Jarrujen herkistely

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
PimpBot9000
Viestit: 322
Liittynyt: 19 Touko 2008, 21:40
Paikkakunta: Helsinki

Jarrujen herkistely

Viesti Kirjoittaja PimpBot9000 »

Morjensta.

Niinkun tuolla soopa-osastolla jo mainitsin, ostaa päräytin uuden tanelin ja tästä luonnollinen seuraamus on tietysti tyhmät kysymykset. Auto kun oli ollut tallissa käytännössä pahemmin ajelematta parikin vuotta, myyjä suositteli jarrujen ropeltamista ennen konttorille ajamista. Olen antanut itseni ymmärtää että ropeltamisella tyyppi tarkoitti tätä jarrujen herkistämisoperaatiota.

Itsehän en ole koskaan jarruja kuin vain pelokkaan kunnioituksen vallassa silmäillyt (ja käyttänyt :lol:) , eli mitä niille nyt siis käytännössä pitäisi tehdä? Ilmeisesti tämä herkistely on enemmänkin takajarruihin kohdistuva operatsiooni kun ne nyt kuitenkin ovat vähemmällä käytöllä.

Vai vedänkö vain parit miehekkäät jarrutukset. Jarruthan siis on rempattu täysin parisen vuotta sitten, ettei varsinaisesti paloja tarvisi vaihdella.

Loppuun hymiö, joka ilmaisee tunteeni parhaiten tällä hetkellä :oops:
Avatar
jryti
Viestit: 855
Liittynyt: 18 Tammi 2006, 09:57
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja jryti »

Ite oon pitkään seisseiden jarrujen kanssa tehnyt seuraavia temppuja:

Paikkallaan ollessa polkee jarrua ihan tosissaan että sylinterit saa vähän jumppaa.
Muutamia "laahaavia" pitkiä jarrutuksia että rummut ja levyt hinkkautuu varmasti puhtaiksi.
Reiluja jarrutuksia useampia liikkellä ollessa. Myös pumppaamalla.
Hiekkatiellä muutamia lukkojarrutuksia ja sitten jäljistä tarkistaa että kaikki renkaat menee lukkoon

Sitten vaan lopuksi koetella kädellä kaikki vanteet läpi että jäikö mikään jarru laahaamaan/jumiin, eli onko joku vanne huomattavasti lämpimämpi kuin muut.

Sitten lähes sama operaatio käsijarrulle

Nuilla tempuilla on yleensä paljastunut jos on ollut ilmaa, haperoja letkuja tai sylinterit juminu. Joskus on aluksi nuiden jälkeen joku juminut mutta kuitenkin hetken päästä hellittänyt ja alkanut toiminaan -> purkaminen olisi ollut turhaa..Sitten jos joku on tosissaan jumissa ettei lukitu tai laahaa jatkuvasti niin sitten ko. rengas pois ja jarruja tutkimaan, kuitenkaan sun auton tapauksessa en usko että näin olisi käynnyt.
Homma hanskassa, mutta hanskat...No ne nyt oli jossain!

Museoleimassa -72 Coupe GT 2000
2x 12m -65
Avatar
PimpBot9000
Viestit: 322
Liittynyt: 19 Touko 2008, 21:40
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja PimpBot9000 »

jryti kirjoitti:Ite oon pitkään seisseiden jarrujen kanssa tehnyt seuraavia temppuja:

Paikkallaan ollessa polkee jarrua ihan tosissaan että sylinterit saa vähän jumppaa.
Muutamia "laahaavia" pitkiä jarrutuksia että rummut ja levyt hinkkautuu varmasti puhtaiksi.
Reiluja jarrutuksia useampia liikkellä ollessa. Myös pumppaamalla.
Hiekkatiellä muutamia lukkojarrutuksia ja sitten jäljistä tarkistaa että kaikki renkaat menee lukkoon

Sitten vaan lopuksi koetella kädellä kaikki vanteet läpi että jäikö mikään jarru laahaamaan/jumiin, eli onko joku vanne huomattavasti lämpimämpi kuin muut.

Sitten lähes sama operaatio käsijarrulle

Nuilla tempuilla on yleensä paljastunut jos on ollut ilmaa, haperoja letkuja tai sylinterit juminu. Joskus on aluksi nuiden jälkeen joku juminut mutta kuitenkin hetken päästä hellittänyt ja alkanut toiminaan -> purkaminen olisi ollut turhaa..Sitten jos joku on tosissaan jumissa ettei lukitu tai laahaa jatkuvasti niin sitten ko. rengas pois ja jarruja tutkimaan, kuitenkaan sun auton tapauksessa en usko että näin olisi käynnyt.
Ookke. Kiitän vinkistä.
Herkko
Viestit: 1313
Liittynyt: 25 Elo 2004, 22:55
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Taunuksen ollessa kyseessä,on etujarrun
laahausongelma enemmän kuin todennäköinen.

