Taunuksen 1,6 ohc:een piristys

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
arska82
Viestit: 110
Liittynyt: 26 Elo 2008, 19:39

Viesti Kirjoittaja arska82 »

Komppaan edellistä!
ismo
Viestit: 63
Liittynyt: 15 Marras 2006, 14:39
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja ismo »

Mites, saakos tuon granadan 2,8litrasta moottoria ja sen vaihteistoa siirrettya taunuksen konehuoneeseen suosiolla?
Ford Taunus gx 1.6 -82, Mazda B2200 -89
Avatar
Hessu
Viestit: 709
Liittynyt: 20 Loka 2004, 08:34
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Ai jaa että 1.6 OHC -> 2.0 OHC on liian työteliäs homma mutta V6:tta voisi harkita :) Vaihtoon menee edellisten lisäksi taka-akseli kokonaan, ehkä etujouset, jäähdytin, startti, kaksihaarainen pakoputkisto ja mitäs vielä?
Taunus-Sälli
Viestit: 1379
Liittynyt: 22 Kesä 2007, 00:56
Paikkakunta: viiala

Viesti Kirjoittaja Taunus-Sälli »

Hessu kirjoitti:Ai jaa että 1.6 OHC -> 2.0 OHC on liian työteliäs homma mutta V6:tta voisi harkita :) Vaihtoon menee edellisten lisäksi taka-akseli kokonaan, ehkä etujouset, jäähdytin, startti, kaksihaarainen pakoputkisto ja mitäs vielä?
vaihdelaatikko,laturi,koneenkorvat :lol:
Taunus 2.0 GX 82
Taunus 1.6 L 73 stw
JeeSe
Viestit: 574
Liittynyt: 14 Touko 2009, 11:23
Paikkakunta: TuuSula

Viesti Kirjoittaja JeeSe »

Suosittelen lämpimästi nyt aluksi lueskelemaan vähän näitä muitakin viestiketjuja tästä foorumista.
Yhen päivänkin kun malttaa lueskella niin selviää jo Taunuksesta ja sen mahdollisuuksista aika paljon.
-75 2d Sedan 2.0L Automatic
Ydinvoima on ylivoimaa!
ismo
Viestit: 63
Liittynyt: 15 Marras 2006, 14:39
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja ismo »

Hessu kirjoitti:Ai jaa että 1.6 OHC -> 2.0 OHC on liian työteliäs homma mutta V6:tta voisi harkita :) Vaihtoon menee edellisten lisäksi taka-akseli kokonaan, ehkä etujouset, jäähdytin, startti, kaksihaarainen pakoputkisto ja mitäs vielä?
Siis tarkotinki 2,3litrasta, ku tuos ois jo iha ok hintaan kone ja loota: http://www.nettivaraosa.com/viewPart.ph ... _model=593 Et tuo oiskii jo iha vakavissa otettava vaihtoehto, kun ei ole kaukanakaan ku joku 100km ja hintakin on kohillaan.
Ford Taunus gx 1.6 -82, Mazda B2200 -89
Avatar
henu
Viestit: 1352
Liittynyt: 02 Helmi 2005, 17:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja henu »

ismo kirjoitti:
Hessu kirjoitti:Ai jaa että 1.6 OHC -> 2.0 OHC on liian työteliäs homma mutta V6:tta voisi harkita :) Vaihtoon menee edellisten lisäksi taka-akseli kokonaan, ehkä etujouset, jäähdytin, startti, kaksihaarainen pakoputkisto ja mitäs vielä?
Siis tarkotinki 2,3litrasta, ku tuos ois jo iha ok hintaan kone ja loota: http://www.nettivaraosa.com/viewPart.ph ... _model=593 Et tuo oiskii jo iha vakavissa otettava vaihtoehto, kun ei ole kaukanakaan ku joku 100km ja hintakin on kohillaan.
Ihan yhtäpaljon joudut vaihtamaan osia, oli se sitten 2.3 V6 tai 2.8 V6.
ismo
Viestit: 63
Liittynyt: 15 Marras 2006, 14:39
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja ismo »

Eli jos laittaa taunuksen 2litran tai sierran 2litran, nii ei tarttee vaihtaa perää? Noni sain sitte itestä sen verra irti että laitoin ostoilmoituksen 2litran koneesta :D
Ford Taunus gx 1.6 -82, Mazda B2200 -89
ohc205
Viestit: 275
Liittynyt: 30 Marras 2007, 16:16
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja ohc205 »

1,6 Gt;ssä on 90hv ja siinä on siis sama nokka ja kaasari kuin 2litrasessa. jos sulla on kunnossa oleva kone, niin vaihdat vaan siihen 2,0litrasen nokan ja kaasarin imusarjoineen, niin se vastaa Gt;tä.

2,0 Nokka-akselisarja maksaa esim motonetissä 99e ja siinä tulee kaikki keinuvivut ja öljyputki mukana.

