Taunuksen 1,6 ohc:een piristys
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
-
- Viestit: 1379
- Liittynyt: 22 Kesä 2007, 00:56
- Paikkakunta: viiala
- FoorttiFani
- Viestit: 974
- Liittynyt: 23 Loka 2007, 21:10
Siis tää kaveri jolla on myynnis tää pintonin kone, niin se sano että siinä on kolmekyppisen fordin loota? Oiskohan se ollu sitte jossain hot-rodissa tai jotai. Mut tuskin tuun laittaa ainaskaa tuolla lootalla, jos kerran on t-fordista :D:DFoorttiFani kirjoitti:Nyt tulee aika levotonta juttua Miks sinne pitäis laittaa jotain t fordin lootaa?
Ford Taunus gx 1.6 -82, Mazda B2200 -89
- FoorttiFani
- Viestit: 974
- Liittynyt: 23 Loka 2007, 21:10
sulla on vielä vähän aikaa korttiin vain? Ehkä kannattaa alotella tästä perus ohc motista. Saa helposti osia ja yksinkertainen jos ei oo paljon kokemusta. Joko sitten 1.6 tai 2.0. Itekkään mitään tienny autoista vielä pari vuotta sitten, mutta kun vaa ottaa asioista selvää ja rupee tekee ni kyl siit jotai oppii Nyt jo hiukan pysyy räikkä kädessä Ja rakentelee ensin vaan jotain yksinkertaisia hommia, ettei haukkaa liian isoa palaa heti alkuun
Jeap 2 vuottahan tässä on aikaa vielä mietiskellä ;DFoorttiFani kirjoitti:sulla on vielä vähän aikaa korttiin vain? Ehkä kannattaa alotella tästä perus ohc motista. Saa helposti osia ja yksinkertainen jos ei oo paljon kokemusta. Joko sitten 1.6 tai 2.0. Itekkään mitään tienny autoista vielä pari vuotta sitten, mutta kun vaa ottaa asioista selvää ja rupee tekee ni kyl siit jotai oppii Nyt jo hiukan pysyy räikkä kädessä Ja rakentelee ensin vaan jotain yksinkertaisia hommia, ettei haukkaa liian isoa palaa heti alkuun
Ford Taunus gx 1.6 -82, Mazda B2200 -89
Kulluuha se tuo aikka mietiskellessäiismo kirjoitti:Jeap 2 vuottahan tässä on aikaa vielä mietiskellä ;DFoorttiFani kirjoitti:sulla on vielä vähän aikaa korttiin vain? Ehkä kannattaa alotella tästä perus ohc motista. Saa helposti osia ja yksinkertainen jos ei oo paljon kokemusta. Joko sitten 1.6 tai 2.0. Itekkään mitään tienny autoista vielä pari vuotta sitten, mutta kun vaa ottaa asioista selvää ja rupee tekee ni kyl siit jotai oppii Nyt jo hiukan pysyy räikkä kädessä Ja rakentelee ensin vaan jotain yksinkertaisia hommia, ettei haukkaa liian isoa palaa heti alkuun
Älä ota sitä niin vakavasti!
Scorpio 2.9 at -91 coupe
Scorpio 2.9 at -91 coupe
No kyllä kuluu, ja näköjää joutuuki mietiskelemään...p3 kirjoitti:Kulluuha se tuo aikka mietiskellessäiismo kirjoitti:Jeap 2 vuottahan tässä on aikaa vielä mietiskellä ;DFoorttiFani kirjoitti:sulla on vielä vähän aikaa korttiin vain? Ehkä kannattaa alotella tästä perus ohc motista. Saa helposti osia ja yksinkertainen jos ei oo paljon kokemusta. Joko sitten 1.6 tai 2.0. Itekkään mitään tienny autoista vielä pari vuotta sitten, mutta kun vaa ottaa asioista selvää ja rupee tekee ni kyl siit jotai oppii Nyt jo hiukan pysyy räikkä kädessä Ja rakentelee ensin vaan jotain yksinkertaisia hommia, ettei haukkaa liian isoa palaa heti alkuun
Ford Taunus gx 1.6 -82, Mazda B2200 -89
Valitset vaan sopivan moottorin ja rupeet sitä rakentelemaan. Kahessa vuodessa rakentaa ihan mukavan turbo-ohc;n jolla ei taatusti jää jalkoihin. Ja kun käyttää rahaa harkiten, niin budjettikin pysyy järkevänä.
Mäkin alotin ekan (opel kadett) projektin 17vuotiaana ja kun vuoden päästä sai kortin, niin oli jo valmiina ajokuntonen ja katsastettu auto. Eikä rahaakaan menny kun 300e kaikkiaan.
Mäkin alotin ekan (opel kadett) projektin 17vuotiaana ja kun vuoden päästä sai kortin, niin oli jo valmiina ajokuntonen ja katsastettu auto. Eikä rahaakaan menny kun 300e kaikkiaan.
6 Granadaa (tehokkain 181,5hv /323,9Nm, 8 Sierraa, Taunus -70M, Escort -75
Joo, ja sit kun on ajellu sillä jonkun kuukauden, niin tulee nälkä saaha lissää ja sit ku saa lissää, ni totee että täähän käy helposti. Ei muuta ku vielä vähän lissää, kunnes yhtäkkiä prakaa.
