Johan tuli taas sammakko...
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
Johan tuli taas sammakko...
Juuri äsken MTV3:n seitsemän uutisissa tuli seuraavanlainen uutinen: Suomen Autotuojat Ry varoittaa, että autojen omat tunkit eivät sovellu toistuvaan käyttöön, ts. omatoimiseen renkaanvaihtoon, vaan niitä pitäisi käyttää vain "hätätilanteessa"...
Juupa juu, ja Autotuojat Ry:hän sen tietää! Varmaan jokainen meistä on havainnut, että autojen tunkit eivät ole tämän nykyään yleisimmän mallin (saksitunkin) ilmestymisen jälkeen muuttuneet juuri yhtään. Siis about parikymmentä vuotta on menty samoilla eväillä. Aikaisempina aikoina (70-luvulla ja ennen) nähtiin ties minkälaisia häksättimiä, mutta niilläkin pärjättiin.
Nyt sitten yhtäkkiä tunkit ovat muuttuneet niin vaarallisiksi, että Autotuojat Ry suuressa lähimmäisenrakkauden-puuskassaan varoittaa ihmisiä niitä käyttämästä.
Itsekin autoalalla toimivana on tiestysti bisneksen kannalta hyvä, että oikeen televiisiossa pelotellaan ihmisiä omatoimisen renkaanvaihdon vaaroista, sehän tietää korjaamoille/rengasliikkeille lisää asiakkaita. Tätähän haetaankin, ei varmaan ole kellekään epäselvää, mutta rajansa kaikella....
Onko kenenkään mielestä 2 x vuodessa tunkin "toistuvaa käyttöä"?? Ja ihan oikeasti: jos tunkki ei markkinoivan tahon mielestä kestä tätä, (esim. 10 v aikana 2 x vuodessa neljä kulmaa ilmaan = 80 nostoa) uskaltaisitko nostaa moisella autoasi edes siinä hätätilanteessa?
Tämä on tietysti vain jäävuoren huippu, mutta hyvä osoitus siitä miten ko. lobbariporukka saa aina äänensä kuuluville mediassa, kun on ihan mitä tahansa autoihin liittyvää "asiaa". Ja kuten (valitettavasti) tiedämme, näitä heppuja juoksutetaan eduskuntaan "asiantuntijoiksi" heti, kun aletaan keskustella esim. autoverotuksen tms muutoksista, myös meitä harrastajia olennaisesti koskettavista asioista.
Ihmettelen kyllä MTV3:kin, miksi sen piti moisesta tehdä uutinen joka välittömästi vesitetään. Juttu päättyi nimittäin lauseeseen: "Suomessa ei ole raportoitu yhtään onnettomuutta, joka olisi johtunut auton oman tunkin pettämisestä".
Juupa juu, ja Autotuojat Ry:hän sen tietää! Varmaan jokainen meistä on havainnut, että autojen tunkit eivät ole tämän nykyään yleisimmän mallin (saksitunkin) ilmestymisen jälkeen muuttuneet juuri yhtään. Siis about parikymmentä vuotta on menty samoilla eväillä. Aikaisempina aikoina (70-luvulla ja ennen) nähtiin ties minkälaisia häksättimiä, mutta niilläkin pärjättiin.
Nyt sitten yhtäkkiä tunkit ovat muuttuneet niin vaarallisiksi, että Autotuojat Ry suuressa lähimmäisenrakkauden-puuskassaan varoittaa ihmisiä niitä käyttämästä.
Itsekin autoalalla toimivana on tiestysti bisneksen kannalta hyvä, että oikeen televiisiossa pelotellaan ihmisiä omatoimisen renkaanvaihdon vaaroista, sehän tietää korjaamoille/rengasliikkeille lisää asiakkaita. Tätähän haetaankin, ei varmaan ole kellekään epäselvää, mutta rajansa kaikella....
Onko kenenkään mielestä 2 x vuodessa tunkin "toistuvaa käyttöä"?? Ja ihan oikeasti: jos tunkki ei markkinoivan tahon mielestä kestä tätä, (esim. 10 v aikana 2 x vuodessa neljä kulmaa ilmaan = 80 nostoa) uskaltaisitko nostaa moisella autoasi edes siinä hätätilanteessa?
