Vetarin irroitus

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

myllykoski
Viestit: 60
Liittynyt: 17 Heinä 2010, 00:00
Paikkakunta: Tornio

Vetarin irroitus

Viesti Kirjoittaja myllykoski »

Tapahtuu helpoiten miten? Lähteekö vain irroittamalla jarrukilven akselista vai?
Avatar
Sumu
Viestit: 1523
Liittynyt: 12 Elo 2004, 17:25
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Vetarin irroitus

Viesti Kirjoittaja Sumu »

myllykoski kirjoitti:Tapahtuu helpoiten miten? Lähteekö vain irroittamalla jarrukilven akselista vai?
Joo ne pultit auki vaan, useimmiten joutuu käyttämään liukuvasaraa akselin irroittamisessa.
Sedan GT '73
Pj
FTC Puheenjohtaja
Viestit: 1260
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 17:06

Re: Vetarin irroitus

Viesti Kirjoittaja Pj »

myllykoski kirjoitti:Tapahtuu helpoiten miten? Lähteekö vain irroittamalla jarrukilven akselista vai?
Neljä pulttia irti, millä vetoakseli ja jarrukilpi on kiinni perässä ja esim kuvan kaltaisella "työkalulla" vetari irti jos ei ihan käsin vetämällä lähde.
#1
Taunus CoupeGT 2.8 '72
Taunus 4d 1.6GX '81 museo
Taunus 4d 2.0GX '82
AC Cobra V6
Tunturi super Sport `76 ;)
Pappa Tunturi `75 ;)
Avatar
Jari H
Viestit: 790
Liittynyt: 28 Heinä 2005, 12:19
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H »

Pj:llä huomattavan tekninen ratkaisu. Ite oon tyytynyt riittävän pitkiin M10 pultteihin.
Limits are only set by lack of knowledge.
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..
heka
Viestit: 312
Liittynyt: 16 Joulu 2004, 23:20
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja heka »

Ja mä oon käyttänyt 25kg levypainoa liukuvasarana :) ei tarvi tiukkaakaan vetaria montaa kertaa nykästä :wink:
taunus coupe datsun powered vaiheessa..
Ex, sierra cosworth 88
Bmw 328 -97 käyttö vessa
Polaris Fusion 600 Pommikone
Avatar
samiharju
Viestit: 1070
Liittynyt: 12 Syys 2004, 15:19
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

mä oon laittanu pulttien jne irrotuksen jälkeen vanhan vanteen paikalleen ja lekalla naputellu vanteen sisäreunaan.. irtoaa eikä oo vetari menny mutkalle kertaakaan.
myllykoski
Viestit: 60
Liittynyt: 17 Heinä 2010, 00:00
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja myllykoski »

Tunkilla lähtee ja saa tasaisen vedon.

Oli vain vähän epäselvä kuinka saadaan sellaisiin asemiin että saa vedettyä. Joskus epähuomiossa jäänyt pultteja kiinni akseleita irroitellessa ja tulos on ollut sen mukainen. :)
teekoo
Viestit: 265
Liittynyt: 10 Marras 2004, 10:11
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja teekoo »

Täältä ääni Jari H:n menetelmälle. Kaksi pulttia vetoakselin laipan reikien läpi vastakkaisiin ruuvinreikiin ja kiristää molempia tasaisesti. Kun pulttien kannat ovat vetoakselin laipan taustaa vasten niin pultit pysyvät kovassa puristuksessa paremmin suorassa. Jossakin vaiheessa kuuluu vain kova "naks" ja vetoakseli on irti.
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

teekoo kirjoitti:Täältä ääni Jari H:n menetelmälle. Kaksi pulttia vetoakselin laipan reikien läpi vastakkaisiin ruuvinreikiin ja kiristää molempia tasaisesti. Kun pulttien kannat ovat vetoakselin laipan taustaa vasten niin pultit pysyvät kovassa puristuksessa paremmin suorassa. Jossakin vaiheessa kuuluu vain kova "naks" ja vetoakseli on irti.
Tai sitten käy niinkuin mulla ja kuuluu kova PAM ja laakerin kuulat ovat pitkin kenttää ja ulkokooli edelleen banjossa jumissa. No vetari oli irti yhtä kaikki... :roll:
Tomi
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Syys 2007, 17:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Tomi »

quote]
Tai sitten käy niinkuin mulla ja kuuluu kova PAM ja laakerin kuulat ovat pitkin kenttää ja ulkokooli edelleen banjossa jumissa. No vetari oli irti yhtä kaikki... :roll:[/quote]

...Joo näinkin on käynyt...pultit takakautta pänninkiin,lämpöjä annettiin ja liukuvasaralla piestiin toista tuntia...
Lähtihän se vetari irti,mutta tosiaan sisäkooli jäi kiinni ja kuulat pitkin lattioita :D
Mikä ei tapa se sattuu aivan saatanasti!

Taunus 2.0i -72
myllykoski
Viestit: 60
Liittynyt: 17 Heinä 2010, 00:00
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja myllykoski »

koolinki lähtee kyllä irti helposti hitsaamalla sen sisään isolla virralla pienen palon.
Tehro
Viestit: 1074
Liittynyt: 21 Loka 2004, 21:48
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tehro »

jaaha täytyis tällästäki alkaa tekee.
Luhtis
Viestit: 1054
Liittynyt: 06 Helmi 2010, 00:12

Viesti Kirjoittaja Luhtis »

myllykoski kirjoitti:koolinki lähtee kyllä irti helposti hitsaamalla sen sisään isolla virralla pienen palon.
tää kikka on hyvin suosittua meillä duunissa, potilaana vain on raskaan kaluston lakru mutta samassa paikassa :) niissä on kartiolakrut ja se koolihan jää aina sinne pesään.. meillä on siihen oikeen joku hieno ulosvetäjäkin, jota on käytetty kerran, sillonku sen myynyt heppu näytti miten se toimii :lol: paljon nopeampi konsti toi sauman vetäminen, ei tosiaan jaksa puljata tommosen lelun kanssa :)
Tehro
Viestit: 1074
Liittynyt: 21 Loka 2004, 21:48
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tehro »

ajatuksena tollasen ulosvedin kuulostaa tekniseltä laitteelta ja palko ei ihan niin tekniseltä ja liika tekniikka on hidasta. :)
Avatar
ft79
Viestit: 2091
Liittynyt: 20 Huhti 2005, 16:42
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja ft79 »

jep ulkokooli pois hitsillä ja sisäkooli noin niin kun yleisesti taltalla (no vähä vinkua tms..) :roll:
yhteen väliin meni mondeon pyöränlaakerin vaihtoon 45min.. kun muisti kaikki työkalut mitä tarvii..

ja tossahan käy usein niin että noita laakerin puolikkaita jää vähä sinne tänne..
Taunuksella apiallle 2016 tai sitten -17.... tai joskus..
Vastaa Viestiin