No ei muuta ku kaupasta palikoita lissää ja tällä kertaa vähän isompia ja vahvempia ja taas mennään vähä aikaa. Ja sit taas....
Eli jos saa pahan tartunnan taudista nimeltä taunuksenparantelutauti, niin siitä ei ole kovin moni parantunut, senpähän vaan sanon. Esimerkkejä täältähän löytyy.
Mutta on sitä pahempiakin tauteja, ei tämä niin paha ole. Tämän kanssa yleensä pystyy vielä elämään. Lähimmäiset saattavat hieman sääliä, mutta yleensä kuitenkin suhtautuvat aika ymmärtäväisesti.
Mutta aloittelet ensin nyt vaikka suuttimien vaihtamisesta kaasariin ja sitten vähän peltipakosarjaa ja niin edelleen. Niin siitä se tauti alkaa kehittyä. Ja mikähän mahtaa olla tilanne kymmenen vuoden päästä?
Muistele silloin mitä minä sanoin.
No ei muuta ku kaupasta palikoita lissää ja tällä kertaa vähän isompia ja vahvempia ja taas mennään vähä aikaa. Ja sit taas....
Eli jos saa pahan tartunnan taudista nimeltä taunuksenparantelutauti, niin siitä ei ole kovin moni parantunut, senpähän vaan sanon. Esimerkkejä täältähän löytyy.
Mutta on sitä pahempiakin tauteja, ei tämä niin paha ole. Tämän kanssa yleensä pystyy vielä elämään. Lähimmäiset saattavat hieman sääliä, mutta yleensä kuitenkin suhtautuvat aika ymmärtäväisesti.
Mutta aloittelet ensin nyt vaikka suuttimien vaihtamisesta kaasariin ja sitten vähän peltipakosarjaa ja niin edelleen. Niin siitä se tauti alkaa kehittyä. Ja mikähän mahtaa olla tilanne kymmenen vuoden päästä?
Muistele silloin mitä minä sanoin.
Taunus 1965
Ford Taunus - The car you always promised to fix yourself.
Ford Taunus - The car you always promised to fix yourself.
Joo tuosta turbosta puheenollen. Että onkos tuo kuinka vaikea asentaa ite, vai täytyykö käytättää ammattimiehellä? Kuulostaa kyllä vaikealta...ohc205 kirjoitti:Valitset vaan sopivan moottorin ja rupeet sitä rakentelemaan. Kahessa vuodessa rakentaa ihan mukavan turbo-ohc;n jolla ei taatusti jää jalkoihin. Ja kun käyttää rahaa harkiten, niin budjettikin pysyy järkevänä.
Mäkin alotin ekan (opel kadett) projektin 17vuotiaana ja kun vuoden päästä sai kortin, niin oli jo valmiina ajokuntonen ja katsastettu auto. Eikä rahaakaan menny kun 300e kaikkiaan.
Ford Taunus gx 1.6 -82, Mazda B2200 -89
Se on kaikki niin suhteellista.
Tietty helpoin varmaankin on asentaa, jos löytyy semmonen satsi kaikkine romppeineen mikä on samallaisessa autossa ja moottorissa ollu kiinni.
Sitten jos vaan saa käteensä turbon mallia x, niin se onkin sitten jo aika paljon haastavampi homma.
Toisille ensimmäisen kaltainen asennuskin voi jo aiheuttaa hankaluuksia ja joku taas vois tuosta jälkimmäisestäkin sanoo et eihän se oo kun vaan ottaa (asennusjuomaa) ja asentaa..
Tietty helpoin varmaankin on asentaa, jos löytyy semmonen satsi kaikkine romppeineen mikä on samallaisessa autossa ja moottorissa ollu kiinni.
Sitten jos vaan saa käteensä turbon mallia x, niin se onkin sitten jo aika paljon haastavampi homma.
Toisille ensimmäisen kaltainen asennuskin voi jo aiheuttaa hankaluuksia ja joku taas vois tuosta jälkimmäisestäkin sanoo et eihän se oo kun vaan ottaa (asennusjuomaa) ja asentaa..
-75 2d Sedan 2.0L Automatic
Ydinvoima on ylivoimaa!
Ydinvoima on ylivoimaa!
No juu sitä tässä mietinkin, että saisi jostain samanlaisesta koneesta koko höskän ja siirtais vaa taneen. Mutta ei tainnut taunuksissa olla turboja, siis tehtaalta tullessaanJeeSe kirjoitti:Se on kaikki niin suhteellista.
Tietty helpoin varmaankin on asentaa, jos löytyy semmonen satsi kaikkine romppeineen mikä on samallaisessa autossa ja moottorissa ollu kiinni.
Sitten jos vaan saa käteensä turbon mallia x, niin se onkin sitten jo aika paljon haastavampi homma.
Toisille ensimmäisen kaltainen asennuskin voi jo aiheuttaa hankaluuksia ja joku taas vois tuosta jälkimmäisestäkin sanoo et eihän se oo kun vaan ottaa (asennusjuomaa) ja asentaa..
