Jarruista

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Persketti
Viestit: 113
Liittynyt: 08 Helmi 2007, 11:42
Paikkakunta: Pudasjärvi

Jarruista

Viesti Kirjoittaja Persketti »

Onkohan kukaan laittanu sierran 260 millisiä etujarruja taneen? Itsellä ois jo osat tilattuna siinä uskossa että kyllä ne sinne laitetaan sopimaan :D
Levy ainakin pitää laittaa siihen vanteen ja navan väliin, että passaa->napaa kai joutuu sorvaamaan että mahtuu levyn "sisään"+pitemmät pinnapultit.
Tulis nuo etulevyt vaan äkkiä että pääsis vähän mallaamaan niitä satulan kiinnityksiä..

Takajarrut onki sitte helpommat, ku nuo 2.9 sierran satulat on samat ku scorpiossa, ja nehän menee aika helpolla sinne.

Entä sitte pääsylinteri? Mistä autosta vois adoptoida sen, että tuotto riittäis, eikä tarvis mittää paineensäätimiä alkaa laittamaan takapiiriin?
Tallista löytyis tottakai tanen orkkis, mutta se taitaa olla vörmitätön tuossa hommassa.
Löytyy myös farmarisierran pääsylkky, mutta passaako sekkään, ku se on autosta, jossa on takana rummut?
Onnistuukohan tuo pääsylinterin koko jotenki laskea, jos edessä on 60mm mäntä, ja 260m levy, ja takana on 43mm mäntä, ja 252mm levy?
Taunus 2d -77 1.6L
Avatar
henu
Viestit: 1352
Liittynyt: 02 Helmi 2005, 17:25
Paikkakunta: Kuopio

Re: Jarruista

Viesti Kirjoittaja henu »

Persketti kirjoitti: Entä sitte pääsylinteri? Mistä autosta vois adoptoida sen, että tuotto riittäis, eikä tarvis mittää paineensäätimiä alkaa laittamaan takapiiriin?
Tallista löytyis tottakai tanen orkkis, mutta se taitaa olla vörmitätön tuossa hommassa.
Löytyy myös farmarisierran pääsylkky, mutta passaako sekkään, ku se on autosta, jossa on takana rummut?
Ite meinaan ainakin yrittää viritellä scorpion sähkösen tehostimen/pääsylinterin mut en oo kerenny viel tutkimaan sen kummemmin.
Mut eiköhän se sinne mene.
Persketti
Viestit: 113
Liittynyt: 08 Helmi 2007, 11:42
Paikkakunta: Pudasjärvi

Viesti Kirjoittaja Persketti »

Ite en oo koskaa livenä nähny tuota scorppion sylinteriä, mutta kuulin että siinä ois se abs mötikkä samassa?
Miten tuo sähkötehostin oikeen pelaa? :lol:
Taunus 2d -77 1.6L
Avatar
Sultzi
Viestit: 1914
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 22:01
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Mulla olis ylimääränen sähkötehostin. Sen saa käyttöön ilman abs boksia. Tarvii vaan relettää sen tehostimen pumppu ja käyttää sen pumpun ohjaukseen painekelloa joka siinä on samassa myös. Saa napakat jarrut tuolla ainakin, omaan autoon se ei tosiaan tule mahtumaan, siksi myyn. Itelle tulee varmaan tanen tehostin ja mondeon 25,4mm pääsylkky jos sen saa tehostimeen kiinni.

Ainakaan 2wd cossun levyt ja omat satulat ei sovi niin että ne sais kiinni eteen, menee liian lähelle että sais minkäänlaista adapteria väliin tehtyä..
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Sporttiauto kauppas joskus Scorpion levyjarruista modattua sarjaa Taunukseen eteen. Napoja piti tosiaan vähä sorvailla et sai käymään.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Persketti
Viestit: 113
Liittynyt: 08 Helmi 2007, 11:42
Paikkakunta: Pudasjärvi

Viesti Kirjoittaja Persketti »

No eiköhän nuo sitte jollai opilla sinne mene :)
Taunus 2d -77 1.6L
Avatar
Sultzi
Viestit: 1914
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 22:01
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Joo, itelläkin on navoista sorvattu vähän vois että meni cossun levy kiinni, tosin hylkään cossun sarjan ja ostan sikakalliilla 285mm hi-specin jarrusetin eteen.
Persketti
Viestit: 113
Liittynyt: 08 Helmi 2007, 11:42
Paikkakunta: Pudasjärvi

Viesti Kirjoittaja Persketti »

Takajarrut ois paikallaan, mitä nyt käsijarruvaijeri on vielä takapenkillä, ja putket on vielä vähän kehittelyasteella kans. Mutta Kylläpä muuten parani aika paljo! Tuntuu että vauhti alkaa hidastua jo ennen ku etupää on sutissa :) Ja vakiopääsylinteriki tuntuis vielä riittävän hyvin.
Taunus 2d -77 1.6L
Persketti
Viestit: 113
Liittynyt: 08 Helmi 2007, 11:42
Paikkakunta: Pudasjärvi

