1-kurkkuiset kaasuttimet

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
Hessu
Viestit: 709
Liittynyt: 20 Loka 2004, 08:34
Paikkakunta: Häijää

1-kurkkuiset kaasuttimet

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Moro,

Sain hommattua Transit 2.0 OHC:n yksikurkkuisen kaasarin. Kyseessä on tämä vanhempi kiinteäkurkkuinen tyyppi, ja ajattelin että siitä saisi Taunukseen alkuperäisen näköisen mehumaijan jossa on hiukan isompi kurkun ja kaasuläpän läpimitta. Sattuuko kellään olemaan sellaista kirjaa käsillä, josta kävisi ilmi, mitkä nuo kaasarin mitat ovat olleet, ettei suotta ala hifistelemään jos vaikka onkin samanlainen... Auto on talvisäilössä niin paha tarkistaa.
sami83
Viestit: 324
Liittynyt: 02 Elo 2004, 00:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja sami83 »

Eikös 2.0 transitissa ollut 1.6 nokka-akseli, eli kaasarikin voisi ehkä olla sama. Kiinnostaisi kyllä miten tuota ykskurkkuista saisi viritettyä.
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

ei kai muuten kun isommat suuttimet,ja vähän lisää ilmaa seosruuvista..?
Taunus Maximus =)
Avatar
Hessu
Viestit: 709
Liittynyt: 20 Loka 2004, 08:34
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

sami83 kirjoitti:Eikös 2.0 transitissa ollut 1.6 nokka-akseli, eli kaasarikin voisi ehkä olla sama.
No niin olikin. Vertailin '72 Taunus 1.6 kaasaria ja tuota '79 Transittilaista. Taitaa olla ihan viimeisiä kiinteäkurkkuisia mitä on tehtaalta tullut. Kurkun ja kaasuläpän halkaisija on sama, mutta kuristus sijaitsee alempana ja on jouheampi muotoilultaan. Myös hajoitin on selvästi erilainen, muistuttaa enemmän "oikeita" kaasuttimia niiltä osin. Myös jälkikäynninestosolenoidi löytyy. Pääsuutin näytti olevan 142 kun 1.6 käyttää 137:aa. Voisihan tuota testata... Ei kellään olisi jotain 130 luokkaa olevaa pääsuutinta tuommoiseen?
Tähtisilmä
Viestit: 56
Liittynyt: 02 Elo 2004, 12:43
Paikkakunta: Pohjois Savo

Viesti Kirjoittaja Tähtisilmä »

Hessu kirjoitti: No niin olikin. Vertailin '72 Taunus 1.6 kaasaria ja tuota '79 Transittilaista. Taitaa olla ihan viimeisiä kiinteäkurkkuisia mitä on tehtaalta tullut. Kurkun ja kaasuläpän halkaisija on sama, ?
Omassa 82 VV:ssä kurkun Ø36mm.
Avatar
Sumu
Viestit: 1523
Liittynyt: 12 Elo 2004, 17:25
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re:

Viesti Kirjoittaja Sumu »

Hessu kirjoitti:
sami83 kirjoitti:Eikös 2.0 transitissa ollut 1.6 nokka-akseli, eli kaasarikin voisi ehkä olla sama.
No niin olikin. Vertailin '72 Taunus 1.6 kaasaria ja tuota '79 Transittilaista. Taitaa olla ihan viimeisiä kiinteäkurkkuisia mitä on tehtaalta tullut. Kurkun ja kaasuläpän halkaisija on sama, mutta kuristus sijaitsee alempana ja on jouheampi muotoilultaan. Myös hajoitin on selvästi erilainen, muistuttaa enemmän "oikeita" kaasuttimia niiltä osin. Myös jälkikäynninestosolenoidi löytyy. Pääsuutin näytti olevan 142 kun 1.6 käyttää 137:aa. Voisihan tuota testata... Ei kellään olisi jotain 130 luokkaa olevaa pääsuutinta tuommoiseen?
Huomasinpa tämän aiheen, kun on ajankohtainen taas kerran.

Saatiinko tuolla 1.6 nokalla ja kaasarilla optimaalisempi vääntöalue 2l Transitin bensakoneelle?

Tuossa ajankohtaisessa Transitissa on automaatti ja kone jostain Sierrasta eli siinä ei ole enää se matalapuristeinen kone.
Sedan GT '73
Avatar
Sumu
Viestit: 1523
Liittynyt: 12 Elo 2004, 17:25
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: 1-kurkkuiset kaasuttimet

Viesti Kirjoittaja Sumu »

Onko tietoa mistä tuon 142 pääsuuttimen saisi ? Tai jos löytyy koko kaasari imusarjoineen niin sekin kelpaa.
Sedan GT '73
duster73
Viestit: 598
Liittynyt: 25 Tammi 2007, 18:37
Paikkakunta: Ristiina

Re: 1-kurkkuiset kaasuttimet

Viesti Kirjoittaja duster73 »

mikä kaasari,onko se weberi tai joku muu?minkähän näköinen suutin,onko samanlainen kuin esim dweberin gv/dgav:ssa?
Subaru Impreza 2,0 -98
Dodge Dart 273 -66
Ford Taunus -78
Ford Capri -69
Ford Cortina 4d 1,6 -70
Ford Cortina 5d Estate 1,6 -69
Ford Escort -74
Ford Anglia -65 x2
Plymouth Duster -73 360
Ford Taunus 17m p5 3d Turnier -68 2,3
Avatar
Sumu
Viestit: 1523
Liittynyt: 12 Elo 2004, 17:25
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: 1-kurkkuiset kaasuttimet

Viesti Kirjoittaja Sumu »

eikö se ole se Ford/Motorcraft 1V kaasari.
Sedan GT '73
Avatar
Mois
Viestit: 7869
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Re: 1-kurkkuiset kaasuttimet

Viesti Kirjoittaja Mois »

Mul on 1.7 V4 Transitin vastaava kaasari, mut siinä tuskin on tarpeeks isoo pääsuutinta :) Pitäs avata ja kattoa jos jaksais :lol:
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Vastaa Viestiin