Ja sitten kun tehonälkä kasvaa kuitenkin, niin hankit 2,0 alakerran ja voit laittaa tuon 1,6 kannen siihen.

KANNATTAA HOMMATA OHC KONEEN VIRITYSOPAS, HOW TO POWER TUNE FORD SOHC PINTO AND COSWORTH ENGINES.
6 Granadaa (tehokkain 181,5hv /323,9Nm, 8 Sierraa, Taunus -70M, Escort -75
Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

ohc205 kirjoitti:1,6 Gt;ssä on 90hv ja siinä on siis sama nokka ja kaasari kuin 2litrasessa. jos sulla on kunnossa oleva kone, niin vaihdat vaan siihen 2,0litrasen nokan ja kaasarin imusarjoineen, niin se vastaa Gt;tä.

2,0 Nokka-akselisarja maksaa esim motonetissä 99e ja siinä tulee kaikki keinuvivut ja öljyputki mukana.

Ja sitten kun tehonälkä kasvaa kuitenkin, niin hankit 2,0 alakerran ja voit laittaa tuon 1,6 kannen siihen.

KANNATTAA HOMMATA OHC KONEEN VIRITYSOPAS, HOW TO POWER TUNE FORD SOHC PINTO AND COSWORTH ENGINES.
+ peltisarja, mikäli kyseessä on LC kone pitäs puristuksia nostaa myös.
Älä ota sitä niin vakavasti!

Scorpio 2.9 at -91 coupe
ismo
Viestit: 63
Liittynyt: 15 Marras 2006, 14:39
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja ismo »

p3 kirjoitti:
ohc205 kirjoitti:1,6 Gt;ssä on 90hv ja siinä on siis sama nokka ja kaasari kuin 2litrasessa. jos sulla on kunnossa oleva kone, niin vaihdat vaan siihen 2,0litrasen nokan ja kaasarin imusarjoineen, niin se vastaa Gt;tä.

2,0 Nokka-akselisarja maksaa esim motonetissä 99e ja siinä tulee kaikki keinuvivut ja öljyputki mukana.

Ja sitten kun tehonälkä kasvaa kuitenkin, niin hankit 2,0 alakerran ja voit laittaa tuon 1,6 kannen siihen.

KANNATTAA HOMMATA OHC KONEEN VIRITYSOPAS, HOW TO POWER TUNE FORD SOHC PINTO AND COSWORTH ENGINES.
+ peltisarja, mikäli kyseessä on LC kone pitäs puristuksia nostaa myös.
LC kone? Mikäs se semmone? Mistä erottaa?
Ford Taunus gx 1.6 -82, Mazda B2200 -89
iji-69
Viestit: 249
Liittynyt: 15 Loka 2009, 00:11
Paikkakunta: Tervakoski

Viesti Kirjoittaja iji-69 »

ismo kirjoitti: LC kone? Mikäs se semmone? Mistä erottaa?
Low Compression=matala puristussuhde
En tiedä onko Suomeen ikinä tuotu Taunuksia LC-koneella. Ainoat LC-koneet ovat 2-litraisia ja Transiteissa.
Kun OHC:sta puhutaan. Viisaammat täydentäkööt.
Ford johtaa.
Avatar
Tauski
Viestit: 93
Liittynyt: 07 Elo 2008, 22:33

Viesti Kirjoittaja Tauski »

Jos ajattelit laatikonkin vaihtaa, niin joutunet vaihtamaan kardaaninkin, ne kun ovat erilaiset iso- ja pikkulaatikollisissa..
Taunus -73 2d 2.0

-tämmönen budjettiratkasu
ismo
Viestit: 63
Liittynyt: 15 Marras 2006, 14:39
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja ismo »

Tauski kirjoitti:Jos ajattelit laatikonkin vaihtaa, niin joutunet vaihtamaan kardaaninkin, ne kun ovat erilaiset iso- ja pikkulaatikollisissa..
No mites sitte sen perän kanssa, jos joutuu kardaaninkin vaihtaa, nii eikös silloin pitäis periaatteessa joutua vaihtamaan peräkin? Vai? Korjatkaa jos olen väärässä...
Ford Taunus gx 1.6 -82, Mazda B2200 -89
iji-69
Viestit: 249
Liittynyt: 15 Loka 2009, 00:11
Paikkakunta: Tervakoski

Viesti Kirjoittaja iji-69 »

ismo kirjoitti:
Tauski kirjoitti:Jos ajattelit laatikonkin vaihtaa, niin joutunet vaihtamaan kardaaninkin, ne kun ovat erilaiset iso- ja pikkulaatikollisissa..
No mites sitte sen perän kanssa, jos joutuu kardaaninkin vaihtaa, nii eikös silloin pitäis periaatteessa joutua vaihtamaan peräkin? Vai? Korjatkaa jos olen väärässä...
Niin, ainakin etupään. Eiköhän tuo takalaippa ole samankokoinen Salisbury B:ssä ja C:ssä.
Pikkulaatikossa on pieni poori perseessä.
Ford johtaa.
Vastaa Viestiin