Tane pätkii.

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

AteV8
Viestit: 9
Liittynyt: 26 Joulu 2008, 11:17
Paikkakunta: Jkl

Tane pätkii.

Viesti Kirjoittaja AteV8 »

Mikähän nyt mättää kun Tanari (Riesan 2.0ohc tekniikalla) pätkii, nykii, ja välillä käy kolmella. Tapahtuu etenkin pienellä kaasulla ajettaessa. Sytkä vehkeistä uusittu kaikki muut paitsi jakajan triggeri ja induktiivianturi.
Alipainevuotokin kävi mielessä, mutta milläs sen selittää että Tane toimi pari päivää hyvin sen jälkeen kun olin putsannu vanhat crc:t jakajan kannen alta ja kääntänyt jakajaa.
Ja sama kerran aikasemmin: Käänsin jakajaa (niin vähän että ei luulis vaikuttavan mitään) Tulos: Auto toimi muutaman tunnin ajan kuin uusi. :shock:

Ja nyt vähän ohi aiheen: Mistä hemmetistä löytyy öljynpaineen anturi? :oops:
Avatar
maza
Viestit: 109
Liittynyt: 15 Marras 2004, 17:55
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja maza »

Itselläni oli se liitin likainen joka on jakajan ja boxin välissä. Tosin oireet oli
erilaiset ei lähtenyt käyntiin. Lyökö tulpan johdot läpi? Scorpparissa joskus
alkoi uudet johdot lyömään läpi parin päivän käytön jälkeen. Niin ja onko
venttiilin välykset kunnossa?
taunus 1,6 77 2d
AteV8
Viestit: 9
Liittynyt: 26 Joulu 2008, 11:17
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja AteV8 »

Välyksiä en oo kattonu, mutta eipä ainakaan pahasti rallata.

Saattaapaa ne bilteman johdot vähän lyödä läpikin kun kuulemma hiuksissa meni sinisiä kipinöitä kun jakajaa käänsin. :lol:
Mitäs niissä johdoissa pitäs vastusten olla?

Vaikuttais et neloselle ei tuu kunnon kipinää... Ja tilanne oli ihan sama jo ennen kuin vaihdoin uudet johdot, puolan, sytkäboksin, tulpat, pyörijän, ja jakajankannen. :shock: Tosin osat on biltemasta, eli taidanpa olla takas lähtötilanteessa.

Ai niin, puolalle tuli muistaakseni 9 volttia. Riittääkös se kärjettömälle? Joku puhu että kärjellisen puolalle pitäs tulla 7v...

Homma mennyt jo niin epätoivoiseksi että oon kokeillu jo suoraa johtoa akulta puolalle. Ei vaikuttanut ainakaan tyhjäkäyntiin mitenkään.
Kokeilin myös katkasta jenkakellon piuhan ettei vaa ois mittarissa tai ko. johdossa vika, mutta eipä vaikuttanut.

Onko nyt ainut vaihtoehto että uudetkin osat on ollu rikki jo ennen kuin asensin ne?? :shock:
Avatar
Polara1970
Viestit: 47
Liittynyt: 22 Tammi 2009, 04:51

Viesti Kirjoittaja Polara1970 »

Ei kai siinä ole NGK:n R tulpat (resistor tulppa, teksti eristeessä sinisellä)? Noista tulpista mulla ja tutuilla on erittäin huonoja kokemuksia, toimii hyvin noin viikon verran ja sitten alkaa oireilemaan. NGK:n normaali tulpat taas toimii ihan siinä missä muutkin, ei ole ollut ongelmia (teksti ruskealla eristeessä eikä lämpöarvossa R-kirjainta). Jos moottorissa täytyy käyttää noita resistoritulppia ni ainakin nippondensot on toiminu Transitin OHC motissa hyvin ilman ongelmia ja ameriikan moteissa AC Delcot.

