Puristussuhde

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
Jari H
Viestit: 790
Liittynyt: 28 Heinä 2005, 12:19
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H »

Vauhtipyörään käy oharin arpit.
Burtoniltä näkyy löytyvän kannenpultteja.
Limits are only set by lack of knowledge.
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..
V6
Viestit: 143
Liittynyt: 07 Syys 2004, 17:28
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

Mun mielestä ne Burtonin Taunus V6 kannenpultit on O.E.
eli original equipment eli orkkisosia.
Burtoni myy Taunus V6 moottoriin ARP pultteja vain alkuperäisiin kiertokankiin ja
runkolaakeripukkeihin studeja.
cologne
Viestit: 202
Liittynyt: 26 Loka 2004, 15:20
Paikkakunta: Oulu, kiiminki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cologne »

viimeksi kun tilans racers placelta arpin pultiti ne tuli nopeasti eli 3-4 viikkoa. tätä aikaisempi kerta oli älyttömän hidas 4 kk samaan syyssyyn kun tuli compcamssin koko nokkasetti metallirattaineen.

Kannenlaskusta, että jos meinaat ottaa yli 1.5 mm niin joudut ottaa myös tod. näk. imukansista ja niitä ei työstetä ihan, joka pajassa ainakaan edullisesti, kun joutuvat tekemään jigin siihen.
Fix or Repair Daily
Ford Taunus 17m -66/67 2.3 V6 automatic
Ford Capri -75/77 2.3 V6
Pöhö-Andrei
Viestit: 473
Liittynyt: 21 Joulu 2005, 11:23
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

kansista ei nyt onneksi tarvitse paljoa ottaa, laskujen mukaan palotilan koon pitäisi olla 42cc ja nyt se on 45cc. Lohkosta on sitten lähtenyt reilummin eli 1.4 mm nyt ja katsotaan tarvitseeko vielä ottaa lisää, kokeilen pitää ne kannet mahdolisimman lähellä alkuperäispaksuutta. Tässä kun on ollut jo lähtöarvot niin päin persettä kuin vain olla ja voi niin tämä touhu on nyt tälläistä säheltämistä. Ja melko varmasti pitää imukannesta ottaa pois mutta tuo lähikoneistamo on tehnyt niitä hommia aiemminkin ja heiltä pitäisi myös tuo homma käydä. Tuo kansista poistettava määrä varmistuu heti kun olen tehnyt koekasauksen tiukilla laakereilla ja mitannut sen männän aseman. Jos näyttää että vajaaksi jää niin sitten otetaan lohkosta lisää. Tämä on nyt tälläistä viiteen kertaan saman homman tekemistä mutta onneksi on tämä talviaika joten ei silleen harmita.

kaivelin noita kanavia vielä lisää tuossa illankähmyssä ja kyllähän niistä nyt alkaa se muoto hahmottua millaiseksi minä ne halusin.
Pöhö-Andrei
Viestit: 473
Liittynyt: 21 Joulu 2005, 11:23
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Voi perseensuti... Kannet on nyt cnc-koneessa kiinni tuettuna venttilokopan tiivistepinnasta ja jostain kumman syystä ne on 0.3mm kallellaan. Pituussuunnassa täysin suorassa mutta poikkisuunnassa tuon kolmekymppiä kallellaan pakopuolen ollessa ylempänä eli kansi on tuon mitan paksumpi siltä laidalta katseltuna. Mielestäni noiden tasopintojen tulisi olla tuorassa toisiinsa nähden mutta tässä tapauksessa ei niin ole. Kansia suoristettiin jonkin verran jo aiemmin joten onkohan nyt käynyt niin että ne ei ole olleet ihan linjassa pöytään nähden ja tuo heitto johtuu siitä. Tämä heitto on molemmissa kansissa, mikä puoltaisi tuota ajatusta.

En oikein jaksa uskoa että tehtaalta lähtiessä olisi kansien tasopintoja shimmailtu tarkoituksella tuon 0.3mm vinoon toisiinsa nähden, joten jossain muualla tämä moka on tullut. VAI onko? Nyt alkaa taas järki jättämään ja ajoitusmerkki juoksemaan pääkopan sisällä.

Voi helvetti tämän homman kanssa.
Avatar
Sultzi
Viestit: 1914
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 22:01
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Eikös kaikkien 2.8 koneiden puristukset ole 9:1? Onko kaikissa 2.8 koneiden kansissa samat palotilat? Mietin vain siksi että osaisin laskea tulevien mäntien mitat. Ja mistä tietäis onko lohkosta otettu joskus pois tiivistepinnoista? Entä mihin vakio männät jää dekkitasosta? Jotta sais mäntien puristuskorkeuden laskettua myös. Ja kannattaako männät jättää just dekkitasoon vai hieman yli (paljon?). Kyseessä ei vapaasti imevä kone.
Pöhö-Andrei
Viestit: 473
Liittynyt: 21 Joulu 2005, 11:23
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Kansien laskuprojekti piti keskeyttää. Pakko selvittää mistä ihmeestä tuo 0.3mm heitto johtuu ja jos siihen ei nyt järkevää selitystä keksi niin pitänee sitten vain ottaa tasainen siivu jolloin tuo mahdollinen aiemmin tehty moka jatkaa kiertokulkuaan sen sijaan että vetäisi tylysti ne samansuuntaiseksi tuon venttiilikopantiivistepinnan kanssa.

