2.6 v6 Remppaus ja viritys

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, taunus 78, Pj

duster73
Viestit: 598
Liittynyt: 25 Tammi 2007, 18:37
Paikkakunta: Ristiina

Re: 2.6 v6 Remppaus ja viritys

Viesti Kirjoittaja duster73 »

ohari=ohc?eikös ohc ja pinto ole sama asia.pinto-nimitystä vaan harvemmin suomessa käytetään.
muuten en osaa kyllä ottaa kantaa...
Subaru Impreza 2,0 -98
Dodge Dart 273 -66
Ford Taunus -78
Ford Capri -69
Ford Cortina 4d 1,6 -70
Ford Cortina 5d Estate 1,6 -69
Ford Escort -74
Ford Anglia -65 x2
Plymouth Duster -73 360
Ford Taunus 17m p5 3d Turnier -68 2,3
Avatar
Mois
Viestit: 7861
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Re: 2.6 v6 Remppaus ja viritys

Viesti Kirjoittaja Mois »

96taunus kirjoitti:Taisin esittää kysymykseni vähän huonosti. Tarkoitin sitä että onko noi kyseiset alikoot ihan normi setit, vai onko ne ranetettu jostain muusta koneesta? V-koneissa tietty on samat mutta entäs oharit/kentit ja sitten on vielä se pinto nelkku.
Kyl noi tuumissa ilmotetut alikoot on ihan oikeita Colognen laakerien alikokoja. Mullakin on noitten laakereiden koot merkitty tuumissa.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
FoorttiFani
Viestit: 973
Liittynyt: 23 Loka 2007, 21:10

Re: 2.6 v6 Remppaus ja viritys

Viesti Kirjoittaja FoorttiFani »

Moro!
Pitäisi aktivoitua pitkästä aikaa taunusrakenteluissa. On tullut coupella vaan ajeltua tyytyväisenä jo useamman vuoden ilman sen suurempia remontteja tai rakenteluita. Nyt on kuitenkin ilmennyt öljynkierto-ongelmaa kuskin puoleisessa kannessa.

Keinuvipuakselin purin ja putsailin, ei ollut vaikutusta. Elikkäs ilmeisesti vahvaksi veikkaukseksi kohdistuisi tuo nokkalaakerin pyörähtäminen ja öljykanavan sulkeutuminen. Tuota kyllä ihmettelen kun laakerit on vaihdettu viime remontissa, olikos 2012-13. Nyt siis aloittelin konetta purkamaan ja lähiaikoina tarkoitus nostaa pois ja sen jälkeen availla ja katsoa mistä kiikastaa.

Samalla olisi tarkoitus tehdä vähän parannuksia mitä jäänyt kesken:
- Eli jakajaan pitäisi saada rajoittimet ettei maksimiennakko kasva liian suureksi.
- Ja bensalinja valuu tyhjäksi tai bensa haihtuu kaasarin kautta jostain syystä. Käytössä siis v6 oma mekaaninen pumppu ja kestää aina startata pitkään jos on seisonut muutaman päivän.
- pikkuperä huutaa ja vuotaa öljyä, tekisi mieli hommata iso atlas tilalle ja siihen lukko, mikäli jostain löytyy.

Kertoilkaa omia kokemuksia näistä ja vinkkejä mikäli löytyy niin olisin kiitollinen!
Avatar
taunus 78
Viestit: 1259
Liittynyt: 09 Syys 2005, 23:53
Paikkakunta: (meri)pori
Viesti:

Re: 2.6 v6 Remppaus ja viritys

Viesti Kirjoittaja taunus 78 »

Itse meinaan seuraavassa v6 rempassa sorvata nokan öljyuriin hiukan lisää leveyttä.
Kertaakaan ei ole mulla laakeri pyörähtänyt niin että öljyreikä ei olis kanavan kohdalla vaan pituussuunnassa ei osu ura kohilleen. Ja se on aina kuskinpuoli joka reistaa :seko:
Jos pumppu muuten toimii niin bensaletkuun pumpun taakse takaiskuventtiili, löytyy esim ikh:lta
TAUNUS 1978 2.8i automatic
TAUNUS 1977 1.6 OHC
TAUNUS 1976 farkku
TAUNUS 1975 coupe 2.0 XL(mk2coupe 1.8 zetec projekti)
SIERRA 1982 2.3 v6
FIESTA 1992 1.3i fun
Chevyvan g20 1983 6.2d
Drive hybrid, i need your fuel...
96taunus
Viestit: 113
Liittynyt: 27 Syys 2016, 10:50