Noista NGK:n R tulpista esimerkkinä tapaus (pahin minkä tiedän) kun moottoriin oli tehty täysremontti kaikkine syttyvehkeineen (2.3 v6) ja lopetti noin parin viikon jälkeen toimintansa niin pahasti että auto piti hinata pois sieltä minne jäi kun ei lähteny käyntiin enää. Viikon pari tutkittuaan kaikki mahdolliset johdot, liittimet, syttyboksi, kaasari, puristuspaineet ym. ei auto edelleenkään muuta kuin luvannut startatessa eikä auton omistaja uskonut että vika olisi syttyvehkeissä koska nehän oli kaikki uutta. No meni vähän aikaa ja näin auton liikenteessä ja kysyin että mikä siinä oli ollut vikana. Oli vain laittanut uudet tulpat ja ekalla ilman mitään ongelmaa käyntiin. :lol:

Yksi monista, omalle kohdalle sattunut tapaus oli kun ostin Sierran joka pyöri vain viidellä sylinterillä. Käytin vain tulpanhatut irti ja huomasin että vitos sylinterissä oli muita tulppia uudemman näköinen NGK sinisellä tekstillä. Samalla kun kävin hakemassa siirtolätkät otin vanhan toimivan tulpan mukaan ja vaihdoin sen R:n tilalle. Toimi kertalaakista kaikilla kuudella eikä nikotellu ajaessakaan. :lol: :lol:

Voihan tuossa tietysti olla muukin kuin sytty vika. Oletko esim. tarkistanut ettei kaasutin tulvi, pienehkö tulviminen vaikuttaa juuri alakierrosten toimintaan enemmän kuin yläkierroksiin vai onko siinä ruisku?

Öljynpaineanturi on kuskin puolella lohkon kyljessä suurinpiirtein huohottimen alapuolella, ainakin Transitin oharissa.
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

NGK R tulpat on ollu jo tehdasasennuksena esim. Mun E36 BMW:ssä ja VW New Beetlessä eikä oo koskaan ollu mitään ongelmia ko. tulpilla.
Mul ei pelannu Boschin normitulpat 2.0 OHC:ssa ku hetken, piti vaihtaa NGK:t tilalle ja johan alko toimimaan.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
Polara1970
Viestit: 47
Liittynyt: 22 Tammi 2009, 04:51

Viesti Kirjoittaja Polara1970 »

Mois kirjoitti:NGK R tulpat on ollu jo tehdasasennuksena esim. Mun E36 BMW:ssä ja VW New Beetlessä eikä oo koskaan ollu mitään ongelmia ko. tulpilla.
Mul ei pelannu Boschin normitulpat 2.0 OHC:ssa ku hetken, piti vaihtaa NGK:t tilalle ja johan alko toimimaan.
Ainakin minun tulppa ongelmat hävis kun en enää käyttäny noita NGK:n ärriä enää missään. Ainakin näiden omien ja tuttujen laitteiden kanssa on ollut ongelmaa noilla R tulpilla: Suzuki PV -88, VW kupla -72, Taunus ja Sierra v6, Chevy SB. Tosin nuo kaikki muut paitsi Chevy SB oli enemmän tai vähemmän viriteltyjä vehkeitä ja kaikissa mahdollisissa laitteissa en ole edes kokeillu noita ärriä koska olen kiertänyt ne kaukaa jo pitemmän aikaa. Eli kaikki moottorit joissa on ollut ongelmia noiden kanssa on ollut "kivikautisia" 80-luvun alkupuolen tai vanhempaa tekniikkaa. Ei minunkaan korviin ole kantautunut etteikö nuo toimisi noissa uudemmissa "tietokonehärveleissä" joihin ne minun mielestä on enemmän tarkoitettukin, ettei boxit "häiriinny". R=häiriösuojattu.
Oliko nuo 2.0 OHC moottoriin laittamasi tulpat R vai normaaliversiot? Nuo ND tulpat jotka laitoin tuohon Transitin 2.0 OHC mottiin oli muistaakseni R versiot eikä niiden kanssa ole ollut minkäänlaista ongelmaa. Varaosaliikkeessä muistaakseni tarjosivat siihen noita NGK:n ärriä mutta en huolinut niitä.
Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

Tulppa ongelmia on kun seokset eivät ole kohdallaan, säädöissään olevissa ruiskumoteissa tulpat kestää kunnes alkavat vuotaa eristimen / rungon välistä.
Älä ota sitä niin vakavasti!

