2.6 v6 Remppaus ja viritys

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Taunus-Sälli
Viestit: 1379
Liittynyt: 22 Kesä 2007, 00:56
Paikkakunta: viiala

Viesti Kirjoittaja Taunus-Sälli »

Mois kirjoitti:2.3 ja 2.6 on sama lohko. Eroa männissä, iskunpituudessa eli kampurassa ja venttiilit vähä isommat 2.6:ssa ku 2.3:ssa. Muuten käy samat osat ku 2.3 koneeseen.
juu tiedän mutta lähinnä just ne venat kai on vaikeita saada. ja muutenki noihin 2.3/2.6 koneisiin männänrenkaat ja tiivisteet rupee oleen huomattavasti vaikeempia löytää ku esim. 2.8:iin.. kuinkakoha noita pieniä nokkalaakereita on saatavana? :roll: ...no mut eiköhän ne kaikki jostain löydy...
Taunus 2.0 GX 82
Taunus 1.6 L 73 stw
Avatar
FoorttiFani
Viestit: 974
Liittynyt: 23 Loka 2007, 21:10

Viesti Kirjoittaja FoorttiFani »

joo siis alle 200 hp noi tehot kyllä jää :lol: Kansia aattelin koittaa kaivella ite ja nokaks pitäis valita sen verran mieto et katuajo on vielä sujuvaa. Eli ei kai siitä kauheesti tehoja revitä, 150-160 hp ehkä vois saada? Eli sälli meinais et alakertaan riittää uudet vakio osat? Vai pitäiskö ne kiertokankien pultit sit vaihtaa vahvempiin? juu nokkapyörän aattelin vaihtaa teräksisee. Kummones se öljypumppu sit pitäis olla?
Avatar
Mois
Viestit: 7869
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Tommonen Melling M-87-HV öljypumppu: http://www.mellingengine.com/Portals/5/ ... s/ford.pdf

http://www.streetperformance.com/part/m ... m87hv.html
Mul ois yhet ylimääräset tyhjät 2.6 kannet joista on kanavia jo valmiiks kaiveltu.
Ei kai ne kiertokankien ARP-pultit ihan maltaita maksa, joten samallahan nekin vaihtaa varmuuden vuoksi...
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Taunus-Sälli
Viestit: 1379
Liittynyt: 22 Kesä 2007, 00:56
Paikkakunta: viiala

Viesti Kirjoittaja Taunus-Sälli »

FoorttiFani kirjoitti:joo siis alle 200 hp noi tehot kyllä jää :lol: Kansia aattelin koittaa kaivella ite ja nokaks pitäis valita sen verran mieto et katuajo on vielä sujuvaa. Eli ei kai siitä kauheesti tehoja revitä, 150-160 hp ehkä vois saada? Eli sälli meinais et alakertaan riittää uudet vakio osat? Vai pitäiskö ne kiertokankien pultit sit vaihtaa vahvempiin? juu nokkapyörän aattelin vaihtaa teräksisee. Kummones se öljypumppu sit pitäis olla?
kyl toi 150-160hv on ihan realistista :) juu vakio osilla vaan,kankiin saa ainaki arp:n pultteja semmoset varmaan kannattas laittaa. tai vaikka normaalitki mutta uudet..
no mellingillä on ainaki niitä pumppuja,jos en väärin muista ni niitä kahenlaisia suurpaine ja suurtuotto. ota se suurtuotto nimenomaan ku ei se yläkerran voitelu muutenkaan ole ehkä kaikkein paras mahdollinen ni sais vähä apua sinnekki. sillä lisäpaineella ei mun mielestä tee sinänsä mitään jos määrä ei kasva...

korjatkoon joku jos on parempaa tietoo,nämä vaan mun mielipiteitä :)
Taunus 2.0 GX 82
Taunus 1.6 L 73 stw
Avatar
Mois
Viestit: 7869
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Gepardilla myynnissä pumppu ja uudet laakerit.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
FoorttiFani
Viestit: 974
Liittynyt: 23 Loka 2007, 21:10

Viesti Kirjoittaja FoorttiFani »

juu-u kai vois niitä arp pultteja sit kattella. Eli ei tommonen tukilevy oo tarpeellinen viel näil tehoil? Ja sit tommonen melling pumppu täytyy laittaa listaan. Mitäs mieltä ootte tosta nokasta, minkä tyyppinen mahtais olla hyvä tähän koneeseen? Tarkotus siis kadulla ajaa, 5 vaihtenen laatikko ja peräks tulee varmaan 3.44. Niin ei mikään hirmu kiree hakusessa.
Avatar
FoorttiFani
Viestit: 974
Liittynyt: 23 Loka 2007, 21:10

Viesti Kirjoittaja FoorttiFani »

kappas vaan, täytyypä häneltä kysellä. Palaillaan Mois myöhemmin noihin sun kansiin, vois ehkä kiinnostaa mut ei ihan vielä :)
Taunus-Sälli
Viestit: 1379
Liittynyt: 22 Kesä 2007, 00:56
Paikkakunta: viiala

