Sivu 1/1

Ei-Taunus aiheinen Ford-kysymys

Lähetetty: 17 Tammi 2011, 18:12
Kirjoittaja PimpBot9000
Tällanen teknillinen kysymys liittyen naisystävän Ford Fiestaan:

Viimeaikoina kabiinissa alkanut käryämään pakokaasun katku. Sain itseäni sen verran niskasta kiinni, että irroitin sen muovilärpäkkeen joka toimittaa moottorisuojan virkaa ja havaitsin että jostain sieltä ruiskusuuttimen juuresta tai sieltä suuntimalta pukkaa pakokaasut pihalle. Suutin on ihan kuitenkin ihan möhnässä verrattuna viereisiin suuttimiin ja kuuluu myös sellainen höyryjunaääni.

Soitin lähimpään huoltoon ja huolto ois vasta viikon päästä. Uskaltaako tolla ajaa siihen asti vai räjähtääkö se? Vai voisinko jopa olla oman elämäni sankari ja harkita tiivisteen vaihtoa itte (Vituttaa viedä auto huoltoon ku sitte pitää mennä bussilla töihin!). Jälkimmäinen vaihtoehto peljättää koska auto on kuitenkin vuosimallia 2005, ja kokemusta ei ole kuin taunuksista.

Autohan on siis turpodiisseli, jos joku sillä tiedolla jotain tekee.

Ja pahoitteluni että taunuspalstalla esittelen fiesta-kysymyksiä. En vain halunnut mennä suomi24.fi:n kuuntelemaan vittuilua.

Lähetetty: 17 Tammi 2011, 18:53
Kirjoittaja henu
En nyt muista mut voi olla ettei siihen saa vaihdettua tiivistettä.

Lähetetty: 17 Tammi 2011, 19:46
Kirjoittaja Janzamar
Kokeile varovasti ihan vaan kiristää lenkkiavaimella?

Lähetetty: 17 Tammi 2011, 20:15
Kirjoittaja jeddah
Noinkohan siinä edes on mitään tiivistettä, ne lienee tiivistyvän vähän kuin sytytystulpat? Jos koitat kiristää sitä, niin löysää se suutinputken helmiliitin ensin tai se vääntää sen röörin ihan mutkalle. Hyvällä tuurilla korjaantuu, huonolla tuurilla korkkaa kannen kierteet lopullisesti ja auto jää just siihen... :roll:

Lähetetty: 17 Tammi 2011, 20:39
Kirjoittaja PimpBot9000
jeddah kirjoitti:huonolla tuurilla korkkaa kannen kierteet lopullisesti ja auto jää just siihen... :roll:
Kiitos vinkeistä. Taidanpa jättää ropeltamatta niin ei tule itku. Pitää kai nöyryyttää ittiään ja mennä ammattilääkärin pakeille.

Lähetetty: 17 Tammi 2011, 21:37
Kirjoittaja ft79
suuttimessa on todenäköisesti tiiviste..
ei kannata ruveta itse vaihtamaan koska suuri vaara että suutin katkeaa..

en kylläkään ole ikinä ks. autonvmoottoria ihmetellyt
mutta vastaavan ikäisistä saksalais autoista tuttuja vikoja..

Lähetetty: 18 Tammi 2011, 09:03
Kirjoittaja Riku
Oletan, että on samanlainen homma, kuin saman ikäisessä Focuksessa (-05 1,6 TDCI). Suuttimen pohjassa on kuparitiiviste, jonka saa vaihdettua itsekkin. Saa Fordilta, maksaa n. euron. Suutin on 2 pinnapultilla kannessa, ja on luultavasti juminut itsensä koko matkalta kiinni mitä on kannen sisällä (~15cm) koska tiiviste vuotaa. On aika kovassa, huonolla tuurilla voi mennä suutin poikki. Koittavat ainakin täällä myydä myös pumpulta suuttimelle tulevan polttoaineputken kun sanovat että ei kestä kuin yhden kiristyksen, mulla on hyvin kestänyt, vaikka asennusvaiheessa niitä ilmattiin ja ruuvvattiin kiinni-auki muutamia kertoja. Suutin pitää saada oikeaan asentoon asennettua. Itse katsoin silmämääräisesti oikean asennon löpöputken ja sähköliittimen asennon mukaan. Ennen asennusta pitää suuttimen paikka putsata hyvin ja oikaista tiivistepinta. siihen löytyy työkalut vaikka piltemasta ( http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... egoria=134 ). Ja tähän loppuu homman helppo osuus. Systeemin ilmaaminen ei ollut ihan niin helppo homma, kuin olisi voinut kuvitella. Ei jaksanut ilmata itseään pelkällä starttaamisella, eikä näistä enää löydy polttoainesuodattimen jalasta pumppua. Fordilla on polttoainelinjoihin laitettava pumppu, mutta eihän ne sitä lainaa. Pari iltaa kun olin akkua lataillut ja startilla koittanut ilmata, niin tein itse ilmauspumpun puolen litran pullosta ja suihkupullon pumpusta. Tämä viritys kiinni suodattimen toiseen liittimeen ja kaikki polttoaineputket suuttimilta irti. Sai pumpata varmaan pari desiä ainetta läpi, ennen kuin alkoi tulla suuttimille asti. Sitten vaan putkia kiinni samalla pumpaten ja vasta tämän jälkeen suostui Focus lähtemään pytty kerrallaan käyntiin. Polttoaineputkia pitää napauttaa pari kertaa vaikka lenkkiavaimen varrella kiristyksen jälkeen, muuten ravistavat itsensä poikki. Elikkä ei ihan simppeli homma, mutta tarvittaessa onnistuu, kunhan oikeat työkalut löytyy.

Lähetetty: 18 Tammi 2011, 23:11
Kirjoittaja Stefa
Mulla ei ole kokemusta kun mersun cdi:stä, joka kärsii samasta viasta. Irti saa joko nitkuttelemalla ja bräkleenillä liuottelemalla, tai sitten rajummin hölläämällä kiinnitystä ja auto käyntiin... Omalla vastuulla ja järki käteen molemmilla keinoissa. Ei liikaa voimaa ja maltilla.

Puhdistus sitten rapsuttelemalla ja liottamalla. Aikaa menee, se kama on sitkeää... Hammasharja on hyvä apu poteron putsaamiseen eikä liikoja ryöniä sopisi pudotella sylinteriin. Tiivistepintaan pelaa hyvin puutikku jonka päähän teippaa tupon teräsvillaa. Jos tiivistepinta on ok, niin puhtaaksi vaan kalvamatta ja uutta tiivistettä paikoilleen. Jos on syönyt yhtään tiivistepintaa, niin sitten pitää kalvaa, muuten ei kestä. Mersulta ainakin saa eri paksuisia tiivisteitä. Ei ole kuulemma hyvä jos suutin on liian syvällä, ei enää osu suihku kuten suunniteltu ja voi ehkä aiheuttaa ongelmia tulevaisuudessa.

Lähetetty: 25 Tammi 2011, 15:47
Kirjoittaja PimpBot9000
jaahas. Näiden kahden tarinan jälkeen olen entistä vakuuttuneempi siitä, että homman saa hoitaa ammattilainen.