Kärjetön sytytys

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
vtormane
Viestit: 657
Liittynyt: 23 Helmi 2008, 01:22
Paikkakunta: Kuusamo

Kärjetön sytytys

Viesti Kirjoittaja vtormane »

Yritin kyllä haulla hakea vastausta pulmaani ja aika paljon tekstiä löytyikin sytytykseen liittyen.

Osaisiko joku sanoa että miten kuvassa oleva sierran sytytys liitetään taunukseen (2l ohc kaasari)?
Onko tuo nyt sitten ohjausyksikkö, no kuitenkin siinä on 6 liitintä rivissä.
http://koti.mbnet.fi/vtormane/funstuff/ ... 072008.jpg

Jos joku osaisi sanoa kansankielellä vaikka vasemmalta alkaen että mihin liitetään mikin liitin :) Ja miten tuo jakaja liitetään myös? Siitä lähtee ruskea ja kelta-vihreä johto kuten kuvasta näkyykin.
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: Kärjetön sytytys

Viesti Kirjoittaja jeddah »

vtormane kirjoitti:Yritin kyllä haulla hakea vastausta pulmaani ja aika paljon tekstiä löytyikin sytytykseen liittyen.

Osaisiko joku sanoa että miten kuvassa oleva sierran sytytys liitetään taunukseen (2l ohc kaasari)?
Onko tuo nyt sitten ohjausyksikkö, no kuitenkin siinä on 6 liitintä rivissä.
http://koti.mbnet.fi/vtormane/funstuff/ ... 072008.jpg

Jos joku osaisi sanoa kansankielellä vaikka vasemmalta alkaen että mihin liitetään mikin liitin :) Ja miten tuo jakaja liitetään myös? Siitä lähtee ruskea ja kelta-vihreä johto kuten kuvasta näkyykin.
Näyttää 1.6 ohc:n induktiojakajalta. Kantsis etsiä se liitin tuohon sytytysyksikköön, muuten menee aika vaikeaksi. Nuo induktioanturin johdot menee suoraan siihen sytty-yksikölle johonkin reunaan. Sitten siihen meneekin vain ruskea maa, vihreä puolan miinus ja musta plussajohto.
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Tos on toi kytkentä :D
http://www.taunusfinland.com/galleria/d ... p?pos=-953
Pinni1 = KL 1 taitaa mennä puolalle/kiekkamittarille = Vihreä
Pinni 2 = KL 15 sytytysvirta = Musta
Pinni 3 = n.c. ei tarvi kytkeä ollenkaan = Musta/vihreä
Pinni 4 = G+ Jakajalle = Vihreä/keltainen
Pinni 5 = G- Jakajalle = Musta/punainen
Pinni 6 = KL 31/Ground on maa = Ruskea
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
maza
Viestit: 109
Liittynyt: 15 Marras 2004, 17:55
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja maza »

Tuossa olis joku ohje http://www.colinusher.info/Robin%20Hood/wireap8.html jossain oli täällä sivulla skannattuna lisää mutta en löydä missä. Mulla oli erijärjestyksessä kuin siinä, mutta värit oli samat.
Ne meni jotenkin näin 2 puolalle 2 jakajaan 1 maihin ja yks startille. Varvikellon voi sit ottaa puolalta tai boxilta. Olipas sekavasti kirjoteltu oisko kaljalla osuutta?
taunus 1,6 77 2d
Avatar
henu
Viestit: 1352
Liittynyt: 02 Helmi 2005, 17:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja henu »

Hittoku ku ei nyt löydä mistään sitä linkkiä minkä joskus linkitinkii jonekii, siinä oli ihan suomeks et mikä minnekii.
Kaikkia pinnejä ei tarvinnu.
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

maza kirjoitti:Tuossa olis joku ohje http://www.colinusher.info/Robin%20Hood/wireap8.html jossain oli täällä sivulla skannattuna lisää mutta en löydä missä. Mulla oli erijärjestyksessä kuin siinä, mutta värit oli samat.
Ne meni jotenkin näin 2 puolalle 2 jakajaan 1 maihin ja yks startille. Varvikellon voi sit ottaa puolalta tai boxilta. Olipas sekavasti kirjoteltu oisko kaljalla osuutta?
No toi mun esittämä kytkentä on just ihan sama kun tossa Mazan laittaman linkin kuvassa eli asia on siis selvitetty :D
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Re: Kärjetön sytytys

