Taunuksen 1,6 ohc:een piristys

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

ismo
Viestit: 63
Liittynyt: 15 Marras 2006, 14:39
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja ismo »

Kait tuo 4etee 1taakse pikkuloota kestää tuolla 2,0:lla revittelyä? :wink:
Ford Taunus gx 1.6 -82, Mazda B2200 -89
JeeSe
Viestit: 574
Liittynyt: 14 Touko 2009, 11:23
Paikkakunta: TuuSula

Viesti Kirjoittaja JeeSe »

Kyllä se kestää. Ja sitten ilmottaa jonkinlaisella äänimerkillä, kun ei enää kestä :)
-75 2d Sedan 2.0L Automatic
Ydinvoima on ylivoimaa!
ismo
Viestit: 63
Liittynyt: 15 Marras 2006, 14:39
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja ismo »

Eräs kaveri tarjoili tuossa ford pintonin 2,3 litrasta ohc:eetä. Olen saanut sellaisen käsityksen, että tuo kone on tämän eurooppalaisen ohc:een kanssa ulkomitoiltaan samankokoinen, mutta sisältä siinä on kaikki tuumakokoina? Ja sitte sillä on siinä "hopan" (mikä se etes on?) alkuperäinen vaihteisto kiinni. Onkos teillä kellään tästä tietoa? Itelle ainakin ihan ennenkuulumaton? :o
Ford Taunus gx 1.6 -82, Mazda B2200 -89
Avatar
arska82
Viestit: 110
Liittynyt: 26 Elo 2008, 19:39

Viesti Kirjoittaja arska82 »

Vanhakoppasen escortin todennäkösesti?! Oot varmaanki kuullu joskus hoppafordista. Tarkoittaa niitä ekoja A-modeleja. Sittemmin vanhakoopasta escoa on alettu kutsumaan hopaksi! :D Pinto on varmaan yks järkevimmistä koneista taunukseen.
Avatar
vtormane
Viestit: 657
Liittynyt: 23 Helmi 2008, 01:22
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja vtormane »

Mulla tuli ameriikan auto mieleen, tarkemmin mustang :)
Capri -77 2.0
Firebird -69
TuohkaRacing
Viestit: 76
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 14:20
Paikkakunta: Hollola/Miekkiö

Viesti Kirjoittaja TuohkaRacing »

rangereissa ja jossain muissa noit 2.3 ohc koneita on ollu
Ford Taunus 1.6 2d -75 (projekti)
Ford sierra 2.0 TIC -87 (projekti)
MB 300e 24v -89 (projekti)
MB 300sel -88 (käyttis)
VW Vento 1.8 CL -96 (varakäyttis)
Avatar
Tauski
Viestit: 93
Liittynyt: 07 Elo 2008, 22:33

Viesti Kirjoittaja Tauski »

Jep ja mustangeissa, pintoissa ym. jenkkifoordeissa.. Woimaa löytyy 86 hevosta eikä euro ohc osat sovi, hankaloittaa piristelyä..
Taunus -73 2d 2.0

-tämmönen budjettiratkasu
Avatar
Jari H
Viestit: 790
Liittynyt: 28 Heinä 2005, 12:19
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H »

2.0/2.3/2.5 Pinto/Ranger on eri moottori kuin nää eurooppalaiset oharit. Lohko on korkeampi ja pidempi eikä muutenkaan mikään käy keskenään, ovat vaan vähän saman näköisiä.
Tanen pikkulaatikkoon sen tosin saa ympättyä kiinni.
Mitä ton amerikanserkun virittämiseen tulee, niin yhtä huimia palikoita siihen saa kuin tähän perinteiseenkin ohariin.
Limits are only set by lack of knowledge.
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..
ismo
Viestit: 63
Liittynyt: 15 Marras 2006, 14:39
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja ismo »

Jari H kirjoitti:2.0/2.3/2.5 Pinto/Ranger on eri moottori kuin nää eurooppalaiset oharit. Lohko on korkeampi ja pidempi eikä muutenkaan mikään käy keskenään, ovat vaan vähän saman näköisiä.
Tanen pikkulaatikkoon sen tosin saa ympättyä kiinni.
Mitä ton amerikanserkun virittämiseen tulee, niin yhtä huimia palikoita siihen saa kuin tähän perinteiseenkin ohariin.
Ai saa? Mut on kuiteskii varmaa päissä ei boorit vai?? :o
Ford Taunus gx 1.6 -82, Mazda B2200 -89
Muurahainen
Viestit: 484
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 01:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Muurahainen »

Ei tosiaan sovi nuo eurooppalaisen ohc:n osat tuohon 2.3L jenkki ohc koneeseen. Luonnollisesti näin euroopassa osat tuohon 2.3L ohc koneeseen maksaa maltaita yleensä.

