V6 vauhtipyörät

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Vieras

V6 vauhtipyörät

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Eli mitä vaikutusta on jos pistää 2.8 litraseen 2.0 V6 :sen vauhtipyörän? Hyötyjä/haittoja? On siinnä tietysti pienempi kytkin mikä voi alkaa tehdä kiusaa :( (eikös 2.3 litrasesta isompiin päin ole sitten sama vauhtipyörä?)

Tilanne on siis tämä: 2.8 litrasesta automaatista pitäis tehdä manuaali vaihteinen, mutta itellä ei ole muuta kuin se kaks litrasen vauhtipyörä.

Ja sitten vielä peltisarjoista sen verran että miten ruostumattomasta tehdyt sarjat saa pysymään parhaiten kiiltävinä kiillotuksen jälkeen?
Avatar
Jukkis
Viestit: 185
Liittynyt: 29 Heinä 2004, 23:52
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jukkis »

No pienempi vauhtipyörä + kytkin pystyy tietenkin välittämään pienemmän vääntömomentin, ja 2.8 tapauksessa vois kuvitella että se 2.0 kytkin on vähän riittämätön. Onhan sillä tietenkin vähän pienempi hitausmomentti, eli kone ottaa aavistuksen ärhäkämmin kierroksia mutta ison ( 2.3-2.8 ) vauhtipyörän keventäminen on varmasti kaikin puolin parempi vaihtoehto.

Näistä vauhtipyöristähän oli aikaisemminkin jotain keskustelua, Taco voi varmaan kaivaa linkin esiin jostain :wink:
-71 Coupe GT
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Aivan. Niin en sitä varsinaisesti haluaisi keventääkkään, mutta kun itellä olis ainoastaan tommonen 2.0:n vauhtipyörä. Kaippa semmosen ison vauhtipyörän jostain saa tietysti hankittuakin.
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Kai se 2 litrasenkin kytkin kestää aika lailla? Onhan noita OHC koneitakin aika kireitä ja saman kokonen kytkin niissäkin...
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
Jukkis
Viestit: 185
Liittynyt: 29 Heinä 2004, 23:52
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jukkis »

Mutta vaikka on ohc jossa olis saman verran (tai enemmän) tehoa kuin V-koneessa niin vääntöä saattaa olla reilusti vähemmän, eikös se teho kuitenkin lasketa jotenkin väännön ja kierrosluvun funktiona? Vois kuvitella että 2.8:ssa on jo sen verran julmasti vääntöä että pikkukytkin on tiukoilla?
-71 Coupe GT
Avatar
Hessu
Viestit: 709
Liittynyt: 20 Loka 2004, 08:34
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Kytkin ja kaikki muutkin voimansiirtoelementit mitoitetaan nimenomaan väännön, ei tehon, perusteella. Miksi sitä huimapyörää pitäisi keventää? Paikallaan ottaa ehkä vähän räväkämmin kierroksia mutta kun lähdetään liikkeelle niin auton kiihdyttäminen on kuitenkin sen verran hidasta ettei koneiden massojen pyörimisliikkeen kiihdyttämisellä ole siinä juuri mitään osuutta.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

jos ei huimapyörän keventämisellä ole vaikutusta kiihtyvyyteen, miksi sitten niitä kevennetään?luulisi että on vaikutusta.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Hessu ei ilmeisesti ole koskaan tehnyt vertailevaa tutkimusta vauhtipyörien painon vaikutuksesta käytännössä. Kirjoissa sanotaan mitä sanotaan, mutta parin kilon painoeron vaikutuksen vp:ssä huomaa jopa kutvosessa.
cologne
Viestit: 202
Liittynyt: 26 Loka 2004, 15:20
Paikkakunta: Oulu, kiiminki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cologne »

Kyllä kevennetty vauhtipyörä vaikuttaa kaasun herkyyteen myös vetopäällä.
Tehot syntyy männän ja kannen välissä ja kaikki muu kuluttaa sitä.