Kenellekkään muulle ei voi tälläisiä asioita sattua kuin minulle.
Pöhö-Andrei
Viestit: 473
Liittynyt: 21 Joulu 2005, 11:23
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Ei tule helvettiäkään tästä hommasta. Tilasin lähes kuukausi sitten racers placesta osia ja sieltä lupailtiin niiden olevan parin viikon sisällä minulla. No, odottelin ja odottelin aikani ja kun ei osia alkanut kuulumaan niin soitin firmaan ja kyselin missähän ne mahtaa mennä. Vastaus oli varsin jännä. Ne on kuule lähetetty sinulle jo pari viikkoa sitten... => Projekti seisoo Perkele....=> matkahuolto oli siis sössinyt nyt tämän homman ja sieltä ei ole tähänkään päivään mennessä tullut viestiä sapuneesta lähetyksestä. Hyvä kun eivät alkaneet vaatia säilytysmaksua lähetyksestä joka siis oli maannut parisen viikkoa heidän hyllyssään => projekti seisoo...

Ja että hommat menee juuri kuten ne on alkaneetkin eli ihan päin persettä ja sitten ihan jokainen vaihe ei enää edes jaksanut yllättää paketin avaus...=>kaikkia tavaroita ei lähetyksessä ollut...=> projekti seisoo. Oikeastaan lähes eniten kaipaamani venttiilin jouset oli jääneet pois lähetyksestä vaikka nimenomaan teroitin niiden tärkeydestä. kokeilin soittaa sinne liikkeeseen mutta en sanut ketään kiinni. Aloitan aamulla todella raivokkaan täsmäpommituksen puhelimitse heti liikkeen avauduttua.

Tämä homma tuntuu olevan niin tuhoon tuomittu kuin vain olla ja voi joten en edes jaksa millään tasolla uskoa että nämä vastoinkäymiset tähän jää. Alkaa jo hirvittämään mitenköhän tuossa käy jos joskus saan tuon koneen käyntiin. Tosin siitä ei ole pelkoa ihan pieneen aikaan jos näitä osia tipahtelee milloin mistäkin maailman kolkasta ja sitten satavarmasti yksitellen.

Sain selvyyden siihen kansihommaan mutta kokolailla laiha lohtuhan sekin nyt on sillä mitäpä minä niillä kansilla kun ei ole niitä jousiakaan. Tuo 0.3mm virhe tai mikä se nyt ikinä onkaan on lähtöisin jo tehtaalta eli kansista otetaan joskus tasapaksu siivu pois kannentiivistepinnasta. Jännähän tuo on nähdä mitä vaikeuksia sen kanssa tulee, katsokaa vain niin joku häikkä sen koneen kanssa ja ne ajaa sen saatanan teräpään sentin verran kannen sisään. Taas tulee puikkohitsarille hommia.

Voi helvetin helvetti.
Pöhö-Andrei
Viestit: 473
Liittynyt: 21 Joulu 2005, 11:23
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Nyt pääsin palan matkaa eteenpäin tätä via dolorosaa pitkin ja eipä taas ole vaikea arvata tuliko uusi päänvaiva.

Nyt ihmettelyä aiheuttaa nokka-akseli. Lähdetiedostojen mukaan tuossa V6T2 nokassa pitäisi olla nostoa venttiililtä mitattuna hieman reilu 10.5mm, mittasin tuota nostoa ja totesin sen olevan 9.5m luokkaa. Nokka oli ajamaton ja tältä foorumilta ostettu, hiottu jossain eteläsuomessa.

Kokeilin kaikenlaisia kikkoja tuolta och-ajalta eli muuttelin keinuvivun asentoa shimmilevyilä mutta eipä sieltä viisasten kiveä tai ratkaisua tuohon puuttuvan millin metsästykseen löytynyt.

Onneksi sain tuon venttiilijousiasian ratkaisua ja vielä niin että jatkossa niitä löytyy jos joku muukin on niitä vailla.
Pöhö-Andrei
Viestit: 473
Liittynyt: 21 Joulu 2005, 11:23
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Palasin takaisin tämän koneen pariin muutaman viikon tauon jälkeen ja eipä tunnut asia helpottavan ei. Vein kannet kuukausi sitten taas kerran koneistamolle että tekevät koneistukset ohjurin kumeille, tämä johtuu siitä kun ne perkeleen jouset jäi välille ja se sateenvarjon mallinen venttiilinvarrenkumi ei sitten enää mahtunutkaan tuplajousten sisälle. No, kerroin että ei ole silleen kiire, en kuitenkaan ole pariin viikkoon maisemissa. No tänään oli vapapäivä ja kävin tavoittelemassa niitä kansia että saisin ne koottua ja moottorin kasaan. Ja kuten tämä projekti sitten ihan joka käänteessä on näyttänyt minulle karvaisen perseensä, niin myös nyt. Kansien työstö oli keskeytynyt ja ei siis valmiit. Voi perhana, että osaa tökkiä tämä homma.