Pääset taas melko reilusti yli budjetin jos alat tuota 2.3L virittämään.

Tosin varmaan tuo 500€ budjetti voi muuttua muutamaan kertaan kun kerran pari vuotta vielä on aikaa kortin saamiseen.

Itse sysäsin taunukseen 2.6L V6 koneen ja varmasti tuli melkoisesti halvemmaksi kuin ottaa samat voimat tuollaisesta 1.6L OHC koneesta joka omassakin oli alkujaan. Tosin tuotakin on jo hiukan muuteltu aikojen saatossa ;)
ismo
Viestit: 63
Liittynyt: 15 Marras 2006, 14:39
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja ismo »

Muurahainen kirjoitti:Ei tosiaan sovi nuo eurooppalaisen ohc:n osat tuohon 2.3L jenkki ohc koneeseen. Luonnollisesti näin euroopassa osat tuohon 2.3L ohc koneeseen maksaa maltaita yleensä.

Pääset taas melko reilusti yli budjetin jos alat tuota 2.3L virittämään.

Tosin varmaan tuo 500€ budjetti voi muuttua muutamaan kertaan kun kerran pari vuotta vielä on aikaa kortin saamiseen.

Itse sysäsin taunukseen 2.6L V6 koneen ja varmasti tuli melkoisesti halvemmaksi kuin ottaa samat voimat tuollaisesta 1.6L OHC koneesta joka omassakin oli alkujaan. Tosin tuotakin on jo hiukan muuteltu aikojen saatossa ;)
Tuo 500 euroa oli noin. summa vain, joka tulee ylittymään melko varmana...
Ford Taunus gx 1.6 -82, Mazda B2200 -89
ohc205
Viestit: 275
Liittynyt: 30 Marras 2007, 16:16
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja ohc205 »

Jos saat halvalla 2,3 pinton niin kannattaa laittaa se. 1,6 ja 2,0 tanen laatikot sopii siihen kiinni. Kytkimen saatat joutua ottamaan 2,0 oharista.

Siihen saa hyvin osia esim: http://www.summitracing.com

koneen korvat joudut tekemään ite. ja mallista riipuen muokkaamaan öljypohjaa
6 Granadaa (tehokkain 181,5hv /323,9Nm, 8 Sierraa, Taunus -70M, Escort -75
Tomi
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Syys 2007, 17:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Tomi »

Onhan tuota "pinto"-OHC moottoria käytetty Taunuksessa ja sierrassakin ihan alunperinkin,tosin vain Argentina-malleissa.
Mustangin turboversio oli muistaakseni 180 heppainen
Mikä ei tapa se sattuu aivan saatanasti!

Taunus 2.0i -72
Taunus-Sälli
Viestit: 1379
Liittynyt: 22 Kesä 2007, 00:56
Paikkakunta: viiala

Viesti Kirjoittaja Taunus-Sälli »

ameriikan sierrasta löytyy myös toi turbo versio... eli mercury xr4ti..
Taunus 2.0 GX 82
Taunus 1.6 L 73 stw
ismo
Viestit: 63
Liittynyt: 15 Marras 2006, 14:39
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja ismo »

arska82 kirjoitti:Vanhakoppasen escortin todennäkösesti?! Oot varmaanki kuullu joskus hoppafordista. Tarkoittaa niitä ekoja A-modeleja. Sittemmin vanhakoopasta escoa on alettu kutsumaan hopaksi! :D Pinto on varmaan yks järkevimmistä koneista taunukseen.
Eikus nyt hää selvitti, että vaihteisto onkin kolmekyppisestä foordista :o Meinääkös tuo sitä vanhaa siis sitä oikee vanhaa fordia? :o
Ford Taunus gx 1.6 -82, Mazda B2200 -89
Vastaa Viestiin