scorpion A4ld kikdaun ohjaus ja nyt sitten remonttiakin.

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Luhtis
Viestit: 1054
Liittynyt: 06 Helmi 2010, 00:12

scorpion A4ld kikdaun ohjaus ja nyt sitten remonttiakin.

Viesti Kirjoittaja Luhtis »

Elieli, mitkä kaikki tuohon liittyy, ja miten kytketään? Laatikolta tulee mustavihreä piuha, joka on (tietääkseni) sen ohjauspiuha. Tähän kun syöttää jännitetä, lootan piuhanipussa oleva violetti rele vetää noin sekunnin ja sitten päästää. Imusarjasta lähtee alipaineletku ruskeaan mokkulaan, ilmeisesti jonkinsortin alipainekytkin tms. josta kaksi piuhaa punaseen töpseliin josta menee kaasuvaijerissa olevaan liittimeen joka ilmeisesti myös on jonkinsortin kytkin? tästä sitten neljä piuhaa semmoseen 5napaseen liittimeen, joista kolme musta-sinisiä ja yksi mustavihreä. Liittyykö nämä kaikki tohon ohjaukseen, vai onko osa jotain muita johtoja?

Aski kyllä tuntuu osaavan heittää pienempää ilman tuotakin kun esimerkiks tasanopeudesta lähtee ohittamaan, ilmeisesti tekee tämän yhdessä nopeusanturin, kaasunasennon ja alipaineen yhteispelillä, mutta olishan tuokin kiva kytkeä niinkun se on ajateltu.

Onko kellään kokemusta kautta tietoa asiasta?
Tehro
Viestit: 1074
Liittynyt: 21 Loka 2004, 21:48
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tehro »

jos ei löydy vastausta muuten ni tos pihassa on pari scorparia josta saa tulla tutkimaan kuinka homma on tehty tehtaan toimesta.
Luhtis
Viestit: 1054
Liittynyt: 06 Helmi 2010, 00:12

Viesti Kirjoittaja Luhtis »

Sen verran tuossa selvisi että 2 relettä ohjaa kikdaunia ja tuo violetti on jonkin sortin ajastinrele sille, mutta mikähän sen tarkoitus on..
Tehro
Viestit: 1074
Liittynyt: 21 Loka 2004, 21:48
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tehro »

Ajastin rele mitä hittoa ei tuu näin äkkiseltään mitään mieleen että mitä tekoa. :oops:
Luhtis
Viestit: 1054
Liittynyt: 06 Helmi 2010, 00:12

Viesti Kirjoittaja Luhtis »

Eli siinä on 2 relettä, joista toinen vetää itse kikkerin solenoidia, ja tuo ajastinrele, tai estorele, mikähän sille olis hyvä nimi, on nähtävästi sitä varten että poljin täytyy pitää pohjassa yli 0.5 sekuntia ja sitten vasta kickdown tapahtuu.

mulla vain ei ole tuo kaasuvaijerissa oleva kytkin kytketty mihinkään, eikä se piuha joka ajaa tota ajastus relettä, ja silti aski osaa (yleensä) pudottaa ainakin pykälällä kiihdytyksissä ilman että kaasua painaa pohjaan. Motarilla ajellessa kevyt ohituskiihdytys niin ensin tippuu turbiininlukitus, sitten jos hiemankin lisää kaasua niin pudottaa vielä kolmoselle. Sama jos taajamissa suhailee niin kyllä se ainakin yhen pienemmälle osaa heittää ilman koko kickdownia. Ehkä joku on säätänyt sen solkun niin tiukalle että se on vähän päällä koko ajan :lol:
Tero_s
Viestit: 282
Liittynyt: 02 Elo 2004, 20:37
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

Kyllä se aski ihan oikein vaikuttais toimivan. A4LD on hydraulisesti lähellä C3:sta eli vaihteiden ohjaus menee hydraulisesti ja lukko ja kickdown on sähköllä. (ainakin ekoissa versioissa) Ja kickdownin osaltakin vain vaijeri kaasuläpältä laatikolle on korvattu sähköllä. Laatikon sisällä kickdown toimii edelleen hydraulisesti. Kickdown säätää laatikon ohjauspainetta, eli aski vaihtaa pienemmälle herkemmin, yleensä pykälää pienemmälle kuin muuten. Ja se laatikon ohjauspainehan muuttuu "kokoajan" alipaineen ja nopeuden mukaan. Lisää kaasua -> alipaine putoaa -> laatikon ohjauspaine muuttuu -> pykälää pienemmälle jos ohjauspaineen muutos ylittää jonkun tietyn määrän. Joissain scorppareissa tohon laatikon alipaineletkuun jälkiasennettiin suodattimia/hidastimia, kun askit runkkas 2-3 edestakaisin kokoajan. Ne tais olla tosin 2.0ohc+a4ld versioita.

Jos en aivan värin muista, niin turbiinia ohjataan sun askissa vain alipaineella, tai siis sähköllä siten että alipaine menee alipainetunnuistimelle joka käskee sähköllä lukon magneettiventtiiliä. Ja on siellä varmaan hydraulinen esto siten että lukko voi kytkeytyä vain 4:lla. Katotaas jos saisin huomenna postiin ne s-kaaviot mitä multa löytyy, niissä on varmaan toi kickdownkin esitettynä. Niin ja siinä lukon alipainemötissä tais olla säätöruuvi...

