Taunuksessa jarrut puoltaa

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Kirkaskalpa
Viestit: 6
Liittynyt: 30 Maalis 2007, 18:27
Paikkakunta: Saarijärvi

Taunuksessa jarrut puoltaa

Viesti Kirjoittaja Kirkaskalpa »

Terve!

Mun 2.0l -74 Taunuksessa jarrut puoltaa aika pahasti vasemmalle, eli oikea jarru ei taida ottaa kunnolla. Olen vaihtanut molemmat jarrusatulat jo, mutta uskomatonta kyllä, vieläkin menee vastaantulijan kaistalle ku polkasee jarrua. Paloissa on pintaa vielä vaikka muille jakaa ja ne satulaan tulevat letkutkin olen vaihtanut. Ilmauksen olen tehnyt joka jarrulle moneen kertaan. Puoltaa tosiaan niin pahasti, että risteyksestä saa melkein käännyttyä koskematta rattiin lainkaan... En osaa sanoa levyjen kunnosta paljoa, mutta ei ne mitenkään pahasti kuluneilta näytä. Vuosi sitten katsastuksessa herra katsastusmies kehui taunuksen jarruja.

Alkaa kohta usko omiin taitoihin loppumaan ku ei vaan toimi. Vaihdan vielä jarrupalat uusiin (jos vanhat on vaikka lasittuneet). Olen kuullut huhuja, että jos eturipustukset ovat heikossa kunnossa, saattaa jarrut puoltaa. Liekö totta?

Mikähän mun tanarin jarruissa mahtaa olla vialla?
Ford Taunus -74 2.0l
Kotkat eivät pyydystä kärpäsiä
Taunus-Sälli
Viestit: 1379
Liittynyt: 22 Kesä 2007, 00:56
Paikkakunta: viiala

Viesti Kirjoittaja Taunus-Sälli »

kyllähän se aiheuttaa puoltamista jos reaktiotankojen puslat on finaalissa,kai muutkin puslat voi vähä vaikuttaa jos toisella puolella on jostain syystä huonommassa hapessa..
asiaan saat varmuuden ku käyt jossain jarrudynamolla kattoon mitä näyttää,jos sen mukaan jarrut on tasaset ni sit on pakko olla vikaa muualla ku ite jarruissa....
Taunus 2.0 GX 82
Taunus 1.6 L 73 stw
Avatar
jonehymy
Viestit: 28
Liittynyt: 29 Elo 2009, 13:04
Paikkakunta: Kauhava

Viesti Kirjoittaja jonehymy »

Yksi mahdollisuus että oikeanpuolen kuminen jarruletku tukossa senverran ettei neste virtaa kunnolla. Ajankanssa kumi liukee/ pehmenee ja murenee letkun sisimmässä kumikerroksessa ja alkaa tukkia letkua pikkuhiljaa. Sellaisen pyörän jarru toimii viiveella ja jää myös hetkeksi päälle kun nostaa jalan jarrulta.
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

jonehymy kirjoitti:Yksi mahdollisuus että oikeanpuolen kuminen jarruletku tukossa senverran ettei neste virtaa kunnolla. Ajankanssa kumi liukee/ pehmenee ja murenee letkun sisimmässä kumikerroksessa ja alkaa tukkia letkua pikkuhiljaa. Sellaisen pyörän jarru toimii viiveella ja jää myös hetkeksi päälle kun nostaa jalan jarrulta.
Tuossa luki että letkutkin vaihdettu,voisko olla että
jarruputki olis lytyssä jostain kohtaa?
Kovin montaa syytä tuolle puoltamiselle ei käytännössä
kyllä ole. Kunhan sen vaan löytää.. :)
Taunus Maximus =)
Avatar
Drifter_
Viestit: 371
Liittynyt: 29 Marras 2008, 16:15
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Drifter_ »

Reaktiotankojen tai apurungon ja korin väliset puslat sanon minä. Mulla oli kans oman taunuksen kanssa oston jälkee semmone jännä homma että jos vaikka 80 vauhdista polkas jarrua voimakkaasti ni auto hyökkäs 2 metriä oikeelle ellei samalla hetkellä kääntäny rattia vasemmalle noin 45 astetta :D

Vaihdoin edellä mainitut puslat ja säädin reaktiotangot saman mittasiks ni siihe loppu. Jarruille en oo tehny yhtää mitää.

Ton voi tosiaa varmistaa vaan käymällä jossain jarrudynolla kuten jo tuolla ylempänä on mainittu ja tarkastelemalla miltä puslat näyttää.
Taunus-Sälli
Viestit: 1379
Liittynyt: 22 Kesä 2007, 00:56
Paikkakunta: viiala

Viesti Kirjoittaja Taunus-Sälli »

kyllä mä oon kans tosiaan drifterin kans samoilla linjoilla...

varsinki ku jarruihin on jo kaikki uusittu,pääsylinteristäkään toi ei voi olla mitenkään kiinni ku ton ikäsissä taunuksissa on eteen vaan yks lähtö....
Taunus 2.0 GX 82
Taunus 1.6 L 73 stw
Avatar
jonehymy
Viestit: 28
Liittynyt: 29 Elo 2009, 13:04
Paikkakunta: Kauhava

Viesti Kirjoittaja jonehymy »

No katos kun tuli luettua huolimattomasti... :oops: No jospa se uusi letku on valmistusvikainen ja joku tukko sisällä tehtaan prosessin jäljiltä, tai letkun vaihdossa mennut jotain rapaa tai vastaavaa jostain reijästä ... :) Jos koittais vaihtaa letkut kokeeksi puolelta toiselle ja katsois mitä tapahtuu...
Kirkaskalpa
Viestit: 6
Liittynyt: 30 Maalis 2007, 18:27
Paikkakunta: Saarijärvi

okei

Viesti Kirjoittaja Kirkaskalpa »

Kiitän kaikkia erittäin valistavista vastauksista, nyt on ens viikolle hommaa: käytän tanarin jarrudynossa ja tsekkaan ne puslat kuntoon. eiköhän se sillä... jos ei, tsekkaan ne letkut vielä :)
Ford Taunus -74 2.0l
Kotkat eivät pyydystä kärpäsiä
Avatar
jonehymy
Viestit: 28
Liittynyt: 29 Elo 2009, 13:04
Paikkakunta: Kauhava

Viesti Kirjoittaja jonehymy »

Onkohan jo selvinnyt mikä jarrujen puoltamisen aiheutti..? Jos on, niin olisi mielenkiintoista kuulla mistä vika lopulta löytyi...
kana12
Viestit: 314
Liittynyt: 24 Kesä 2008, 21:56
Paikkakunta: jkl

Viesti Kirjoittaja kana12 »

mulla ei loppunu puoltamine jarruista vasta ku rakentelin uretaani tangosta puslat!ensi korjasin jarrut ja sitte ostin uudet puslat ja säädätin auraukset kaikki korjaukset autto aina hetken mut sitte taas alko uudestaa!meinas iha mennä hermopuoli huonoon kuntoon :D kaikki vaikuttaa kaikkeen mut ei tuo letkun tukkeutuminenkaa mitenkää mahoton juttu oo!yleesä se vaa sitte jää se jarru päälle missä o letku tukossa ja sen kyllä luulis huomaavan muutenki!
taunus is my obsession!
Vastaa Viestiin