OHC:hen viriä...

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

teppe
Viestit: 9
Liittynyt: 09 Huhti 2008, 10:32
Paikkakunta: Liperi

OHC:hen viriä...

Viesti Kirjoittaja teppe »

Joo eli Sierran 2.0OHC kaasariin pitäis saada jonkinverran lisäheppoja. Ite ajattelin viritysnokkaa näin aluksi.

-Mitkä ovat vakionokan asteet?

-Kestävätkö vakioventtiilit jousineen?

-Onko säädettävä nokkapyörä hintansa väärti?

-Paljonko voi pelkällä nokalla hyvällä tuurilla saada lisäheppoja?

-Tuoko peltisarja ja avarampi putkisto muuta kuin ääntä?
moottori pitkittäin (auto poikittain)
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

Virinokka,säädettävä hihnapyörä ja peltisatsi putkineen vois tuoda jonkun
parikymmentä heppaa lisää.
Nokkien asteista en jaksa osata ottaa kantaa kun
en ikinä mitään tuommoisia muista..
minkälaiset tehonlisäykset hakusessa?
Kantta vois myös vähän madaltaa lisäpuristusten toivossa
mutta sitten menee tosin venttiilit solmuun jos sattuu hihna katkeamaan.
Kanavien avartaminen ja muotoilu tietysti saattaa auttaa
jos osaa tehdä,venttiileille backcut tuohon ja riittävä bensansyöttö
tietysti ja siinäpä nuo jutut alkaa olla jos ilman turboa aikoo
tehot repiä. Mutta juttua on ollut täällä ja Ford-clubin puolella
aivan hitosti eli kannattaa lueskella ja käyttää haku-toimintoa hyväkseen.
Taunus Maximus =)
Tonskulus
Viestit: 89
Liittynyt: 10 Maalis 2008, 23:48

Viesti Kirjoittaja Tonskulus »

Omassani on tällä hetkellä vain 4-2-1 peltisatsi, uusikoppaisen kaasarisierran elektroninen ennakkojensäätö sekä Weber DGAV. Voin kertoo että pesee mennen tullen vakio 2.0 taunukset ja sierrat vaikka nokka-akseli on jo tässä hieman kulahtanut. Vetoalue on laaja, "vetää" 3 ja 4 vaihteilla kiltisti jo 1000rpm lähtien. Ja nuo lainausmerkit siksi että ei tämä mikään 3.0 essex ole :D
Jokatapauksessa jos pikku piristystä ohc:n kaipaa niin näillä eväillä se näytti onnistuvan hienosti. Alkuperäisellä virranjakajalla jossa keskipakoennakot niin ei toiminu yhtä hyvin verrattuna tuohon elektroniseen. Jälkimmäisellä veto on paaaljon tasaisempi alusta loppuun asti, lievä tehopiikki tulee siinä 2500rpm jälkeen..lieneekö tässä kohtaa peltisatsin tuomat edut alkavat näkyä?
Autot ovat takavetoisia
Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

tuo perusjakajakin (kärjellinen) on aika helppo modata, alipainesäätö kokonaan pois, maksimi ennakko sääjetään sit sopivaksi. en ny enää ihan tarkkaan muista mikä oli ohjearvo, mut jossain 35-asteen paikkeill. säätöhän tapahtuu painoja tai jousia muokkaamalla, ittellä ei kyllä tarvinnu niihin koskia.
Älä ota sitä niin vakavasti!