Tämä on tietysti vain jäävuoren huippu, mutta hyvä osoitus siitä miten ko. lobbariporukka saa aina äänensä kuuluville mediassa, kun on ihan mitä tahansa autoihin liittyvää "asiaa". Ja kuten (valitettavasti) tiedämme, näitä heppuja juoksutetaan eduskuntaan "asiantuntijoiksi" heti, kun aletaan keskustella esim. autoverotuksen tms muutoksista, myös meitä harrastajia olennaisesti koskettavista asioista.
Ihmettelen kyllä MTV3:kin, miksi sen piti moisesta tehdä uutinen joka välittömästi vesitetään. Juttu päättyi nimittäin lauseeseen: "Suomessa ei ole raportoitu yhtään onnettomuutta, joka olisi johtunut auton oman tunkin pettämisestä".
Keksivät näitä uusia rahalähteitä merkkihuolloille, nimittäin fordilta tuli kirjelmä jossa selitettiin ettei auton(vm.-01 mondeo) mukana oleva tunkki ole tarkoitettu yleiseen käyttöön vaan ainoastaan "hätätilanteiden" varalle.Ja vuosittaiset renkaanvaihdot suositellaan tekemään merkkiliikkeessä.Jotakuinkin tuollain oli teksti.Koittavat saada ihmiset syytämään rahaa liikkeeseen ja pyytävät renkaanvaihdosa varmaan sen 50€?ei kokemuksia itellä.Sentään renkaanvaihdot osaa itekki tehdä
Ei tunkeis oo vikaa mut ku nää insinöörit ei osaa niit käyttää. Bemareil ja mersuil vaa ajetaa... Sit haukutaa rengas liikkeit et on huonot renkaat ku nää "kaikki tietävät" ei osaa laittaa renkait oikein päin pyörimää on väärät pultit tai mutterit väärinpäin tai väärät soviterenkaat tai puuttuu tai ne jossaa peltivanteiden välis. Harva ees tietää mikä on vanteiden jälkikiristys tai et aluvanteet pitäs laittaa momenttii... Ja sit ihmetellää et miks pitäs liikkeisii mennä vaihdattaa... Sori rankka päivä :?
Ford Taunus 4d 2,8 v6 73
Ford Taunus coupe 2.0 75
Ford Taunus 4d 2,0 77
Ford Taunus 4d 2,0 XL 71
Ford Granada stw 2,8i ghia 83
Ford Granada coupe 2,6 XL 74
3x Mondeo stw
Dodge Aspen 3,7 81
Helkama Hopeasauma 55
Jawa 550 pionyr 57
Ford Taunus coupe 2.0 75
Ford Taunus 4d 2,0 77
Ford Taunus 4d 2,0 XL 71
Ford Granada stw 2,8i ghia 83
Ford Granada coupe 2,6 XL 74
3x Mondeo stw
Dodge Aspen 3,7 81
Helkama Hopeasauma 55
Jawa 550 pionyr 57
Harvempi auton valmistaja, edes 10-20 vuotta sitten, suunnittelivat että renkaita ylipäätään kaksi kertaa vuodessa vaihdetaan, tämä on pääosin tätä pohjoisen ulottuvuuden tuomaa hulabaloota. Siksi ne tunkit on olleet jo aikojen alussa huteria, ja nykysuuntauksessa kun rengasrikkoja ei tapahdu lähellekään niin paljoa kuin vaikka 15v sitten, rakennetta on edelleen kevennetty kun tarve on edelleen vähentynyt.
Originaali tunkki toimii mainiosti kun alla on kova tasamaa, ja kun keli on kuiva ja lämmin, homma ei vituta läheskään niin paljon kun kylmässä ja märässä. Hosuen tai kaltevalla tasolla sen tunkin saa taittumaan rikki niin ettei huomaakkaan, tai pimeässä ja vesisateessa tunkin saa poikkeuksetta laitettua sen verran vinoon että voi katsoa olleensa onnekas jos vain helma rypistyi eikä auto tullut syliin.
