SOLEX 35EEIT perusäätösäätöarvot
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
Eipä siinä sitten montaa säätöä ole, eipä tommosta Solexia oo kohdalle sattunnu, mul on ollu vaan perinteisempiä malleja
Nii tosiaan jos se tyhjäkäynnillä vaeltaa, niin joku ilmavuoto on pakko olla jossain...
Ilmavuoto on kyl helppo jäljittää starttipilotin eli käynnistyssumutteen avulla. Sitä sumuttelee kaasarin juureen ja eri puolille imusarjaa ja jos jossain kohtaa kierrokset nousee, niin siinä kohtaa on vuotokin.
Tehostimen alipaineletkussa tai itse tehostimessa saattaa olla vuoto. Ota letku irti imusarjasta ja tulppaa reikä jollain letkunpätkällä ja tulpalla.
Nii tosiaan jos se tyhjäkäynnillä vaeltaa, niin joku ilmavuoto on pakko olla jossain...
Ilmavuoto on kyl helppo jäljittää starttipilotin eli käynnistyssumutteen avulla. Sitä sumuttelee kaasarin juureen ja eri puolille imusarjaa ja jos jossain kohtaa kierrokset nousee, niin siinä kohtaa on vuotokin.
Tehostimen alipaineletkussa tai itse tehostimessa saattaa olla vuoto. Ota letku irti imusarjasta ja tulppaa reikä jollain letkunpätkällä ja tulpalla.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Soleksin 35 EEIT kaasareissa on Bypass idle system Joka toimiessaan ei päästä konetta sammumaan vaan pumppaa reilusti soppaa ja kone ryntää ja meinaa sammua, ryntää ja jne.....
Kohokammion pohjassa on 2 pientä suutinta joista menee polttoaine bypasskanaviin (sivu 4, kuva 1.14) Nämä kanavat menee herkästi umpee ja kannattaa puhdistaa.
Suuttimet 7 ja 8 kuvassa 1.14 ovat sinetöityjä eivätkä normaalisti näy. Alipainetoiminen kiihdytyspumppu toimii tässä tapauksena polttoaineen syöttäjänä (sivu 5, Accelerator pumps )
Bypass systeemin puhdistamisella pitäisi humpaaminen poistua, tosin alipainevuodot kannattaa tutkiä myös. Tähän on esim. jarrujenpuhdistus spary hyvää, suihkuttaa koneen käydessä tyhjäkäyntiä kaasarin ympäristöön ja katsoo nouseeko kierrokset äkillisesti.
Kohokammion pohjassa on 2 pientä suutinta joista menee polttoaine bypasskanaviin (sivu 4, kuva 1.14) Nämä kanavat menee herkästi umpee ja kannattaa puhdistaa.
Suuttimet 7 ja 8 kuvassa 1.14 ovat sinetöityjä eivätkä normaalisti näy. Alipainetoiminen kiihdytyspumppu toimii tässä tapauksena polttoaineen syöttäjänä (sivu 5, Accelerator pumps )
Bypass systeemin puhdistamisella pitäisi humpaaminen poistua, tosin alipainevuodot kannattaa tutkiä myös. Tähän on esim. jarrujenpuhdistus spary hyvää, suihkuttaa koneen käydessä tyhjäkäyntiä kaasarin ympäristöön ja katsoo nouseeko kierrokset äkillisesti.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Jaahas, myyppäs se mulle nii pääsen kokeilemaan,Mois kirjoitti:Löysimpä muovipussista just tommosen, mut 38 EEIT kaasarin. En muistannu et ostin kerran semmosen Gepardilta. Eipä siinä ollu ku yks seosäätöruuvi, aika jännä kaasari noihin vanhempiin malleihin verrattuna...
Kerrohan vielä kaasarin kyljessä oleva numerosarja
Sedan GT '73
uuh, ruuvasin moelmmat ruuvit kiinni-ei vaikutusta yhtään. Meijnas mennä hermot ku akku meinas hyytyä huotsikan pihaan. Onneks kahvin jälkeen sai käyntiin.
Kotona laitoin Taunuksen Solexin, juuri samanlainen kaasari, malli 82 jne- Höräytin ja kävi ihan vaeltamatta kunnes sammui ja akku hyytyi lopullisesti.
Kiroan nyt paskat akut.
No jos vaik huomenna...
Sen verran tutkailin että kiihotuspumppu oli kunnossa ja oikein toimivana tuossa ongelmakaasarissa.
Ei vaan tajuu miksi tiivisteiden vaihdosta voi mennä noin tutkalle koko purkki.
Kotona laitoin Taunuksen Solexin, juuri samanlainen kaasari, malli 82 jne- Höräytin ja kävi ihan vaeltamatta kunnes sammui ja akku hyytyi lopullisesti.
Kiroan nyt paskat akut.
No jos vaik huomenna...
Sen verran tutkailin että kiihotuspumppu oli kunnossa ja oikein toimivana tuossa ongelmakaasarissa.
Ei vaan tajuu miksi tiivisteiden vaihdosta voi mennä noin tutkalle koko purkki.
Sedan GT '73
Jokohan löytyi syy...