Re: 2.6 v6 Remppaus ja viritys

Viesti Kirjoittaja 96taunus »

Taitaa tää etanoli bensa vaan olla niin kova haihtumaan, että joka kerta saa olla sahaamassa kaasaria täyteen :(
Vaikka pumpun takaisku toimi, niin tyhjäksi se kaasari vaan meni. Ratkaisin tämän laittamalla sähköpumpun linjan väliin joka toimii sen aikaa kun öljynpaine valo palaa. :wink: Pitää virtoja sen aikaa päällä että pumpun ääni muuttuu vaimeammaksi ja sitten kerrasta käyntiin.
Avatar
FoorttiFani
Viestit: 973
Liittynyt: 23 Loka 2007, 21:10

Re: 2.6 v6 Remppaus ja viritys

Viesti Kirjoittaja FoorttiFani »

Kyl luulen et laakerin on pakko olla liikahtanu johonkin suuntaan kun öljy on kuitenkin noussut kanteen rempan jälkeen. Vasta viime kesänä ongelma ilmeni. Voi varmaan olla myös tuosta uran leveydestä kiinni.

V6 oma pumppu käytössä. No juu takaiskuventtiilin voisi kokeilla, ei varmaan maksa paljoa. Olisikohan fikus olla ennen vai jälkeen pumpun?
Sähköpumppuakin olen miettinyt, mutta ehkä tuo takaiskuventtiili olisi helpompi kokeilu
Avatar
taunus 78
Viestit: 1259
Liittynyt: 09 Syys 2005, 23:53
Paikkakunta: (meri)pori
Viesti:

Re: 2.6 v6 Remppaus ja viritys

Viesti Kirjoittaja taunus 78 »

Ite laittaisin ennen pumppua. Miksei jopa tankin päähän linjaa
TAUNUS 1978 2.8i automatic
TAUNUS 1977 1.6 OHC
TAUNUS 1976 farkku
TAUNUS 1975 coupe 2.0 XL(mk2coupe 1.8 zetec projekti)
SIERRA 1982 2.3 v6
FIESTA 1992 1.3i fun
Chevyvan g20 1983 6.2d
Drive hybrid, i need your fuel...
Vermilion
Viestit: 1590
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: 2.6 v6 Remppaus ja viritys

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Siitä tekemään.
Kuva
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Avatar
FoorttiFani
Viestit: 973
Liittynyt: 23 Loka 2007, 21:10

Re: 2.6 v6 Remppaus ja viritys

Viesti Kirjoittaja FoorttiFani »

No siittää juuu :lol:
Vermilion
Viestit: 1590
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: 2.6 v6 Remppaus ja viritys

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

FoorttiFani kirjoitti: 11 Tammi 2022, 19:45 No siittää juuu :lol:
Katu käyttöön atlas + Quaife ja 75W140 öljy.
Jos ajetaan talvevlla niin sitten juoksevampaa öljyä.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Avatar
FoorttiFani
Viestit: 973
Liittynyt: 23 Loka 2007, 21:10

Re: 2.6 v6 Remppaus ja viritys

Viesti Kirjoittaja FoorttiFani »

Noniin sain koneen pois nokalta ja availtua.
Ei ollut laakeri pyörähtänyt, eli öljykanava oli kyllä auki. Enkä löytänyt kannen kanavastakaan mitään tukosta tms.
Eli selvää vikaa en nyt kyllä löytänyt.

Tuosta nokka-akselin öljyuran osumisesta tuohon laakerin öljyreikään oli puhetta, ja näkyy aika pieni tuo öljyura nokassa olevan. Mistäköhän sen saisi katsottu helpoiten että osuuko se pituussuunnassa kohdilleen?

Ja erikoiseksi asian tekee se että öljyn tulo lakkasi vasta viime kesänä. Ei luulisi nokan pääsevän liikkumaan pituussuunnassa?
Pj
FTC Puheenjohtaja
Viestit: 1238
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 17:06

Re: 2.6 v6 Remppaus ja viritys

Viesti Kirjoittaja Pj »

Cologne.jpg
Cologne.jpg (2.5 MiB) Katsottu 2488 kertaa
#1
Taunus CoupeGT 2.8 '72
Taunus 4d 1.6GX '81 museo
Taunus 4d 2.0GX '82
AC Cobra V6
Tunturi super Sport `76 ;)
Pappa Tunturi `75 ;)
kankkis
Viestit: 93
Liittynyt: 07 Tammi 2007, 21:44
Paikkakunta: Humppila

Re: 2.6 v6 Remppaus ja viritys

Viesti Kirjoittaja kankkis »

FoorttiFani kirjoitti: 20 Tammi 2022, 19:19 Noniin sain koneen pois nokalta ja availtua.
Ei ollut laakeri pyörähtänyt, eli öljykanava oli kyllä auki. Enkä löytänyt kannen kanavastakaan mitään tukosta tms.
Eli selvää vikaa en nyt kyllä löytänyt.