Scorpio 2.9 at -91 coupe
Taunus-Sälli
Viestit: 1379
Liittynyt: 22 Kesä 2007, 00:56
Paikkakunta: viiala

.

Viesti Kirjoittaja Taunus-Sälli »

mun tarttee kans kommentoida tota tulppa asiaa sevverra et omat kokemukset on noista ngk:sta pelkästään positiivisia,olipa sit kyseessä r tai ei...
kans jostain syystä saanu tapella noiden huonosti käyvien koneiden kans joita on (yritetty) virittää ja ngk on kyllä siinä hommassa ollu aivan lyömätön! boschit ei kestäny pahimmillaan ku kai puoli tuntia, kyseessä siis oli tuplilla ym. laiskistettu ohc.. jossa siis oli kaikki säädöt pielessä (ja tajuan kyllä että siinä tapauksessa se ei oo tulppien vika että pimenivät)
kuten myös noi kakskasitkaan ei oo aina ollu aivan täysin säädöissään ja tulppia on rikottu kottikärryllinen mutta ngk saattaa jopa toimia senkin jälkeen ku on kerran kastunu,boschit ja densot ym. on kyllä ollu aina kerrasta selviä...
ja en puhu nyt mistään nelikärki ym. erikois tulpista vaan näistä ihan normaaleista...
mut nää on vaan mun mielipiteitä :lol:
mähän oon myös niin sairas että käytän mobilin öljyjä vaikka parin kaverin mielestä se viimestään rikkoo koneen...ja tulee kuulemma kukkia pakoputkesta :lol:
Taunus 2.0 GX 82
Taunus 1.6 L 73 stw
Avatar
Polara1970
Viestit: 47
Liittynyt: 22 Tammi 2009, 04:51

Viesti Kirjoittaja Polara1970 »

p3 kirjoitti:Tulppa ongelmia on kun seokset eivät ole kohdallaan, säädöissään olevissa ruiskumoteissa tulpat kestää kunnes alkavat vuotaa eristimen / rungon välistä.
Samaa mieltä. Omat ovat olleet ainakin mielestäni riittävän tarkassa säädössä, ovat toimineet puhtaasti läpi kierroslukualueen oli se sitten pintakaasu tai täyskaasu ajoa ja kaikkea siltä väliltä, ei ole kaasuttimeen päin paukkunu eikä perään jääny dieselmäistä mustaa pilvee :lol: mutta noista tuttujen autoista en voi mennä takuuseen.

Minulla on juuri päinvastaisia kokemuksia tuosta ärrästä Taunus-Sällin kuvailemien tapaisista tilanteista vaikka ei tuplakaasari härveleitä itselläni olekaan, ihmetyttää hivenen. Täytyy lisätä vielä eräs tilanne jossa ärrän pimeneminen oli enemmän sääntö kuin poikkeus: Jos talvella erehty siirtämään autoa pihassa kylmiltään ryyppy päällä ja ilman että käytti lämpimäks asti ni seuraavan kerran kun starttas oli ainakin yks tulppa pimeenä. Joskus se heräs ja joskus ei kun pyöritti lämpimäksi asti.