Ford Taunus gx 1.6 -82, Mazda B2200 -89
No hommaat vaikkapa garretin t03 saabista tai volvosta tai cossusta, kato vaan että laakerit on kunnossa ja pakopesä ei oo pahasti halki. 50e
Sitten vesijohtoliikkeestä 42mm putkikäyriä, ja rautakaupasta tai romiksesta 10mm vahvusta lattaa, näistä syntyy helposti pakosarja turbolle. 30e
Sitten is-sierran imusarja ja kaasuläppä ja 9000 turbosaabin suuttimet. 50e
sähkösen bensapumpun joudut ostamaan ja megaruiskun rakennussarjan
Ja rakentamaan bensa-välisäiliön. 200-300e
Ja vaikkapa 1,8 td mondeon coolerin, mahtuu helposti myös taunukseen 50e
eli näihin rahaa menee 380-480e
sitten lukuisia pikkutarvikkeita letkuja, tiivisteitä, johtoja sulakkeita releitä yms.
Down pipen ja pakoputken joudut kanssa rakentaan, mutta niihin ei paljon rahaa mee, työtä vain.
Eli vähintään 500e joudut turbottamiseen varaamaan rahaa, varmaan hiukan ylikin.
Ja budjetti turbo koneaihioksi paras on transitin/p100 matalapuristeinen 2,0 ohc niitä saa 100-200e hintaan ajokuntoisia.
Ja vielä kun päivität perän ja vaihteiston ja takajarrut vastaamaan kasvaneita tehoja niin alkaa olla tonni menny, mutta jos asiat on oikein tehty, niin sulla on taunus joka pinkasee nollasta sataan noin 7 sekunnissa ja tulevaisuutta silmällä pitäen on potentiaalia paljon pitemmällekin.
Sitten vesijohtoliikkeestä 42mm putkikäyriä, ja rautakaupasta tai romiksesta 10mm vahvusta lattaa, näistä syntyy helposti pakosarja turbolle. 30e
Sitten is-sierran imusarja ja kaasuläppä ja 9000 turbosaabin suuttimet. 50e
sähkösen bensapumpun joudut ostamaan ja megaruiskun rakennussarjan
Ja rakentamaan bensa-välisäiliön. 200-300e
Ja vaikkapa 1,8 td mondeon coolerin, mahtuu helposti myös taunukseen 50e
eli näihin rahaa menee 380-480e
sitten lukuisia pikkutarvikkeita letkuja, tiivisteitä, johtoja sulakkeita releitä yms.
Down pipen ja pakoputken joudut kanssa rakentaan, mutta niihin ei paljon rahaa mee, työtä vain.
Eli vähintään 500e joudut turbottamiseen varaamaan rahaa, varmaan hiukan ylikin.
Ja budjetti turbo koneaihioksi paras on transitin/p100 matalapuristeinen 2,0 ohc niitä saa 100-200e hintaan ajokuntoisia.
Ja vielä kun päivität perän ja vaihteiston ja takajarrut vastaamaan kasvaneita tehoja niin alkaa olla tonni menny, mutta jos asiat on oikein tehty, niin sulla on taunus joka pinkasee nollasta sataan noin 7 sekunnissa ja tulevaisuutta silmällä pitäen on potentiaalia paljon pitemmällekin.
6 Granadaa (tehokkain 181,5hv /323,9Nm, 8 Sierraa, Taunus -70M, Escort -75
Oikeesti, tossa on resepti jolla pahimmassa tapauksessa sotkee ittensä sellaseen suohon, että sitten ei kiinnosta enää mikään.
Noi viidenkympin ahtimet on semmosia miinoja, että varmasti tulee kynsille jos ei osaa kattoa mitä on ostamassa.
Pakosarjan teko ei ole vaikeaa, varsinkaan jos osaa hitsata.
Jos ei noi ½johde hommat taitu kannattaa Mega ostaa valmiiksi kasattuna, siinä säästyy paljolta vitutukselta, eikä pensapumpuksi kannata ostaa sitä halvinta 39€ mallia.
100€ oharia en avaamatta turbottaisi..
Siitä huolimatta ahtaminen on paras ja halvin tapa tuplata tehot. Varsinkin kun ei ole rojektilla kiire, saattaa ajan kanssa tehdä hyviäkin löytöjä.
Noi viidenkympin ahtimet on semmosia miinoja, että varmasti tulee kynsille jos ei osaa kattoa mitä on ostamassa.
Pakosarjan teko ei ole vaikeaa, varsinkaan jos osaa hitsata.
Jos ei noi ½johde hommat taitu kannattaa Mega ostaa valmiiksi kasattuna, siinä säästyy paljolta vitutukselta, eikä pensapumpuksi kannata ostaa sitä halvinta 39€ mallia.
100€ oharia en avaamatta turbottaisi..
Siitä huolimatta ahtaminen on paras ja halvin tapa tuplata tehot. Varsinkin kun ei ole rojektilla kiire, saattaa ajan kanssa tehdä hyviäkin löytöjä.
Limits are only set by lack of knowledge.
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..