Taunuksen 1,6 ohc:een piristys

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

ismo
Viestit: 63
Liittynyt: 15 Marras 2006, 14:39
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja ismo »

Että onko tietoa, että onko tuo vaihteisto kuinka kestävä? Siis että kestääkö viritystä?
Ford Taunus gx 1.6 -82, Mazda B2200 -89
Taunus-Sälli
Viestit: 1379
Liittynyt: 22 Kesä 2007, 00:56
Paikkakunta: viiala

Viesti Kirjoittaja Taunus-Sälli »

jaa mikä? t-fordin laatikkoko? ainaki joudut yhden polkimen pistään lisää jos semmosen laitat..
Taunus 2.0 GX 82
Taunus 1.6 L 73 stw
Avatar
FoorttiFani
Viestit: 974
Liittynyt: 23 Loka 2007, 21:10

Viesti Kirjoittaja FoorttiFani »

Nyt tulee aika levotonta juttua :lol: Miks sinne pitäis laittaa jotain t fordin lootaa?
ismo
Viestit: 63
Liittynyt: 15 Marras 2006, 14:39
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja ismo »

FoorttiFani kirjoitti:Nyt tulee aika levotonta juttua :lol: Miks sinne pitäis laittaa jotain t fordin lootaa?
Siis tää kaveri jolla on myynnis tää pintonin kone, niin se sano että siinä on kolmekyppisen fordin loota? Oiskohan se ollu sitte jossain hot-rodissa tai jotai. Mut tuskin tuun laittaa ainaskaa tuolla lootalla, jos kerran on t-fordista :D:D:D
Ford Taunus gx 1.6 -82, Mazda B2200 -89
Avatar
FoorttiFani
Viestit: 974
Liittynyt: 23 Loka 2007, 21:10

Viesti Kirjoittaja FoorttiFani »

sulla on vielä vähän aikaa korttiin vain? Ehkä kannattaa alotella tästä perus ohc motista. Saa helposti osia ja yksinkertainen jos ei oo paljon kokemusta. Joko sitten 1.6 tai 2.0. Itekkään mitään tienny autoista vielä pari vuotta sitten, mutta kun vaa ottaa asioista selvää ja rupee tekee ni kyl siit jotai oppii :) Nyt jo hiukan pysyy räikkä kädessä :lol: Ja rakentelee ensin vaan jotain yksinkertaisia hommia, ettei haukkaa liian isoa palaa heti alkuun :D
ismo
Viestit: 63
Liittynyt: 15 Marras 2006, 14:39
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja ismo »

FoorttiFani kirjoitti:sulla on vielä vähän aikaa korttiin vain? Ehkä kannattaa alotella tästä perus ohc motista. Saa helposti osia ja yksinkertainen jos ei oo paljon kokemusta. Joko sitten 1.6 tai 2.0. Itekkään mitään tienny autoista vielä pari vuotta sitten, mutta kun vaa ottaa asioista selvää ja rupee tekee ni kyl siit jotai oppii :) Nyt jo hiukan pysyy räikkä kädessä :lol: Ja rakentelee ensin vaan jotain yksinkertaisia hommia, ettei haukkaa liian isoa palaa heti alkuun :D
Jeap 2 vuottahan tässä on aikaa vielä mietiskellä ;D
Ford Taunus gx 1.6 -82, Mazda B2200 -89
Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

ismo kirjoitti:
FoorttiFani kirjoitti:sulla on vielä vähän aikaa korttiin vain? Ehkä kannattaa alotella tästä perus ohc motista. Saa helposti osia ja yksinkertainen jos ei oo paljon kokemusta. Joko sitten 1.6 tai 2.0. Itekkään mitään tienny autoista vielä pari vuotta sitten, mutta kun vaa ottaa asioista selvää ja rupee tekee ni kyl siit jotai oppii :) Nyt jo hiukan pysyy räikkä kädessä :lol: Ja rakentelee ensin vaan jotain yksinkertaisia hommia, ettei haukkaa liian isoa palaa heti alkuun :D
Jeap 2 vuottahan tässä on aikaa vielä mietiskellä ;D
Kulluuha se tuo aikka mietiskellessäi :roll:
Älä ota sitä niin vakavasti!

