Iso moka, ehkä...

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Vieras

Iso moka, ehkä...

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Joo eli, oli perän laipan alle kiertynyt jotain rautalankaa muutama kymmenen metriä. (siis laipan johon kardaani tulee kines) Laippa täytyi ottaa irti että sai kaikki pätkät pois sieltä. No, laippa takas paikalleen ja sitten mitään enempää ajattelematta ryskäsin mutterimopolla mutterin kiinni kun sillä sen avasinkin. Mutta sitten alkoi pieni paniikki heräämään kun tajusin ettei sitä olis varmaan saanutkaan mopolla jyntätä kiinni. Pieni testaus laipasta pyörittämällä, ja voi prkle, ihan jumissa. Avasin mutteria hiukan ja johan alkoi pyöriä.

Mahtoiko sieltä silti mennä jotain tuusanpaskaksi vaikka nyt se tuntuukin ihan normaalilta? Mitenkä tuo mutteri pitäisi kiristää?

Ja missä siellä on se kuuluisa tasauspyörästön sokka mihin kannattaa työntää toinen sisään? Pitäiskö se näkyä ihan vaan kun ottaa perästä "takaluukun" auki?
Pj
FTC Puheenjohtaja
Viestit: 1260
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 17:06

Re: Iso moka, ehkä...

Viesti Kirjoittaja Pj »

Anonymous kirjoitti:Joo eli, oli perän laipan alle kiertynyt jotain rautalankaa muutama kymmenen metriä. (siis laipan johon kardaani tulee kines) Laippa täytyi ottaa irti että sai kaikki pätkät pois sieltä. No, laippa takas paikalleen ja sitten mitään enempää ajattelematta ryskäsin mutterimopolla mutterin kiinni kun sillä sen avasinkin. Mutta sitten alkoi pieni paniikki heräämään kun tajusin ettei sitä olis varmaan saanutkaan mopolla jyntätä kiinni. Pieni testaus laipasta pyörittämällä, ja voi prkle, ihan jumissa. Avasin mutteria hiukan ja johan alkoi pyöriä.

Mahtoiko sieltä silti mennä jotain tuusanpaskaksi vaikka nyt se tuntuukin ihan normaalilta? Mitenkä tuo mutteri pitäisi kiristää?

Ja missä siellä on se kuuluisa tasauspyörästön sokka mihin kannattaa työntää toinen sisään? Pitäiskö se näkyä ihan vaan kun ottaa perästä "takaluukun" auki?
Siellä perän sisällä on "lommahtava" holkki eli kannattaa (kannattais) merkata missä kohtaa mutteri on ollut kiinni, vaikka pistepuikolla merkki ja sitten tiukata se siihen samaan kohtaan takaisin, mutta tämähän ei nyt enää jälkeenpäin "päde".
Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

eikös niissä ole semmonen lukitusura johon mutterin kaulus litistetään
irrottaessa pitäis laskea kierrokset ja kun laittaa kiinni niin saman
verran kierroksia ja mutterin kaulus samaan kohtaan.

nyt pitäis laittaa uus holkki ja kiristää oikeaan pyörimis vastukseen
ja säätää hammas kosketus.
ei ole kovin pitkäikänen perä muuten.

jos jotain meni väärin niin korjatkaa ihmeessä :lol:
Älä ota sitä niin vakavasti!

Scorpio 2.9 at -91 coupe
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Jaahas, mistäs noita holkkeja saa ja pystyykö ite vaihtamaan/säätämään?
Avatar
Viipo
Viestit: 808
Liittynyt: 28 Loka 2004, 09:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Viipo »

tuota, kiristää vaan sopivasti, jotta se pioniakseli vielä pyörii, koska hammaskosketushan säädetään laittamalla säätölevyjä siihen pioniakselin taaemman laakerin koolin ja pionin väliin? reippaammin kun lähtee liikkeelle, niin se kartiolaakerihan siinä ottaa vastaa aikamoisen voiman.
Se kasaanpainuva holkkihan on siinä vaan säätämässä laakereiden välystä sopivaksi, mutta nekin purkautuu molempiin suuntiin "ulospäin", joten jos sen mutterin vaan saa jotenkin lukiittua sopivalle tiukkuudelle, niin ei pitäisi varmaan olla ongelmia?
Avatar
Viipo
Viestit: 808
Liittynyt: 28 Loka 2004, 09:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Viipo »

jajoo, ne holkit on lähinnä helevetin ohutseinämäistä huonekaluputkea, jotta kurtistuvat sopivasti.
Miikka
Viestit: 284
Liittynyt: 20 Heinä 2004, 21:28
Paikkakunta: Tampere

Re: Iso moka, ehkä...

Viesti Kirjoittaja Miikka »

Anonymous kirjoitti: Ja missä siellä on se kuuluisa tasauspyörästön sokka mihin kannattaa työntää toinen sisään? Pitäiskö se näkyä ihan vaan kun ottaa perästä "takaluukun" auki?
Kyllä näkyy. Sokka on ison lautaspyörän yhteydessä olevan tasauspyörästön kotelon "kuoressa". Tasauspyörästönhän muodostavat siis ne neljä pientä toisiinsa hammaskosketuksessa olevaa ratasta. Kahteen laitimmaiseen (ison lautaspyörän suuntaisen) tulevat vetoakselit. Kaksi muuta pitää paikallaan tuo mainittu sokka. Huomaat kun pyörittelet perää.
Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

eikös se ole enempi niinku tasauspyörästön akseli.
Älä ota sitä niin vakavasti!

Scorpio 2.9 at -91 coupe
Avatar
Viipo
Viestit: 808
Liittynyt: 28 Loka 2004, 09:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Viipo »

mie otin suosiolla hitsikoneen ja vedin isolla virralla sen akselin jumiin. siinä ei paljon sokka auta. jos tasauspyörästön rattaat tosissaan meinaa kiinni hirttää...
Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

samalla ku vetää pyörästönki jumiin niin alkaa varmasti kestään. tai nojoo vetarit katkeilee sitte pitää ne hommata vahvemmasta tavarasta ku se valupaska.
Älä ota sitä niin vakavasti!

Scorpio 2.9 at -91 coupe
Tero_s
Viestit: 282
Liittynyt: 02 Elo 2004, 20:37
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

Se "valupaska" on luultavasti jotakin CrMo tyyppistä tavaraa. Parempia aineita toki löytyy mutta harvoin ainakaan romikselta.
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Viipo kirjoitti:jajoo, ne holkit on lähinnä helevetin ohutseinämäistä huonekaluputkea, jotta kurtistuvat sopivasti.
Meikäläisen Tanen perässä se holkki ei ainakaan ollu mitään ihan ohutta tavaraa! Ei se ihan helposti kasaan painu, muta mutteripyssyllä saa kyllä laitettua aika tiukkaan :lol:
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

p3 kirjoitti:samalla ku vetää pyörästönki jumiin niin alkaa varmasti kestään. tai nojoo vetarit katkeilee sitte pitää ne hommata vahvemmasta tavarasta ku se valupaska.
Väinö Karpiolalta pitää tilata "takoteräs" akselit niin alkaa kestää :D
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

eikö niitä sieltä romikselta :lol:
Älä ota sitä niin vakavasti!

Scorpio 2.9 at -91 coupe
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Ei muuta kun Burtonilta tilaamaan Quiafen lukko ja vetarit, niin alkaa kestämään :lol:
Vastaa Viestiin