Vanha Escort

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
Kullanderi
Viestit: 671
Liittynyt: 30 Marras 2007, 16:23
Paikkakunta: Kesälahti

Vanha Escort

Viesti Kirjoittaja Kullanderi »

Juu elikkä onko mahdollista saada 1,2 tai kolmos eskorttia katsastettua esim Taunuksen 2.0 litrasella kutosella? Ja mitä muutoksia pitäs tehdä jos koneenvaihto onnistuu?
duster73
Viestit: 598
Liittynyt: 25 Tammi 2007, 18:37
Paikkakunta: Ristiina

Viesti Kirjoittaja duster73 »

kolmos koppanen voi olla aika haaste :) takavetojahan on muutettukkin kutoselle.tehot ja kuutiothan menee helposti,painoja en nyt tähän hätään muista.mutta keulapainoahan voi kompensoida esim laittamalla akku takakonttiin,lasikuitu konepeitto yms. muuten alusta/jarrut samanlaiseksi kuin 2-litraisessa escortissa.
Subaru Impreza 2,0 -98
Dodge Dart 273 -66
Ford Taunus -78
Ford Capri -69
Ford Cortina 4d 1,6 -70
Ford Cortina 5d Estate 1,6 -69
Ford Escort -74
Ford Anglia -65 x2
Plymouth Duster -73 360
Ford Taunus 17m p5 3d Turnier -68 2,3
Avatar
Kullanderi
Viestit: 671
Liittynyt: 30 Marras 2007, 16:23
Paikkakunta: Kesälahti

Viesti Kirjoittaja Kullanderi »

Oho, mitähän hourin ku laitoin kolmos escotin tuohon perään :lol:
tanari
Viestit: 937
Liittynyt: 22 Elo 2004, 11:18
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tanari »

olen omistanut joskus 2litrasen mk1 escortin V6:lla

luki otteessa jotakuinkin näin.

runko-aisojen ja tulipellin väliin hitsattu kolmionmuotoiset vahvikkeet, iskunvaimentaja tornien yläosiin asennettu vahvikkeet ja moottoritilassa poikittais tanko.
matalan pudjetin kulkineet...
Avatar
samiharju
Viestit: 1070
Liittynyt: 12 Syys 2004, 15:19
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

http://www.finnishclassicfords.net/kats ... eterot.pdf

suurimpaan +25% = 2491.25
tehokkaimpaan +20% = 102kW = 138,72hp
painavimpaan +20% = 156kg

noilla maksimeilla mennään. paino lienee se vaikein juttu kesytettäväksi.

kutosen tietoja löytyy http://www.taunusfinland.com/tiedostot/ ... _70-75.jpg

eli 2-litraisen kutosen kanssa painot vähän ylittyy; tosin sitä voi laihduttaa esim peltipakosarjoilla jne kun näyttää 161kg olevan painoa; 2,3 taasen painaa 165kg, muutenhan sekin menee rajoihin. laihdutus pitää siis saada aikaan itse moottorista eikä autosta jos pykälien mukaan mennään ja miksei mentäis. ja kun moottorin massa kasvaa 10% tai yli, on painon muutosta kompensoitava siirtämällä esim akku takakonttiin jna painojakauman parantamiseksi. tollases pikkuises eskortis muutaman kymmenen kiloa painavampi moottori todellakin tuntuu..

toinen juttu moottoriswapissa jota ei usein oteta huomioon on suurin valmistajan sallima akselimassa; se ei saa ylittyä. yksykkösen eskortin etuakselimassa ei häävinen ole; tosin siihen täytyy kuitenkin vaihtaa etupalki ja isot tolpat jolloin vois saada Fordin leimoilla paperin että akselimassa näillä varusteilla onkin se-ja-se.
Avatar
samiharju
Viestit: 1070
Liittynyt: 12 Syys 2004, 15:19
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

nuo kirjoittamani siis perus muutoskatsastuksella, jos jostain pitää tinkiä niin sen tinkauksen voi suorittaa AKE:n kanssa postitse, poikkeuslupa maksaa about 350-400eur.
tauno82
Viestit: 219
Liittynyt: 03 Kesä 2007, 20:54
Paikkakunta: ristiina

Viesti Kirjoittaja tauno82 »