Scorpio 2.9 at -91 coupe
ismo
Viestit: 63
Liittynyt: 15 Marras 2006, 14:39
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja ismo »

p3 kirjoitti:
ismo kirjoitti:
FoorttiFani kirjoitti:sulla on vielä vähän aikaa korttiin vain? Ehkä kannattaa alotella tästä perus ohc motista. Saa helposti osia ja yksinkertainen jos ei oo paljon kokemusta. Joko sitten 1.6 tai 2.0. Itekkään mitään tienny autoista vielä pari vuotta sitten, mutta kun vaa ottaa asioista selvää ja rupee tekee ni kyl siit jotai oppii :) Nyt jo hiukan pysyy räikkä kädessä :lol: Ja rakentelee ensin vaan jotain yksinkertaisia hommia, ettei haukkaa liian isoa palaa heti alkuun :D
Jeap 2 vuottahan tässä on aikaa vielä mietiskellä ;D
Kulluuha se tuo aikka mietiskellessäi :roll:
No kyllä kuluu, ja näköjää joutuuki mietiskelemään...
Ford Taunus gx 1.6 -82, Mazda B2200 -89
ohc205
Viestit: 275
Liittynyt: 30 Marras 2007, 16:16
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja ohc205 »

Valitset vaan sopivan moottorin ja rupeet sitä rakentelemaan. Kahessa vuodessa rakentaa ihan mukavan turbo-ohc;n jolla ei taatusti jää jalkoihin. Ja kun käyttää rahaa harkiten, niin budjettikin pysyy järkevänä.

Mäkin alotin ekan (opel kadett) projektin 17vuotiaana ja kun vuoden päästä sai kortin, niin oli jo valmiina ajokuntonen ja katsastettu auto. Eikä rahaakaan menny kun 300e kaikkiaan.
6 Granadaa (tehokkain 181,5hv /323,9Nm, 8 Sierraa, Taunus -70M, Escort -75
Avatar
20m
Viestit: 249
Liittynyt: 24 Huhti 2005, 15:13
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 20m »

Joo, ja sit kun on ajellu sillä jonkun kuukauden, niin tulee nälkä saaha lissää ja sit ku saa lissää, ni totee että täähän käy helposti. Ei muuta ku vielä vähän lissää, kunnes yhtäkkiä prakaa.
No ei muuta ku kaupasta palikoita lissää ja tällä kertaa vähän isompia ja vahvempia ja taas mennään vähä aikaa. Ja sit taas....
Eli jos saa pahan tartunnan taudista nimeltä taunuksenparantelutauti, niin siitä ei ole kovin moni parantunut, senpähän vaan sanon. Esimerkkejä täältähän löytyy. :wink:

Mutta on sitä pahempiakin tauteja, ei tämä niin paha ole. Tämän kanssa yleensä pystyy vielä elämään. Lähimmäiset saattavat hieman sääliä, mutta yleensä kuitenkin suhtautuvat aika ymmärtäväisesti.

Mutta aloittelet ensin nyt vaikka suuttimien vaihtamisesta kaasariin ja sitten vähän peltipakosarjaa ja niin edelleen. Niin siitä se tauti alkaa kehittyä. Ja mikähän mahtaa olla tilanne kymmenen vuoden päästä?
Muistele silloin mitä minä sanoin. :wink: :lol: 8)
Taunus 1965

Ford Taunus - The car you always promised to fix yourself.
ismo
Viestit: 63
Liittynyt: 15 Marras 2006, 14:39
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja ismo »

ohc205 kirjoitti:Valitset vaan sopivan moottorin ja rupeet sitä rakentelemaan. Kahessa vuodessa rakentaa ihan mukavan turbo-ohc;n jolla ei taatusti jää jalkoihin. Ja kun käyttää rahaa harkiten, niin budjettikin pysyy järkevänä.

Mäkin alotin ekan (opel kadett) projektin 17vuotiaana ja kun vuoden päästä sai kortin, niin oli jo valmiina ajokuntonen ja katsastettu auto. Eikä rahaakaan menny kun 300e kaikkiaan.
Joo tuosta turbosta puheenollen. Että onkos tuo kuinka vaikea asentaa ite, vai täytyykö käytättää ammattimiehellä? Kuulostaa kyllä vaikealta... :roll:
Ford Taunus gx 1.6 -82, Mazda B2200 -89
JeeSe
Viestit: 574
Liittynyt: 14 Touko 2009, 11:23
Paikkakunta: TuuSula

Viesti Kirjoittaja JeeSe »

Se on kaikki niin suhteellista.

Tietty helpoin varmaankin on asentaa, jos löytyy semmonen satsi kaikkine romppeineen mikä on samallaisessa autossa ja moottorissa ollu kiinni.

