2.6 v6 Remppaus ja viritys
Valvojat: Timppa, taunus 78, Pj
Re: 2.6 v6 Remppaus ja viritys
ohari=ohc?eikös ohc ja pinto ole sama asia.pinto-nimitystä vaan harvemmin suomessa käytetään.
muuten en osaa kyllä ottaa kantaa...
muuten en osaa kyllä ottaa kantaa...
Subaru Impreza 2,0 -98
Dodge Dart 273 -66
Ford Taunus -78
Ford Capri -69
Ford Cortina 4d 1,6 -70
Ford Cortina 5d Estate 1,6 -69
Ford Escort -74
Ford Anglia -65 x2
Plymouth Duster -73 360
Ford Taunus 17m p5 3d Turnier -68 2,3
Dodge Dart 273 -66
Ford Taunus -78
Ford Capri -69
Ford Cortina 4d 1,6 -70
Ford Cortina 5d Estate 1,6 -69
Ford Escort -74
Ford Anglia -65 x2
Plymouth Duster -73 360
Ford Taunus 17m p5 3d Turnier -68 2,3
Re: 2.6 v6 Remppaus ja viritys
Kyl noi tuumissa ilmotetut alikoot on ihan oikeita Colognen laakerien alikokoja. Mullakin on noitten laakereiden koot merkitty tuumissa.96taunus kirjoitti:Taisin esittää kysymykseni vähän huonosti. Tarkoitin sitä että onko noi kyseiset alikoot ihan normi setit, vai onko ne ranetettu jostain muusta koneesta? V-koneissa tietty on samat mutta entäs oharit/kentit ja sitten on vielä se pinto nelkku.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
- FoorttiFani
- Viestit: 974
- Liittynyt: 23 Loka 2007, 21:10
Re: 2.6 v6 Remppaus ja viritys
Moro!
Pitäisi aktivoitua pitkästä aikaa taunusrakenteluissa. On tullut coupella vaan ajeltua tyytyväisenä jo useamman vuoden ilman sen suurempia remontteja tai rakenteluita. Nyt on kuitenkin ilmennyt öljynkierto-ongelmaa kuskin puoleisessa kannessa.
Keinuvipuakselin purin ja putsailin, ei ollut vaikutusta. Elikkäs ilmeisesti vahvaksi veikkaukseksi kohdistuisi tuo nokkalaakerin pyörähtäminen ja öljykanavan sulkeutuminen. Tuota kyllä ihmettelen kun laakerit on vaihdettu viime remontissa, olikos 2012-13. Nyt siis aloittelin konetta purkamaan ja lähiaikoina tarkoitus nostaa pois ja sen jälkeen availla ja katsoa mistä kiikastaa.
Samalla olisi tarkoitus tehdä vähän parannuksia mitä jäänyt kesken:
- Eli jakajaan pitäisi saada rajoittimet ettei maksimiennakko kasva liian suureksi.
- Ja bensalinja valuu tyhjäksi tai bensa haihtuu kaasarin kautta jostain syystä. Käytössä siis v6 oma mekaaninen pumppu ja kestää aina startata pitkään jos on seisonut muutaman päivän.
- pikkuperä huutaa ja vuotaa öljyä, tekisi mieli hommata iso atlas tilalle ja siihen lukko, mikäli jostain löytyy.
Kertoilkaa omia kokemuksia näistä ja vinkkejä mikäli löytyy niin olisin kiitollinen!
Pitäisi aktivoitua pitkästä aikaa taunusrakenteluissa. On tullut coupella vaan ajeltua tyytyväisenä jo useamman vuoden ilman sen suurempia remontteja tai rakenteluita. Nyt on kuitenkin ilmennyt öljynkierto-ongelmaa kuskin puoleisessa kannessa.
Keinuvipuakselin purin ja putsailin, ei ollut vaikutusta. Elikkäs ilmeisesti vahvaksi veikkaukseksi kohdistuisi tuo nokkalaakerin pyörähtäminen ja öljykanavan sulkeutuminen. Tuota kyllä ihmettelen kun laakerit on vaihdettu viime remontissa, olikos 2012-13. Nyt siis aloittelin konetta purkamaan ja lähiaikoina tarkoitus nostaa pois ja sen jälkeen availla ja katsoa mistä kiikastaa.
