Kampiakseli

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

lekajarmo
Viestit: 10
Liittynyt: 10 Helmi 2010, 19:35
Paikkakunta: Järvenpää
Viesti:

Kampiakseli

Viesti Kirjoittaja lekajarmo »

Kestääkö 205 lohkossa alunperin oleva kampiakseli 400-450heppaa? Vai oliskohan parempi vaihtaa kossun akseli. Onko niissä ees mitään eroa...
Inspiraatio alkaa kipinästä ja kipinä tulee sytytyksestä.
Avatar
henu
Viestit: 1352
Liittynyt: 02 Helmi 2005, 17:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja henu »

Kyllä se kestää jos muut aiat kunnossa.
Mut jos jostain saat cossun kampuran ni parempihan se olis, sais vetolevyn kiinni useemalla pultilla.

Ja noihin tehoihin kannattaa varmaan kasata cossun männillä ja kangilla ni pääsee helpoimalla.
ohc205
Viestit: 275
Liittynyt: 30 Marras 2007, 16:16
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja ohc205 »

Cossun kampi on taottu ja siinä on induktio karkastut kaulat, muuten se vastaa mitoiltaan ohc kampea. Vauhtipyörä tulee 9-pultilla kiinni cossussa.
6 Granadaa (tehokkain 181,5hv /323,9Nm, 8 Sierraa, Taunus -70M, Escort -75
lekajarmo
Viestit: 10
Liittynyt: 10 Helmi 2010, 19:35
Paikkakunta: Järvenpää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lekajarmo »

Joo no tulee eaglen H-veivit ja takomännät. Jos se kerta kestää ni kyl mä saan sen vetolevyn pysymään siellä. Teen vaikka lisää kierrereikiä kampuran päähän. Muutenkin joudun tekemään adapterin vetolevylle ku se on chevyn vetolevy. Ja Kun tasapainottaa kunnolla niin siinä se suurin avain kestävyyteen on.
Inspiraatio alkaa kipinästä ja kipinä tulee sytytyksestä.
Avatar
henu
Viestit: 1352
Liittynyt: 02 Helmi 2005, 17:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja henu »

Cossulubilla oli jokuaika sit puheenaiheena tää laitos http://www.lds-turbo.fi/galleria/ford-sierra-turbo

Ja tässä omistajan kertomus tekniikasta http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?p=1140353


Ei se vaadi näköjään kummasta palikkaa et saa kulkemaan :)
lekajarmo
Viestit: 10
Liittynyt: 10 Helmi 2010, 19:35
Paikkakunta: Järvenpää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lekajarmo »

Tuossa on taas hyvin huomattavissa se että esson baarissa vähän "alanmiehillä" juttu lentää ja tarinat muuttuu. :) Uskon kyllä että kyseinen moottori on sellainen kun omistaja sen kertoo. En tiedä paljon kossun veivit ja männät maksaa mutta tänäpäivänä esim. eaglen H-veivit ei ole kalliita joten sellaset meinasin laittaa. Öljypumpusta olis kans kysyttävää että mikä on paras vaihtoehto...?
Inspiraatio alkaa kipinästä ja kipinä tulee sytytyksestä.
Avatar
henu
Viestit: 1352
Liittynyt: 02 Helmi 2005, 17:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja henu »

lekajarmo kirjoitti: En tiedä paljon kossun veivit ja männät maksaa
Tossa uudet männät http://www.cosworthrsclub.com/keskustel ... 4&t=142814

Veivejä taitaa saada sarjan noin 200€ hujakoille.
lekajarmo kirjoitti:Öljypumpusta olis kans kysyttävää että mikä on paras vaihtoehto...?
4WD cossun pumppu ö suihkuilla olis varmaan hyvä ja helppo vaihtoehto, öljyphjaa joutuu muistaakseni vähän muokkaamaan et mahtuu se pumppu.
Taunusmies Jussi
Viestit: 1273
Liittynyt: 10 Elo 2004, 19:59
Paikkakunta: Huittinen

Viesti Kirjoittaja Taunusmies Jussi »

henu kirjoitti:Cossulubilla oli jokuaika sit puheenaiheena tää laitos http://www.lds-turbo.fi/galleria/ford-sierra-turbo

Ja tässä omistajan kertomus tekniikasta http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?p=1140353


Ei se vaadi näköjään kummasta palikkaa et saa kulkemaan :)
Eikös tuokin sierra ole jo vedetty pöpelikköön ja tekniikka nykyisin tähtiperä cortinassa?
Jos pytty ei ole Vee-asennossa niin se on vessanpytty!
-75 coupe
Avatar
henu
Viestit: 1352
Liittynyt: 02 Helmi 2005, 17:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja henu »

