2.6 v6 Remppaus ja viritys
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
Niin, ja tuli yksi juttu mieleen vielä noista dekkijutuista: Yleensä puhutaan, että määnt pitäisi tulla just kansitason tasalle, tai jossakin tapauksissa jopa hieman yli. Niin noissa 2 venttiilikansissa, missä on tuota ns. quench-aluetta paljon, mielestäni asia ei ole kovin kriittinen. 4-venttiilikansissa, missä tuo alue on todella pieni, asia on kyllä todella tärkeä. Mulla on tuossa "melkein" 2.8:ssa 2.6:n kamopiakseli ja siinä mäntien laet jää yläkuolokohdassa 0,85mm alle dekin. Siitäpä johtuen ei 2.8:n omilla kansilla saa oikein kunnon puristuksia aikaan ihan pikku plaanauksilla. Mulla on paikoillaan nyt siinä minun ekat portatut 2.3:n kannet. Tosin tuon kokoisessa alakerrassa venttilikoko on kyllä tosi pieni, kun on vakiovenat, mutta ohjuripahkat on jyrätty kokonaan pois. 2.3-2.6 kansista sen kärsii tehdä, mutta 2.8:n Eurokansissa sitä ei voi tehdä. Yhden parin olen tuhonnut.
90,43 mm ne männät taitaa olla, tai ei taida vaan onohc205 kirjoitti:Joo toi 90mm on se 2,3/2,6 vakio koko.
Kuplan mahlet, joita ainakin ohc-koneissa käytetään on 92 ja 94mm.
Running clearance
The clearance between piston and cylinder.
Example:
A Mahle cylinder with a 90.5 mm bore possesses a piston with a diameter of 90.43 mm, producing a running clearance of 0.07 mm. The piston diameter is stamped on most pistons.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Nyt meni vähän ohi. Siis 90,43mm kuplan mahlet? Siis 90millisten kutosen mäntien tilalle meinaat?Mois kirjoitti:90,43 mm ne männät taitaa olla!ohc205 kirjoitti:Joo toi 90mm on se 2,3/2,6 vakio koko.
Kuplan mahlet, joita ainakin ohc-koneissa käytetään on 92 ja 94mm.
6 Granadaa (tehokkain 181,5hv /323,9Nm, 8 Sierraa, Taunus -70M, Escort -75
Ei ku lohko porattu 90,50 ylikokoon!ohc205 kirjoitti:Nyt meni vähän ohi. Siis 90,43mm kuplan mahlet? Siis 90millisten kutosen mäntien tilalle meinaat?Mois kirjoitti:90,43 mm ne männät taitaa olla!ohc205 kirjoitti:Joo toi 90mm on se 2,3/2,6 vakio koko.
Kuplan mahlet, joita ainakin ohc-koneissa käytetään on 92 ja 94mm.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
- FoorttiFani
- Viestit: 974
- Liittynyt: 23 Loka 2007, 21:10
nonii paljon tulee hyvvää keskustelua ja tietoa Eli siis 2.3 ja 2.6 kansissa on erikokoinen palotila, ymmärsinkö oikein? Mikä mahtaa olla tämmösen vakiopuristussuhde? Mitäs Gepardi tuon T1 nokan asteet ja nostot mahtaa olla?
Itekki mietin tos vähän aika sitte tota mäntä hommaa, maksaa noi orkkismännät aika paljon. Et jos toi lohko on porauskunnossa niin mitkä männät siihen laittais. 92mm Mahlet olis muuten varmaan aika hyvät mut puristuskorkeus taitaa olla melkeen millin matalampi ku vakimäntien. Mahtaako kannenlasku riittää vai pitäiskö lohkostakin ottaa tavaraa pois?
Itekki mietin tos vähän aika sitte tota mäntä hommaa, maksaa noi orkkismännät aika paljon. Et jos toi lohko on porauskunnossa niin mitkä männät siihen laittais. 92mm Mahlet olis muuten varmaan aika hyvät mut puristuskorkeus taitaa olla melkeen millin matalampi ku vakimäntien. Mahtaako kannenlasku riittää vai pitäiskö lohkostakin ottaa tavaraa pois?
Tommonen nokka on itellä jemmassa: VGT1K, KENTCAMSIN SIVUILTA www.kentcams.com tyyppi löytyy v6t1 eli mild road 1000-5500 kierrokset, asteita 270.
Tuolla noi asteet ym.
Tuolla noi asteet ym.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
- FoorttiFani
- Viestit: 974
- Liittynyt: 23 Loka 2007, 21:10
Ei kannata porata A-lohkoa yli 91mm. Olen kuullut juttuja niistä. Omia kokemuksia siitä ei ole, mutta ne ei kestä 92-> porausta kuulemmaMois kirjoitti:92 mm männät vähä turhan suuret, menee seinämät aika ohkaseks... Noi 90,43 mm männät on ok jos on nyt STD-poraus. 2.6 mäntien puristuskorkeus 40,60 mm ja Mahleissa 39,60 mm.
Asia on juuri päinvastoin. Nimenomaan 2v kansissa se on kriittinen koska palotila muuten on enempi hanurista kuin 4v.gepardi kirjoitti:Niin, ja tuli yksi juttu mieleen vielä noista dekkijutuista: Yleensä puhutaan, että määnt pitäisi tulla just kansitason tasalle, tai jossakin tapauksissa jopa hieman yli. Niin noissa 2 venttiilikansissa, missä on tuota ns. quench-aluetta paljon, mielestäni asia ei ole kovin kriittinen. 4-venttiilikansissa, missä tuo alue on todella pieni, asia on kyllä todella tärkeä.
Kun moottoria alkaa rakentaa kannattaa männät plaanata lohkon tasoon tai 2-4kymppiä yli. Säästyy paljolta sadattelulta seikkailun myöhemmissä vaiheissa.
Limits are only set by lack of knowledge.
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..