2.6 v6 Remppaus ja viritys

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

gepardi
Viestit: 926
Liittynyt: 15 Loka 2004, 01:11
Paikkakunta: Kuhmo

Viesti Kirjoittaja gepardi »

Niin, ja tuli yksi juttu mieleen vielä noista dekkijutuista: Yleensä puhutaan, että määnt pitäisi tulla just kansitason tasalle, tai jossakin tapauksissa jopa hieman yli. Niin noissa 2 venttiilikansissa, missä on tuota ns. quench-aluetta paljon, mielestäni asia ei ole kovin kriittinen. 4-venttiilikansissa, missä tuo alue on todella pieni, asia on kyllä todella tärkeä. Mulla on tuossa "melkein" 2.8:ssa 2.6:n kamopiakseli ja siinä mäntien laet jää yläkuolokohdassa 0,85mm alle dekin. Siitäpä johtuen ei 2.8:n omilla kansilla saa oikein kunnon puristuksia aikaan ihan pikku plaanauksilla. Mulla on paikoillaan nyt siinä minun ekat portatut 2.3:n kannet. Tosin tuon kokoisessa alakerrassa venttilikoko on kyllä tosi pieni, kun on vakiovenat, mutta ohjuripahkat on jyrätty kokonaan pois. 2.3-2.6 kansista sen kärsii tehdä, mutta 2.8:n Eurokansissa sitä ei voi tehdä. Yhden parin olen tuhonnut.
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

ohc205 kirjoitti:Joo toi 90mm on se 2,3/2,6 vakio koko.

Kuplan mahlet, joita ainakin ohc-koneissa käytetään on 92 ja 94mm.
90,43 mm ne männät taitaa olla, tai ei taida vaan on :D

Running clearance
The clearance between piston and cylinder.
Example:
A Mahle cylinder with a 90.5 mm bore possesses a piston with a diameter of 90.43 mm, producing a running clearance of 0.07 mm. The piston diameter is stamped on most pistons.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
ohc205
Viestit: 275
Liittynyt: 30 Marras 2007, 16:16
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja ohc205 »

Mois kirjoitti:
ohc205 kirjoitti:Joo toi 90mm on se 2,3/2,6 vakio koko.

Kuplan mahlet, joita ainakin ohc-koneissa käytetään on 92 ja 94mm.
90,43 mm ne männät taitaa olla!
Nyt meni vähän ohi. Siis 90,43mm kuplan mahlet? Siis 90millisten kutosen mäntien tilalle meinaat?
6 Granadaa (tehokkain 181,5hv /323,9Nm, 8 Sierraa, Taunus -70M, Escort -75
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

ohc205 kirjoitti:
Mois kirjoitti:
ohc205 kirjoitti:Joo toi 90mm on se 2,3/2,6 vakio koko.

Kuplan mahlet, joita ainakin ohc-koneissa käytetään on 92 ja 94mm.
90,43 mm ne männät taitaa olla!
Nyt meni vähän ohi. Siis 90,43mm kuplan mahlet? Siis 90millisten kutosen mäntien tilalle meinaat?
Ei ku lohko porattu 90,50 ylikokoon!
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
ohc205
Viestit: 275
Liittynyt: 30 Marras 2007, 16:16
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja ohc205 »

Niin tietysti se pitää porata 90,5 kokoon, ei ne sinne muuten mahu, ainakaan ilman väkivaltaa.
6 Granadaa (tehokkain 181,5hv /323,9Nm, 8 Sierraa, Taunus -70M, Escort -75
ohc205
Viestit: 275
Liittynyt: 30 Marras 2007, 16:16
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja ohc205 »

Ja nuo 92 ja 94 milliset on sitten ohc koneeseen sopivia. Ja 94 myös 2,8/2,9 poraamalla millin ylikokoon, jolloin 2,9;sistä tulee 3,0
6 Granadaa (tehokkain 181,5hv /323,9Nm, 8 Sierraa, Taunus -70M, Escort -75
Avatar
FoorttiFani
Viestit: 974
Liittynyt: 23 Loka 2007, 21:10

Viesti Kirjoittaja FoorttiFani »

nonii paljon tulee hyvvää keskustelua ja tietoa :) Eli siis 2.3 ja 2.6 kansissa on erikokoinen palotila, ymmärsinkö oikein? Mikä mahtaa olla tämmösen vakiopuristussuhde? Mitäs Gepardi tuon T1 nokan asteet ja nostot mahtaa olla?

