Korin entisöinnistä

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
heikkilä
Viestit: 101
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 15:09
Paikkakunta: Turku/Kalanti

Korin entisöinnistä

Viesti Kirjoittaja heikkilä »

Elikkä tarkoitus olisi saada auto alkuperäiseen kuosiinsa. Kyseessä GXL-Coupe, jonka alkuperäinen väri on valkoinen (nykyään karmiininpunainen, todella hirvittävä) ja sisusta on punainen.

Autossa oli revennyt vinyylikatto ja kylkiä myöten menevät listat. Täytyykö sellaiset laittaa jos haluan saada tämän museokatsastetuksi? Eli siis voiko olla GXL ilman vinyylikattoa vai saanko maalata katon ja jättää listat pois?
''Sehän käy ku vanha Taunus''
-73 Coupe GXL V6 2.0->2.3 :täysremontti
-73 Mazda 1800 deluxe :entisöinti (MR)
- Käyttöautona joku riisiraketti
Avatar
taunusstyle
Viestit: 1432
Liittynyt: 02 Marras 2004, 05:03
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja taunusstyle »

mun mielestä ne pitäs kaikki olla paikallaan mitä on kuulunu malliin.jos ne puuttuu niin eihän se sillon oo alkuperäis kuntonen
ruoste! mitä mainioin ruuvilukite
Avatar
heikkilä
Viestit: 101
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 15:09
Paikkakunta: Turku/Kalanti

Viesti Kirjoittaja heikkilä »

Selvä se. Eikun meinasin vaan että kun noita näyttää olevan ilmankin mutta ne kuuluvat siis GXL:ään ainakin.
''Sehän käy ku vanha Taunus''
-73 Coupe GXL V6 2.0->2.3 :täysremontti
-73 Mazda 1800 deluxe :entisöinti (MR)
- Käyttöautona joku riisiraketti
Herkko
Viestit: 1313
Liittynyt: 25 Elo 2004, 22:55
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Se riippuu niin paljon museotarkastajasta.
En pitäisi olleenkaan ihmeenä,että ilman listoja
ja vinyylikattoa saisi museoleimaan.

Omassa aikoinaan museoimassani -72 XL:ssä
oli lisämittaria sun muuta,mutta jos todetaan
niiden olleen ajoneuvossa jo "ajat sitten",se on
hyväksyttävää.

Yleensä luullaan että museolaitteen pitäisi
olla kun "pakasta vedetty",näinhän ei suinkaan
ole,vaan ajan patina ja kuluneisuus kuuluu asiaan.

Ainoa asia mistä tarkastaja ei tingi,auton on
oltava ehdottomasti ruosteeton.
Ruostereikää ei voi perustella
autoon kuuluvaksi ajan patinaksi. :)
Janne
Viestit: 143
Liittynyt: 11 Loka 2004, 16:48
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Janne »

Kuten aiemmin jo kommentoitiin niin homma riippunee tarkastajasta. Tuskinpa heiltäkään löytyy asiantuntemusta jokaisen automallin detaljijuttuihin. Varsinkaan kun ainakaan Taunuksesta ei käytännössä löytyne dokumentaatiota, jossa kaikenkattavasti kuvattaisiin tuotetut mallit. Eli jos esim. väittää jonkun asian/ominaisuuden olleen autossa uudesta lähtien niin on vaikea todistaa etteikö näin voisi asianlaita olla.

Mutta ainakin multa löytyvissä dokumenteissa kylkilistat ja vinyylikatto ovat kuuluneet GXL-malliin aina.

Jokin aika sitten nettiautossa myytiin museorekisteröityä GT coupea ja kyseisessä yksilössä oli (ainakin mun näkemyksen mukaan) lukuisia poikkeuksia alkuperäisestä, esim. XL/GXL -mallin listat pyöränaukoissa. Onhan muutokset tosin voitu tehdä tarkastuksen jälkeenkin...
Avatar
Mappi
Viestit: 831
Liittynyt: 18 Loka 2004, 12:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja Mappi »