Samalla olisi tarkoitus tehdä vähän parannuksia mitä jäänyt kesken:
- Eli jakajaan pitäisi saada rajoittimet ettei maksimiennakko kasva liian suureksi.
- Ja bensalinja valuu tyhjäksi tai bensa haihtuu kaasarin kautta jostain syystä. Käytössä siis v6 oma mekaaninen pumppu ja kestää aina startata pitkään jos on seisonut muutaman päivän.
- pikkuperä huutaa ja vuotaa öljyä, tekisi mieli hommata iso atlas tilalle ja siihen lukko, mikäli jostain löytyy.
Kertoilkaa omia kokemuksia näistä ja vinkkejä mikäli löytyy niin olisin kiitollinen!
Re: 2.6 v6 Remppaus ja viritys
Itse meinaan seuraavassa v6 rempassa sorvata nokan öljyuriin hiukan lisää leveyttä.
Kertaakaan ei ole mulla laakeri pyörähtänyt niin että öljyreikä ei olis kanavan kohdalla vaan pituussuunnassa ei osu ura kohilleen. Ja se on aina kuskinpuoli joka reistaa
Jos pumppu muuten toimii niin bensaletkuun pumpun taakse takaiskuventtiili, löytyy esim ikh:lta
Kertaakaan ei ole mulla laakeri pyörähtänyt niin että öljyreikä ei olis kanavan kohdalla vaan pituussuunnassa ei osu ura kohilleen. Ja se on aina kuskinpuoli joka reistaa

Jos pumppu muuten toimii niin bensaletkuun pumpun taakse takaiskuventtiili, löytyy esim ikh:lta
TAUNUS 1978 2.8i automatic
TAUNUS 1977 1.6 OHC
TAUNUS 1976 farkku
TAUNUS 1975 coupe 2.0 XL(mk2coupe 1.8 zetec projekti)
SIERRA 1982 2.3 v6
FIESTA 1992 1.3i fun
Chevyvan g20 1983 6.2d
Drive hybrid, i need your fuel...
TAUNUS 1977 1.6 OHC
TAUNUS 1976 farkku
TAUNUS 1975 coupe 2.0 XL(mk2coupe 1.8 zetec projekti)
SIERRA 1982 2.3 v6
FIESTA 1992 1.3i fun
Chevyvan g20 1983 6.2d
Drive hybrid, i need your fuel...
Re: 2.6 v6 Remppaus ja viritys
Taitaa tää etanoli bensa vaan olla niin kova haihtumaan, että joka kerta saa olla sahaamassa kaasaria täyteen
Vaikka pumpun takaisku toimi, niin tyhjäksi se kaasari vaan meni. Ratkaisin tämän laittamalla sähköpumpun linjan väliin joka toimii sen aikaa kun öljynpaine valo palaa.
Pitää virtoja sen aikaa päällä että pumpun ääni muuttuu vaimeammaksi ja sitten kerrasta käyntiin.

Vaikka pumpun takaisku toimi, niin tyhjäksi se kaasari vaan meni. Ratkaisin tämän laittamalla sähköpumpun linjan väliin joka toimii sen aikaa kun öljynpaine valo palaa.

- FoorttiFani
- Viestit: 974
- Liittynyt: 23 Loka 2007, 21:10
Re: 2.6 v6 Remppaus ja viritys
Kyl luulen et laakerin on pakko olla liikahtanu johonkin suuntaan kun öljy on kuitenkin noussut kanteen rempan jälkeen. Vasta viime kesänä ongelma ilmeni. Voi varmaan olla myös tuosta uran leveydestä kiinni.
V6 oma pumppu käytössä. No juu takaiskuventtiilin voisi kokeilla, ei varmaan maksa paljoa. Olisikohan fikus olla ennen vai jälkeen pumpun?
