Käynnistysongelmia

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
vtormane
Viestit: 657
Liittynyt: 23 Helmi 2008, 01:22
Paikkakunta: Kuusamo

Käynnistysongelmia

Viesti Kirjoittaja vtormane »

Akkua on ladattu mutta starttimoottori pyörähtää muutaman kerran hitaasti ja hyvin äkkiä hyytyy kokonaan. Kokeilin myös toisella akulla jolla toinen auto(sierra) lähti hyvin käyntiin. Tälläkin akulla vain vaivoin jaksaa pyörähtää. Voiko vika ollla muualla kuin akussa? Startti kuitenkin kun pyörähtää ja moottorikin pyörii ihan normaalisti kun avaimella käsin pyörittää.
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Kaapeleissa saattaa olla vikaa tai sit se startti on tullut tiensä päähän...
Startti irti ja kokeilet irrallisena et miten se pyörii.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
TAU80
Viestit: 441
Liittynyt: 02 Syys 2006, 07:39

Viesti Kirjoittaja TAU80 »

Virtalukkokin voi olla mahdollinen ongelmapesä.
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Jos esim. startin laakerit on sököt, se tekee kans tommost kun ottaa ankkuri kenttäkäämiin kiinni... Virtalukko ei vaikuta tohon mitenkään, jos kerran solenoidi vetää. Solenoidi joko toimii tai ei.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
vtormane
Viestit: 657
Liittynyt: 23 Helmi 2008, 01:22
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja vtormane »

Mois kirjoitti:Jos esim. startin laakerit on sököt, se tekee kans tommost kun ottaa ankkuri kenttäkäämiin kiinni... Virtalukko ei vaikuta tohon mitenkään, jos kerran solenoidi vetää. Solenoidi joko toimii tai ei.
Solenoidi tosiaan napsahtaa ja pyörii se starttikin mutta niin hitaasti ettei lähde käyntiin. Ja hyytyy kyllä nopeesti kokonaan pyörimästä. Eli ensiksi startin kimppuun?
Avatar
Sultzi
Viestit: 1914
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 22:01
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Helpoin homma tosiaan tarkistaa liitokset aivan ensimmäisenä, etteivät ole hapettuneet tms. Sitten jollei löydy niistä vikaa startti irti ja kokeilee lattialla miten pyörii akkukaapeleilla, pitää vain muistaa ettei pyöritä kuin pari sekunttia max, muuten voi hajota kun pyörii liikaa ilman vastusta.
duster73
Viestit: 598
Liittynyt: 25 Tammi 2007, 18:37
Paikkakunta: Ristiina

Viesti Kirjoittaja duster73 »

ei se nyt ihan hetkessä rikki mene vaikka tyhjiltään pyörittääkin.eikä tuo edes sano mitään kunnosta.mulla valiantin startti pyöritti tyhjänä kun viimestä päivää,mut moottoriia ei jaksanu pyörittää yhtään.vika löytyi sit solenoidista,oli navat aivan loppuun kuluneet.ja puslathan voi tosiaan olla loppu.
Subaru Impreza 2,0 -98
Dodge Dart 273 -66
Ford Taunus -78
Ford Capri -69
Ford Cortina 4d 1,6 -70
Ford Cortina 5d Estate 1,6 -69
Ford Escort -74
Ford Anglia -65 x2
Plymouth Duster -73 360
Ford Taunus 17m p5 3d Turnier -68 2,3
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Itekin korjasin joskus Kaverin Corollasta solenoidin kosketinpinnat. Jostain kuparinpalasta viilailin sopivat. Omissa autoissa ei oo koskaan ollu ne kosketuspinnat loppuun kuluneet mut voi nekin tosiaan olla sököt.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
duster73
Viestit: 598
Liittynyt: 25 Tammi 2007, 18:37
Paikkakunta: Ristiina

Viesti Kirjoittaja duster73 »

aika monessa ne soleidin nastat voi kääntää 180 astetta.mopareissa tämä ei käy,kun ovat "kulmassa".mutta vallustakin viilalla tuli hiottua tasaiseks ja sit ohut prikka sen nastan alle,toimi mulla sen pari kesää mitä se mulla oli.
Subaru Impreza 2,0 -98
Dodge Dart 273 -66
Ford Taunus -78
Ford Capri -69
Ford Cortina 4d 1,6 -70
Ford Cortina 5d Estate 1,6 -69
Ford Escort -74
Ford Anglia -65 x2
Plymouth Duster -73 360
Ford Taunus 17m p5 3d Turnier -68 2,3
Avatar
vtormane
Viestit: 657
Liittynyt: 23 Helmi 2008, 01:22
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja vtormane »

No niin, otin sen startin irti ja purin. Ainakin yksi vika löytyi, sisällä oleva muovinen hammasratas oli ihan palasina. Tosiaan startti on sierrasta. Taitaapi tuo käynnistysvika johtua sitten tuosta.
Avatar
vtormane
Viestit: 657
Liittynyt: 23 Helmi 2008, 01:22
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja vtormane »

Mites muuten, kuinka alas akun jännite laskee startatessa? Mittasin tuossa navoilta että laskee alimmillaan noin 10.1 Volttiin. Siksipä kysyn koska ei meinaa lähteä auto käyntiin. Pyörittää hitaasti starttia ja hyytyy aika pian. Eli palattu tämän ketjun aloitusviestin lähtöpisteeseen. Eli akun johdot tarkastettu, kokeiltu parilla eri akulla ja nyt on toisellakin startilla kokeiltu. Alkaa kohta ihmetyttämään että miksi startti ei vaan pyöri nopeasti :)
Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

Paljos akuissa on lepojännite? pitäs olla +12,8 paikkeilla. Onko se toinen startti varmasti ehyt? Onko moottorin maajohto paikallaan?
Älä ota sitä niin vakavasti!

Scorpio 2.9 at -91 coupe
Avatar
vtormane
Viestit: 657
Liittynyt: 23 Helmi 2008, 01:22
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja vtormane »

p3 kirjoitti:Paljos akuissa on lepojännite? pitäs olla +12,8 paikkeilla. Onko se toinen startti varmasti ehyt? Onko moottorin maajohto paikallaan?
Se oli siinä 12,5-12,6V. Siitä toisesta startista ei ole kyllä 100% varmuutta. Joskus viime vuosituhannella se oli kyllä käytössä :) Maajohto on samassa pisteessä korissa kuin akun maajohto, ei kait tuolla ole merkitystä?
Taunus-Sälli
Viestit: 1379
Liittynyt: 22 Kesä 2007, 00:56
Paikkakunta: viiala

ongelmia..

Viesti Kirjoittaja Taunus-Sälli »

maa samassa pisteessä ku akun maa..? ..meneekö sulla siis akulta koriin ja korista koneeseen maat? pitäs mennä akulta suoraan maa koneeseen ja akulta myös koriin suoraan,en tiä vaikuttaako asiaan mut sillai ne kuulus olla...
Taunus 2.0 GX 82
Taunus 1.6 L 73 stw
Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

Ei sillä ny ole merkitystä, kuhan moottorilla on maajohto, muuten se maadottuu esim. kaasuvaijerin kautta. tieten kontaktit pitää olla kunnossa maajohoissa ja + kaapelissa myös.
Ei syttö sitten olis liian aikasella, eli iskee kipunan mäntää vastaan..........yrittääkö se ees lähtiä käyntiin?
Älä ota sitä niin vakavasti!

Scorpio 2.9 at -91 coupe
Vastaa Viestiin