Iso moka, ehkä...
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
Iso moka, ehkä...
Joo eli, oli perän laipan alle kiertynyt jotain rautalankaa muutama kymmenen metriä. (siis laipan johon kardaani tulee kines) Laippa täytyi ottaa irti että sai kaikki pätkät pois sieltä. No, laippa takas paikalleen ja sitten mitään enempää ajattelematta ryskäsin mutterimopolla mutterin kiinni kun sillä sen avasinkin. Mutta sitten alkoi pieni paniikki heräämään kun tajusin ettei sitä olis varmaan saanutkaan mopolla jyntätä kiinni. Pieni testaus laipasta pyörittämällä, ja voi prkle, ihan jumissa. Avasin mutteria hiukan ja johan alkoi pyöriä.
Mahtoiko sieltä silti mennä jotain tuusanpaskaksi vaikka nyt se tuntuukin ihan normaalilta? Mitenkä tuo mutteri pitäisi kiristää?
Ja missä siellä on se kuuluisa tasauspyörästön sokka mihin kannattaa työntää toinen sisään? Pitäiskö se näkyä ihan vaan kun ottaa perästä "takaluukun" auki?
Mahtoiko sieltä silti mennä jotain tuusanpaskaksi vaikka nyt se tuntuukin ihan normaalilta? Mitenkä tuo mutteri pitäisi kiristää?
Ja missä siellä on se kuuluisa tasauspyörästön sokka mihin kannattaa työntää toinen sisään? Pitäiskö se näkyä ihan vaan kun ottaa perästä "takaluukun" auki?
Re: Iso moka, ehkä...
Siellä perän sisällä on "lommahtava" holkki eli kannattaa (kannattais) merkata missä kohtaa mutteri on ollut kiinni, vaikka pistepuikolla merkki ja sitten tiukata se siihen samaan kohtaan takaisin, mutta tämähän ei nyt enää jälkeenpäin "päde".Anonymous kirjoitti:Joo eli, oli perän laipan alle kiertynyt jotain rautalankaa muutama kymmenen metriä. (siis laipan johon kardaani tulee kines) Laippa täytyi ottaa irti että sai kaikki pätkät pois sieltä. No, laippa takas paikalleen ja sitten mitään enempää ajattelematta ryskäsin mutterimopolla mutterin kiinni kun sillä sen avasinkin. Mutta sitten alkoi pieni paniikki heräämään kun tajusin ettei sitä olis varmaan saanutkaan mopolla jyntätä kiinni. Pieni testaus laipasta pyörittämällä, ja voi prkle, ihan jumissa. Avasin mutteria hiukan ja johan alkoi pyöriä.
Mahtoiko sieltä silti mennä jotain tuusanpaskaksi vaikka nyt se tuntuukin ihan normaalilta? Mitenkä tuo mutteri pitäisi kiristää?
Ja missä siellä on se kuuluisa tasauspyörästön sokka mihin kannattaa työntää toinen sisään? Pitäiskö se näkyä ihan vaan kun ottaa perästä "takaluukun" auki?
eikös niissä ole semmonen lukitusura johon mutterin kaulus litistetään
irrottaessa pitäis laskea kierrokset ja kun laittaa kiinni niin saman
verran kierroksia ja mutterin kaulus samaan kohtaan.
nyt pitäis laittaa uus holkki ja kiristää oikeaan pyörimis vastukseen
ja säätää hammas kosketus.
ei ole kovin pitkäikänen perä muuten.
jos jotain meni väärin niin korjatkaa ihmeessä
irrottaessa pitäis laskea kierrokset ja kun laittaa kiinni niin saman
verran kierroksia ja mutterin kaulus samaan kohtaan.
nyt pitäis laittaa uus holkki ja kiristää oikeaan pyörimis vastukseen
ja säätää hammas kosketus.
ei ole kovin pitkäikänen perä muuten.
jos jotain meni väärin niin korjatkaa ihmeessä
Älä ota sitä niin vakavasti!
Scorpio 2.9 at -91 coupe
Scorpio 2.9 at -91 coupe
tuota, kiristää vaan sopivasti, jotta se pioniakseli vielä pyörii, koska hammaskosketushan säädetään laittamalla säätölevyjä siihen pioniakselin taaemman laakerin koolin ja pionin väliin? reippaammin kun lähtee liikkeelle, niin se kartiolaakerihan siinä ottaa vastaa aikamoisen voiman.
Se kasaanpainuva holkkihan on siinä vaan säätämässä laakereiden välystä sopivaksi, mutta nekin purkautuu molempiin suuntiin "ulospäin", joten jos sen mutterin vaan saa jotenkin lukiittua sopivalle tiukkuudelle, niin ei pitäisi varmaan olla ongelmia?
Se kasaanpainuva holkkihan on siinä vaan säätämässä laakereiden välystä sopivaksi, mutta nekin purkautuu molempiin suuntiin "ulospäin", joten jos sen mutterin vaan saa jotenkin lukiittua sopivalle tiukkuudelle, niin ei pitäisi varmaan olla ongelmia?
Re: Iso moka, ehkä...
Kyllä näkyy. Sokka on ison lautaspyörän yhteydessä olevan tasauspyörästön kotelon "kuoressa". Tasauspyörästönhän muodostavat siis ne neljä pientä toisiinsa hammaskosketuksessa olevaa ratasta. Kahteen laitimmaiseen (ison lautaspyörän suuntaisen) tulevat vetoakselit. Kaksi muuta pitää paikallaan tuo mainittu sokka. Huomaat kun pyörittelet perää.Anonymous kirjoitti: Ja missä siellä on se kuuluisa tasauspyörästön sokka mihin kannattaa työntää toinen sisään? Pitäiskö se näkyä ihan vaan kun ottaa perästä "takaluukun" auki?
Meikäläisen Tanen perässä se holkki ei ainakaan ollu mitään ihan ohutta tavaraa! Ei se ihan helposti kasaan painu, muta mutteripyssyllä saa kyllä laitettua aika tiukkaanViipo kirjoitti:jajoo, ne holkit on lähinnä helevetin ohutseinämäistä huonekaluputkea, jotta kurtistuvat sopivasti.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Väinö Karpiolalta pitää tilata "takoteräs" akselit niin alkaa kestääp3 kirjoitti:samalla ku vetää pyörästönki jumiin niin alkaa varmasti kestään. tai nojoo vetarit katkeilee sitte pitää ne hommata vahvemmasta tavarasta ku se valupaska.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98