Taunus 1.6 -81 robleemaa

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

joni88
Viestit: 50
Liittynyt: 20 Marras 2007, 14:06

Taunus 1.6 -81 robleemaa

Viesti Kirjoittaja joni88 »

Jeps, eli ostin tänää vuoden 81 1.6l koneella olevan manuaali tanen. seinäjoelta helsinkiin ilman ongelmia. ajolämmöt hiukan korkeat mutta ei vissiin vaarallista...

Tyhjäkäynnillä käy hiukan epätasaisesti. Ainakin tulpan johdot vaihdettu, tulppia en tarkastanu. Ilmanputsari oli aika paskainen, ihan tumma (kuuluisi olla ilmeisesti keltainen). voisko epätasainen käyunti johtua tästä?

toinen on että kun motarilla ajaa vaikka 130-140kmh (tuota nopeutta varten pitää ajaa kaasu pohjassa), loivista loivinkin mäki hyydyttää ja tiputtaa vauhtia sinne 120-125kmh paikkeille. mietin sitä ja avasin kaasarin kannen ja siellä on se vihreä "luisti". se liikkuu noin sentin kaasun ollessa AIVAN pohjassa. muuten ei liiku ollenkaan. Kuuluuko olla näin vaiko jotain pielessä?

kolmas, ehkä pienin murhe, mutta nakuttaa jonkin verran. venttiilit tietysti. Auto seissyt omistajan mukaan noin 1.5vuotta ennen kuin leimattiin 6.5 ja mietinkin että voiko vanhat öjyt aiheuttaa nakutuksen? ei siis aiheuta nakutusta, vaan että voisiko nakutus lähteä uusilla öljyillä?
Taunus -81 1.6 ohc sedan.
-lähtee ku purkka tukasta ja kulkee ku mummo lumessa-
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

Aluksi uusi ilmanputsari ja sytkän säädöt kohdilleen.
Taunus Maximus =)
joni88
Viestit: 50
Liittynyt: 20 Marras 2007, 14:06

Viesti Kirjoittaja joni88 »

onko noita sytkän säätöjä vaikeeta saada kunnolla säätöihin ilman mittareita yms muita härveleitä. ja mistä säädetään?
Taunus -81 1.6 ohc sedan.
-lähtee ku purkka tukasta ja kulkee ku mummo lumessa-
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Sytytys säädetään ajoituslampulla (maksaa ~parikymppiä) kääntämällä jakajaa, sen takana on yksi pultti jolla se irtoaa.

Nakutus johtuu ohc-koneessa useimmiten kuluneesta nokasta tai keinuvivusta. Luulin, ettei noita luistikaasareita ole enää muuta kuin museoautoissa, helpoimmalla sen ongelmista pääsee varmasti etsimällä vaikka jostain vanhasta Sierrasta Weeberi imusarjoineen...
joni88
Viestit: 50
Liittynyt: 20 Marras 2007, 14:06

Viesti Kirjoittaja joni88 »

juuh... no pitänee huomenna motonetissä käydessä hakee uus ilmanputsari ja kattoo jos toi lamppu löytys. vaihan samalla öljyt ja katson vaikuttaako nakutuksee...

no, museoautohan se tääkin jo iän puolesta onkin :) ollut 15 vuotta samalla omistajalla eikä oo weeberiä laittanu. kattoo jos laittas sen orkkiksen tilalle. Mut onko se normaalai että luisti aukee vain sen 1cm?

ot: mikä mahtaa olla taunuksen jako? jos vaikka alupallot alle kääntäis...
Taunus -81 1.6 ohc sedan.
-lähtee ku purkka tukasta ja kulkee ku mummo lumessa-
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

En tuosta juuttuvakurkkusesta..mutta 4X108 on jako.
Taunus Maximus =)
joni88
Viestit: 50
Liittynyt: 20 Marras 2007, 14:06

Viesti Kirjoittaja joni88 »

Kun toi mun taunus käy hiukan huonosti ja tuntuu tehottomuutta, niin voiko johtua siitä jos tulpanjohdot on laitettu väärin. Eli jakajalta väärille pytyille? Käy huonosti ja nykii... Tai voiko johtua siitä että yksi tulpanjohto on vanha ja muut uusia?
Taunus -81 1.6 ohc sedan.
-lähtee ku purkka tukasta ja kulkee ku mummo lumessa-
Tonskulus
Viestit: 89
Liittynyt: 10 Maalis 2008, 23:48

