Vähäpäästöinen sierra

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
vtormane
Viestit: 657
Liittynyt: 23 Helmi 2008, 01:22
Paikkakunta: Kuusamo

Vähäpäästöinen sierra

Viesti Kirjoittaja vtormane »

Kysytään nyt täällä alustavasti jos jollakin on tietoa. Eli minulla on -90 dohc sierra joka on merkitty rekisteriotteeseen vähäpäästöiseksi. Koska kori on kunnoltaan vallan loistava ja tekniikka alkaa jo olemaan iäkäs ja hevosvoimia voisi olla enemmänkin niin moottorinvaihto kiinnostaisi. Eli kysymys kuuluukin että onnistuuko autoon vaihtaa esim. 2.3 16V scorppion kone tai 2.9 cosworthin kone ja saada auto vielä katsastettuakin? Mitä moottorilta vaaditaan että sen vaihto vähäpäästöiseen koriin onnistuu?
Capri -77 2.0
Firebird -69
Taunus-Sälli
Viestit: 1379
Liittynyt: 22 Kesä 2007, 00:56
Paikkakunta: viiala

Viesti Kirjoittaja Taunus-Sälli »

kaiketi onnistuu,ton 2.3 16v laittamisesta vois saada jotain infoo tolta "sierra 2.3 16v" nimimerkiltä.. jostain syystä oletan että se on semmottee joskus laittanu :wink:
Taunus 2.0 GX 82
Taunus 1.6 L 73 stw
Avatar
samiharju
Viestit: 1070
Liittynyt: 12 Syys 2004, 15:19
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

nyrkkisääntönä vois pitää että moottorin tulee olla uudempi kuin auto johon se laitaan.

mulla olis tuo scorpio jouten, osta tekniikanluovuttajaksi? 2.0i 16V + mt75...
Avatar
vtormane
Viestit: 657
Liittynyt: 23 Helmi 2008, 01:22
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja vtormane »

samiharju kirjoitti:nyrkkisääntönä vois pitää että moottorin tulee olla uudempi kuin auto johon se laitaan.

mulla olis tuo scorpio jouten, osta tekniikanluovuttajaksi? 2.0i 16V + mt75...
Eli vaikkapa -93 scorpparista otettu cosworthin kone käy jos minulla on -90 sierra?
Jos tuo ois 2.3 niin kiinnostas kyllä...tai 2.9 :) Tuttu kone kyllä kun mulla on -95 scorpio myös...
Capri -77 2.0
Firebird -69
Avatar
Jari H
Viestit: 790
Liittynyt: 28 Heinä 2005, 12:19
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H »

Pientä jarrupäivitystä vaatii 24V:n asennus Sierraan, muuten plug`n pray :)
Limits are only set by lack of knowledge.
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..
ohc205
Viestit: 275
Liittynyt: 30 Marras 2007, 16:16
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja ohc205 »

Ja 2,9 12v mottia on myös vähäpäästöisenä mm. scorppareissa teho/hinta suhde paras.
6 Granadaa (tehokkain 181,5hv /323,9Nm, 8 Sierraa, Taunus -70M, Escort -75
Pöhö-Andrei
Viestit: 473
Liittynyt: 21 Joulu 2005, 11:23
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

samiharju kirjoitti:nyrkkisääntönä vois pitää että moottorin tulee olla uudempi kuin auto johon se laitaan.

mulla olis tuo scorpio jouten, osta tekniikanluovuttajaksi? 2.0i 16V + mt75...
Tässä on taas yksi erikoisuus säännösten tulkinnassa eli moottori pitää olla uudempi kuin auto johon se asennetaan. Minkä ihmeen takia, jos se täyttää ko auton vuosimallin mukaiset pakokaasu jne testit.

Luulisi olevan aivan sama onko kone 60-luvulla tehty jos se täyttää -85 sierrassa vaaditut päästöarvot jne.

Ja vielä suuremmalla syyllä kyseenalaistan tätä tulkintaa, jos auton vuosimalli on vanhempi kuin -78 jolloin päästömittauksia ei suoriteta.

Ja kuinkahan tarkkaan yleensä noita moottorin valmistusvuosia pystytään todentamaan. Lohko kun voi olla parikin vuotta vanhempi kuin auto johon se on ensiasennusmoottorina asennettu. Kumpi silloin on määräävämmässä asemassa, auton ensirekisteröintipäivämäärä vaiko lohkon kyljestä löytyvä kuukausi/vuosilukupäiväys?

Pointtini on siis se, että on aivan sama mitä vuosikertaa moottori edustaa, jos se täyttää auton rekisteröintipäivämäärän päästövaatimukset.
Avatar
samiharju
Viestit: 1070
Liittynyt: 12 Syys 2004, 15:19
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

älä pöhö taas alota tuolla sävelellä XD

sanoin nyrkkisääntönä, näin yleisesti voidaan sanoa että jos sullon vaikka 1996 auto ja pistät siihen 1991 vähäpäästöistä konetta niin ei välttämättä ole riittävä päästötaso.. toisin päin riittää aina.
Pöhö-Andrei
Viestit: 473
Liittynyt: 21 Joulu 2005, 11:23
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Positiivisena ihmisenä kokeilen pysytellä duuriasteikon puolella, mutta toisinaan luiskahtaa tarinat mollivoittoisemmaksi, ja pääosin juuri siksi, ettei ihan kaikkea aina järjellä pysty itselleen selittämään. Toisinaan kun on vain pöyhittävä näitä epäkohtia ja katsottava onko ne niin kuten ihmisiä uskotellaan niiden olevan.

