Puslien vaihto

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Ford
Viestit: 40
Liittynyt: 17 Marras 2004, 21:38

Puslien vaihto

Viesti Kirjoittaja Ford »

Vaihtelen puslia taka-akseliin. Mitä voiteluainetta suosittelette sinne laitettavaksi? Sitten onko minkälaisia keinoja miten uusi pusla menisi hyvin sinne, kotikonstein? Mikäs momentti noihin olisi sitten hyvä?
Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

vähän kuparitahnaa ja kiini
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

viimeinen kiristys pyörien varassa,tiedä niistä momenteista..näppituntumalla sopivasti..?ei liikaa ettei halkee..
Taunus Maximus =)
Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

jo se nyt vättämättä pitää
momenttiin saaha niin
kai semmonen 5-6 kiloa
riittää.

sopivan kokonen putkenpätkä
ja vasara tai varsiin voi puristaa
ruuvipenkissä sopivalla holkilla
Ford
Viestit: 40
Liittynyt: 17 Marras 2004, 21:38

Viesti Kirjoittaja Ford »

Kiristykset vasta kun auto seisoo pyörillään...

Ajattelin tehdä niin että pistän takapyörien alle jotain tavaraa, niin että sitten kun auton lasken niiden varaan niin sovin ne sieltä kiristämään. Ja silloinhan auto on tavallaan pyörillään.. paitsi ei ihan vaakatasossa eli eihän siinä paino jakaudu ihan just mutta tuskinpa sillä asialla on väliä.
Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

pukit perän alle ja rattaat pois
ni on helppo kiristellä
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

Ford kirjoitti:Kiristykset vasta kun auto seisoo pyörillään...

Ajattelin tehdä niin että pistän takapyörien alle jotain tavaraa, niin että sitten kun auton lasken niiden varaan niin sovin ne sieltä kiristämään. Ja silloinhan auto on tavallaan pyörillään.. paitsi ei ihan vaakatasossa eli eihän siinä paino jakaudu ihan just mutta tuskinpa sillä asialla on väliä.
kuullostaa hyvältä.
Taunus Maximus =)
Ford
Viestit: 40
Liittynyt: 17 Marras 2004, 21:38

Viesti Kirjoittaja Ford »

Osassa puslista on rakoja/aukkoja. Onko noilla joku merkitys ja onko niissä jotain huomioitavaa? Pitääkö ne puslat laittaa johonkin erityiseen asentoon vai onko sama mihin asentoon ne lyö kiinni? Ajattelin että jos on jotenkin väärin se pusla niin se helpommin repeää sen aukon takia kun joustoliike menee vituralleen...
jani
Viestit: 480
Liittynyt: 22 Tammi 2005, 03:02
Paikkakunta: Kemiö

Viesti Kirjoittaja jani »

Kaiken järjen mukaan ne kolot tulisi ylös ja alas. Eikös se kaikki voima kulje auton suuntaisesti perästä tukivarsiin ja niistä runkoon. Tai jos ollaan viel tarkempii ni jos esim. tulivarsi on akseli X ni ne kolot tulis akselille Y. Jos ne kolot olis edes tai takan päin ni sillonhan se pääsis joustamaan aika paljon. Olikohan kauheen vaikeest selitetty.. (en tainnu itekään oikeen ymmärtää... :shock: )
Taunus, Coupé GXL -74 (prokekti)
Sierra, 3.0 essex -89 (myydään osina tai kokonaisena)
Audi 100 avant 2,2 turbo quattro (200 look : ) -89
Taunus -81
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Onko puslien vaihdon salaisuus nyt siinä että mihin kohtaan nuo kolot jättää? Hajooko ne heti jos ne raot on missä sattuu?
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

ei luulis että on niin paljoa väliä?
toisaalta pulttejakin tehdään..toiset kestää vetoa ja toiset vääntöä..
taidan ite hitsauttaa kiinni :lol:
Taunus Maximus =)
jani
Viestit: 480
Liittynyt: 22 Tammi 2005, 03:02
Paikkakunta: Kemiö

Viesti Kirjoittaja jani »

Kai niilä koloilla on joku merkitys. Eihän niitä muuten ois, tai onhan siin säästetty kumia... :D
Taunus, Coupé GXL -74 (prokekti)
Sierra, 3.0 essex -89 (myydään osina tai kokonaisena)
Audi 100 avant 2,2 turbo quattro (200 look : ) -89
Taunus -81
mayline
Viestit: 148
Liittynyt: 11 Marras 2004, 11:16
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja mayline »

Takimmaisten puslien kolojen kuuluisi olla etu-ja takapuolella. Tällöin auton paino kohdistuu puslassa kumiin. Tosin akseli pääsee liikkumaan eteen/taaksepäin hieman, mutta se on ollut suunnittelijoiden tarkoituskin. Tälläistä vastaavaa "kääntyvää" taka-akselia on muutamat muutkin autonvalmistajat käyttäneet autoissaan yrittäessään parantaa auton ajomukavuutta. Ajomukavuus (= pehmeys) ehkä paranee, mutta jämäkkyys katoaa. Asiaa saa hieman korjattua myöskin Fordin omilla osilla. "Vanhamallisissa" 70-73? taka-alatukivarren etummaisissa puslissa on sama ulkohalkaisia 43,4 mm (uudemmat 50,4 mm) kuin takapuslissa. Leveys on toki eri, mutta kahdesta etupuslasta saa kaventamalla sopivan takapuslan. Ja homma toimii!
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

alatukivarsien puslat laitoin oikein mutta sitten ne kahden ylemmän tukivarren puslat mitkä on perässä kiinni, tulivat vähän miten sattuu. mutta jospa ne siinä kestäisi katsastukseen.
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Anonymous kirjoitti:alatukivarsien puslat laitoin oikein mutta sitten ne kahden ylemmän tukivarren puslat mitkä on perässä kiinni, tulivat vähän miten sattuu. mutta jospa ne siinä kestäisi katsastukseen.
Meikäläinen on käyttänny ylätukivarsien etummaisia puslia myös takimmaisten paikalla, ovat vähän jämäkämmät...
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Vastaa Viestiin