Sitten jos vaan saa käteensä turbon mallia x, niin se onkin sitten jo aika paljon haastavampi homma.

Toisille ensimmäisen kaltainen asennuskin voi jo aiheuttaa hankaluuksia ja joku taas vois tuosta jälkimmäisestäkin sanoo et eihän se oo kun vaan ottaa (asennusjuomaa) ja asentaa..
-75 2d Sedan 2.0L Automatic
Ydinvoima on ylivoimaa!
ismo
Viestit: 63
Liittynyt: 15 Marras 2006, 14:39
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja ismo »

JeeSe kirjoitti:Se on kaikki niin suhteellista.

Tietty helpoin varmaankin on asentaa, jos löytyy semmonen satsi kaikkine romppeineen mikä on samallaisessa autossa ja moottorissa ollu kiinni.

Sitten jos vaan saa käteensä turbon mallia x, niin se onkin sitten jo aika paljon haastavampi homma.

Toisille ensimmäisen kaltainen asennuskin voi jo aiheuttaa hankaluuksia ja joku taas vois tuosta jälkimmäisestäkin sanoo et eihän se oo kun vaan ottaa (asennusjuomaa) ja asentaa..
No juu sitä tässä mietinkin, että saisi jostain samanlaisesta koneesta koko höskän ja siirtais vaa taneen. Mutta ei tainnut taunuksissa olla turboja, siis tehtaalta tullessaan :o
Ford Taunus gx 1.6 -82, Mazda B2200 -89
ohc205
Viestit: 275
Liittynyt: 30 Marras 2007, 16:16
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja ohc205 »

No hommaat vaikkapa garretin t03 saabista tai volvosta tai cossusta, kato vaan että laakerit on kunnossa ja pakopesä ei oo pahasti halki. 50e

Sitten vesijohtoliikkeestä 42mm putkikäyriä, ja rautakaupasta tai romiksesta 10mm vahvusta lattaa, näistä syntyy helposti pakosarja turbolle. 30e

Sitten is-sierran imusarja ja kaasuläppä ja 9000 turbosaabin suuttimet. 50e

sähkösen bensapumpun joudut ostamaan ja megaruiskun rakennussarjan
Ja rakentamaan bensa-välisäiliön. 200-300e

Ja vaikkapa 1,8 td mondeon coolerin, mahtuu helposti myös taunukseen 50e

eli näihin rahaa menee 380-480e

sitten lukuisia pikkutarvikkeita letkuja, tiivisteitä, johtoja sulakkeita releitä yms.
Down pipen ja pakoputken joudut kanssa rakentaan, mutta niihin ei paljon rahaa mee, työtä vain.

Eli vähintään 500e joudut turbottamiseen varaamaan rahaa, varmaan hiukan ylikin.

Ja budjetti turbo koneaihioksi paras on transitin/p100 matalapuristeinen 2,0 ohc niitä saa 100-200e hintaan ajokuntoisia.

Ja vielä kun päivität perän ja vaihteiston ja takajarrut vastaamaan kasvaneita tehoja niin alkaa olla tonni menny, mutta jos asiat on oikein tehty, niin sulla on taunus joka pinkasee nollasta sataan noin 7 sekunnissa ja tulevaisuutta silmällä pitäen on potentiaalia paljon pitemmällekin.
6 Granadaa (tehokkain 181,5hv /323,9Nm, 8 Sierraa, Taunus -70M, Escort -75
Avatar
Jari H
Viestit: 790
Liittynyt: 28 Heinä 2005, 12:19
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H »

Oikeesti, tossa on resepti jolla pahimmassa tapauksessa sotkee ittensä sellaseen suohon, että sitten ei kiinnosta enää mikään.

Noi viidenkympin ahtimet on semmosia miinoja, että varmasti tulee kynsille jos ei osaa kattoa mitä on ostamassa.

Pakosarjan teko ei ole vaikeaa, varsinkaan jos osaa hitsata.

Jos ei noi ½johde hommat taitu kannattaa Mega ostaa valmiiksi kasattuna, siinä säästyy paljolta vitutukselta, eikä pensapumpuksi kannata ostaa sitä halvinta 39€ mallia.

100€ oharia en avaamatta turbottaisi..

Siitä huolimatta ahtaminen on paras ja halvin tapa tuplata tehot. Varsinkin kun ei ole rojektilla kiire, saattaa ajan kanssa tehdä hyviäkin löytöjä.
Limits are only set by lack of knowledge.
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..
Vastaa Viestiin