Taunusmies Jussi kirjoitti:Eikös tuokin sierra ole jo vedetty pöpelikköön ja tekniikka nykyisin tähtiperä cortinassa?
Onhan se http://www.youtube.com/watch?v=zRp6tw4XrHA

Siitä cortsusta löytyy overdriveltä muistaakseni juttukin, oliko se ny 2.5 viikoo ladontakaa radalle :)
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

henu kirjoitti:
Taunusmies Jussi kirjoitti:Eikös tuokin sierra ole jo vedetty pöpelikköön ja tekniikka nykyisin tähtiperä cortinassa?
Onhan se http://www.youtube.com/watch?v=zRp6tw4XrHA

Siitä cortsusta löytyy overdriveltä muistaakseni juttukin, oliko se ny 2.5 viikoo ladontakaa radalle :)
Hehe, ihan ku ei ois ennen autoo ajannu ku tollee lähti Lapasesta :lol:
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
ohc205
Viestit: 275
Liittynyt: 30 Marras 2007, 16:16
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja ohc205 »

Us-partsissa makso uudet eaglen tekemät veivit 400e ja nämä on siis nimenomaan tehty cossuun.
Uudet wisecot cossuun oli 590e
6 Granadaa (tehokkain 181,5hv /323,9Nm, 8 Sierraa, Taunus -70M, Escort -75
TuohkaRacing
Viestit: 76
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 14:20
Paikkakunta: Hollola/Miekkiö

Viesti Kirjoittaja TuohkaRacing »

siinä on ohc pienellä modaamisella käypäset eagle h-profiili kiertarit 390€ http://www.bjorkmotorsport.com/index.ph ... 769&from=0
ja kyseisiin kiertokankiin sopivat wisecot 585€ http://www.bjorkmotorsport.com/index.ph ... 759&from=0
Ford Taunus 1.6 2d -75 (projekti)
Ford sierra 2.0 TIC -87 (projekti)
MB 300e 24v -89 (projekti)
MB 300sel -88 (käyttis)
VW Vento 1.8 CL -96 (varakäyttis)
lekajarmo
Viestit: 10
Liittynyt: 10 Helmi 2010, 19:35
Paikkakunta: Järvenpää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lekajarmo »

Tuolta björkmotorsportin sivuilta oonkin katellu noita osasia. Tuntuu olevan hinnoiltaan järkevänoloinen paikka. US-parts on myynyt mulle niin monta kestaa eioota et sinne ei mun hermoilla oo ollu asiaa moneen vuoteen. Jos tarvii jenkki osaa ni racers place on suuntana...
Inspiraatio alkaa kipinästä ja kipinä tulee sytytyksestä.
Aksu
Viestit: 16
Liittynyt: 26 Syys 2009, 19:46

Viesti Kirjoittaja Aksu »

lekajarmo kirjoitti:Tuossa on taas hyvin huomattavissa se että esson baarissa vähän "alanmiehillä" juttu lentää ja tarinat muuttuu. :) Uskon kyllä että kyseinen moottori on sellainen kun omistaja sen kertoo. En tiedä paljon kossun veivit ja männät maksaa mutta tänäpäivänä esim. eaglen H-veivit ei ole kalliita joten sellaset meinasin laittaa. Öljypumpusta olis kans kysyttävää että mikä on paras vaihtoehto...?
Erilliset ö-suihkut päälinjasta + korkeapaine pumppu yhdistelmä toimii hyvin. Tai sit pumpuksi korkea paine/tuotto malli.
286kw459Nm OHC:n kanssa
ohc205
Viestit: 275
Liittynyt: 30 Marras 2007, 16:16
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja ohc205 »

TuohkaRacing kirjoitti:siinä on ohc pienellä modaamisella käypäset eagle h-profiili kiertarit 390€ http://www.bjorkmotorsport.com/index.ph ... 769&from=0
ja kyseisiin kiertokankiin sopivat wisecot 585€ http://www.bjorkmotorsport.com/index.ph ... 759&from=0
Nuo on iteasiassa letukan pikkulohkokoneen veivit. Ja tarkotettu nimenomaan ensimmäisiin pikkulohkoihin, joissa on 2" kaulat. Uudemmissa on 2,1" kaulat.

Kampuraa joutuu koneistamaan 1,2mm ohuemaksi kk-kauloista. En näe mitään järkeä ko veiveissä, kun valmiiksi sopivia, cossun kangen mitoilla olevia saa 400e hintaan suoraan hyllystä.

Se asia us-partsissa on kyllä perseestä, ettei niitä kiinnosta tilata "vaikeampia" osia, vaikka niitä helposti olisi saatavilla. Kun taas racers-plase ja tuumacid ovat saaneet ne toimitettua.
6 Granadaa (tehokkain 181,5hv /323,9Nm, 8 Sierraa, Taunus -70M, Escort -75
Vastaa Viestiin