Itsekin olen yleensä aina käyttänyt noita normaali NGK tulppia noissa eurovehkeissä ilman ongelmia. Se siinä ihmetyttikin miten iso ero toiminnassa oli saman valmistajan tulpissa. Pähkäilin asiaa sillon joskus ja tulin siihen tulokseen että se vastus särkyi niistä jostain syystä herkästi ja tuota vastustahan noissa normaaleissa ei tietääkseni ole. Vai heittelikö ne paikallisessa varaosaliikkeessä niitä seinään ennen myyntiin laittoa että saisivat niitä enemmän kaupaksi. :lol: :lol: Voihan se tietysti olla että nykyisissä ärrissä on parempi vastusmateriaali jolloin ongelma on poistunut. Olen viimeksi 6 vuotta sitten ollut tekemisissä ärrän kanssa (Sierra) ja ensimmäinen kosketus niihin oli mopoaikaan kun varaosaliikkeen myyjä sanoi että laita häiriösuojattu ettei naapurit katso pitkään perään. :lol: No eivät varmasti katsoneet perään kun alle viikossa pimeni niin ettei enää käyntiin lähteny. :lol: Noita ärriä tulikin tuhottua muutama ennenkuin laitoin normaaliversion tilalle jonka jälkeen toimi moitteetta ja pitkään. Autoihin siirtyessä ajattelin että noilla ärrillä oli varmaan ongelmia vain 2t moottoreissa mutta jouduin toteamaan että sama homma oli myös autojen kanssa, tosin toimivat pitempään kuin mopossa.

Boshin normaali tulppia en ole käyttänyt aikoihin ja muistaakseni niitä ei ole tehty enää vuosikausiin Saksassa vaan jossain halpismaassa. Voin olla väärässäkin.
Boshin 4-kärkitulppia olen kerran ostanut kierroksen kutoseen silloin kun ne oli uusinta uutta. Ne ainakin oli valmistettu Saksassa mutta ei niistä ollut muuta hyötyä kun teho/painosuhteen pieni parannus johtuen kuskin lompakon kevenemisestä :lol: :lol: ja muutenkin jäi sellainen kuva niistä etteivät olleet yhtä pitkäikäisiä kuin normaali NGK.

Nuo ND tulpat on ensimmäiset mitä koskaan on ollut ja ainakin tähän mennessä olen ollut niihin tyytyväinen.

Ja tämä oli vain minun kokemuksiin pohjautuva mielipide. :) Ei ole tarkoitus tyrmätä muiden kokemuksia ja mielipiteitä, vaan yrittää auttaa miestä mäessä Taunuksineen. :lol: Voi tietysti olla että noissa minun tapauksissa on ollut käyttäjässä vika, kun tietäs vaan mikä. :lol: :lol: :oops:

Palatakseni tuohon AteV8:n ongelmaan tuli mieleen sellainen että jos autossasi on automaattiryyppy, niin toimiiko se vai voiko se jumia esim. päälle asentoon.
AteV8
Viestit: 9
Liittynyt: 26 Joulu 2008, 11:17
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja AteV8 »

Manuaali ryyppy, vaijeri poikki, läpät penkin alla. :lol:
Tulipa nyt sekin mittailtua että auton käydessä puolan + napaan tuli 10,8 volttia.
Siltikin puolan johdosta suoraan koriin kokeiltuna näytti kipinä kohtalaisen pieneltä ja keltaiselta. :(
Pitäskö tuossa sit olla jotkut kupari johdot, vai mikä mättää kun uus puola antaa heikon näköisen kipunan?
Tai onhan sekin mahdollisuus olemassa että satuin kokeilemaan huonosti maadottavaan kohtaan...

