jarrut

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

henkka

jarrut

Viesti Kirjoittaja henkka »

Käykö kuinka helposti esim 2.0 sierran jarrujen sovitus taunukseen.. mitä muita mahdollisuuksia olisi parantaa noita jarruja? mielessä kävi myös jos laittais sierran tehostimen tohon.. onko edes teoreettisia mahdollisuuksia? onko levyjen taakse sovitus paha urakka, mitä tarvii? tuo pitäs saada vastaamaan tehokkainta vertailu mallia. oon ihan ummikko näitten jarrujen muutosten kans, aikasemmin vaan ruuvannu vakiopalikkaa entisen tilalle. olen nyt viikon omistanut -79 1.6 farkku tanen! rock rock! :twisted:
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

Arvaanko että oot laittamassa 2.0 pellin alle? :)

Tehokkaimmassa Taunuksessa verrattuna sun 1.6:seen ainoa ero on 9" jarrut takana. Ne saa vaihdettua suoraan, jarruosia saa tarvikkeena.

Etujarrut on kaikissa malleissa samat ja ne on riittävän hyvät, kunhan vain ovat kunnossa. Tahtoo vain olla, että puoltavat herkästi jos ovat käyttämättä pidempään. Huonot puslat saattavat myös aiheuttaa puoltamista, puhumattakaan putkista tai letkuista.

Jos jostain syystä haluat kuitenkin esim. isommat jarrut eteen, niin Granadan navat ja levyt menee suhteellisen helposti eteen. Sitten pitää hommata myös Granadan vanteet, tai mersunkin käy sitten :) Taunuksen jarrut ovat kuitenkin aivan riittävät moneen menoon. Itte oon "parantanu" alustaa, kuten jousia ja iskunvaimentimia, jotka myös vaikuttavat huomattavasti jarrutustehoon.

Viralliset asiakirjat mallien välisistä eroista löydät täältä - http://www.taunusfinland.com/tiedostot/ ... iset_erot/

Ja ei muuta kuin ROK :wink:
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
janipuum
Viestit: 169
Liittynyt: 22 Marras 2004, 16:35
Paikkakunta: Merikaarto

Viesti Kirjoittaja janipuum »

No tuota.. Jos pitää vain saada katsastettua taunus 2.3 (2.6) litrasella konehella, niin ei sinne välttämättä tarvi sovittaa levyjarruja taakse ellei oo aivan ehdoton pakko niitä sinne saada. Omaan 1.6 taunukseen vaihdoin rekisteriotteen mukaan koneen (2.3 V6) apulaitteineen, laatikon, takajarrut sekä etujouset. Näillä tuli muutoksia 29%. Mutta jarrusäännöksissähän tuli muutoksia, niin en oo varma että tuleeko noista jarruistakaan enää prosentteja. Ainakaan niistä ei ilmeisesti tuu prosentteja jos menee yli kanta-auton tarkastusrajan mikä on 35%. Miksi siis tulisi rajan alapuolellakaan...
Takajarrut laitoin 2-litrasesta taunuksesta, kun siinä on ne 9-tuuman jarrut. Ne sopii sinne suoraan ilman mitään sovittamista. Tuollaiset jarrut saat siis 2-litrasella OHC:lla olleesta autosta, ja sitten harvnaisemmista 1600 GT - ja V6-versioista. Katsastus maksoi 25 euroa. Nämä muutokset tein siis kesällä 2003 ja auto on nytkin V6:lla ajossa...
Niin joo.. Hain yheltä romikselta kokonaisen -litrasen perän, missä oli hyvät jarrut mukana. vähän ne oli ruostuneet, mutta helposti ne fiksasi kuntoon. Koko perä maksoi 50 euroa.
Tuolla lailla ne jarrut saa aika halvalla hommattua.. Ellei sitten kaverilla satu olemaan pihan perällä isojarruista taunusta :shock:
Tehostajasta en osaa sanoa juuta enkä jaata. Jos joku viisaampi osaisi siitä kertoa jotain.
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

Eikä nuo osat ole kalliita uutenakaan, eipähän tarvii fiksailla ja kyse on turvallisuudesta. Rummut tietty menee vanhatkin... uudet maksaa 30-40e / kpl.