Viesti Kirjoittaja Persketti »

Minkälaisiahan lappuja pitäs katsastussedälle näyttää nuista jarruista? Riittääkö jos löytyis se sierran lappu, jossa kerrotaan akselimassat, jarrujen ja koneen koko yms. ? + sitte vaikka semmoset kuitit nuista levyistä ja paloista, josta näkis että ne tosiaan on sierran jarrut?
Taunus 2d -77 1.6L
heka
Viestit: 312
Liittynyt: 16 Joulu 2004, 23:20
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja heka »

enpä usko tarvitsevan minkäänlaisia lappuja (toki ei niistä haittaakaan ole), jos jarrujen sovitteet on riittävän jykevät
taunus coupe datsun powered vaiheessa..
Ex, sierra cosworth 88
Bmw 328 -97 käyttö vessa
Polaris Fusion 600 Pommikone
Pöhö-Andrei
Viestit: 473
Liittynyt: 21 Joulu 2005, 11:23
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Persketti kirjoitti:Riittääkö jos löytyis se sierran lappu, jossa kerrotaan akselimassat, jarrujen ja koneen koko yms. ? + sitte vaikka semmoset kuitit nuista levyistä ja paloista, josta näkis että ne tosiaan on sierran jarrut?
Suosittelen tuon paperin hankintaa, ja mielellään niin että siitä on luettavissa akselimassat, jarrulevyjen/rumpujen halkaisijat sekä moottorikoko sisältäen teholukeman josta ko kamppeet löytyy. Mielellään myös lähtötilanteen kuvaus samoilla vertailukohdilla.

Kuitti ostetuista osista tukee kyllä, mutta en ihan kokoaikaa jaksa uskoa että tälläisissä asioissa pelkkää kuittia uskotaan, hyvin herkästi siis nykäistää rengas pois ja mitataan mitä sieltä todellisuudessa löytyy. Ymmärrettävää, sillä inssihän siinä kusessa on jos mällitilanteessa päivä muutoskatsastuksen jälkeen autosta löytyykin takaa 8"rummut isojen levyjen tilaan. Ei ole vaikea arvata kuka siirtyy kortistoon leimamiehen hommista.
Avatar
Sultzi
Viestit: 1914
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 22:01
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Luulis nyt riittävän kun suurimmat jarrut mitä tanessa edessä on kuitenkin vaan 247mm vai mitkä ne oli. Tuskin siihen mitään muuta papereita tarvii, kun tanen oman paperin missä lukee 2.3l kohdalla etulevylle 247mm.

Tosin eihän lisäpaperit haittaa, vituttaahan se jos se paperi onkin kotona jota olis inssi vaatinu ja sitten jää sen takia leima saamatta tai vastaavaa.
Persketti
Viestit: 113
Liittynyt: 08 Helmi 2007, 11:42
Paikkakunta: Pudasjärvi

Viesti Kirjoittaja Persketti »

No töissä tulostelin eilen puolen sentin nipun paperia taunuksien ja sierrojen rakenteellisista eroista, varaosakirjan sivuja skannasin jarruosien kohalta, ja niittailin kuitit osista vielä samaan nippuun. :) Sopivasti sattu tulemaan vielä katastusmieski ostamaan osia autoosa, niin kyselin ja selitin muutoksia sille. Tuumasi vaan että jarrujen puolesta enemmän ku riittävä, jos vaan asiallisesti toteutettu.
Taunus 2d -77 1.6L
Persketti
Viestit: 113
Liittynyt: 08 Helmi 2007, 11:42
Paikkakunta: Pudasjärvi

Viesti Kirjoittaja Persketti »

Ääeipäs nuolasta ennenku tipahtaa.. Nyt ku vähän saanu ajeltua ja jarruteltua, niin takapää rupiaa olemaan jo liian ärsy verrattuna etupäähän, varmaan palat sijautunu paikalleen tai jottai, ku aluksi se ei liian tehokas ollu. Noh, pitää väsätä ne etusetki sitte samantien.
Taunus 2d -77 1.6L
Persketti
Viestit: 113
Liittynyt: 08 Helmi 2007, 11:42
Paikkakunta: Pudasjärvi

Viesti Kirjoittaja Persketti »

Sierrran etujarrut saa todistettavasti sovitettua Taunukseen, nimittäin toinen on jo paikallaan, ja hyvin tuntuu pelaavan :) En ois muuten uskonu että pitää tehä enemmän muutoksia ku vaihtaa levyjarrun tilalle levyn, ku että vaihta rummun tilalle levyn.. :roll:
Taunus 2d -77 1.6L
Vastaa Viestiin