Mun mielestä muistutus vaaratekijästä on vaikka justiinsa autotuojien kautta on paikallaan sillä ainakin kolme kymmenestä luulee olevansa niinkin näppäriä että osaavat renkaat itse vaihtaa, vaikka todellisuudessa homma menee v***ksi jossain vaiheessa...
Originaali tunkki toimii mainiosti kun alla on kova tasamaa, ja kun keli on kuiva ja lämmin, homma ei vituta läheskään niin paljon kun kylmässä ja märässä. Hosuen tai kaltevalla tasolla sen tunkin saa taittumaan rikki niin ettei huomaakkaan, tai pimeässä ja vesisateessa tunkin saa poikkeuksetta laitettua sen verran vinoon että voi katsoa olleensa onnekas jos vain helma rypistyi eikä auto tullut syliin.
Mun mielestä muistutus vaaratekijästä on vaikka justiinsa autotuojien kautta on paikallaan sillä ainakin kolme kymmenestä luulee olevansa niinkin näppäriä että osaavat renkaat itse vaihtaa, vaikka todellisuudessa homma menee v***ksi jossain vaiheessa...
Eipä noissa nykyään ole edes tunkkia / varapyörää on vaa pien kompura mil täytetää. Mitäs sit ku joku oksa on kupeest läpi ni onhan sil kompural kiva puhallella vaik puun lehtii...
Ford Taunus 4d 2,8 v6 73
Ford Taunus coupe 2.0 75
Ford Taunus 4d 2,0 77
Ford Taunus 4d 2,0 XL 71
Ford Granada stw 2,8i ghia 83
Ford Granada coupe 2,6 XL 74
3x Mondeo stw
Dodge Aspen 3,7 81
Helkama Hopeasauma 55
Jawa 550 pionyr 57
Ford Taunus coupe 2.0 75
Ford Taunus 4d 2,0 77
Ford Taunus 4d 2,0 XL 71
Ford Granada stw 2,8i ghia 83
Ford Granada coupe 2,6 XL 74
3x Mondeo stw
Dodge Aspen 3,7 81
Helkama Hopeasauma 55
Jawa 550 pionyr 57
Ostakaa pikkuinen hallitunkki jos kyytiin mahtuu, tai sitten pullotunkki. Jo nousee..
Fordin tunkeista: tunkki kesti, mutta taunuksen tunkin varsi repi palkin halki, tai siis palkissa repesi sen reiän alta. Pitää lappu hitsata varmaan siihen kohtaan...
Fordin tunkeista: tunkki kesti, mutta taunuksen tunkin varsi repi palkin halki, tai siis palkissa repesi sen reiän alta. Pitää lappu hitsata varmaan siihen kohtaan...
Fiesta 1.0 -84
Kawasaki Z1100A -82
Näillä kesät, talvet..
Kawasaki Z1100A -82
Näillä kesät, talvet..
Autontuojista en tiedä enkä niiden tiedotteista, mutta ainakin joidenkin uusien autojen ohjekirjassa jo kielletään alkuperäisen tunkis käyttö muussa kuin hätätilanteessa ja kyllä niitä rikkoontuneita vaihdetaankin aika paljon merkkiliikkeissä(muissakin kuin foorttin) keväisin ja syksyisin ovat nimittäin niin heppoista tekoa.
Ongelmia ei olisi jos ihmiset lukisivat ohjeet aina ensin :twisted:
Ongelmia ei olisi jos ihmiset lukisivat ohjeet aina ensin :twisted:
Re: Johan tuli taas sammakko...
Ei toi ole mitään paskaa se on totta,mutta tuurilla menty turhia huutamatta...nyt on varmasti käynyt niin,että jonkun automerkin tunkilla on käynyt vahinko,mutta eihän sitä voida sanoa,että esim:Mersun tunkin alle jäänyt mies kuoli mitä mainosta se oliskaan ?:lol:. Itsellä omakohtaisia kokemuksia on mennyt saksiveivarista kierretanko poikki(onneksi ei ketään alla)ja n.15v sitten kaverini kuoli jäätyään auton alle tunkin petettyä ,että kyllä näitä on,mutta aiemmin vaiettu kun vähäinen määrä ja nyt näitä on varmaan sattunut enemmältikkin vaan kansaa ei haluta säikytelläMiikka kirjoitti:Juuri äsken MTV3:n seitsemän uutisissa tuli seuraavanlainen uutinen: Suomen Autotuojat Ry varoittaa, että autojen omat tunkit eivät sovellu toistuvaan käyttöön, ts. omatoimiseen renkaanvaihtoon, vaan niitä pitäisi käyttää vain "hätätilanteessa"...