Ja paskat noista tehostajista. Syökää puuuroa :wink: Ei Sierrassa ylipäätään ole juurikaan parempaa / kehittyneempää osaa kuin Taunuksessa. Liekkö jopa sama tehostin? Vedä tehostajasta letkut sisälle ja haaroita jokaiselle matkustajalle omansa. Sitten paniikkitilanteessa jokainen vain haukkoo henkeä ja auto pysähtyy turvallisesti :lol: Ei vaan kyllähän tehostajan pitää olla kunnossa ja Taunuksessa on ihan hyvä sellainen.

Sen verran vielä lisään että itellä on ollut 10 vuotta sama coupe. Jarrujen kanssa on saanu tapella vähän väliä ja suoraan sanottuna kaikki vaan sen takia ettei ole ajanu / käyttäny niitä jarruja tarpeeksi :)

Auto oli alunperin 1.6, taakse on vaihdettu 9" koko taka-akseli, jarrut tuli mukana. Silloin hain suoraan palat + sylinterit uudet. Ei menny kauaa ku poksahti jarruputki takaa kun auto oli pukeilla ja isä hyppäs ohjaimoon ja rupes polkeen jarruja. Kuulu vaan että "phiuuuuu...." ja mää että ukko perkele :) Vaan hyvähän se oli että siinä meni. Tästä on nyt varmaan 8-9 vuotta ja takajarrut on toimineet moitteetta.

Viime keväänä kyllästyin etujarrujen ainaiseen rappaamiseen ja puoltamiseen. Hain tarvikkeena jarrusatulat, yht. 100e. Samalla vaihdoin jarruletkut, joista yks oli vaihdettu ~6-7 vuotta sitten. Vänkärin puolella oli vielä tehtaan jäljiltä alkuperäinen letku ja arvaas oliko tukossa :roll: Samalla huomasin että putki oli mennyt läjään etuakseliston keskeltä, oli varmaan jonkun moottorihomman yhteydessä lysmääntynyt...

Nyt on hyvät jarrut, tosi pehmeesti pysähtyy. Ehkä pitäis ilmata vielä kuitenkin varmuudeksi. MUTTA... silti pikkuruisen pienoinen puoltaminen on jäljellä... puslat onkin edessä kaikki alkuperäisiä :? Niiin, ja ohjausvaihde / -nivelet saattaa aiheuttaa myös puoltamista. Mun mielestä on kuitenkin tärkeetä se, että tietää minne puoltaa ja miten auto käyttäytyy. Sillon liikenteessäkin ihminen toimii varovaisemmin eikä tule sellaista turvallisuuden harhatunnetta niin kuin monesti nykyautoilla tulee.

Tulipas romaani... no, käsken sen pois :)
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

vaihdoin just vihdoin palat eteen..
sylinterit liikku hyvin..ei tarvinnu kun painee sisään ne..ja laittaa uudet paikalleen..yksi sylinterin suojakumi tuli kyllä palasina,enkä jaksanut hakea uutta..kostautunee vielä tuossa..
mutta kerrankin meni niinkun pitikin..palojen vaihto muuten.. :D
Taunus Maximus =)
Avatar
Viipo
Viestit: 808
Liittynyt: 28 Loka 2004, 09:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Viipo »

joo, nykysin maksaa muutoskatsastus vaan halvimmillaan 70e... katastelin tuossa coupen ruiskulle ja 5-loviselle laatikolle...
Pontiac Astre -77
Toyota LandCruiser -81
henkka

Viesti Kirjoittaja henkka »

Joo 2.0 oharia suunittelin pellin alle.. :mrgreen: ja ehkä puhaltimen kans :twisted: siks tässä kyselin että noi jarrut riittäis kevyeen rata-ajoonkin. Jarruputket meinaan laittaa kaikki uusiks, samalla vois tehostimen vaihtaa parempaan, jos siihen sais ilman mitään älyttömiä muutoksia. Tossa mun käyttis dohc riesassa vm-91 on aika hyvät vakio jarrut napakat ja sopivan herkät; häipyy vaan lämmetessään nopeesti, varmaan nesteet vaihdon tarpees. Et tekis mieli saada samanlaiset taneen.

