Sivu 1/50

2.6 v6 Remppaus ja viritys

Lähetetty: 23 Syys 2009, 21:18
Kirjoittaja FoorttiFani
Tein nyt tämmösen uuden topikin, kun ostin tommosen projektikoneen niin saa kysellä kaikki tässä samas topikis. Eli kone on tuo 2.6 jollain weberin kaasarilla ja vuosimalli ilmeisesti -70. Tarkotus olis vähän ajan päästä ruveta tuota konetta laittelemaan ja virittelemään. Kone pysyy vaparina ja kaasarilla, ja katukäyttöön tulee :)

Ite nyt oon suunnitellu virinokkasarjaa, keveempää vauhtipyörää, peltisarjoja ja kunnon putkistoa, ja kansillekkin pitäis vissiin jotain tehdä. Peltisarjat aattelin tehä ite kun niitä ei vissiin oikeen mistään saa. Mutta mistäs noita nokkasarjoja löytyis halvalla? Entäs saako näihin jostain kevyempiä vauhtipyöriä vai kannattaako sorvata vanhasta?
Entäs mikähän mahtais olla hyvä imusarja ja kaasaripaketti tämmöseen katukoneeseen? Nokkavalinnasta ei vielä tietoa, varmaan joku alle 300 asteinen kuitenki sais olla?
Mitkä paikat tarvii vahvistusta näissä koneissa tämmösillä vireillä? Saa heittää vapaasti vinkkejä ja kokemuksia näitten kutosten rakentelusta.

Lähetetty: 23 Syys 2009, 21:44
Kirjoittaja henu
Ilmeisesti kierroksia tulis ottamaan tuo laitos ?
Kannattaa lisätä listalle se perkeleen kallis levynpalanen alakertaan ni jämäköittää vähän, sulzilla on varmaan kuva siitä jossain.

Lähetetty: 23 Syys 2009, 21:52
Kirjoittaja FoorttiFani
ei siitä mitään hirveetä vinkutinta oo tarkotus tehä :) Semmonen sopiva nokka pitäis löytää että jäis vähän tehoo myös tonne alemmille jenkoille. Jaa kummosesta levystä puhut?

Lähetetty: 23 Syys 2009, 21:57
Kirjoittaja Sultzi
Tämmöstä http://www.taunusfinland.com/galleria/d ... pos=-11225. Tosin tuo on vähän tyhmän mallinen, parempi olis sellanen ihan tasanen jostain 12-16mm levystä. Tää vaatii öljypohjan muokkausta vähän.

Lähetetty: 23 Syys 2009, 22:04
Kirjoittaja henu
Onkos tossa 2.6 nokka isoilla vai pienillä laakereilla ?

Lähetetty: 23 Syys 2009, 22:05
Kirjoittaja FoorttiFani
jaa semmonen, niin tuo tukee pukkeja ettei synny mitään tärinöitä tms?

Lähetetty: 23 Syys 2009, 22:05
Kirjoittaja FoorttiFani
Nokan laakereiden koosta ei vielä ole tietoa

Lähetetty: 23 Syys 2009, 22:21
Kirjoittaja Mois
Pienet laakerit on!

Lähetetty: 23 Syys 2009, 22:22
Kirjoittaja Sultzi
FoorttiFani kirjoitti:jaa semmonen, niin tuo tukee pukkeja ettei synny mitään tärinöitä tms?
Lähinnä tukee pukkeja, etteivät isoilla kierroksilla tai isoilla voimilla pääse joustamaan jonka takia öljynpaineet karkais välistä ja sen takia joku laakeri leikkaa kiinni tai muuten vain ota kampiakseli turhaa lämpöä.

Lähetetty: 23 Syys 2009, 22:24
Kirjoittaja henu
Sultzi kirjoitti:
FoorttiFani kirjoitti:jaa semmonen, niin tuo tukee pukkeja ettei synny mitään tärinöitä tms?
Lähinnä tukee pukkeja, etteivät isoilla kierroksilla tai isoilla voimilla pääse joustamaan jonka takia öljynpaineet karkais välistä ja sen takia joku laakeri leikkaa kiinni tai muuten vain ota kampiakseli turhaa lämpöä.
Ja eikös jossain ollu puhetta et nää kuutosen alakerrat elää kieroksilla niin herkästi et parhaillaan "räjähtää"/repee koko lohko.

Lähetetty: 23 Syys 2009, 23:22
Kirjoittaja ohc205
Kiertokangen alapään pultit on noissa se heikko lenkki. Kannattaa laittaa esim sbf eaglen veivit 3/8" pulteilla. Niitä joutuu hieman koneistamaan jotta sopii. Alapäätä noin 0,5mm ja männäntapin hela pitää hoonata 24mm kokoon. Saab 9000 turbon 90mm männät on aika lähellä 2,3/2,6 mäntiä puristuskorkeus noin 40mm ja tappi kanssa 24mm.
Näitä saabin mäntiä on erilaisilla männän laen muodoilla riippuen tekeekö turbon vai vaparin.

.

Lähetetty: 23 Syys 2009, 23:45
Kirjoittaja Taunus-Sälli
ei toi alakerta tarvi mitään vahvistusta jos et meinaa siitä repiä kaikkee mahollista irti, kuitenki puhutaan ilmeisesti alle 200hv tehoista ja alle 7000rpm kierroksista..
uudet pultit kankiin, EHDOTTOMASTI alumiininen nokkapyörä ja mielellään suurtuotto öljypumppu, näillä pärjää aika pitkälle...

imusarjoja ei oikeen oo tarjolla mitään,joten 38/38 weber vaan kiinni ja isompaa suutinta...

sikäli "huonon" konekoon oot valinnu että toho 2.6:seen taitaa olla huonoiten osia saatavilla, siis vakio kulutusosaa meinaan. nokkapyörä ym. on kaikis sama..

EDIT: nii toi runkolaakeripukkien tuki ja vahvemmat kanget jne. on varmasti ihan paikallaan jossain kohtaa mut tohon tarvitaan paljon aivoja sekä rahaa että VAPARINA pääsee niin pitkälle että ne tulee tarpeeseen :)

Lähetetty: 24 Syys 2009, 10:04
Kirjoittaja Mois
2.3 ja 2.6 on sama lohko. Eroa männissä, iskunpituudessa eli kampurassa ja venttiilit vähä isommat 2.6:ssa ku 2.3:ssa. Muuten käy samat osat ku 2.3 koneeseen. Kuplan Mahlet käy männiksi jos porautat koneen uudestaan. Mul on just semmoset männät itellä jemmassa.

Lähetetty: 24 Syys 2009, 11:31
Kirjoittaja ohc205
Onko sulla kuplan 92mm mahlet?

Lähetetty: 24 Syys 2009, 12:16
Kirjoittaja Mois
ohc205 kirjoitti:Onko sulla kuplan 92mm mahlet?
Ei oo ku 90, jotain mm :lol: En tiiä onko just "Kuplan", mut sama puristuskorkeus ja Mahlet...