V6 vauhtipyörät
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
V6 vauhtipyörät
Eli mitä vaikutusta on jos pistää 2.8 litraseen 2.0 V6 :sen vauhtipyörän? Hyötyjä/haittoja? On siinnä tietysti pienempi kytkin mikä voi alkaa tehdä kiusaa (eikös 2.3 litrasesta isompiin päin ole sitten sama vauhtipyörä?)
Tilanne on siis tämä: 2.8 litrasesta automaatista pitäis tehdä manuaali vaihteinen, mutta itellä ei ole muuta kuin se kaks litrasen vauhtipyörä.
Ja sitten vielä peltisarjoista sen verran että miten ruostumattomasta tehdyt sarjat saa pysymään parhaiten kiiltävinä kiillotuksen jälkeen?
Tilanne on siis tämä: 2.8 litrasesta automaatista pitäis tehdä manuaali vaihteinen, mutta itellä ei ole muuta kuin se kaks litrasen vauhtipyörä.
Ja sitten vielä peltisarjoista sen verran että miten ruostumattomasta tehdyt sarjat saa pysymään parhaiten kiiltävinä kiillotuksen jälkeen?
No pienempi vauhtipyörä + kytkin pystyy tietenkin välittämään pienemmän vääntömomentin, ja 2.8 tapauksessa vois kuvitella että se 2.0 kytkin on vähän riittämätön. Onhan sillä tietenkin vähän pienempi hitausmomentti, eli kone ottaa aavistuksen ärhäkämmin kierroksia mutta ison ( 2.3-2.8 ) vauhtipyörän keventäminen on varmasti kaikin puolin parempi vaihtoehto.
Näistä vauhtipyöristähän oli aikaisemminkin jotain keskustelua, Taco voi varmaan kaivaa linkin esiin jostain
Näistä vauhtipyöristähän oli aikaisemminkin jotain keskustelua, Taco voi varmaan kaivaa linkin esiin jostain
-71 Coupe GT
Mutta vaikka on ohc jossa olis saman verran (tai enemmän) tehoa kuin V-koneessa niin vääntöä saattaa olla reilusti vähemmän, eikös se teho kuitenkin lasketa jotenkin väännön ja kierrosluvun funktiona? Vois kuvitella että 2.8:ssa on jo sen verran julmasti vääntöä että pikkukytkin on tiukoilla?
-71 Coupe GT
Kytkin ja kaikki muutkin voimansiirtoelementit mitoitetaan nimenomaan väännön, ei tehon, perusteella. Miksi sitä huimapyörää pitäisi keventää? Paikallaan ottaa ehkä vähän räväkämmin kierroksia mutta kun lähdetään liikkeelle niin auton kiihdyttäminen on kuitenkin sen verran hidasta ettei koneiden massojen pyörimisliikkeen kiihdyttämisellä ole siinä juuri mitään osuutta.
Kyllä kevennetty vauhtipyörä vaikuttaa kaasun herkyyteen myös vetopäällä.
Tehot syntyy männän ja kannen välissä ja kaikki muu kuluttaa sitä.
Ihan samalla tavalla kuin keveämmällä vauhtipyörällä on liikkeelle lähtö hieman hankalampaa.. V6 sitä ei kyllä huomaa alapään vääntöä on muutenkin mukavasti
Tehot syntyy männän ja kannen välissä ja kaikki muu kuluttaa sitä.
Ihan samalla tavalla kuin keveämmällä vauhtipyörällä on liikkeelle lähtö hieman hankalampaa.. V6 sitä ei kyllä huomaa alapään vääntöä on muutenkin mukavasti
Fix or Repair Daily
Ford Taunus 17m -66/67 2.3 V6 automatic
Ford Capri -75/77 2.3 V6
Ford Taunus 17m -66/67 2.3 V6 automatic
Ford Capri -75/77 2.3 V6
Moi! itselläni on 2.8 V6, jota on vähän piristetty (160hp/240nm) ja siinä on paikoillaan 2.0 vauhtipyörä ja kytkin. Ja ajettu tällä hetkellä kytkinpaketilla n.50000km. Ja hyvin on kestäny, reipasta kengitystäkin.
