Sivu 3/3

Re: Iso atlas

Lähetetty: 23 Heinä 2016, 15:35
Kirjoittaja niceman
Ei kuulu keskitapin pyöriä mukana... silloin on se pikku tappi poikki ja arvaat mitä käy kun iso tappi kurkistaa murikasta ulos vauhdissa...
Itse vaihtaisin ehjän tilalle...

Re: Iso atlas

Lähetetty: 23 Heinä 2016, 18:15
Kirjoittaja Jsp
Punssi kirjoitti:Mites tuossa isossa Atlaksessa se tappi jossa tasauspyörästön rattaat on kiinni, voiko sen hitsata päistä kiinni siihen tasauspyörästön runko-osaa? Tällähetkellä ne tapin päät pyörii niiden rattaiden mukana ja on syöneet hirveät kolot siihen runko-osaan. Kuuluuko sen tapin pyöriä rattaiden mukana, eli jos hitsaa lakkaako tasauspyörästö toimimasta? Oli tippunut osa siitä tapista murikan pohjalle ja hirveä kilkatus kulu perästä, avasin luukun ja löin tapin takaisin, mutta en usko, että kauan pysyy ilman hitsiä. Kuvan osa nro 8 siis kyseessä.

http://www.taunusfinland.com/tiedostot/ ... seli_2.jpg.
No ei kuulu pyöriä. Siitä on katkennu lukkopinni. Eli se perä leviää ja pistää kardaanin solmulle puhumattakaan perästä. Menee tasauspyörästö uusiks sulla. Jos meinaat kemppiperän tehdä niin ne 4 pientä ratasta hitsaat toisiinsa kiinni. Sitä ei sitten enää pureta että sen perän heität kaatopaikalle kun pinioni ja ring pettää.

Re: Iso atlas

Lähetetty: 23 Heinä 2016, 19:35
Kirjoittaja Punssi
Kiitos vastauksista. Tosiaan tarkoitus olisi hitsata se tappi päistä siihen runko-osaan, jos tasauspyörästö toimii viellä sen jälkeenkin. Eli ei Kemppi lukkoa tulossa tähän projektiin.
Ps. Ei 1.6 Taunuksella mitään kumia pysty polttamaan oli sitten lukko tai ei. :D

Re: Iso atlas

Lähetetty: 23 Heinä 2016, 19:37
Kirjoittaja Jsp
Punssi kirjoitti:Kiitos vastauksista. Tosiaan tarkoitus olisi hitsata se tappi päistä siihen runko-osaan, jos tasauspyörästö toimii viellä sen jälkeenkin. Eli ei Kemppi lukkoa tulossa tähän projektiin.
Ps. Ei 1.6 Taunuksella mitään kumia pysty polttamaan oli sitten lukko tai ei. :D
Sen tapin kun hitsaat niin et saa tasauspyörästöä etkä akseleita irti. Mitä ikinä hitsaat niin sitä ei enää sen jälkeen pureta. Tulee helpommaksi ja pidemmän päälle järkevämmäksi uusia sisuskalut. Sinne rapsahtaa mennä 600-1000€ mutta akseli kestää pitempään kun auto.

Re: Iso atlas

Lähetetty: 23 Heinä 2016, 23:03
Kirjoittaja Muurahainen
Jsp kirjoitti:
Punssi kirjoitti:Kiitos vastauksista. Tosiaan tarkoitus olisi hitsata se tappi päistä siihen runko-osaan, jos tasauspyörästö toimii viellä sen jälkeenkin. Eli ei Kemppi lukkoa tulossa tähän projektiin.
Ps. Ei 1.6 Taunuksella mitään kumia pysty polttamaan oli sitten lukko tai ei. :D
Sen tapin kun hitsaat niin et saa tasauspyörästöä etkä akseleita irti. Mitä ikinä hitsaat niin sitä ei enää sen jälkeen pureta. Tulee helpommaksi ja pidemmän päälle järkevämmäksi uusia sisuskalut. Sinne rapsahtaa mennä 600-1000€ mutta akseli kestää pitempään kun auto.
Miten niin ei muka saa?

Kun vedät vetarit irti ja avaat laakerit niin irtoaahan se murikka tappeineen kaikkineen sieltä.

Ja voi sen tapin hitsata pienillä täplillä kun on kerran jo saanut kipeää. Ei se siitä enään pahemmin huonone mutta hitsauksen pitää olla aika matala että mahtuu pyörimään.

Re: Iso atlas

Lähetetty: 23 Heinä 2016, 23:12
Kirjoittaja Jsp
Muurahainen kirjoitti:
Jsp kirjoitti:
Punssi kirjoitti:Kiitos vastauksista. Tosiaan tarkoitus olisi hitsata se tappi päistä siihen runko-osaan, jos tasauspyörästö toimii viellä sen jälkeenkin. Eli ei Kemppi lukkoa tulossa tähän projektiin.
Ps. Ei 1.6 Taunuksella mitään kumia pysty polttamaan oli sitten lukko tai ei. :D
Sen tapin kun hitsaat niin et saa tasauspyörästöä etkä akseleita irti. Mitä ikinä hitsaat niin sitä ei enää sen jälkeen pureta. Tulee helpommaksi ja pidemmän päälle järkevämmäksi uusia sisuskalut. Sinne rapsahtaa mennä 600-1000€ mutta akseli kestää pitempään kun auto.
Miten niin ei muka saa?