Kaasaria tutkiessa huomasin että kaksi laippatiivistettä, jotka tulevat tuon kaasarin rungon ja läppärungon
välisen bakeliittilevyn molemmin puolin, olevan sisähalkaisijaltaan sen 38mm. Ja kaasarihan on 35mm.
Nuo tiivisteet eivät peitä kokonaan tyhjäkäyntipiirin ilmakanavia joten sieltä sen on pakko päästää ilmaa vuotamaan, muuta selitystä en keksi miksi kaksi samanlaista kaasaria toimii samalla tavalla.
Korjaussarjathan ovat Bilteman sarjoja , joita myydään 35/38 solexeille. Varmaan ihan ok 38:iin mutta
tuntuu olevan epäkäytännöllinen tuohon hieman pienempään.
Kaasaria tutkiessa huomasin että kaksi laippatiivistettä, jotka tulevat tuon kaasarin rungon ja läppärungon
välisen bakeliittilevyn molemmin puolin, olevan sisähalkaisijaltaan sen 38mm. Ja kaasarihan on 35mm.
Nuo tiivisteet eivät peitä kokonaan tyhjäkäyntipiirin ilmakanavia joten sieltä sen on pakko päästää ilmaa vuotamaan, muuta selitystä en keksi miksi kaksi samanlaista kaasaria toimii samalla tavalla.
Korjaussarjathan ovat Bilteman sarjoja , joita myydään 35/38 solexeille. Varmaan ihan ok 38:iin mutta
tuntuu olevan epäkäytännöllinen tuohon hieman pienempään.
Sedan GT '73
Nostetaan wanhaa topikkia ylös.
Rakentelin yhden EEIT35 Solexin kasaan ja olen nyt kiinnittämässä sitä autoon, kunhan uusi vaijeri ja sen pidike klipsu kaasuttimen päähän tulee Burtonilta.
Sain tosiaan täältä foorumilaisien omista varastoista haalittua useamman Solexin itselleni. Osat tuli tarpeeseen. Oli omasta Solexista linkustot ja ne puoli rattaat niin kuluneet, että ei varmasti olisi niillä käynyt.
Rassasin varovasti ohuella messinki langalla suuttimet ja ne oikein pienet kanavat kaikki, mitä löysin ja näin.
Nyt kysymys kuuluu, että mikä on tuo kiihdytyspumppu, kun siitä useampi kirjoittaja tässä topikissa mainitsee?
Onko se juuri kaasarin kyljessä oleva, jota myös linkuston olake liikuttaa, kun alemmat läpät aukeavat?
Googletin kuvia, mutta tulee vain epämääräisiä vastauksia sitä kautta. Jotain niitä korjaus-satsin kalvojen kuvia kuitenkin tuli, ja siitä oletan, että kyse tällaisesta.
Sitten rikastimesta:
Missään varaosa kaasuttimissa, eikä omassa ollut tätä palikkaa kiinni kaasuttimen kyljessä. Olen lukenut, että ne rikastimen läpät "hirtetään" liikkumattomaan asentoon??? Mikä mahtaa olla ylempien läppien asento? Auki, eli vertikaali, vai kiinni kokonaan?
Vai, olisiko järkevää esim ostaa Englannin Ebaysta siihen kylkeen manuaali ryypyn kilkkeet? Olisi sitten kabiinissa vetovaijeri, josta saisi manuaalisesti ryypyn säädettyä.
Kiitos
-Hessu-
Rakentelin yhden EEIT35 Solexin kasaan ja olen nyt kiinnittämässä sitä autoon, kunhan uusi vaijeri ja sen pidike klipsu kaasuttimen päähän tulee Burtonilta.
Sain tosiaan täältä foorumilaisien omista varastoista haalittua useamman Solexin itselleni. Osat tuli tarpeeseen. Oli omasta Solexista linkustot ja ne puoli rattaat niin kuluneet, että ei varmasti olisi niillä käynyt.
Rassasin varovasti ohuella messinki langalla suuttimet ja ne oikein pienet kanavat kaikki, mitä löysin ja näin.
Nyt kysymys kuuluu, että mikä on tuo kiihdytyspumppu, kun siitä useampi kirjoittaja tässä topikissa mainitsee?
Onko se juuri kaasarin kyljessä oleva, jota myös linkuston olake liikuttaa, kun alemmat läpät aukeavat?
Googletin kuvia, mutta tulee vain epämääräisiä vastauksia sitä kautta. Jotain niitä korjaus-satsin kalvojen kuvia kuitenkin tuli, ja siitä oletan, että kyse tällaisesta.
Sitten rikastimesta:
Missään varaosa kaasuttimissa, eikä omassa ollut tätä palikkaa kiinni kaasuttimen kyljessä. Olen lukenut, että ne rikastimen läpät "hirtetään" liikkumattomaan asentoon??? Mikä mahtaa olla ylempien läppien asento? Auki, eli vertikaali, vai kiinni kokonaan?
Vai, olisiko järkevää esim ostaa Englannin Ebaysta siihen kylkeen manuaali ryypyn kilkkeet? Olisi sitten kabiinissa vetovaijeri, josta saisi manuaalisesti ryypyn säädettyä.
Kiitos
-Hessu-
Ford Capri 2.9EFI Turbo Mk3 -79
Ford Thunderbird -92
Kawasaki ZX14 -06
Ford Thunderbird -92
Kawasaki ZX14 -06