Niin ja se kickdown on muistaakseni se soleoidi siinä askin kyljessä, josta menee vaijeri askissa olevaan vipuun.
Voorteja ne on Mercurytkin
Luhtis
Viestit: 1054
Liittynyt: 06 Helmi 2010, 00:12

Viesti Kirjoittaja Luhtis »

Tämäkin tahtoo välillä tuota 2-3 väliä vatkata ärsyttävästi, mutta ei se toistaiseksi ole haitannut liiemmin. Saattaa johtua siitä että mulla on 2-litrasen perävälitys ja aski on säädetty varmaan jollain harvemmalla. Varmaan jotain alipainejuttuja säätämällä tuon sais fiksummaks, mutten tiedä jaksaako ainakaan vielä.

Hyvä jos niissä kaavioissa löytyy se, miten se pitäis olla, niin pääsen vertaamaan sitä tuohon mitä oon kytkenyt :)
Kyllä se ihan hyvin on toiminut, ihmettelin vain tuota violettia relettä mikä jotenkin liittyy kickdowniin, kun aski silti vaihtaa pienemmälle kyllä vaikkei tuon releen ohjaukseen ole mitään kytkettykään. Vaihtaa nätisti neloselle ja turbiinilukko kytkeytyy ihan ok.

Tai siis vaihtoi, ennenkun öljypumppu hajosi ja vei turbiinin kaulan mennessään. :)
Tero_s
Viestit: 282
Liittynyt: 02 Elo 2004, 20:37
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

Juu huomasin tuolta projekti osioista että tuho tuli. Jos ei olis laatikon korjauksesta kulunut paljon kalenteri aikaa, niin soittaisin hml:n laatikko sepälle ja haukkuisin sen pystyyn, kyllä ton olis pitänyt kauemmin kestää. Tai voihan sille nytkin soittaa... Sääli turbiinia, ei nähnyt paljon kilsoja. JN-Trading noita täälläpäin korjailee ja oli tuonkin tehnyt.
Voorteja ne on Mercurytkin
Luhtis
Viestit: 1054
Liittynyt: 06 Helmi 2010, 00:12

Viesti Kirjoittaja Luhtis »

Turbiini itsessään on varmaan pelastettavissa suht edullisesti vaihdattamalla sen kaulan, mut aski meni kyllä muttereiksi. Ihan siistiä on sisällä muuten, joten riittänee kun saan metallihilut putsattua jokapaikasta ja saan jostain uuden öljypumpun tai ainaki rattaat. mutta katotaan jos saadaan aski jostain halvalla niin päästäs vielä lomareissuille, jos ei ehjää askia niin ainaki sellanen mistä sais ehjän öljypumpun..
Tehro
Viestit: 1074
Liittynyt: 21 Loka 2004, 21:48
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tehro »

luulen ett osat sais helpoimmin tohon laatikkoon ameriikan vauhti kaupasta.
Luhtis
Viestit: 1054
Liittynyt: 06 Helmi 2010, 00:12

Viesti Kirjoittaja Luhtis »

Veden takaa tilaaminen on vaan niin stanan hidasta ja täälläpäin ei oo kellään yhtään mitään hyllyssä..
Tehro
Viestit: 1074
Liittynyt: 21 Loka 2004, 21:48
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tehro »

mul ois tiedos tollanen oharin ja sit nelivedon aski se on kutosesta
Tehro
Viestit: 1074
Liittynyt: 21 Loka 2004, 21:48
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tehro »

Veden takaa tilaaminen on vaan niin stanan hidasta ja täälläpäin ei oo kellään yhtään mitään hyllyssä..
Näin on talvi taunuksen venttiili koneiston osissa vasta kestäny kuukauden. Noh talveen onneks viel aikaa :)
taunus.ht
Viestit: 29
Liittynyt: 03 Marras 2006, 22:21
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja taunus.ht »

mulle tuli kaikki kulutus ja viriosat jn-tradingilta samalla kun se teki turbiinin ylös.
Sorvasin semmosen ohjausholkin jolla saa sen ö-pumpun levyn kohdistettua koppaan.
Sitte vaihoin kossuskorpparin laatikosta kaikki planeetat kun ne on 6-rattaisia.
kuoret ja venttiilikoneisto vanhemmasta. Kolmosen pakkaan yksi levy lisää(power pack).
Shift kit ja boost valve venttiilikoneistoon. Pari tuhatta oon nyt kerenny ajaa ja ainaki vielä pelittää.
Nelosen ja turbiinilukon ohjaukset on erillisellä katkaisijalla jonka voi painaa päälle matka-ajossa.
Luhtis
Viestit: 1054
Liittynyt: 06 Helmi 2010, 00:12

Viesti Kirjoittaja Luhtis »

Mä levitin just laatikon atomeiksi kun piti putsata öljyn mukana kulkeutuneet metallihileet pois jokapaikasta. Damagea tuli öljypumppuun ja turbiinin kaulaan, mutta muualla on ihan terveen ja uuden näköstä eli ilmeisesti suuremmilta tuhoilta vältyttiin ja em. osat vaihtamalla pitäs alkaa taas soimaan.

Toistaiseksi en ala isommin vahvistelemaan kun patakin on nuhapumppu, eli nippuun sellasena kun on ja katsomma sitten tulevaisuudessa jos ja kun koneelle jotain tehdään, että mitä laatikolle. Ihan jo senkin takia että just nyt ei ole muita pyöriä alla kun tuo taunus :)
Vastaa Viestiin