Juupa juu, ja Autotuojat Ry:hän sen tietää! Varmaan jokainen meistä on havainnut, että autojen tunkit eivät ole tämän nykyään yleisimmän mallin (saksitunkin) ilmestymisen jälkeen muuttuneet juuri yhtään. Siis about parikymmentä vuotta on menty samoilla eväillä. Aikaisempina aikoina (70-luvulla ja ennen) nähtiin ties minkälaisia häksättimiä, mutta niilläkin pärjättiin.
Nyt sitten yhtäkkiä tunkit ovat muuttuneet niin vaarallisiksi, että Autotuojat Ry suuressa lähimmäisenrakkauden-puuskassaan varoittaa ihmisiä niitä käyttämästä.
Itsekin autoalalla toimivana on tiestysti bisneksen kannalta hyvä, että oikeen televiisiossa pelotellaan ihmisiä omatoimisen renkaanvaihdon vaaroista, sehän tietää korjaamoille/rengasliikkeille lisää asiakkaita. Tätähän haetaankin, ei varmaan ole kellekään epäselvää, mutta rajansa kaikella....
Onko kenenkään mielestä 2 x vuodessa tunkin "toistuvaa käyttöä"?? Ja ihan oikeasti: jos tunkki ei markkinoivan tahon mielestä kestä tätä, (esim. 10 v aikana 2 x vuodessa neljä kulmaa ilmaan = 80 nostoa) uskaltaisitko nostaa moisella autoasi edes siinä hätätilanteessa?
Tämä on tietysti vain jäävuoren huippu, mutta hyvä osoitus siitä miten ko. lobbariporukka saa aina äänensä kuuluville mediassa, kun on ihan mitä tahansa autoihin liittyvää "asiaa". Ja kuten (valitettavasti) tiedämme, näitä heppuja juoksutetaan eduskuntaan "asiantuntijoiksi" heti, kun aletaan keskustella esim. autoverotuksen tms muutoksista, myös meitä harrastajia olennaisesti koskettavista asioista.
Ihmettelen kyllä MTV3:kin, miksi sen piti moisesta tehdä uutinen joka välittömästi vesitetään. Juttu päättyi nimittäin lauseeseen: "Suomessa ei ole raportoitu yhtään onnettomuutta, joka olisi johtunut auton oman tunkin pettämisestä".
HAPSU
Re: Johan tuli taas sammakko...
Kuka on niin /&¤#&¤/&# idiootti, että menee alle pelkän tunkin varassa??????? Mulla on liiteri pöllejä täys; laitan niitä alle niin uskaltaa olla vaikka koko auto ilmassa. Itse en pölliksi rupeaautopiha kirjoitti:Itsellä omakohtaisia kokemuksia on mennyt saksiveivarista kierretanko poikki(onneksi ei ketään alla)ja n.15v sitten kaverini kuoli jäätyään auton alle tunkin petettyä ,että kyllä näitä on,mutta aiemmin vaiettu kun vähäinen määrä ja nyt näitä on varmaan sattunut enemmältikkin vaan kansaa ei haluta säikytellä
Fiesta 1.0 -84
Kawasaki Z1100A -82
Näillä kesät, talvet..
Kawasaki Z1100A -82
Näillä kesät, talvet..
Vaihdattakaa vaan liikkeessä ne, tuleepahan sitten jossain vaiheessa lisälaskua venyneistä ja katkenneista pulteista, kun ei niitä siellä ristikkoavaimelle kiinni laiteta... ja vielä vähemmän momenttiin Muutaman kerran tuonkin nähny...