Kytkin levy on motograftin ja paineasetelma sachs´in. Tuli kokeiltua halvempiaki paketteja, jotka ei kestäny mitään. Savu ja käryn haju tuli "pienen" kengityksen jälkeen vähän väärästä paikasta...
Voimansiirtoa voi myös miettiä kytkimen iän parantamiseksi. esim. tiheämpää perää/vaihelaatikkoa, toki tämä voi karsia maantieajamisen iloa.
Coupessani on 5-vaihteinen 2.3d sierran laatikko. 1ja2 pykälä on aika paljon tiheämpi kuin taunuksen 4-vaihteisessa laatikossa. Joka omalta osaltaan vähentää kytkimeen kohdistuvaa rasitusta. Ja perä omaa harvan välityksen 3.44. Ja tämän yhdistelmän olen aika monenlaisten kokeilujen jälkeen huomannu hyvin toimivaksi kaupunki/maantieajossa...
Kytkin levy on motograftin ja paineasetelma sachs´in. Tuli kokeiltua halvempiaki paketteja, jotka ei kestäny mitään. Savu ja käryn haju tuli "pienen" kengityksen jälkeen vähän väärästä paikasta...
Voimansiirtoa voi myös miettiä kytkimen iän parantamiseksi. esim. tiheämpää perää/vaihelaatikkoa, toki tämä voi karsia maantieajamisen iloa.
Coupessani on 5-vaihteinen 2.3d sierran laatikko. 1ja2 pykälä on aika paljon tiheämpi kuin taunuksen 4-vaihteisessa laatikossa. Joka omalta osaltaan vähentää kytkimeen kohdistuvaa rasitusta. Ja perä omaa harvan välityksen 3.44. Ja tämän yhdistelmän olen aika monenlaisten kokeilujen jälkeen huomannu hyvin toimivaksi kaupunki/maantieajossa...
Tietysti se vaikuttaa jonkin verran. Vauhtipyörän hitausmomentti voidaan arvioida kohtalaisen luotettavasti ja tietyn kulmakiihtyvyyden aikaan saamiseksi tarvittava teho voidaan edelleen laskea. Joskus noita kalkuloin, ja muistaakseni vaikutus oli (tyypillisillä kiihtyvyyksillä ja välityssuhteilla) ykkösvaihteella parin hevosvoiman luokkaa, korkeammilla vaihteilla sitten aivan yhdentekevä. Tietysti muuten kevyessä ja herkäksi viritetyssä autossa tuokin keino kannattaa käyttää. Mainitsen vielä lopuksi, ettei leimata ihan pussihousuksi, niin yhdessä autossani on omin käsin kevennetty ja tasapainotettu vauhtipyörä käytössäAnonymous kirjoitti:jos ei huimapyörän keventämisellä ole vaikutusta kiihtyvyyteen, miksi sitten niitä kevennetään?luulisi että on vaikutusta.
Kaivakaapa esiin autotekniikka O Laine siitä löytyy näppärästi yksinkertaistettukin versio pyörivien osien vaikutuksesta kiintyvyyteen.
Laskin myös vauhtipyörän painon vaikutusta, ja kuten Hessu kirjoitti niin ei sillä kovin merkkittävää vaikutusta näytä lopulta olevan. Suurempi hyöty näyttäisi olevan auton kokomaismassan pudotuksesta kuin hitausmomentin pienenemisestä, siis vauhtipyörää keventämällä.
Laskin myös vauhtipyörän painon vaikutusta, ja kuten Hessu kirjoitti niin ei sillä kovin merkkittävää vaikutusta näytä lopulta olevan. Suurempi hyöty näyttäisi olevan auton kokomaismassan pudotuksesta kuin hitausmomentin pienenemisestä, siis vauhtipyörää keventämällä.