Etupalkkia ei tarvi vaihtaa jos hitsaa vahvikkeet,kuten 2l eskorteissa..
Taunus-Sälli
Viestit: 1379
Liittynyt: 22 Kesä 2007, 00:56
Paikkakunta: viiala

Viesti Kirjoittaja Taunus-Sälli »

tuo 2.0 ohc näytti painavan 135kg ja siihen 20% ni eikös se tee 162kg? ja 2.0v6 oli 161kg.... :roll: vai hä?

edit: katoinki tuolta taunuksen osiosta ton painon,mielenkiintosta että taunuksen 2.0 ohc on muka 5kg painavampi ku eskon..
Taunus 2.0 GX 82
Taunus 1.6 L 73 stw
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

Voisko olla ohc-kent painoerot kyseessä?
Taunus Maximus =)
Taunus-Sälli
Viestit: 1379
Liittynyt: 22 Kesä 2007, 00:56
Paikkakunta: viiala

Viesti Kirjoittaja Taunus-Sälli »

Janzamar kirjoitti:Voisko olla ohc-kent painoerot kyseessä?
siis mitä? :roll: escortin 2.0 ohc painaa 130kg ja taunuksen 2.0 ohc 135kg... noitte paprujen mukaan..
Taunus 2.0 GX 82
Taunus 1.6 L 73 stw
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

Jaahas ok.
No mikähän tuon 5 kiloa heittoa tekee?
Jotain apulaitteissa vai onko ihan raaka kone kyseessä?
En mää tämmöttiist tiedä kun en oo ikinä jaksanu perehtyä.. :D
Taunus Maximus =)
Avatar
ft79
Viestit: 2091
Liittynyt: 20 Huhti 2005, 16:42
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja ft79 »

Janzamar kirjoitti:Jaahas ok.
No mikähän tuon 5 kiloa heittoa tekee?
Jotain apulaitteissa vai onko ihan raaka kone kyseessä?
En mää tämmöttiist tiedä kun en oo ikinä jaksanu perehtyä.. :D
onhan tossa eri ilmanputsari ja pakosarja..
mutta ei noista tuu kyllä millään viittä kiloa.. :roll:
startti ja laturi on varmaankin samat..
tuskinpa lohkokaan on kevyempää valua..
Taunuksella apiallle 2016 tai sitten -17.... tai joskus..
Taunus-Sälli
Viestit: 1379
Liittynyt: 22 Kesä 2007, 00:56
Paikkakunta: viiala

Viesti Kirjoittaja Taunus-Sälli »

tuskinpa niitte painossa on oikeesti mitään eroa,se rs:n pakosarjaki on kuitenki valua ja ilmanputsari suunillee saman kokonen vaikka erilainen onki... ei noi tehtaan ilmottamat tehot ja painot ym. läheskään aina oo niin justiinsa oikeen.. :roll:
Taunus 2.0 GX 82
Taunus 1.6 L 73 stw
Avatar
ft79
Viestit: 2091
Liittynyt: 20 Huhti 2005, 16:42
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja ft79 »

eikös 60-70 lukujen amerikkalaisissakin ilmotettu tehot alakanttiin
todellisuudessa saatto olla 100 heppaakin enemmän :lol:
(1.6 taunuksessa sen varmaan olis jo huomannu... :lol: )
Taunuksella apiallle 2016 tai sitten -17.... tai joskus..
ohc205
Viestit: 275
Liittynyt: 30 Marras 2007, 16:16
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja ohc205 »

Escortin 2,0 ohc; ssa on eri öljypohja kun taunuksessa ja öljytilavuus siis eri. Sitten kytkinkoppa ja laturinjalka tais olla alumiiniä. Ja koneenkorvatkin on eri.

Mun pitäs kanssa jossain vaiheessa laittaa ohc-turbo motti -75 escorttiin, mutta oon ruennu miettimään 2,0-zetecciä, kun se ois kevyempi. 2,0 Zetec painaa saman kuin vanha kentti 115kg! Ja siitäkin voi vielä karsia turhaa painoa pois.
6 Granadaa (tehokkain 181,5hv /323,9Nm, 8 Sierraa, Taunus -70M, Escort -75
Vastaa Viestiin