Sähköpumppuakin olen miettinyt, mutta ehkä tuo takaiskuventtiili olisi helpompi kokeilu
V6 oma pumppu käytössä. No juu takaiskuventtiilin voisi kokeilla, ei varmaan maksa paljoa. Olisikohan fikus olla ennen vai jälkeen pumpun?
Sähköpumppuakin olen miettinyt, mutta ehkä tuo takaiskuventtiili olisi helpompi kokeilu
Re: 2.6 v6 Remppaus ja viritys
Ite laittaisin ennen pumppua. Miksei jopa tankin päähän linjaa
TAUNUS 1978 2.8i automatic
TAUNUS 1977 1.6 OHC
TAUNUS 1976 farkku
TAUNUS 1975 coupe 2.0 XL(mk2coupe 1.8 zetec projekti)
SIERRA 1982 2.3 v6
FIESTA 1992 1.3i fun
Chevyvan g20 1983 6.2d
Drive hybrid, i need your fuel...
TAUNUS 1977 1.6 OHC
TAUNUS 1976 farkku
TAUNUS 1975 coupe 2.0 XL(mk2coupe 1.8 zetec projekti)
SIERRA 1982 2.3 v6
FIESTA 1992 1.3i fun
Chevyvan g20 1983 6.2d
Drive hybrid, i need your fuel...
- FoorttiFani
- Viestit: 974
- Liittynyt: 23 Loka 2007, 21:10
Re: 2.6 v6 Remppaus ja viritys
No siittää juuu 

Re: 2.6 v6 Remppaus ja viritys
Katu käyttöön atlas + Quaife ja 75W140 öljy.
Jos ajetaan talvevlla niin sitten juoksevampaa öljyä.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
- FoorttiFani
- Viestit: 974
- Liittynyt: 23 Loka 2007, 21:10
Re: 2.6 v6 Remppaus ja viritys
Noniin sain koneen pois nokalta ja availtua.
Ei ollut laakeri pyörähtänyt, eli öljykanava oli kyllä auki. Enkä löytänyt kannen kanavastakaan mitään tukosta tms.
Eli selvää vikaa en nyt kyllä löytänyt.
Tuosta nokka-akselin öljyuran osumisesta tuohon laakerin öljyreikään oli puhetta, ja näkyy aika pieni tuo öljyura nokassa olevan. Mistäköhän sen saisi katsottu helpoiten että osuuko se pituussuunnassa kohdilleen?
Ja erikoiseksi asian tekee se että öljyn tulo lakkasi vasta viime kesänä. Ei luulisi nokan pääsevän liikkumaan pituussuunnassa?
Ei ollut laakeri pyörähtänyt, eli öljykanava oli kyllä auki. Enkä löytänyt kannen kanavastakaan mitään tukosta tms.
Eli selvää vikaa en nyt kyllä löytänyt.
Tuosta nokka-akselin öljyuran osumisesta tuohon laakerin öljyreikään oli puhetta, ja näkyy aika pieni tuo öljyura nokassa olevan. Mistäköhän sen saisi katsottu helpoiten että osuuko se pituussuunnassa kohdilleen?
Ja erikoiseksi asian tekee se että öljyn tulo lakkasi vasta viime kesänä. Ei luulisi nokan pääsevän liikkumaan pituussuunnassa?
Re: 2.6 v6 Remppaus ja viritys
#1
Taunus CoupeGT 2.8 '72
Taunus 4d 1.6GX '81 museo
Taunus 4d 2.0GX '82
AC Cobra V6
Tunturi super Sport `76
Pappa Tunturi `75
Taunus CoupeGT 2.8 '72
Taunus 4d 1.6GX '81 museo
Taunus 4d 2.0GX '82
AC Cobra V6
Tunturi super Sport `76

Pappa Tunturi `75

Re: 2.6 v6 Remppaus ja viritys
Saitko laakerit tähysteltyä hyvin, itellä oli vaan niin kulunut että laakerin keskelle oli jääny öljyurasta korkeempi rantu, ei tartte paljoo olla nokan laakerin väljä että alkaa öljy karkaan välistä väärää reittiäFoorttiFani kirjoitti: ↑20 Tammi 2022, 19:19 Noniin sain koneen pois nokalta ja availtua.