Ihan samalla tavalla kuin keveämmällä vauhtipyörällä on liikkeelle lähtö hieman hankalampaa.. V6 sitä ei kyllä huomaa alapään vääntöä on muutenkin mukavasti
Fix or Repair Daily
Ford Taunus 17m -66/67 2.3 V6 automatic
Ford Capri -75/77 2.3 V6
Tero_s
Viestit: 282
Liittynyt: 02 Elo 2004, 20:37
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

Pienillä (1 ja2) vaihteilla vauhtipyörällä (ja muilla pyörivillä osilla) on erityisesti merkkitystä koska niiden pyörimisnopeus muuttuu paljon verrattuna auton nopeuteen välityssuhteesta johtuen.
ftcgxl
Viestit: 4
Liittynyt: 18 Helmi 2005, 21:24

Viesti Kirjoittaja ftcgxl »

Moi! itselläni on 2.8 V6, jota on vähän piristetty (160hp/240nm) ja siinä on paikoillaan 2.0 vauhtipyörä ja kytkin. Ja ajettu tällä hetkellä kytkinpaketilla n.50000km. Ja hyvin on kestäny, reipasta kengitystäkin.
Kytkin levy on motograftin ja paineasetelma sachs´in. Tuli kokeiltua halvempiaki paketteja, jotka ei kestäny mitään. Savu ja käryn haju tuli "pienen" kengityksen jälkeen vähän väärästä paikasta...
Voimansiirtoa voi myös miettiä kytkimen iän parantamiseksi. esim. tiheämpää perää/vaihelaatikkoa, toki tämä voi karsia maantieajamisen iloa.
Coupessani on 5-vaihteinen 2.3d sierran laatikko. 1ja2 pykälä on aika paljon tiheämpi kuin taunuksen 4-vaihteisessa laatikossa. Joka omalta osaltaan vähentää kytkimeen kohdistuvaa rasitusta. Ja perä omaa harvan välityksen 3.44. Ja tämän yhdistelmän olen aika monenlaisten kokeilujen jälkeen huomannu hyvin toimivaksi kaupunki/maantieajossa...
Avatar
Hessu
Viestit: 709
Liittynyt: 20 Loka 2004, 08:34
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Anonymous kirjoitti:jos ei huimapyörän keventämisellä ole vaikutusta kiihtyvyyteen, miksi sitten niitä kevennetään?luulisi että on vaikutusta.
Tietysti se vaikuttaa jonkin verran. Vauhtipyörän hitausmomentti voidaan arvioida kohtalaisen luotettavasti ja tietyn kulmakiihtyvyyden aikaan saamiseksi tarvittava teho voidaan edelleen laskea. Joskus noita kalkuloin, ja muistaakseni vaikutus oli (tyypillisillä kiihtyvyyksillä ja välityssuhteilla) ykkösvaihteella parin hevosvoiman luokkaa, korkeammilla vaihteilla sitten aivan yhdentekevä. Tietysti muuten kevyessä ja herkäksi viritetyssä autossa tuokin keino kannattaa käyttää. Mainitsen vielä lopuksi, ettei leimata ihan pussihousuksi, niin yhdessä autossani on omin käsin kevennetty ja tasapainotettu vauhtipyörä käytössä :)
Tero_s
Viestit: 282
Liittynyt: 02 Elo 2004, 20:37
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

Kaivakaapa esiin autotekniikka O Laine siitä löytyy näppärästi yksinkertaistettukin versio pyörivien osien vaikutuksesta kiintyvyyteen.

Laskin myös vauhtipyörän painon vaikutusta, ja kuten Hessu kirjoitti niin ei sillä kovin merkkittävää vaikutusta näytä lopulta olevan. Suurempi hyöty näyttäisi olevan auton kokomaismassan pudotuksesta kuin hitausmomentin pienenemisestä, siis vauhtipyörää keventämällä.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Taitaa olla vaan kokonaismassan pinentäminen jo juttu sinänsä.tietysti voi laittaa lasikuituiset lokarit,konepeiton, takaluukun,puskurit pois,pienempi akku.Mutta vauhtipyörän keventäminen vaikuttaa.
Tero_s
Viestit: 282
Liittynyt: 02 Elo 2004, 20:37
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

Eikun mä tarkoitin että jos ottaa esim. 4kg vauhti pyörästä niin sen, siis vauhtipyörän, kevennys kokonaismassasta auttaa enemmän kuin hitausmomentin pienentyminen. Pyöriviä osia kannattaa siis keventää, niistä saa "tupla" hyödyn, eli kokonaismassa putoaa samalla kun hitausmomentti pienenee.
Vastaa Viestiin