Scorpion kone Taunukseen, sytkä, kardaani jne..?

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
jucca
Viestit: 189
Liittynyt: 05 Touko 2008, 22:57
Paikkakunta: Enonkoski

Scorpion kone Taunukseen, sytkä, kardaani jne..?

Viesti Kirjoittaja jucca »

Tarkoitus olis laittaa -87 Scorpion 2.0 OHC ja 5v laatikko -79 Taunukseen. Sopiiko Taunuksen kardaani suoraan tuohon laatikkoon? Myyjä väitti että Scorpiossa olisi MT-75 laatikko, onko näin? Kannattaako yrittää laittaa tuota sähkökaasaria ja Scorpion sytkää? Niiden johtosarja on aika uskomaton, piuhoja menee ympäri konehuonetta ties mihin.. Kaikki asiaan liittyvät vihjeet tervetulleita..
Kujala
Viestit: 55
Liittynyt: 25 Maalis 2006, 18:29
Paikkakunta: Hellsinki

Viesti Kirjoittaja Kujala »

Ohc:ssä on type-9, doch:issa mt-75
Taunus 2d 1.6 -81 -Ikuisuusprojektina.
Avatar
samiharju
Viestit: 1070
Liittynyt: 12 Syys 2004, 15:19
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

ja jos se myyjä ei tiedä mikä siellä on niin kysy missä päin pakki on.
Avatar
samiharju
Viestit: 1070
Liittynyt: 12 Syys 2004, 15:19
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

samanlaatuinen kysymys olis mullakin; -70 mk3 cortina, alunperin 1600 kentti ja automaatti.. sinne olis menossa 2.0ohc ja type9. pitääkö tehdä tilaa laatikolle vai meneekö helpolla? palkki ja kardaani pitänee soveltaa jostain.
Avatar
jucca
Viestit: 189
Liittynyt: 05 Touko 2008, 22:57
Paikkakunta: Enonkoski

Viesti Kirjoittaja jucca »

Kävin tuon ostamassa ja laatikko on Type-9. Eikö kellään tosiaan ole tietoa kardaanin sopivuudesta?
Mitä kaasaria ja sytkää suosittelette?
Avatar
Hessu
Viestit: 709
Liittynyt: 20 Loka 2004, 08:34
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Aikanaan '78 1.6 Taunukseen meni type 9 heittämällä kytkimen ja kardaanin puolesta. Olikohan niin että lootan kannaketta joutui hiukan muokkaamaan.
Avatar
vtormane
Viestit: 657
Liittynyt: 23 Helmi 2008, 01:22
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja vtormane »

jucca kirjoitti:Kävin tuon ostamassa ja laatikko on Type-9. Eikö kellään tosiaan ole tietoa kardaanin sopivuudesta?
Mitä kaasaria ja sytkää suosittelette?
Eikös Weberin DGA(V) ole hyvä ja vaikka kaasari-sierran kärjetön sytkä.
Tuota DGAV:tä löytyy 2L taunuksista ja alkupään 2L kaasari-sierroista.
Capri -77 2.0
Firebird -69
Avatar
jucca
Viestit: 189
Liittynyt: 05 Touko 2008, 22:57
Paikkakunta: Enonkoski

Viesti Kirjoittaja jucca »

Eikös Weberin DGA(V) ole hyvä ja vaikka kaasari-sierran kärjetön sytkä.
Tuota DGAV:tä löytyy 2L taunuksista ja alkupään 2L kaasari-sierroista.
Juu tuommonen kaasari kyllä löytyy ja sen saatan laittaa jos ei parempaa löydy.
Scorpion sytkä löytyy (sama kun Sierroissa), mutta on vähän epäselvää mitä kaikkia piuhoja pitää viritellä että sen saa toimimaan.. Siitä ohjainboksilta kun menee piuhoja joka helv**in releelle ja sulakerasiaan niin mistäs tiedän mitä kaikkea pitää kytkeä ja mihin, että sytkä toimii?
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Noista kardaanijutuista on täällä miljoona ja kaks topiccia, mutta se Scorpion/Sierran kardaani on hieman erilainen kuin Taunuksen, tukilaakeri on muutaman sentin väärässä paikassa. Riippuen mikä laatikko sulla siinä Tanessa on, se saattaa jopa käydä suoraan, mutta ainakaan missään ykskutosissa harvemmin on isoa laatikkoa..?!? Ja sen laatikon kannaketta on ainakin hieman muokattava.