Ei ollut laakeri pyörähtänyt, eli öljykanava oli kyllä auki. Enkä löytänyt kannen kanavastakaan mitään tukosta tms.
Eli selvää vikaa en nyt kyllä löytänyt.
Tuosta nokka-akselin öljyuran osumisesta tuohon laakerin öljyreikään oli puhetta, ja näkyy aika pieni tuo öljyura nokassa olevan. Mistäköhän sen saisi katsottu helpoiten että osuuko se pituussuunnassa kohdilleen?
Ja erikoiseksi asian tekee se että öljyn tulo lakkasi vasta viime kesänä. Ei luulisi nokan pääsevän liikkumaan pituussuunnassa?
- FoorttiFani
- Viestit: 974
- Liittynyt: 23 Loka 2007, 21:10
Re: 2.6 v6 Remppaus ja viritys
Sama teksti tännekkin kun facebuukkiin:
Noniin nyt tutkailin tarkemmin kunnon lampun kanssa ja kyllä näyttää siltä että laakerit on täysin oikealla paikkaallan, mutta kuskinpuolen öljyreikä ei osu nokan öljyuraan kuin puolittain. Apukuskin reikä eli se taaempi osuu taas hyvin nokan uran keskelle. Eli nokan sijaintia ei siis varmaan kannata alkaa säätämään, vaan suurentaa molemmat öljyurat.
Lisäksi keskimmäiset laakerit näyttää kuluneen ihmeen nopeasti, näkyy kunnon pykälät öljyuran kohdalla. Eli täytyy ne myös vaihdattaa samalla.
Noniin nyt tutkailin tarkemmin kunnon lampun kanssa ja kyllä näyttää siltä että laakerit on täysin oikealla paikkaallan, mutta kuskinpuolen öljyreikä ei osu nokan öljyuraan kuin puolittain. Apukuskin reikä eli se taaempi osuu taas hyvin nokan uran keskelle. Eli nokan sijaintia ei siis varmaan kannata alkaa säätämään, vaan suurentaa molemmat öljyurat.
Lisäksi keskimmäiset laakerit näyttää kuluneen ihmeen nopeasti, näkyy kunnon pykälät öljyuran kohdalla. Eli täytyy ne myös vaihdattaa samalla.
Re: 2.6 v6 Remppaus ja viritys
Olihan keinuvipuakselin päätytulpat irti että sai kunnolla putsattua tuon keinuvipuakselin/putken sisältäkinFoorttiFani kirjoitti: ↑04 Tammi 2022, 21:56 Moro!
Pitäisi aktivoitua pitkästä aikaa taunusrakenteluissa. On tullut coupella vaan ajeltua tyytyväisenä jo useamman vuoden ilman sen suurempia remontteja tai rakenteluita. Nyt on kuitenkin ilmennyt öljynkierto-ongelmaa kuskin puoleisessa kannessa.
Keinuvipuakselin purin ja putsailin, ei ollut vaikutusta. Elikkäs ilmeisesti vahvaksi veikkaukseksi kohdistuisi tuo nokkalaakerin pyörähtäminen ja öljykanavan sulkeutuminen. Tuota kyllä ihmettelen kun laakerit on vaihdettu viime remontissa, olikos 2012-13. Nyt siis aloittelin konetta purkamaan ja lähiaikoina tarkoitus nostaa pois ja sen jälkeen availla ja katsoa mistä kiikastaa.
Samalla olisi tarkoitus tehdä vähän parannuksia mitä jäänyt kesken:
- Eli jakajaan pitäisi saada rajoittimet ettei maksimiennakko kasva liian suureksi.
- Ja bensalinja valuu tyhjäksi tai bensa haihtuu kaasarin kautta jostain syystä. Käytössä siis v6 oma mekaaninen pumppu ja kestää aina startata pitkään jos on seisonut muutaman päivän.
- pikkuperä huutaa ja vuotaa öljyä, tekisi mieli hommata iso atlas tilalle ja siihen lukko, mikäli jostain löytyy.
Kertoilkaa omia kokemuksia näistä ja vinkkejä mikäli löytyy niin olisin kiitollinen!
#2