Ja totta tosiaan, tuossa joskus ennen sytty osien vaihtamista oli nelos pytty melkolailla pimeenä ainakin tyhjäkäynnillä. Sytkä osien vaihtamisen jälkeen ei käynti juuri muuttunut, eli oletettavasti se on edelleen nelos pytty joka kiukuttelee eniten.. Vaan johtuisko siitä että sinnehän on pisin johto?
AteV8
Viestit: 9
Liittynyt: 26 Joulu 2008, 11:17
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja AteV8 »

No nyt on sitten koko jakajakin vaihdettu. Edelleen käy huonosti.
Ykkösen tulpassa oli aika hemmetin paksu karstakerros, ja sitä oli melko reippaasti kärkien välissäkin. :shock:
Nelos pytty oli kuitenkin se jonka johdon irrottaminen ei juuri käyntiin vaikuta...

Ja alipaine letkut tarkistettu. Venttiilitkään ei kanna, eikä välykset ole mahdottomat, eikä nokka ole kulunut pilalle.
Koneen käydessä ei puhalla öljyntäyttö aukosta. Syyläri näytti tyhjältä :oops: mutta eipä sieltäkään ainakaan mitään puhaltanut.

Seuraavaks vaihtuu kaasari, sitte kansi, ja jos ei sittenkään pelaa ni ajan tuon (ehjäpeltisen, btw) paskan niin syvälle pellolle ku vaan saan sen ja tuikkaan sen tuleen, prkl! :twisted:
Prkl ku voinu vielä kolmannestakaan Tanarista oppia. :evil: :evil: :!:
ikiliikkuja
Viestit: 60
Liittynyt: 28 Syys 2008, 21:05
Paikkakunta: Pusula

Viesti Kirjoittaja ikiliikkuja »

Onhan noita vastaavia ongelmia ollut itellä bmw merkkisen vanhuksen kanssa. Eikä kestänyt kuin 15 vuotta että sain ongelman ensimmäisen kerran häviämään pidemmäksi aikaa... Ensimmäinen viallinen osa taisi olla kärjellisen jakajan kondensaattori joka rupesi kiusaamaan lämpimänä. Sitten oli yksi pakoventtiili palanut (tämähän ilmenee pelkästään tasaisena vajaakäyntiä eli esim. siihen nelospyttyyn ei tule ikinä henkeä). Vanha automies näytti noin 20 v. sitten miten vuotavan pakoventtiilin löytää koneen käydessä, pitää esim. siihen aikaan vaikka satasen seteliä pakoputken pään kohdalla ja jos paperi räpättää tasaiseen tahtiin pakoputken päätä vasten (=osoittaa imua sisäänpäin) niin pakoventtiili palanut. Kaikilla kahdella kerralla kun on ollut tämä vika niin diagnoosi on ollut selvä :) . Kun oli uudet kondensaattorit ja venttiilit kunnossa niin laitoin uudet tulpanjohdot, toimi hetken ja taas pätki. Kesti aika kauan ennenkuin uskoin että uudet johdot pitää vaihtaa... Ja seuraava korjaus kohde oli ko. autossa tuplakaasareiden synkronointi. Ongelma poistui toistaiseksi (eli ei ole ilmennyt pariin kesään) kun sain säädettyä alipaineella aukeavien kakkoskurkkujen avautumisen suunnilleen samanaikaisesti.

Ja sitten on ollu pienempiä nykimisongelmia V6 Taunuksen kanssa. Aikaisempien kokemusten perusteella vaihdoin kondensaattoreita, tulppia, tulpanjohtoja, putsasin kaasaria.. sitten noin viidennellä kerralla mittasin poranterän avulla yhtäaikaa aukeavien kaasarin kurkkuje synkronin ja havaitsiin että johtuen mekanismien kulumisesta avautuivat kovin eri aikaan ja eikun säätämään, ongelmat pienenivät riittävästi...

Ja sitten vielä lisää kokemuksia ruisku bemarista. Toimiva auto seisoi kuukauden päivät niin tutussa (=sateisessa) kesäsäässä. Auto käyntiin, hetken päästä rykii ja pätkii, sammuu, käynnistyy, sammuu ei käynnisty. Tulpat vaihtoon, ei apua. Tulpan johdot vaihtoon, ei apua. Viimein virranjakajan kantta tutkiessani havaitsen sisäpinnalla hikihelmiä. Eli kone "hikoili" sisältä päin (Tämä sama ilmiö on toistunut muutaman kerran).