Sierran korjauskäsikirjassa (ja varmaan Scorpionkin) on kytkentäkuvat noista sähkökaasarisysteemeistä, mutta suosittelen, että laitat vaikka 1.6 Sierran induktiivianturisen jakajan siihen jos haluat kärjettömän asentaa vähääkään helposti. Vielä helpommalla tietty pääset, jos laitat Taunuksen kärjellisen... Muistaakseni kaasarissa itsessään ei ole muuta sähköä kuin se ryypyn bimetallijousi, johon tulee johto laturilta, se boksi ohjaa lähinnä sytytystä.
Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

joo, oon mieki jonku tanen purkanu, siis 1.6. 20-boorinen pikkuaski sieltä on löytyny. yks tapaus tullu vastaan missä oli 25-boorinen iso 4v aski mut siihen oli vaihettu myös tybe B perä.
en nyt sano etteikö tehtaalta ois voinu 1.6 saaha järeämmällä voimansiirrolla :wink:
ja nuo boorit on kardaanin booreja :wink:
Älä ota sitä niin vakavasti!

Scorpio 2.9 at -91 coupe
Avatar
jucca
Viestit: 189
Liittynyt: 05 Touko 2008, 22:57
Paikkakunta: Enonkoski

Viesti Kirjoittaja jucca »

Siinä on 2.0 orkkis 4v loota, tarkempaa tyyppiä en tiedä..

En taida ainakaan tuota Scorpion sähkökaasaria alkaa laittamaan kun siinä ei toimi oikein tyhjäkäyntimoottori, nostaa kierrokset liian ylös..
Merlin
Viestit: 44
Liittynyt: 28 Kesä 2007, 21:58

Viesti Kirjoittaja Merlin »

sopiskohan sitten scorpion 2l ohc ja automaatti taunuksen 2l ohcn ja automaatin tilalle? scorpio vissii 87
Avatar
Jari H
Viestit: 790
Liittynyt: 28 Heinä 2005, 12:19
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H »

4v automaatti on pidempi kuin 3v eli Tanen kardaanin etupätkä on liian pitkä.
Limits are only set by lack of knowledge.
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..
Avatar
astriel
Viestit: 832
Liittynyt: 05 Marras 2004, 23:05
Paikkakunta: Mouhijärvi (Mouhis)

Viesti Kirjoittaja astriel »

Jari H kirjoitti:4v automaatti on pidempi kuin 3v eli Tanen kardaanin etupätkä on liian pitkä.

ja scorpion a4ld [kuten scorpion type 9kin} on sähköisellä nopeusmittarilla.

ja scorpion turbiiini on neljällä pultilla kiinni vetolevyssä ja c3 on kiinni kolmella.

scorpiossa(kaikissa ?} kickdown sähköllä.eli rajakytkin kaasuvivustoon ja siitä sähköt a4ld ssä olevalle solenoidille.

-vk-
Avatar
Hessu
Viestit: 709
Liittynyt: 20 Loka 2004, 08:34
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

astriel kirjoitti:
Jari H kirjoitti:4v automaatti on pidempi kuin 3v eli Tanen kardaanin etupätkä on liian pitkä.

ja scorpion a4ld [kuten scorpion type 9kin} on sähköisellä nopeusmittarilla.
Kerran asentelin Granadaan (alunperin OHC + C3) 2.8 EFI + A4LD Scorpiosta ja hommasta selvisi käyttämällä kardaanin etupätkän siitä Scorpiosta ja heittämällä lootan nopeusanturin pois ja vaijeri tilalle. Taunuksessa varmaan kokolailla samoin.
Vastaa Viestiin