No sitten lisää näitä vastoinkäymisiä. Mittailin nyt lisää tuota nokkaa nyt oikein kriittisellä silmällä ja ei voi käsittää mitä sen kanssa on tapahtumut. Joka ainut nokka on perusympyrältään erimittainen, nostot mitä sattuu ja ei yksikään arvo sitä mitä pitäisi olla. Voi saatanan saatana. Maanantaina lähtee kaksi puhelia, toinen tuon nokan hioneeseen firman ja toinen sellaiseen paikkaan joka myy uusia virinokkia tod näk rallyrace. Näiden hiottujen kanssa pelleily loppuu tähän.

Tämä projekti on ollut käynnissä puoli vuotta ja tilanne ei kovin paljon ole kohentunut tässä ajassa. Koneen osat on edelleen pitkin maita ja mantuja ja eipä tietoakaan milloin ne olisi käsillä ja kasattavissa tuohon koneeseen kiinni.

Ei ole helppoa ei ja kädetkin on niin kipiät.
Pöhö-Andrei
Viestit: 473
Liittynyt: 21 Joulu 2005, 11:23
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Onko kenellä tarkkaa tietoa keinuvipusuhteesta, lähinnä numeroarvona. Laskeskelin tuossa noista nokan nostoista vs venttiilin nosto sen olevan jotain luokkaa 1.47. Ollaanko tässä miten pahasti pielessä?

Ja sitten takaisin tähän hermosärkyyn eli nokka-akseliin. Tein tuossa juuri mittaukset ihan paperille ja onhan nuo varsin villit. Perusympyröissä on ero pienimän ja suurimman välillä 1.2mm ( 26,3mm-27.5mm), nostoissa nokalta mitattuna 0.4mm (6.5mm-6.9mm) eli kerrottuna tuolla vipusuhteella mennään metsään että roikaa.

Jos ja kun V6T21 nokassa on valmistajan ilmoituksen mukaan nostoa nokalta mitattuna 7.11m ollaan tämän hassunhauskan kepakon kanssa maksimissaan 6.9mm ja pienimillään 6.5mm arvoissa. Ei siis venttiililtä mitattuna lähelläkään sitä mitä kuuluisi olla.
Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

vissiin hivastu vähän sinnepäin :roll:
mites hiotun hinta vs tehasnokka?
oletko kattonu asteita, jos ne on yhtä pahasti pieles. ei sillä kyllä sit tee mittään.
Älä ota sitä niin vakavasti!

Scorpio 2.9 at -91 coupe
Pöhö-Andrei
Viestit: 473
Liittynyt: 21 Joulu 2005, 11:23
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

En ole asteita edes vaivautunut katsomaan, eiköhän tästä tähän astisesta saa jo jonkinlaisen kuvan tuon nokan hionnan tasosta.

Katsoin tuossa tämän kyseisen firman nettisivuja ja kovasti tuolla mainostettiin ammattitaitoa, pitääpä kysyä maanantaina että askelillako he näitä nokkia mitoittaa.

Kerroin tästä asiasta tuolla lähikoneistamolla ja sielä suositeltiin että kannattaa suosiolla unohtaa tämä akseli ja etsiä joku toinen, mielellään aihiosta tehty jolloin nuo perusympyrät ovat varmasti lähempänä toisiaan kuin tässä verkonpainossa.
Pöhö-Andrei
Viestit: 473
Liittynyt: 21 Joulu 2005, 11:23
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Joo. Selvittelin tuota vipusuhde-juttua ja aika hyvin tuo laskennalinen arvo oli linjassa sen oikean arvon suhteen.

Kölniläisen keinuvipusuhde on 1.48.

Ja sitten palataankin tämän arvon turvin takaisin tähän nokka-asiaan ja sen nostoihin.

1.48x6.5mm=9.62mm
1.48x6.9m=10.2mm

ja nuo arvot on sitten nollavälyksellä eli aika kaukana ollaan tästä pyydetystä ja ilmoitetusta 10.5mm nostoista.

Löytyykö keneltäkään hyllystä näitä hiottuja keppejä. Nyt voisi tehdä pientä haarukointia onko ne yleensä samalla hehtaarilla ilmoitettujen arvojen suhteen.

Eli perusympyrät ovatko keskenään (imu/pako) samoja ja miten nuo nostot on sattuneet kohdalleen.
Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

ei ole hiottu :roll: mutta mittasin piruuttani hyllystä löytyvän bilteman akselin.
perusympyrät oli 27.3mm
nokat 33.5mm
ilman heittoja, siis laatutyötä :wink:
Älä ota sitä niin vakavasti!

Scorpio 2.9 at -91 coupe
Vastaa Viestiin