Paskojahan ne orkkis tunkit on, mutta kysympä nyt vielä että mitä helvettiä sillä auton omalla tunkilla tehdään jos sillä ei saisi edes vaihtaa renkaita??
Paskojahan ne orkkis tunkit on, mutta kysympä nyt vielä että mitä helvettiä sillä auton omalla tunkilla tehdään jos sillä ei saisi edes vaihtaa renkaita??
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
- teroniusmonk
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 11 Loka 2006, 20:26
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Voi osallistua tunkinheiton MM-kisoihin?Taco kirjoitti:Vaihdattakaa vaan liikkeessä ne, tuleepahan sitten jossain vaiheessa lisälaskua venyneistä ja katkenneista pulteista, kun ei niitä siellä ristikkoavaimelle kiinni laiteta... ja vielä vähemmän momenttiin Muutaman kerran tuonkin nähny...
Paskojahan ne orkkis tunkit on, mutta kysympä nyt vielä että mitä helvettiä sillä auton omalla tunkilla tehdään jos sillä ei saisi edes vaihtaa renkaita??
MB 310 D ´93 Keikkadösä
BMW 730 V8 ´95
BMW 730 V8 ´95
[quote="Taco"]Vaihdattakaa vaan liikkeessä ne, tuleepahan sitten jossain vaiheessa lisälaskua venyneistä ja katkenneista pulteista, kun ei niitä siellä ristikkoavaimelle kiinni laiteta... ja vielä vähemmän momenttiin Muutaman kerran tuonkin nähny...[quote="Taco"]
Joo, viimesyksynä mutsin korean ihmeeseen vaihdoin ekaa kertaa talvipyöriä alle ja kun en kotona sitä tehnyt niin jouduin käyttämään sitä auton omaa mutterinväännintä. No se paska vääntyi ropellille kun poranterä, sit piti käydä himassa hakemassa momenttiavain jolla sain 300nm voimalla mutterit auki! No sit soittelin sinne huoltoon et mikäs on noiden aluvanteiden kiristys momentti? ööö, ööö ja vielä lisää öööttelyä, ja hiiren klikkailua ni tuli vastaus et 150nm, ohjekirjassa sanotaan 120nm! No uuden mutterin avaimen antoivat kun kävin pyytämässä ja tahdoin sellaisen joka kestää heidän kiristämiesnsä mutterien avauksen, eli Bahcon huolin en alkuperäistä patarautaista.
Taas yks syy lisää et en koskaan omiani huollata tai muutakaan missän ns. ammattiliikkeessä.
Milestäni noi merkki- ja muutkin huollot on aika amatöörimäisiä yritelmiä ja vielä kehtaavat ihmisiä siitä ns. palvelusta laskuttaa... On joukossa niitä aitoja ammattilaisiakin, mutta ne ei taida pahemmin tehdä mitään öljynvaihtohuoltoja...
Joo, viimesyksynä mutsin korean ihmeeseen vaihdoin ekaa kertaa talvipyöriä alle ja kun en kotona sitä tehnyt niin jouduin käyttämään sitä auton omaa mutterinväännintä. No se paska vääntyi ropellille kun poranterä, sit piti käydä himassa hakemassa momenttiavain jolla sain 300nm voimalla mutterit auki! No sit soittelin sinne huoltoon et mikäs on noiden aluvanteiden kiristys momentti? ööö, ööö ja vielä lisää öööttelyä, ja hiiren klikkailua ni tuli vastaus et 150nm, ohjekirjassa sanotaan 120nm! No uuden mutterin avaimen antoivat kun kävin pyytämässä ja tahdoin sellaisen joka kestää heidän kiristämiesnsä mutterien avauksen, eli Bahcon huolin en alkuperäistä patarautaista.
Taas yks syy lisää et en koskaan omiani huollata tai muutakaan missän ns. ammattiliikkeessä.
Milestäni noi merkki- ja muutkin huollot on aika amatöörimäisiä yritelmiä ja vielä kehtaavat ihmisiä siitä ns. palvelusta laskuttaa... On joukossa niitä aitoja ammattilaisiakin, mutta ne ei taida pahemmin tehdä mitään öljynvaihtohuoltoja...
Taunus 1,6 DaytonaYellow -75