Kun vedät vetarit irti ja avaat laakerit niin irtoaahan se murikka tappeineen kaikkineen sieltä.

Ja voi sen tapin hitsata pienillä täplillä kun on kerran jo saanut kipeää. Ei se siitä enään pahemmin huonone mutta hitsauksen pitää olla aika matala että mahtuu pyörimään.
Vetareita ei nypitä irti ilman että C clipit irroitettaan. Ja yleensä kemppilukot on aina mällätty täyteen saumaa joten niihin C clippeihin ei pääse käsiksi..

Ainiin joo mut hei iso atlasissa on C clip eliminaattorit eiks niin?
Niin tosiaan joo.. Mut sitä tasauspyörästöä ei saa purettua ilman että sen hitsimällin rälläköi irti että sen keskitapin sais irti.. Mutta jos se mälli on liijan heikko niin saattaa paksahtaa irti kovassa ajossa.

Re: Iso atlas

Lähetetty: 23 Heinä 2016, 23:24
Kirjoittaja Muurahainen
Jsp kirjoitti:
Muurahainen kirjoitti:
Miten niin ei muka saa?

Kun vedät vetarit irti ja avaat laakerit niin irtoaahan se murikka tappeineen kaikkineen sieltä.

Ja voi sen tapin hitsata pienillä täplillä kun on kerran jo saanut kipeää. Ei se siitä enään pahemmin huonone mutta hitsauksen pitää olla aika matala että mahtuu pyörimään.
Vetareita ei nypitä irti ilman että C clipit irroitettaan. Ja yleensä kemppilukot on aina mällätty täyteen saumaa joten niihin C clippeihin ei pääse käsiksi..

Ainiin joo mut hei iso atlasissa on C clip eliminaattorit eiks niin?
Niin tosiaan joo.. Mut sitä tasauspyörästöä ei saa purettua ilman että sen hitsimällin rälläköi irti että sen keskitapin sais irti.. Mutta jos se mälli on liijan heikko niin saattaa paksahtaa irti kovassa ajossa.
Jep ei atlaksissa ole C clippejä. On vain kiinni vetarin ulkopäästään. Eikä ehkä ole oikein sanoa C clip eliminaattoriksikaan kun on kiinteää akselin rakennetta.

Tuollaisessa missä tappi on jo syönyt itselleen kolot murikkaan, ei varmaan enään niin vakavasti kannata vanhaa perää alkaa ehjäämään etteikö siihen voisi hitsata tapin paikoilleen. Eikä nyt tehdä kuitenkaan täys kemppiä.
Hakee sitten ehjän tilalle taas jostain kun on toimahteleva auton alla.

Aika lujasti saa ajaakkin että nuo hitsit lähtevät irti. Kuitenkin tasauspyörästöstä pitäisi pyöriä niiden rattaiden eikä tapin. Johan se pieni lukkosokkakin on aika hentoista tekoa.

Re: Iso atlas

Lähetetty: 24 Heinä 2016, 13:10
Kirjoittaja Vermilion
Jos haluaa tuon oikeasti kestävän nakinpolttoa niin uusi perä ja lukkosiihen Esim. quife, perä kestää sen jälkeen aivan varmasti, seuraava mikä hajoaa on sitten vetarit. Mutta en oikein usko että tollanen 1.6 polttais millään järkevällä välityksellä kahdella renkaalla nakkia, yhdellä se vielä onnistuu.

Re: Iso atlas

Lähetetty: 11 Huhti 2017, 09:21
Kirjoittaja Vermilion
Mahtaakohan kukaan tietää mitä Atlaksen perä painaa ilman jarruja?
Löytyykö jostain tollasta tietoa?

Re: Iso atlas

Lähetetty: 11 Huhti 2017, 09:36
Kirjoittaja Sumu
Miten noita välyksiä olette pienentäneet peristä?

Re: Iso atlas

Lähetetty: 11 Huhti 2017, 09:51
Kirjoittaja Vermilion
Sumu kirjoitti:Miten noita välyksiä olette pienentäneet peristä?
http://cbradleymotorsport.co.uk/transmi ... -shim.html

http://www.bearingkits.co.uk/FORD-CAPRI ... IMS/85.htm

Rallyrace laittelee noita periä jos ei ole mitään hajua hommasta suosittelen viemään sinne.

Re: Iso atlas

Lähetetty: 11 Huhti 2017, 11:37
Kirjoittaja isoatlas
Uudet laakerit ja shimmattava välykset ja hammaskosketus kohdalleen, jos tuntuu yhtään että ei varmasti osaa itse, niin viisain teetättää osaavalla.

Jos perä on äänetön, niin itse en tekisi vielä mitään.

Re: Iso atlas

Lähetetty: 11 Huhti 2017, 17:59
Kirjoittaja Tomi
raakasti ohi aiheen,mutta palaa se rengas 1.6 oharilla ja kemppiliimatulla pikkuperälläkin :wink:
https://www.youtube.com/watch?v=JwR9qsRMEbQ

Re: Iso atlas

Lähetetty: 20 Marras 2018, 21:28
Kirjoittaja Vermilion
ostimpa tälläisen
https://www.motorsport-tools.com/media/ ... 0084_2.jpg

katsotaa paljon tarvii porata, sahata ja vinguttaa että saa sopimaan kiinni....

CNC Machined and drilled, Works spec alloy brace for Atlas axle,

Comes with four axle clamps to suit standard tube axle
58mm ID clamps

12mm alloy plate