Kantani asiassa on edelleen se, että jos moottori, mikä itsessään on täysin kylmä kapistus päästönormien suhteen on painotettu liian suureen mittakaavaan. Apulaitteet, kuten ruiskut ja katalysaattorit tekee moottorista kulloisen ajanjakson päästönormiston täyttävän. Itse lohkon vuosimallilla ei siis ole mitään merkitystä. Tähän kiinnitetään kuitenkin suurin huomio ja samalla sokaistutaan asian todellisen laidan suhteen

Kysymyksessä on siis mielestäni vain epävarmuus, jolla asiaa valvova viranomainen, jos hänkään kokeilee pitää maineensa puhtaana. Täysin vastaavaa olisi vaatia esim jarrujen osalta samaa, eli muutoksia tehdessä jarruosien on oltava vähintään samanikäisestä tai uudemmasta autosta, mielellään tietenkin samasta tai uudemmasta vuosimallista kuin esimerkiksi vaihdettu moottori on.

Ja kuinkahan moni todellisuudessa kertoo katsastajalle että vaihdoinpa sitten koneen kun vanhasta leipoi kiertokanki kiinni. Ja tää uudempi mosa on vuoden -74 tanarista mutta siihen kävi kuitenkin tään uuden sierran apulaitteet.

Kumpi siis painaa vaakakupissa enemmän, se että arvot täyttyy vaiko se että vaihto-osan vuosimallin, mitä ei kuitenkaan pystytä luotettavasti osoittamaan on uudempi kuin auton johon se asennetaan.
ohc205
Viestit: 275
Liittynyt: 30 Marras 2007, 16:16
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja ohc205 »

Tuo päästönormien täyttyminen koskee vaan 1.7.1987 ja sen jälkeen ensi kerran käyttöönotettuja autoja. Vanhempiin riittää pelkkä käytönaikainen päästömittaus. Mutta välillä 1.7.1987-30.12.1991 on paljon -ei vähäpäästöisiä- autoja joihin saa laittaa vaikka kuinka vanhan motin katin kanssa kunhan käytönaikainen päästömittaus menee läpi.

Vähäpäästöisissä täytyy sitten olla vähäpäästöinen kone, joka on helpoin todentaa ottamalla moottori samanikäisestä tai uudemmasta.

Vanhempaakin saman päästötason täyttävää moottoria voi käyttää, jos välttämättä haluaa maksaa maahantuojalle noin 100e todistuksesta motin päästöistä.
6 Granadaa (tehokkain 181,5hv /323,9Nm, 8 Sierraa, Taunus -70M, Escort -75
Taunus-Sälli
Viestit: 1379
Liittynyt: 22 Kesä 2007, 00:56
Paikkakunta: viiala

Viesti Kirjoittaja Taunus-Sälli »

tuliskoha tästä nyt pitkästäaikaa oikeen kunnon vääntöö :lol: niitä on mukava seurata :)

ihmeellisiä autoja vaan teillä ku jotain päästöjäki mitataan :roll: :wink:
Taunus 2.0 GX 82
Taunus 1.6 L 73 stw
Avatar
Jari H
Viestit: 790
Liittynyt: 28 Heinä 2005, 12:19
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H »

Mikä siinä on niin ihmeellistä, että vähäpäästösen pitää olla vähäpäästönen muutosten jälkeenkin?
Jos vanhat merkit pitää paikkansa saadaan seurata 5 sivua synkkää yksinpuhelua siitä miten systeemi on mätä.. :)
Limits are only set by lack of knowledge.
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..
Avatar
vtormane
Viestit: 657
Liittynyt: 23 Helmi 2008, 01:22
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja vtormane »

Tota noin, vielä tuosta -90 sierrasta. Rek. otteessa lukee että katalysaattori, lambda ja aktiivihiilisuodatin. Eli onko tuo auto nyt sitten vähäpäästöinen? Itse vähäpäästöisyydestä ei mainita mitään. Onko kaikki katalysaattoriautot siis vähäpäästöisiä?
Capri -77 2.0
Firebird -69
Avatar
Jari H
Viestit: 790
Liittynyt: 28 Heinä 2005, 12:19
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H »

Taitaa olla 'verohelpotus' malli. 90-92 tekivät noita vapaaehtoisia vähäpäästöisiä, alennusta autoveroon. 92-> virallisesti vähäpäästöisiä. Vähäpäästönen enivei.
Limits are only set by lack of knowledge.
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..
iji-69
Viestit: 249
Liittynyt: 15 Loka 2009, 00:11
Paikkakunta: Tervakoski

Viesti Kirjoittaja iji-69 »

Eiköhän se mee sitten tuohon -86 jälkeiseen kategoriaan...
http://www.autotieto.net/pakokaasutkurs ... ulukko.htm
Ford johtaa.
Vastaa Viestiin