Ku vaihtaa tanen taka jarrut 9 tuumasiin niin taitaa mennä kaikki hilppeet uusiks kilpiä myöten? Kaikki osat saa varmaan viel tarvikeliikkeestä?

Autosta tulossa näillä näkymin oranssi, matala ja nopee "sleepper" 8)

Ps. Kellään tanen iso atlas taka-akselia kaupan vaik ryöstöhintaan? ja cossun orig. alut kiinnostaa kans! ---> tolvanenhenri@hotmail.com
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

hitto kun etin aikasemmin..ford-clubin puolella näin kuvilla varustetun jutun kun vaihdettiin levyt taakse..jossain siellä se kai vieläkin on..mutten taas muista missä..ei se niin pahalta hommalta näyttäny..
Taunus Maximus =)
sami83
Viestit: 324
Liittynyt: 02 Elo 2004, 00:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja sami83 »

Henkallahan oli farmari, eikös niissä ollut 9" takajarrut vakiona? Kannattaa tarkistaa...
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

ei kai kaikissa..mutta joo,kannattaahan ne mitata jos olis säkä.
Taunus Maximus =)
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

Kyllä ne vissiin kaikissa oli... ? Mutta kaikissa 2.0:ssa ei ole 2.0 perä?

Mutta oisko tässä potentiaalia -
viewtopic.php?t=885
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
henkka

Viesti Kirjoittaja henkka »

do diih... eli tossa mun tanessa on takana rummut joiden kehällä lukee stanssattuna et: dia max 204. ja rummun ulko kehän halkaisija mitattuna ulkoreunasta eli vanteen puolelta on n.22cm eli melkein 9 tuumaa.
tuolta kun kattelin tanen rakenteellisia eroja niin rummun halkaisija 1.6 = 203.2 ja 2.0= 228.6 mutta onko tuo nyt sit sisä vai ulko halkaisija?

ite epäilen et mulla on ne 8" jarrut mut sanokaa joku varmaks?

luulen et jos saa vaan ne sierran jarrukilvet hyvin sinne istumaan niin loppu onki sit helppoo..
onkohan cossun levyjen ja satuloiden sovittaminen eteen edes teoriassa mahdollista?

pitäs ettii toinen tane jos ois 2.0 tai 2.3 ja iso atlas.. ku löytäs vaik romikselta mut ku ei kerkii oikein pyörimään ja ettimään :(
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

olishan mulla se etupään tekniikka..apurunko,kolhiintunu laatikko(toimii)
ja 2.0 ja 2.3 koneet.. :) takajarrut on vaihdettu isompiin toisessa farmarissa..
eli ei ollu alunperin..jos ei oo joskus vaihdettu akselia?
en tiedä siitä sitten..mutta ne tarvin itte..siis takajarrut ..
ei oo ehkä huippukuntosia noi mun härvelit,mutta toimii kumminkin..
Taunus Maximus =)
henkka

Viesti Kirjoittaja henkka »

eli sulla ei oo isoo atlasta kaupan? jos viitit niin mailaa mulle noitten koneitten kunto ja hinta.. maili osote oli tossa mun toisessa viestissä..
jani
Viestit: 480
Liittynyt: 22 Tammi 2005, 03:02
Paikkakunta: Kemiö

Viesti Kirjoittaja jani »

henkka kirjoitti:do diih... eli tossa mun tanessa on takana rummut joiden kehällä lukee stanssattuna et: dia max 204. ja rummun ulko kehän halkaisija mitattuna ulkoreunasta eli vanteen puolelta on n.22cm eli melkein 9 tuumaa.
tuolta kun kattelin tanen rakenteellisia eroja niin rummun halkaisija 1.6 = 203.2 ja 2.0= 228.6 mutta onko tuo nyt sit sisä vai ulko halkaisija?

ite epäilen et mulla on ne 8" jarrut mut sanokaa joku varmaks?
Joo eli sulla on 8" jarrut, ne 8" ja 9" on sisämittoja.
Taunus, Coupé GXL -74 (prokekti)
Sierra, 3.0 essex -89 (myydään osina tai kokonaisena)
Audi 100 avant 2,2 turbo quattro (200 look : ) -89
Taunus -81
Vastaa Viestiin