Scorpio 2.9 at -91 coupe
Tonskulus
Viestit: 89
Liittynyt: 10 Maalis 2008, 23:48

Viesti Kirjoittaja Tonskulus »

p3 kirjoitti:tuo perusjakajakin (kärjellinen) on aika helppo modata, alipainesäätö kokonaan pois, maksimi ennakko sääjetään sit sopivaksi. en ny enää ihan tarkkaan muista mikä oli ohjearvo, mut jossain 35-asteen paikkeill. säätöhän tapahtuu painoja tai jousia muokkaamalla, ittellä ei kyllä tarvinnu niihin koskia.
Eikös tuo alipainesäädin ole kuitenkin ihan hyvä olla, säästyy polttoainetta jne.
Autot ovat takavetoisia
Pöhö-Andrei
Viestit: 473
Liittynyt: 21 Joulu 2005, 11:23
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Jos laitat siihen tarpeeksi rutakan nokan joudut jokatapauksessa nostamaan perusennakkoa tuonne 12-15 asteen tietämille jolloin tuolla alipainesäädöllä ei juuri merkitystä enää ole. Siitä alkaa koitua enemmän haittaa koska alipaine imusarjassa menee pienillä kierroksilla sellaiseksi heittelehteväksi ja ap-ennakko heittää samassa tahdissa => kehno käynti.

Parempi siis unohtaa se alipaine-ennakko suosiolla ja muistaa rajoittaa tuo maksimiennakko 36 asteen tietämille.
Avatar
FoorttiFani
Viestit: 974
Liittynyt: 23 Loka 2007, 21:10

Viesti Kirjoittaja FoorttiFani »

Millätavoin ohc:tä saisi viritettyä niin että alaväännöt ei kärsi? Eli siis tarkotus saada 2.0ohc:stä hyvin vääntävä moottori, ei mitään korkealle kiertävää.
Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

oikeanlainen nokka-akseli siinä on perusta, tietenkin jos vääntöjä halutaan tosissaan lisätä on ahtaminen ainoa vaihtoehto :wink:
joku "ralli" nokka, valmistajat ilmottaa kierrosalueen millä toimii, ja säädettävä nokkapyörä virinokan kans aivan ehoton.
Älä ota sitä niin vakavasti!

Scorpio 2.9 at -91 coupe
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

Ja vauhtipyörää ei pahemmin kannata kevennellä
tuota alaväännön säilymistä ajatellen.
Taunus Maximus =)
Avatar
FoorttiFani
Viestit: 974
Liittynyt: 23 Loka 2007, 21:10

Viesti Kirjoittaja FoorttiFani »

Mitenkä mahtaa olla jos puristus suhdetta nostaa niin nouseeko teho ylemmille kierroksille?
Avatar
Sultzi
Viestit: 1914
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 22:01
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Kyllä se puristusten nosto auttaa koko alueella :)
Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

oon maininnu tästä ennenki :roll: mut jokatapauksessa tuo puristussuhteen vaikutus on yleisessä käsityksessä hieman yliarvostettu. järki käteen sen kanssa :wink: toki se oman osansa tuo mutta tuo myös ongelmia jos rajoille asti mennään.
Älä ota sitä niin vakavasti!

Scorpio 2.9 at -91 coupe
Avatar
FoorttiFani
Viestit: 974
Liittynyt: 23 Loka 2007, 21:10

Viesti Kirjoittaja FoorttiFani »

Joo voi rupee nakuttaan helpommin? ja laakerit rasittuu tietty enemmä
Tonskulus
Viestit: 89
Liittynyt: 10 Maalis 2008, 23:48

Viesti Kirjoittaja Tonskulus »

FoorttiFani kirjoitti:Millätavoin ohc:tä saisi viritettyä niin että alaväännöt ei kärsi? Eli siis tarkotus saada 2.0ohc:stä hyvin vääntävä moottori, ei mitään korkealle kiertävää.
Tätä haen takaa itsekin, siksi tuo aihe "burton BF134" tuolla jonka kirjoitin. Sillä nokalla pitäisi ainakin vääntöä piisata.
Autot ovat takavetoisia
Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

kyllä se passaa lähemmäs 300 asteinen olla, tuo on enempi turbonokka.
sillä millon venttiilit aukiaa on myös aikas paljon vaikutusta.
Älä ota sitä niin vakavasti!

Scorpio 2.9 at -91 coupe
Vastaa Viestiin