perän lukot

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

taneli1
Viestit: 701
Liittynyt: 12 Touko 2006, 02:11
Paikkakunta: helsinki

perän lukot

Viesti Kirjoittaja taneli1 »

olisiko tietoa,onko joissain taunus malleissa ns osittainen lukko,mun tanelissa se joku harva välityksinen perä ja esim soralla lähes aina sutii kummatkin renkaat,ja asfaltillakin joskus 2:ll vähän matkaa kummatkin ja sen jälkeen vain toinen,luulisi,eteei ole mikään hitsattu versio kun ei koko aikaa molemmat pyörät vedä,olisi kiva tietää tuliko jo tehtaalta osittais lukko versioita :D
Avatar
Sultzi
Viestit: 1914
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 22:01
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Tai sitten vain tiellä on sopivasti samantasoinen pito, jonka johdosta suttaa molemmilla :wink:
taneli1
Viestit: 701
Liittynyt: 12 Touko 2006, 02:11
Paikkakunta: helsinki

Re: perän lukot

Viesti Kirjoittaja taneli1 »

taneli1 kirjoitti:olisiko tietoa,onko joissain taunus malleissa ns osittainen lukko,mun tanelissa se joku harva välityksinen perä ja esim soralla lähes aina sutii kummatkin renkaat,ja asfaltillakin joskus 2:ll vähän matkaa kummatkin ja sen jälkeen vain toinen,luulisi,eteei ole mikään hitsattu versio kun ei koko aikaa molemmat pyörät vedä,olisi kiva tietää tuliko jo tehtaalta osittais lukko versioita :D
ehkä joo,joskus joku vain jutteli,ettei vakio perät voi vetää kuin toisella pyörällä,täytyy kokeilla nostaa takapää ylös ja kokeilla lähteekö toinenkin pyörimään myös,ja vastuksen kanssa testata sama,kuullemma pitäis hieman kertoa onko jonkin asteinen lukko tai ei.mutkissa aika taunuksen omaisesti,pitäisi kai uudet kaasut eteen vaihtaa,ja aika paljon korjaantui ohjattavuus,kun yhdys tankojen etukumit vaihdoin,ja ne kallistuksen vakaajan kumit myös,koria hieman vahvistelin pohjan kun rakensin,ja kuullemma aika kauheita ajaa ne hitsatulla perällä olevat versiot.ja saattaahan se olla kun on eri määrä painoa eri olosuhteissa,että siksi kummatkin välillä sutii,oiken optimi kaasun käytöllä saa vielä 3:llakin vähän vinkumaan,nokan vääntö alue 2500-8500 eli polkea saa kun ralliin tarkoitettu nokka kyseessä :wink:
Hesus

Viesti Kirjoittaja Hesus »

Mun tietojen mukaan ei ole tullu lukollista akselia tehtaalta. Taunus suttaa yllättävän usein kummallakin vaikka ei siellä ei oo lukkoa kunnes perä hajoaa. Mites se käyttäytyy mutkassa?
Tero_s
Viestit: 282
Liittynyt: 02 Elo 2004, 20:37
Paikkakunta: Turku

Re: perän lukot

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

taneli1 kirjoitti:...joskus joku vain jutteli,ettei vakio perät voi vetää kuin toisella pyörällä...
Moisen kommentin antajan ymmärryksen asiasta voi vähintääkin kyseenalaistaa. Lukottomat ja lukolliset perät vetävät kokoajan molemilla pyörillä. Sutiiko lukottoman perän toinen vai molemmat pyörät riippuu vain renkaiden ja tien välisestä kitkasta. Tietenkin moottorilta on löydyttävä senverran ähkyä että sutiminen on yleensä mahdollista.
Voorteja ne on Mercurytkin
Avatar
Hessu
Viestit: 709
Liittynyt: 20 Loka 2004, 08:34
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Jos vielä saa hiukan viisastella/valaista asiaa niin nimen omaan lukoton perä on sellainen jossa molempien pyörien kautta välittyy tarkalleen sama voima tiehen. Heikommin pitävän puolen kitka sitten ratkaisee, miten suuri se voima on.
taneli1
Viestit: 701
Liittynyt: 12 Touko 2006, 02:11
Paikkakunta: helsinki