Niillä on taipumus jumeilla käyttämättömyyden
johdosta,joskus jopa ilman sitä.
Tehro
Viestit: 1074
Liittynyt: 21 Loka 2004, 21:48
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tehro »

Nesteiden vaihto auttaa useasti jarruongelmissa menee letkut nääs tukkoon.
Avatar
arska82
Viestit: 110
Liittynyt: 26 Elo 2008, 19:39

Viesti Kirjoittaja arska82 »

Herkko kirjoitti:Taunuksen ollessa kyseessä,on etujarrun
laahausongelma enemmän kuin todennäköinen.

Niillä on taipumus jumeilla käyttämättömyyden
johdosta,joskus jopa ilman sitä.
No omalla ajelen lähes joka päivä, mutta silti jumittelee. Varsinki apukuskin puolella?! Korjaantuu usein kun pakittaa ja tekee lukkojarrutuksen. Ilmeisesti mäntä väljistynyt?!
tanari
Viestit: 937
Liittynyt: 22 Elo 2004, 11:18
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tanari »

kannattaa suosiolla irrottaa etujarrusatulat ja etujarruletkut, viedä satulat motonettiin ja kävellä uusien kanssa ulos, samalla kertaa laittaa uudet jarrulevyt ja palat eteen.

yhteiskustannus vissiin noin 200e ja tämän jälkeen ei ongelmia ole piiiiiiiiitkiin aikoihin. Tietysti samassa jumpassa menis etupyöränlaakerien vaihtokin, maksaa lisää noin 50e

tietysti, sitten vois purkaa koko etukelkan ja viedä osat hiekkapuhallukseen ja pulverimaalaukseen ja vaihtaa kaikki uudet pallonivelet ja raidetangonpäät, myös raidetangon suojakumeja saa uusia . ..


lopetan muuten tähän.

ehkä kannattaa uusia vaan ne letkut ja uudet nesteet järjestelmään.
matalan pudjetin kulkineet...
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Mustang seiso 4 vuotta. jarrut ei takana pitänny yhtään. Ajelimpa tiellä ja "lämmitin" vasemmalla jalalla jarruja, ja eiköhän käsijarrukin alkanut ottaa "suhua, ja nyt jarrut "nappaa" niinkun pitääkin. Pitää vaan vähä lämmitellä vanhoja jarruja :wink:
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Herkko
Viestit: 1313
Liittynyt: 25 Elo 2004, 22:55
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Voi onnistua rumpujarruilla,mutta edelleen kun
Taunuksen etujarru kyseessä,on
otetteva palat pois,raotettava pölysuojakumeja
ja tungettava CRC:tä männille.

Sitten vaan jarrulla mäntiä ulos ja
kammettava männät takasin sisään.

Tätä harrastettava x-kertaa ja todettava
koska alkaa liikkumaan "hereästi".

Tämä nopein ja helpoin konsti ja jos
ei auta, niin sitten satulat pöydälle.
JeeSe
Viestit: 574
Liittynyt: 14 Touko 2009, 11:23
Paikkakunta: TuuSula

Viesti Kirjoittaja JeeSe »

Nii ja jos ei halua joka kevät olla laittamassa CRC:tä sinne mäntiin, niin ottaa suosiolla ne satulat pöydälle ja kiillottaa ruosteet pois männistä ja pistää jotaan hyvää rasvaa (huhun mukaan tavallinen vaseliini pilaa jarrujen tiivisteet ja suojakumit) ne suojakumit täyteen.
-75 2d Sedan 2.0L Automatic
Ydinvoima on ylivoimaa!
Taunus-Sälli
Viestit: 1379
Liittynyt: 22 Kesä 2007, 00:56
Paikkakunta: viiala

Viesti Kirjoittaja Taunus-Sälli »

mää kans aikanaan herkistelin tosta omasta 82 tanesta joka vuosi leimalle satuloita ja monista muistaki autoista, nykyään puran ne osiks jos vähänkään yrittävät jumittaa,lopulta pääsee helpommalla ku tekee kerralla kunnolla.
putsaa kunnolla ne ja uudet kumit laittaa niin menee monta vuotta.
siihen myydään oikeen siihen tarkotettua rasvaa minkä kans ne kannattaa kasata sit...
Taunus 2.0 GX 82
Taunus 1.6 L 73 stw
Tehro
Viestit: 1074
Liittynyt: 21 Loka 2004, 21:48
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tehro »

Sälli puhuu asiaa jarrut on helppoja kunnostaa ei mitään tähti tiedettä
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Jarrukumirasvaa, ei mitään Glid-liukuvoidetta ;-) Tai enhän tiedä vaik kuinka hyvää se olis siihenkin tarkotukseen, ku en oo kokeillu...
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
tanari
Viestit: 937
Liittynyt: 22 Elo 2004, 11:18
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tanari »

ja niin tosiaan, se CRC tai muu öljy ei tee hyvää niille tiivisteille, turvottaa ja jumiuttaa.

mielummin ihan jarrukumi rasvaa.
matalan pudjetin kulkineet...
Vastaa Viestiin