Kyllä tarkastuksessa pitää olla alkuperäisyyttä todistavia asiakirjoja / kuvia mukana. Jos tarkastaja sanoo että jokin kohta ei hänen mielestään ole oikein, on tarkastettavalla oltava mukana joku dokumentti mistä käy ilmi millainen auto on alunperin tehtaalta lähtiessä ollut. Esimerkiksi tuossa omassa S mallissa helmojen musta massa oli keskustelun aiheena, mutta kun oli alkuperäinen myyntiesite mukana, josta kävi ilmi että helmat on mustat niin asia oli sillä selvä. Autossa ei saa myöskään olla minkäänlaista näkyvää ruostetta tai etenkään ruostereikiä! Ajanhengen mukaiset lisävarusteet sallitaan (jälkikäteen asennettu kattoluukku on edelleen hieman tulkintakysymys), mutta näistä pitää olla myös näyttöä että siihen aikaan on myyty tai ollut saatavana moisia varusteita. Ajan patina sallitaan tietyissä määrin, mutta jos auto on punainen ja aurinko on polttanut maalipinnan vaaleanpinkiksi, niin uusintamaalaus on edessä.
Avatar
heikkilä
Viestit: 101
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 15:09
Paikkakunta: Turku/Kalanti

Viesti Kirjoittaja heikkilä »

Kiitoksia vinkeistä! Ruostereikää tarkastaja ei tule löytämään. Vinyylikatosta en päätä vielä. Tällä hetkellä laskeskellut että tarvisi ostaa motonetista 300€:lla ja oldcars.de:sta toisella moisella osia. Siihen päälle uudet lasit ja maalit (maalaus hoituu kotioloissa).
Lähiaikoina hiekkapuhallusta ja sitten pari paikkaa :wink: (pari vain).
''Sehän käy ku vanha Taunus''
-73 Coupe GXL V6 2.0->2.3 :täysremontti
-73 Mazda 1800 deluxe :entisöinti (MR)
- Käyttöautona joku riisiraketti
Avatar
Mappi
Viestit: 831
Liittynyt: 18 Loka 2004, 12:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja Mappi »

Jos sun auton tyyppilvessä lukee että vinyylikatto pitää olla niin kyllähänse silloin MR katsastuksessa vaaditaan!
Avatar
heikkilä
Viestit: 101
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 15:09
Paikkakunta: Turku/Kalanti

Viesti Kirjoittaja heikkilä »

No jos se siitä löytyy niin täytyyhän sellainen sitten laittaa. :roll:
''Sehän käy ku vanha Taunus''
-73 Coupe GXL V6 2.0->2.3 :täysremontti
-73 Mazda 1800 deluxe :entisöinti (MR)
- Käyttöautona joku riisiraketti
Janne
Viestit: 143
Liittynyt: 11 Loka 2004, 16:48
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Janne »

Mappi kirjoitti:Kyllä tarkastuksessa pitää olla alkuperäisyyttä todistavia asiakirjoja / kuvia mukana. Jos tarkastaja sanoo että jokin kohta ei hänen mielestään ole oikein, on tarkastettavalla oltava mukana joku dokumentti mistä käy ilmi millainen auto on alunperin tehtaalta lähtiessä ollut.
Näinhän se asianlaita lienee. Mutta jos nyt sitten tulee esiin jokin kyseenalainen seikka, josta ei yksinkertaisesti ole dokumentaatiota niin onko kohtalona jäädä ilman MR-statusta...vai antaako tarkastaja armon käydä oikeudesta jossain tapauksissa?

Btw. Nettiautossa taas museorekisteröity knudsen kaupan. Päivän kysymys kuuluu montako poikkeamaa alkuperäisestä löydät?
Avatar
heikkilä
Viestit: 101
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 15:09
Paikkakunta: Turku/Kalanti

Viesti Kirjoittaja heikkilä »

Nyt googlesta GXL-taunuksia tutkineena huomasin silmäänpistävän puutteen autostani, näyttäisi nimittäin GXL:lään kuuluvan kaariinkin kromilistat.