Viesti Kirjoittaja Tonskulus »

Se nykiminen voi johtua vaikka mistä. Tarkistuslistalle nyt ensalkuun kaikki sytytysosat (mittaa tulpanjohdot yleismittarilla - pitäisi olla 0-15kohm, puola, katkojankärkien väli, tulpat, jakajan kansi, pyörijä) ja sitte sen
kaasuttimen ryyppymekanismi. Se saattaa olla hirttäytyny päälle jolloin käy jatkuvasti liian rikkaalla, tämän tosin voi todeta tulpista. Jos ne ovat väriltään mustat ja nokiset niin liian rikkaalla, niiden kuuluu olla vaalean ruskeat. Siis sen keskielektrodin.

Se kaasuttimen luisti avautuu alipaineella joten sen kuuluukin olla lähes suljettuna vaikka painat kaasun pohjaan (moottori sammuksissa). Tosin siinä on sellainen mekanismi joka kaasupohjassa juurikin avaa sitä sen muutaman millin joten kyllä se vaikuttaa siltä osin olevan kunnossa. Suosittelen kuitenkin etsimään jostain perus weberin siihen sen tilalle..
Autot ovat takavetoisia
janipuum
Viestit: 169
Liittynyt: 22 Marras 2004, 16:35
Paikkakunta: Merikaarto

Viesti Kirjoittaja janipuum »

Mun juuttuvakurkkusen 1.6:sen aaltoileva tyhjäkäynti korjaantui sytytyksen säädöllä. Kärjellinen sytytys -> vilkusta polttimo irti ja sen avulla sytytys suunnilleen paikalleen ja tuloksena oli että kulutus putos noin kahdella litralla/100km, tehoa tuli huomattavasti lisää ja käynti tasaantui täysin.
Taunus 17m super 1.7 -67 2d (P5)
Taunus 1.6 (@ 2.3 V6) 2d sedan -75 (ex)
Granada 3.0 GL -75 (ex)
joni88
Viestit: 50
Liittynyt: 20 Marras 2007, 14:06

Viesti Kirjoittaja joni88 »

Okei. No mites se sytkän säätö menee ton polttimon avulla? Mihin kytken ja mitä teen? Ja milloin sytkä on kohdillaan?
Taunus -81 1.6 ohc sedan.
-lähtee ku purkka tukasta ja kulkee ku mummo lumessa-
Tonskulus
Viestit: 89
Liittynyt: 10 Maalis 2008, 23:48

Viesti Kirjoittaja Tonskulus »

joni88 kirjoitti:Okei. No mites se sytkän säätö menee ton polttimon avulla? Mihin kytken ja mitä teen? Ja milloin sytkä on kohdillaan?
Se polttimo voidaan kytkeä joko kärkien rinnalle tai puolan (-) navan ja katkojankärkien väliseen johtimeen. Tulpassa iskee kipinä sillä hetkellä kun kärjet avautuvat joten jos se polttimo on kärkien kanssa rinnan, se syttyy kärkien avautuessa näyttäen täten sytytyshetken. Käännä moottoria kampiakselin hihnapyörästä siten että ajoitusmerkit ovat kohdallaan n.8-12 astetta ennakkoa. Siinä hihnapyörässä on todennäköisesti 5 lovea joista vasemmanpuoleinen on YKK ja siitä eteenpäin erilaisia ennakkomerkkejä, säädä siten että 3-4 lovi osuu lohkossa olevan osoittimen kohdalle. Sitte pyörität virranjakajaa siten että kärjet avautuvat juuri tällä hetkellä, sytytyksen tulee tapahtua 1. sylinterille.

Vaihtoehto 2 (suositeltava): Käyt ostamassa ajoituslampun, onnistuu moninverroin helpommin tuo homma sillä ja näkee samalla toimiiko ennakonsäätö jne.
Autot ovat takavetoisia
joni88
Viestit: 50
Liittynyt: 20 Marras 2007, 14:06

Viesti Kirjoittaja joni88 »