Itekki mietin tos vähän aika sitte tota mäntä hommaa, maksaa noi orkkismännät aika paljon. Et jos toi lohko on porauskunnossa niin mitkä männät siihen laittais. 92mm Mahlet olis muuten varmaan aika hyvät mut puristuskorkeus taitaa olla melkeen millin matalampi ku vakimäntien. Mahtaako kannenlasku riittää vai pitäiskö lohkostakin ottaa tavaraa pois?
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

92 mm männät vähä turhan suuret, menee seinämät aika ohkaseks... Noi 90,43 mm männät on ok jos on nyt STD-poraus. 2.6 mäntien puristuskorkeus 40,60 mm ja Mahleissa 39,60 mm.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Tommonen nokka on itellä jemmassa: VGT1K, KENTCAMSIN SIVUILTA www.kentcams.com tyyppi löytyy v6t1 eli mild road 1000-5500 kierrokset, asteita 270.
Tuolla noi asteet ym.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
FoorttiFani
Viestit: 974
Liittynyt: 23 Loka 2007, 21:10

Viesti Kirjoittaja FoorttiFani »

ookei, mahtaako vakimännät olla dekkitason tasalla? Eli mahlet jäis sitten millin alas dekistä. Onkohan se toimiva homma, kansista sitten 2mm pois niin saa puristuksiakin vähän ylös?
gepardi
Viestit: 926
Liittynyt: 15 Loka 2004, 01:11
Paikkakunta: Kuhmo

Viesti Kirjoittaja gepardi »

Mois kirjoitti:92 mm männät vähä turhan suuret, menee seinämät aika ohkaseks... Noi 90,43 mm männät on ok jos on nyt STD-poraus. 2.6 mäntien puristuskorkeus 40,60 mm ja Mahleissa 39,60 mm.
Ei kannata porata A-lohkoa yli 91mm. Olen kuullut juttuja niistä. Omia kokemuksia siitä ei ole, mutta ne ei kestä 92-> porausta kuulemma :cry:
ohc205
Viestit: 275
Liittynyt: 30 Marras 2007, 16:16
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja ohc205 »

Olen samaa mieltä 1milli on maksimi ylikoko, kun halutaan luotettava kone.
6 Granadaa (tehokkain 181,5hv /323,9Nm, 8 Sierraa, Taunus -70M, Escort -75
Avatar
FoorttiFani
Viestit: 974
Liittynyt: 23 Loka 2007, 21:10

Viesti Kirjoittaja FoorttiFani »

aijaa
Avatar
astriel
Viestit: 832
Liittynyt: 05 Marras 2004, 23:05
Paikkakunta: Mouhijärvi (Mouhis)

Viesti Kirjoittaja astriel »

FoorttiFani kirjoitti:aijaa
jaa myöskin.. talvella..tai alkuvuodesta saa tuon sitte todeta ku tuo 94 mm A-lohko pääsee tulille (jos pääsee), kannet vielä tekemättä ja kasaus. Sitte alkaa megasquirtin tinailut..



-vk-
Avatar
Jari H
Viestit: 790
Liittynyt: 28 Heinä 2005, 12:19
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H »

gepardi kirjoitti:Niin, ja tuli yksi juttu mieleen vielä noista dekkijutuista: Yleensä puhutaan, että määnt pitäisi tulla just kansitason tasalle, tai jossakin tapauksissa jopa hieman yli. Niin noissa 2 venttiilikansissa, missä on tuota ns. quench-aluetta paljon, mielestäni asia ei ole kovin kriittinen. 4-venttiilikansissa, missä tuo alue on todella pieni, asia on kyllä todella tärkeä.
Asia on juuri päinvastoin. Nimenomaan 2v kansissa se on kriittinen koska palotila muuten on enempi hanurista kuin 4v.
Kun moottoria alkaa rakentaa kannattaa männät plaanata lohkon tasoon tai 2-4kymppiä yli. Säästyy paljolta sadattelulta seikkailun myöhemmissä vaiheissa.
Limits are only set by lack of knowledge.
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..
Vastaa Viestiin