Viesti Kirjoittaja Taunus-Sälli »

FoorttiFani kirjoitti: Eli ei tommonen tukilevy oo tarpeellinen viel näil tehoil?
no ei todellakaan. :)
Taunus 2.0 GX 82
Taunus 1.6 L 73 stw
Avatar
FoorttiFani
Viestit: 974
Liittynyt: 23 Loka 2007, 21:10

Viesti Kirjoittaja FoorttiFani »

oukey
Avatar
FoorttiFani
Viestit: 974
Liittynyt: 23 Loka 2007, 21:10

Viesti Kirjoittaja FoorttiFani »

koneen vuosimalli olikin 73. Eli pikkulaakereilla ilmeisesti
Taunus-Sälli
Viestit: 1379
Liittynyt: 22 Kesä 2007, 00:56
Paikkakunta: viiala

Viesti Kirjoittaja Taunus-Sälli »

FoorttiFani kirjoitti:koneen vuosimalli olikin 73. Eli pikkulaakereilla ilmeisesti
jep.
Taunus 2.0 GX 82
Taunus 1.6 L 73 stw
Avatar
henu
Viestit: 1352
Liittynyt: 02 Helmi 2005, 17:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja henu »

Taunus-Sälli kirjoitti:
FoorttiFani kirjoitti:koneen vuosimalli olikin 73. Eli pikkulaakereilla ilmeisesti
jep.
Onkos noita 2.6 tehty edes isoilla laakereilla ?
Taunus-Sälli
Viestit: 1379
Liittynyt: 22 Kesä 2007, 00:56
Paikkakunta: viiala

Viesti Kirjoittaja Taunus-Sälli »

henu kirjoitti:
Taunus-Sälli kirjoitti:
FoorttiFani kirjoitti:koneen vuosimalli olikin 73. Eli pikkulaakereilla ilmeisesti
jep.
Onkos noita 2.6 tehty edes isoilla laakereilla ?
ei taida olla,eikös 82 tullu isot laakerit ja mun mielestä 2.6 konetta ei oo tehty sillon enään.. kai,ehkä,vissiin :roll:
Taunus 2.0 GX 82
Taunus 1.6 L 73 stw
ohc205
Viestit: 275
Liittynyt: 30 Marras 2007, 16:16
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja ohc205 »

Joo toi 90mm on se 2,3/2,6 vakio koko.

Kuplan mahlet, joita ainakin ohc-koneissa käytetään on 92 ja 94mm.

Oon miettinyt tuota 94mm mäntää 2,8/2,9 mottiin jonkun pitemmän veivin/stroukkiakselin kanssa.
6 Granadaa (tehokkain 181,5hv /323,9Nm, 8 Sierraa, Taunus -70M, Escort -75
gepardi
Viestit: 926
Liittynyt: 15 Loka 2004, 01:11
Paikkakunta: Kuhmo

Viesti Kirjoittaja gepardi »

Mois kirjoitti:
ohc205 kirjoitti:Onko sulla kuplan 92mm mahlet?
Ei oo ku 90, jotain mm :lol: En tiiä onko just "Kuplan", mut sama puristuskorkeus ja Mahlet...
90,5mm :wink:

Niin, ja virirojua on tarjolla kaupaksi. Löytyy myös virivenajousetkin. Olisi kyllä 2.8 V6:n venasettikin, mikä on aika optimaalinen noihin 2.6:n ja miksei myös 2.3:n kansiin. Mitä itse kerran olen haljenneita 2.6:n kansia katsellut, niin niissä ei ole 2.3:n kansiin muuta eroa, kuin isommat imuvenat. 2.3:n kansilla saisi 2.6:n puristukset helposti 10bar:in paremmalle puolelle. Jos itse tekisin 2.6 konetta, niin ehkäpä 2.9:n (vaatii koneistusta) tai 2.8:n kampi + jakokoppa ja hieman matalemmat (kuplan 35,5 puristuskorkeutiset ehkä) männät (kanget ehkäpä 4.0 V6, pitemmät) , 2.3:n kannet 2.8:n venoilla, puristukset n. 10,8:1, KCV6T1 nokka (se toimii vielä "aika hyvin" matalilla), Mellingin pumppu, Öljytilavuus 7l + kunnon loiskelevy, 2.8V6 imari + Weber 38DGAS tai Lynxin laipalla 40 tai 44 IDF, peltisarjat, tai Granadan isot valusarjat. Noista voisi suunnittelemalla saada jo jotakin aikaan. Nuo dekkijutut joutusi laskemaan kampi, kk, mäntä, kansien suhteen ensin.

Yksi todella hyödyllinen nettisivu koneelta rar-pakettina:

http://www.taunusfinland.com/galleria/d ... pos=-11528
Vastaa Viestiin