Nyt ei taunus käynnisty ilman apuja. Laitoin suoraan kaasariin bensaa ja käynnisty sitte iha hyvin ja kulkee normisti. Eli oliskohan sytytykses just vika? Samalla mietin että ku lämmöt on ajon aikana aika korkeel nii johtuu varmaan siitä että flekti pyörii koko ajan samaa vauhtia. Ei pyöri kovempaa vaikka painas kaasua. Eli mites flekti kuntoon?
E: mistähän noita sytkän säätö lamppuja sais ostettua?
e: olisko ketään kiinnostunutta valmis säätämään ton mun taunuksen sytkän korvausta vastaan pk seudun läheisyydessä?
Taunus -81 1.6 ohc sedan.
-lähtee ku purkka tukasta ja kulkee ku mummo lumessa-
Tonskulus
Viestit: 89
Liittynyt: 10 Maalis 2008, 23:48

Viesti Kirjoittaja Tonskulus »

joni88 kirjoitti:Nyt ei taunus käynnisty ilman apuja. Laitoin suoraan kaasariin bensaa ja käynnisty sitte iha hyvin ja kulkee normisti. Eli oliskohan sytytykses just vika? Samalla mietin että ku lämmöt on ajon aikana aika korkeel nii johtuu varmaan siitä että flekti pyörii koko ajan samaa vauhtia. Ei pyöri kovempaa vaikka painas kaasua. Eli mites flekti kuntoon?
E: mistähän noita sytkän säätö lamppuja sais ostettua?
e: olisko ketään kiinnostunutta valmis säätämään ton mun taunuksen sytkän korvausta vastaan pk seudun läheisyydessä?
Maantieajossa lämmöt pitäisi pysyä kurissa ilman flektejäkin. Ja jos siinä on ehjä viskoflekti niin ei sen kuulukkaan pyöriä samaa vauhtia mitä sen hihnapyörä. Ideahan nimenomaan on ettei se pyöri täysillä koska se veisi muuten liikaa moottoritehoa. Tarkistappa termostaatin kunto.

Jos sä sen huikalla sait käyntiin ja tämän jälkeen toimi normaalisti, ei vika varmaan sytytyksessä ole. Jospa sulla oli kaasarin kohokammio vaan päässyt tyhjenemään? Kokeileppa seuraavaksi starttailla pidempään pumpaten samalla kaasupoljinta (kiihdytyspumppu ruikkii polttoainetta kurkkuun joten sama asia kuin kaataisit huikan kaasuttimeen).
Autot ovat takavetoisia
joni88
Viestit: 50
Liittynyt: 20 Marras 2007, 14:06

Viesti Kirjoittaja joni88 »

Nyt sain (ainakin toivon) toimimaan. vaihdoin tulpat, tulpan johdot sekä ilmanputsarin. noiden jälkee samaa ongelmaa ku ennen. Huikalla käyntiin ja raapimaan päätä :) sitte aloin miettii että jos seosruuvi on päin p:tä ja niin taisi olla. aloin ruuvaileen sitä suuntaan ja toiseen kunnes sain tyhjäkäynnin tasaiseksi. Nyt ainaki käynnistyy tunnin parin seisottamisen jälkeen ja tyhjäkäynti tasaista. vastaa kaasuun paremmin, kunnon lenkkiä en oo vielä ehtinyt kokeilla mutta sen ehtii illemmalla.

luin että seosruuvin tulisi olla noin 1.5-2.5 kierrosta auki, en tiedä paljonko on auki mutta monta monta kierrosta tuli avattua että tyhjäkäynti löytyi ja tasaantui. kiinnipäin kun käänsi niin kone alkoi yskimään ja juuri ennen kuin sammuin otti hitusen lisää kierroksia. Eli nyt tyhjäkäynti löytyi, mutta voiko seokset olla päin p:tä vaikka käy tasaisesti ja toimii paremmin?
Taunus -81 1.6 ohc sedan.
-lähtee ku purkka tukasta ja kulkee ku mummo lumessa-
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

Nyt kun löyty oikea paikka niin irrota koko ruuvi
ja laske montako kierrosta on auki ensin,voi olla o-rengas pois paikaltaan.
Perustyhjäkäynti pitäs löytää kaasarin jalassa olevista ruuveista eli
läppien alapuolelta,ajotus kohdalleen ja sieltä joku kuutisen kierrosta keskimäärin..
nuo tietysti pitäs säätää siinä koneessa millä mitataan päästöt että
tulee ihan kohdalleen.
Eli ei oikein pysty ihan luotettavasti netin välityksellä säätämään.
Taunus Maximus =)
Vastaa Viestiin