja isoatlas
Taunuksista on tullut joskus "korjattua" taka-akselin puslia siten, että puutikkuja olen hakannut sinne väliin ja massaa päälle...leimakin on tullut sillä patentilla :lol:

Lähetetty: 13 Maalis 2013, 23:16
Kirjoittaja taunusti
kokemuksesta voin sen sanoa että jarrujen kans ei kannata kikkailla. yleensä vähintäänkin samalla vaivalla korjaa ihan kunnolla ne jarrut kun esim että "takajarru sylinteriin sikaflexiä ettei vuoda" eijei. uus osa maksaa ehkä kympin ja sikaflexi saman verran ja kaiken lisäksi molemmissa tapauksissa joutuu jarrut aukoon.no okei menee jarru nestettä kun ilmaa jarrut kun VAIHTAA sylinterin=pitää ostaa lisää nestettä ja ilmata.5e lisää kuluja

Lähetetty: 14 Maalis 2013, 13:32
Kirjoittaja duster73
olen kanssa samaa mieltä,että jarrujen kanssa ei pitäis kyllä leikkiä.on muuten kiva ostaa tuollaisia autoja,mistä on löytynyt jarruista ihan ihme patentteja.
joskus kyllä nähnyt kun on aikamoista luovuutta käytetty,että on saatu auto jotenkin puljattua leimasta läpi.ja tässä en nyt tarkoittanut pelkästään jarruja,vaan muutenkin.monesti noita lahovikojakin on korjattu ihan ihme konsteilla.parhaasta päästä oli kun oli lokaria korjattu malboro-askilla ja massalla :)

Lähetetty: 14 Maalis 2013, 13:57
Kirjoittaja Mois
"Jeesusteipillä" on korjattu monen auton peltejä :lol:
Helman reiän korjasin kerran maalarinteipillä ja pakkelilla :D

Lähetetty: 14 Maalis 2013, 17:00
Kirjoittaja haapis75
Eihän niitten jarrujen kanssa pitäs kikkailla, mutta se remontti onnistu yli odotusten! Se kaveri katsasti sen auton seuraavan päivänä ilman ongelmia. Ja ilman mitään remonttia myös seuraavana vuonna..
Mielestäni oli parempi, että siinä katiskassa oli kohtuulliset jarrut joka pyörässä, kuin ettei jarruja ollenkaan. Vaihdoin nimittäin Jarruletkut ehjiin siinä samalla(oli jo ruvennut mehimään). Mainitsin myös ostajalle orastavasta jarruviasta. Tämä tarkennuksena, ettei tarvi vallan huijariksi luulla....

Mutta hätävara korjausiin tien päällä on joskus joutunu käyttämään mielikuvitusta. ke30 corollan kanssa niitä joutu jonkun verran puuhastelemaan. Kerran joutu kirveellä veistelemään laturin kiristyskiilan kiristysraudan antauduttua. Sen jälkeen "viisastuin vahingosta" ja pidin peräkontin täydeltä työkaluja ja varaosia mukana. Varaosien tarvetta saattoi hivenen "urheilullinen" ajotapa joskus edesauttaa..

Lähetetty: 15 Maalis 2013, 20:03
Kirjoittaja taunusti
alkaa vaikuttaan siltä että joutuu itte tekemään jarrujen kans kikka jippoja..ei mistään löydy asconaan taka jarrujen säätöpulttia niin ei voi kirrata sopivaksi. koitin vähän kompensoida tilannetta säätämällä siitä automaatti säädön ruuvia vaan ei se silti ihan kunnolla toimi. suoraan se kyllä toppaa kun koitin lumella

Lähetetty: 16 Maalis 2013, 11:14
Kirjoittaja p3
Koittanu välttää rautalanka korjauksia tiuhan uusimis tarpeen takia. Mutta esim. jarrupaloja on tullu leikeltyä isommista käsilläolleista sopiviksi. Puslia vaihtanu halkasemalla hankaliin paikkoihin. Pieniä ruostevikoja paikattu sikaflexillä.

Ammattikoulussa -90 luvulla katoin vierestä kun vanhan koulukunnan opettaja teki omaan autoonsa moottoriremonttia, paperiliuskat laitto alakerran laakerien alle.

Lähetetty: 18 Maalis 2013, 01:41
Kirjoittaja taunusti
pystyyköhän rengaspaineilla jotenkin kikkaileen tasasempaa jarrutus tulosta katsastuksessa kun ei millään ehdi saada tarvittavia osia esiin kaivettua ennen katsastusta. toisella puolen ei ota niin hyvin kun toisella(takajarruissa) jos laittas sinne paremmalle puolen kovemmat paineet ja sinne vähän huonomalle pienemmät rengas paineet?