Perhana sentään tulee aikamoista metsästystä puuttuu nimittäin muitakin kromilistoja.
''Sehän käy ku vanha Taunus''
-73 Coupe GXL V6 2.0->2.3 :täysremontti
-73 Mazda 1800 deluxe :entisöinti (MR)
- Käyttöautona joku riisiraketti
Avatar
Hessu
Viestit: 709
Liittynyt: 20 Loka 2004, 08:34
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Janne kirjoitti: Btw. Nettiautossa taas museorekisteröity knudsen kaupan. Päivän kysymys kuuluu montako poikkeamaa alkuperäisestä löydät?
Eipä nyt äkkiseltään näkynyt muuta kuin liian uudet sivupeilit (ja peilit molemmilla puolilla). Silloin aikanaan kun omaa kaaraa museoleimalla käytin, niin sattumoisin oli samalla asialla toinen Taunus ja se oli kyllä sen verran rupuinen etten ikimaailmassa olisi sitä itse päästänyt läpi. Oli muuten kovasti saman oloinen yksilö kuin tuo ilmoituksen auto :wink: :D
Herkko
Viestit: 1313
Liittynyt: 25 Elo 2004, 22:55
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Sehän oli hienon näköinen orkkis Taunus tuo
nettiauton.
Esim.tuollaiset peilihommat voi helpostikin olla
asennettu jo seitkytluvun loppupuolella,kun niitä
tuoreempiin Taunuksiin sai,ei pitäisi olla mikään este
museokilpiin.
Omassani oli muuten maalipintakin auringon polttama
mattavihreä,metalli sellaisen sijasta.
Joka kohdan asteikko oli 1-5 ja maalista tuli 2,sekä
kommentti"käytössä kulunut ilmiasu".
Mutta niinkuin todettua,tosi nipottajia tarkastajia löytyy.

Joku raja tottakai täytyy olla,mutta jos jostakin
puuttuvasta listasta tai helman väristä
evätään muuten alkuperäisen ja ehjän
auton museoleima,on se niuhotusta.
fonzie
Viestit: 329
Liittynyt: 10 Tammi 2005, 00:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja fonzie »

heikkilä kirjoitti:Nyt googlesta GXL-taunuksia tutkineena huomasin silmäänpistävän puutteen autostani, näyttäisi nimittäin GXL:lään kuuluvan kaariinkin kromilistat.

Perhana sentään tulee aikamoista metsästystä puuttuu nimittäin muitakin kromilistoja.
ovat muuten alumiinia ja varmasti kiven alla. oldcarsista saa tilaamalla uusia, mutta hinnasta ei sitten ole mitään tietoa, kun tekevät vain pyynnöstä..
Taunus 4D XL 1600 vm. 1971

entiset Taunukset:
Taunus 4D XL 2000 V6 vm. 1973
Taunus Coupe GXL 2600 V6 autom. vm. 1972
Taunus Coupe GT 2000 V6 vm. 1972
Avatar
jryti
Viestit: 855
Liittynyt: 18 Tammi 2006, 09:57
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja jryti »

Mulla on työkaveri museokatsastaja sen kanssa on asiasta tullut jonkin verran puhuttua kun itsekkin rakennan tuota museokampetta. Ja tuli seurattua yhden taunuksen katsatusta katsastajan ja asiakkaan luvalla.

Kyseessä oli silloin kuin pakasta vedetty mk3:nen, alla oli perusvanteet talvikumeilla, huomautus tuli ettei vanteissa ollut keskiökuppeja (en muista koskaan moisia nähneeni? mutta asiakkaalla ei ollut esittää esitettä tai muuta josta olisi käynyt ilmi että vanteisiin ei sellaisia kuulu), sekä puuttuvasta kovalevystä takapenkin selkänojan takana (siis se joka näkyy kontista). Lisäksi auto pomppasi lommosta etulokarissa.

Mutta kuten aiemmin sanoin niin auto oli esim sisältä kuin uusi, mutta se ei pelastanut mitään kun nuo muut viat oli :roll:

Omalla kohdallani olen varautunut hommaamalla mahdollisimman paljon (kotimaisia) esitteitä ja oppaita ja käytän niitä osien hommaamiseen. Näin kun tekee niin katsastuksessa on helppo perustella mitkä kuuluu ja mitkä ei. Myös katsastaja suositteli niin ei tarvitse alkaa väittelemään katsastuksessa :D
Homma hanskassa, mutta hanskat...No ne nyt oli jossain!

Museoleimassa -72 Coupe GT 2000
2x 12m -65
Vastaa Viestiin