Viesti Kirjoittaja Mois »

vtormane kirjoitti: http://koti.mbnet.fi/vtormane/funstuff/ ... 072008.jpg
Jos joku osaisi sanoa kansankielellä vaikka vasemmalta alkaen että mihin liitetään mikin liitin :) Ja miten tuo jakaja liitetään myös? Siitä lähtee ruskea ja kelta-vihreä johto kuten kuvasta näkyykin.
Tost on yks johto menny poikki mikä lähtee jakajalta. Liittimen toisel puolel on 3 ja toisel vaan 2 johtoo...
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
vtormane
Viestit: 657
Liittynyt: 23 Helmi 2008, 01:22
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Kärjetön sytytys

Viesti Kirjoittaja vtormane »

Juu, kiitos vaan kaikille vastanneille. Aika selvältä alkaa vaikuttamaan. Pitää tässä kohta lähteä tallille ihmettelemään, lisäkysymyksiä voi vielä tulla :)
Kävin just hajottamolla kattelemassa josko löytyis tuota liitintä tuohon ohjausyksikköön, ei löytynyt.
Avatar
FoorttiFani
Viestit: 974
Liittynyt: 23 Loka 2007, 21:10

Viesti Kirjoittaja FoorttiFani »

Mulla on viel hiukan epäselvää toi sytkän kytkentä. Mul on se induktiivijakaja ja motorcraftin pieni boxi. Mul on kaikki johdot kiinni siinä boxissa ja just samat värit ku moissin ohjeissa. Mut siin on myös jotai muita johtoja mitä ei nois ohjeissa ollu. Eli semmonen paksu punamusta johto mis on liitin päässä, sitte keltasininenjohto,punavalkonen, ja musta eli se virtajohto menee kahteen eri liittimeen. Tarviiko tämmösiä kaikkia kytkeä johonkin? Eli jos puran noi johdotukset ja otan ylimääräset pois, niin mitä tohon on pakollista kytkeä?
Ainakin maajohto runkoon, virtaa mustaanjohtoon suoraan siihen boxiin. Entäs muuta? :)
Avatar
FoorttiFani
Viestit: 974
Liittynyt: 23 Loka 2007, 21:10

Viesti Kirjoittaja FoorttiFani »

Mikä tarkotus sillä startille menevällä johdolla on? Ja onkos se tuo mustavihreä johto? eli siis pinni 3
Avatar
maza
Viestit: 109
Liittynyt: 15 Marras 2004, 17:55
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja maza »

Mulla olis kutina että vetäis sytkää aikaisemmalle startatessa. Vai myöhemmälle.
taunus 1,6 77 2d
Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

Yleensän sillä startin joholla ohitetaan puolan etuvastus, eli puolan normaali jännite on esim. 7v mutta käynnistystilanteessa sille annetaan 12v jolloin kipinä on tehokkaampi, vaikka startti viekin suurimman osan akun tehosta.
Älä ota sitä niin vakavasti!

Scorpio 2.9 at -91 coupe
Avatar
FoorttiFani
Viestit: 974
Liittynyt: 23 Loka 2007, 21:10

Viesti Kirjoittaja FoorttiFani »

aijaa no sit sillä ei oo väliä, koska kumminki ton puolan kans pitää ottaa se etuvastus pois
Avatar
FoorttiFani
Viestit: 974
Liittynyt: 23 Loka 2007, 21:10

Viesti Kirjoittaja FoorttiFani »

Olisko kellään kuvaa tosta etuvastuksesta, et minkä näkönen on ja mis se oikeen sijaitsee ykköskoppasessa. Kun ei sitä vaan tahdo löytyä :lol: eikä viittiis kaikkia teippauksia purkaa
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

FoorttiFani kirjoitti:Olisko kellään kuvaa tosta etuvastuksesta, et minkä näkönen on ja mis se oikeen sijaitsee ykköskoppasessa. Kun ei sitä vaan tahdo löytyä :lol: eikä viittiis kaikkia teippauksia purkaa
II-koppases se oli ainakin ihan irrallaan muista johdoista, semmonen harmaa noin 5 - 6 mm paksu johto. Toinen pää tosiaan siellä tehostimen alla ja toinen pää lähellä puolaa.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Vastaa Viestiin