1-kurkkuiset kaasuttimet
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
1-kurkkuiset kaasuttimet
Moro,
Sain hommattua Transit 2.0 OHC:n yksikurkkuisen kaasarin. Kyseessä on tämä vanhempi kiinteäkurkkuinen tyyppi, ja ajattelin että siitä saisi Taunukseen alkuperäisen näköisen mehumaijan jossa on hiukan isompi kurkun ja kaasuläpän läpimitta. Sattuuko kellään olemaan sellaista kirjaa käsillä, josta kävisi ilmi, mitkä nuo kaasarin mitat ovat olleet, ettei suotta ala hifistelemään jos vaikka onkin samanlainen... Auto on talvisäilössä niin paha tarkistaa.
Sain hommattua Transit 2.0 OHC:n yksikurkkuisen kaasarin. Kyseessä on tämä vanhempi kiinteäkurkkuinen tyyppi, ja ajattelin että siitä saisi Taunukseen alkuperäisen näköisen mehumaijan jossa on hiukan isompi kurkun ja kaasuläpän läpimitta. Sattuuko kellään olemaan sellaista kirjaa käsillä, josta kävisi ilmi, mitkä nuo kaasarin mitat ovat olleet, ettei suotta ala hifistelemään jos vaikka onkin samanlainen... Auto on talvisäilössä niin paha tarkistaa.
No niin olikin. Vertailin '72 Taunus 1.6 kaasaria ja tuota '79 Transittilaista. Taitaa olla ihan viimeisiä kiinteäkurkkuisia mitä on tehtaalta tullut. Kurkun ja kaasuläpän halkaisija on sama, mutta kuristus sijaitsee alempana ja on jouheampi muotoilultaan. Myös hajoitin on selvästi erilainen, muistuttaa enemmän "oikeita" kaasuttimia niiltä osin. Myös jälkikäynninestosolenoidi löytyy. Pääsuutin näytti olevan 142 kun 1.6 käyttää 137:aa. Voisihan tuota testata... Ei kellään olisi jotain 130 luokkaa olevaa pääsuutinta tuommoiseen?sami83 kirjoitti:Eikös 2.0 transitissa ollut 1.6 nokka-akseli, eli kaasarikin voisi ehkä olla sama.
-
- Viestit: 56
- Liittynyt: 02 Elo 2004, 12:43
- Paikkakunta: Pohjois Savo
Re:
Huomasinpa tämän aiheen, kun on ajankohtainen taas kerran.Hessu kirjoitti:No niin olikin. Vertailin '72 Taunus 1.6 kaasaria ja tuota '79 Transittilaista. Taitaa olla ihan viimeisiä kiinteäkurkkuisia mitä on tehtaalta tullut. Kurkun ja kaasuläpän halkaisija on sama, mutta kuristus sijaitsee alempana ja on jouheampi muotoilultaan. Myös hajoitin on selvästi erilainen, muistuttaa enemmän "oikeita" kaasuttimia niiltä osin. Myös jälkikäynninestosolenoidi löytyy. Pääsuutin näytti olevan 142 kun 1.6 käyttää 137:aa. Voisihan tuota testata... Ei kellään olisi jotain 130 luokkaa olevaa pääsuutinta tuommoiseen?sami83 kirjoitti:Eikös 2.0 transitissa ollut 1.6 nokka-akseli, eli kaasarikin voisi ehkä olla sama.
Saatiinko tuolla 1.6 nokalla ja kaasarilla optimaalisempi vääntöalue 2l Transitin bensakoneelle?
Tuossa ajankohtaisessa Transitissa on automaatti ja kone jostain Sierrasta eli siinä ei ole enää se matalapuristeinen kone.
Sedan GT '73
Re: 1-kurkkuiset kaasuttimet
Onko tietoa mistä tuon 142 pääsuuttimen saisi ? Tai jos löytyy koko kaasari imusarjoineen niin sekin kelpaa.
Sedan GT '73
Re: 1-kurkkuiset kaasuttimet
mikä kaasari,onko se weberi tai joku muu?minkähän näköinen suutin,onko samanlainen kuin esim dweberin gv/dgav:ssa?
Subaru Impreza 2,0 -98
Dodge Dart 273 -66
Ford Taunus -78
Ford Capri -69
Ford Cortina 4d 1,6 -70
Ford Cortina 5d Estate 1,6 -69
Ford Escort -74
Ford Anglia -65 x2
Plymouth Duster -73 360
Ford Taunus 17m p5 3d Turnier -68 2,3
Dodge Dart 273 -66
Ford Taunus -78
Ford Capri -69
Ford Cortina 4d 1,6 -70
Ford Cortina 5d Estate 1,6 -69
Ford Escort -74
Ford Anglia -65 x2
Plymouth Duster -73 360
Ford Taunus 17m p5 3d Turnier -68 2,3
Re: 1-kurkkuiset kaasuttimet
Mul on 1.7 V4 Transitin vastaava kaasari, mut siinä tuskin on tarpeeks isoo pääsuutinta Pitäs avata ja kattoa jos jaksais
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98