Ja sitten vielä yksi kokemus ruiskukoneesta. Tuntui käyvän vähän rikkaalla. Eikun pajalle säädettäväksi, nuori kokematon kaveri (=niinkuin minäkin) yritti säätää seoksia kohdalleen (lähinnä tyhjäkäyntiä kun muuta ei voi ihan helposti K-Jetronicissa säätää) mutta aina jää rikkaalle. Sitten seuraavalle pajalle josta löytyy kokeneempi kaveri. Mittausten perusteella ruiskutuspaine liian korkea, eikun vaihdetaan uusi paineensäädin. Ei auta. Kaveri tutkii hetken aikaa ja toteaa että paluuputki bensatankille on tukossa = kevyt maakosketus oli rutaannut auton alla olevan putken. Ja taas pelasi.

Eli kyllä se vika jostain löytyy mutta ei välttämättä kovin helposti :)
ex 2.0 gt -72
ex 20m ht -66
Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

AteV8 kirjoitti:No nyt on sitten koko jakajakin vaihdettu. Edelleen käy huonosti.
Ykkösen tulpassa oli aika hemmetin paksu karstakerros, ja sitä oli melko reippaasti kärkien välissäkin. :shock:
Nelos pytty oli kuitenkin se jonka johdon irrottaminen ei juuri käyntiin vaikuta...

Ja alipaine letkut tarkistettu. Venttiilitkään ei kanna, eikä välykset ole mahdottomat, eikä nokka ole kulunut pilalle.
Koneen käydessä ei puhalla öljyntäyttö aukosta. Syyläri näytti tyhjältä :oops: mutta eipä sieltäkään ainakaan mitään puhaltanut.

Seuraavaks vaihtuu kaasari, sitte kansi, ja jos ei sittenkään pelaa ni ajan tuon (ehjäpeltisen, btw) paskan niin syvälle pellolle ku vaan saan sen ja tuikkaan sen tuleen, prkl! :twisted:
Prkl ku voinu vielä kolmannestakaan Tanarista oppia. :evil: :evil: :!:
Noo, eiköhän se tutkiminen kannattais keskittää siihen neloseen jos se kerran antaa viitteitä toimimattomuudesta.........eli mittaa puristuspaineet / ohivuoto, vaikkapa ammattikoululla jos korjaamojen tuntihinta tuntuu kovalta :wink:

Koskapa jos venttiilit / kansi ovat kunnossa, kannen vaihto on periaatteessa turhaa työtä.
Älä ota sitä niin vakavasti!

Scorpio 2.9 at -91 coupe
veeqs
Viestit: 443
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Aina kuvitellu näistä tulpista että R-tulpat on vehkeisiin missä ei ole hiili/vastus-tulpanjohtoja, esim tee-se-itse kuparipiuhat.
Ja vastaavasti "normi"-tulpat sitten vehkeisiin missä on hairiösuojatut tulpanjohdot. Elikkä 90% autoista.
Jos tälläseen laittaa R-tulpan niin vastus kasvaa senverta isoksi ettei sytkäsyystemit jaksa pukata sitä kipinää perille asti.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

Käytännössä -80 ja -90lukusissa autoissa taitaa olla 90% juurikin r-tulpat sekä r-sytytysjohdot, 2000 lukusissa sitte puolatulpanhatut.

Ja kyllä nuissa kipinän teho riittää, monasti kastuneen tulpan saa toimimaan kun nostaa tulpanhatun vähän irti tulpasta, jolloin kipinä kumma kyllä voimistuu vaikka siinä tuleekin ylimääränen kipinä johon ja tulpan välille.
Älä ota sitä niin vakavasti!

Scorpio 2.9 at -91 coupe
Vastaa Viestiin