perät

Viesti Kirjoittaja taneli1 »

no muistelikin,että ekakin taunus veti joskus kummallakin,ja taatusti vakio perä oli siinä,ja aika hyvin edellisen duuni mestan vanha asentaja kiteytti vian ynm haennan,eli jos ei asiat perustu faktoihin,on vikojen syntyyn johtaneita syitä,yhtä monta kuin vian hakijoita,ja ne hieman vaihtelee :wink:
Avatar
henkka
Viestit: 102
Liittynyt: 16 Elo 2005, 15:12
Paikkakunta: savonlinna

Viesti Kirjoittaja henkka »

onkohan edes teoriassa mahdollista sovittaa jostain muusta autosta lukon hilppeitä fordin perään (taunus tai sierra). opel omegassa on melkein kaikissa lukko jo vakiona ja noita löytää joka nurkalta halvalla.. vaikka opelin vihaaja olenkin :P
taunus stw -79 2.4i+diesel laatikko LEIMATTU!!
taunus 2d -77 ?.? rokkis
granada stw -79 2.3 tuleva käyttis
scorpio 5D -88 "kilpuri"

+5 muuta
Avatar
astriel
Viestit: 832
Liittynyt: 05 Marras 2004, 23:05
Paikkakunta: Mouhijärvi (Mouhis)

Viesti Kirjoittaja astriel »

henkka kirjoitti:onkohan edes teoriassa mahdollista sovittaa jostain muusta autosta lukon hilppeitä fordin perään (taunus tai sierra). opel omegassa on melkein kaikissa lukko jo vakiona ja noita löytää joka nurkalta halvalla.. vaikka opelin vihaaja olenkin :P
Sherpan ja hiacen lukkomötikkä vois mennä poskilaakereista mutta välitys tuottaa tuskia. hiacen perään saa "kuulemma" jenkkilästä rattaita mutta muuta tietoa ei ole. Vetariongelma ratkeaisi silä että laittaa hiacen perästä pyöränlaakeripesät sopimaan atlakseen tai muuten sovittaa laakerit. samalla saa valtavasti tukevammat vetarit(=puolet paksummat).Vetoakseli laippoihin pystyy kyllä tekemään taunuksen tai jonkun muun pulttijaon jos ei hiacen käy. Muista perämötiköitä ei itelläni ole tietoa.


Toinen(helppo) vaihtoehto on hitsata lukkoperään taunuksen kiinnikkeet ja ajella jollai 4,3 välityksellä.

-vk-
Hesus

Viesti Kirjoittaja Hesus »

astriel kirjoitti:
henkka kirjoitti:onkohan edes teoriassa mahdollista sovittaa jostain muusta autosta lukon hilppeitä fordin perään (taunus tai sierra). opel omegassa on melkein kaikissa lukko jo vakiona ja noita löytää joka nurkalta halvalla.. vaikka opelin vihaaja olenkin :P
Sherpan ja hiacen lukkomötikkä vois mennä poskilaakereista mutta välitys tuottaa tuskia. hiacen perään saa "kuulemma" jenkkilästä rattaita mutta muuta tietoa ei ole. Vetariongelma ratkeaisi silä että laittaa hiacen perästä pyöränlaakeripesät sopimaan atlakseen tai muuten sovittaa laakerit. samalla saa valtavasti tukevammat vetarit(=puolet paksummat).Vetoakseli laippoihin pystyy kyllä tekemään taunuksen tai jonkun muun pulttijaon jos ei hiacen käy. Muista perämötiköitä ei itelläni ole tietoa.