Tuosta nokka-akselin öljyuran osumisesta tuohon laakerin öljyreikään oli puhetta, ja näkyy aika pieni tuo öljyura nokassa olevan. Mistäköhän sen saisi katsottu helpoiten että osuuko se pituussuunnassa kohdilleen?

Ja erikoiseksi asian tekee se että öljyn tulo lakkasi vasta viime kesänä. Ei luulisi nokan pääsevän liikkumaan pituussuunnassa?
Saitko laakerit tähysteltyä hyvin, itellä oli vaan niin kulunut että laakerin keskelle oli jääny öljyurasta korkeempi rantu, ei tartte paljoo olla nokan laakerin väljä että alkaa öljy karkaan välistä väärää reittiä
DSC_0380.JPG
DSC_0380.JPG (5.73 MiB) Katsottu 2468 kertaa
DSC_0381.JPG
DSC_0381.JPG (4.96 MiB) Katsottu 2467 kertaa
Avatar
FoorttiFani
Viestit: 973
Liittynyt: 23 Loka 2007, 21:10

Re: 2.6 v6 Remppaus ja viritys

Viesti Kirjoittaja FoorttiFani »

Sama teksti tännekkin kun facebuukkiin:
Noniin nyt tutkailin tarkemmin kunnon lampun kanssa ja kyllä näyttää siltä että laakerit on täysin oikealla paikkaallan, mutta kuskinpuolen öljyreikä ei osu nokan öljyuraan kuin puolittain. Apukuskin reikä eli se taaempi osuu taas hyvin nokan uran keskelle. Eli nokan sijaintia ei siis varmaan kannata alkaa säätämään, vaan suurentaa molemmat öljyurat.

Lisäksi keskimmäiset laakerit näyttää kuluneen ihmeen nopeasti, näkyy kunnon pykälät öljyuran kohdalla. Eli täytyy ne myös vaihdattaa samalla.
Avatar
Timppa
Viestit: 216
Liittynyt: 23 Heinä 2004, 20:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: 2.6 v6 Remppaus ja viritys

Viesti Kirjoittaja Timppa »

FoorttiFani kirjoitti: 04 Tammi 2022, 21:56 Moro!
Pitäisi aktivoitua pitkästä aikaa taunusrakenteluissa. On tullut coupella vaan ajeltua tyytyväisenä jo useamman vuoden ilman sen suurempia remontteja tai rakenteluita. Nyt on kuitenkin ilmennyt öljynkierto-ongelmaa kuskin puoleisessa kannessa.

Keinuvipuakselin purin ja putsailin, ei ollut vaikutusta. Elikkäs ilmeisesti vahvaksi veikkaukseksi kohdistuisi tuo nokkalaakerin pyörähtäminen ja öljykanavan sulkeutuminen. Tuota kyllä ihmettelen kun laakerit on vaihdettu viime remontissa, olikos 2012-13. Nyt siis aloittelin konetta purkamaan ja lähiaikoina tarkoitus nostaa pois ja sen jälkeen availla ja katsoa mistä kiikastaa.

Samalla olisi tarkoitus tehdä vähän parannuksia mitä jäänyt kesken:
- Eli jakajaan pitäisi saada rajoittimet ettei maksimiennakko kasva liian suureksi.
- Ja bensalinja valuu tyhjäksi tai bensa haihtuu kaasarin kautta jostain syystä. Käytössä siis v6 oma mekaaninen pumppu ja kestää aina startata pitkään jos on seisonut muutaman päivän.
- pikkuperä huutaa ja vuotaa öljyä, tekisi mieli hommata iso atlas tilalle ja siihen lukko, mikäli jostain löytyy.

Kertoilkaa omia kokemuksia näistä ja vinkkejä mikäli löytyy niin olisin kiitollinen!
Olihan keinuvipuakselin päätytulpat irti että sai kunnolla putsattua tuon keinuvipuakselin/putken sisältäkin
#2
Vastaa Viestiin