Toinen(helppo) vaihtoehto on hitsata lukkoperään taunuksen kiinnikkeet ja ajella jollai 4,3 välityksellä.

-vk-
Richmond gearsilta saa 3.9 ruuvia hiacen/hiluxin perään. Itellä on tossa Hiacen perässä 4.3 välitys mutta eipä sillä onneks tarvii joka päivä ajella.

Mustangin 8.8" akseli menee melkeen heittämällä orkkis kiinnikkeisiin mutta ovat aika harvinaisia suomessa. Niitä ei oikeen taho löytää mistään. Ite etin semmosta perää reilu puoli vuotta eikä eteen tullu yhtäkään. Sit ostin hiacen akselin.
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Hesus kirjoitti:Mustangin 8.8" akseli menee melkeen heittämällä orkkis kiinnikkeisiin mutta ovat aika harvinaisia suomessa. Niitä ei oikeen taho löytää mistään. Ite etin semmosta perää reilu puoli vuotta eikä eteen tullu yhtäkään. Sit ostin hiacen akselin.
Tul muute mieleen, tuossa mun Mercuryssä on taka-akselin tuenta täsmälleen samanlainen kuin Taunuksessa ja sen pitäis olla just toi 8,8", pitäsköhän ottaa vähän mittoja siitä... :roll:
Avatar
astriel
Viestit: 832
Liittynyt: 05 Marras 2004, 23:05
Paikkakunta: Mouhijärvi (Mouhis)

Viesti Kirjoittaja astriel »

Hesus kirjoitti:
astriel kirjoitti:
henkka kirjoitti:onkohan edes teoriassa mahdollista sovittaa jostain muusta autosta lukon hilppeitä fordin perään (taunus tai sierra). opel omegassa on melkein kaikissa lukko jo vakiona ja noita löytää joka nurkalta halvalla.. vaikka opelin vihaaja olenkin :P
Sherpan ja hiacen lukkomötikkä vois mennä poskilaakereista mutta välitys tuottaa tuskia. hiacen perään saa "kuulemma" jenkkilästä rattaita mutta muuta tietoa ei ole. Vetariongelma ratkeaisi silä että laittaa hiacen perästä pyöränlaakeripesät sopimaan atlakseen tai muuten sovittaa laakerit. samalla saa valtavasti tukevammat vetarit(=puolet paksummat).Vetoakseli laippoihin pystyy kyllä tekemään taunuksen tai jonkun muun pulttijaon jos ei hiacen käy. Muista perämötiköitä ei itelläni ole tietoa.


Toinen(helppo) vaihtoehto on hitsata lukkoperään taunuksen kiinnikkeet ja ajella jollai 4,3 välityksellä.

-vk-
Richmond gearsilta saa 3.9 ruuvia hiacen/hiluxin perään. Itellä on tossa Hiacen perässä 4.3 välitys mutta eipä sillä onneks tarvii joka päivä ajella.

Mustangin 8.8" akseli menee melkeen heittämällä orkkis kiinnikkeisiin mutta ovat aika harvinaisia suomessa. Niitä ei oikeen taho löytää mistään. Ite etin semmosta perää reilu puoli vuotta eikä eteen tullu yhtäkään. Sit ostin hiacen akselin.

Jos löytyis hiacen perään jotain 3.0 - 3.5 väliin välitystä järkevällä summalla niin vois laittaa samantien.

-vk-
Hesus

Viesti Kirjoittaja Hesus »

jeddah kirjoitti:
Hesus kirjoitti:Mustangin 8.8" akseli menee melkeen heittämällä orkkis kiinnikkeisiin mutta ovat aika harvinaisia suomessa. Niitä ei oikeen taho löytää mistään. Ite etin semmosta perää reilu puoli vuotta eikä eteen tullu yhtäkään. Sit ostin hiacen akselin.
Tul muute mieleen, tuossa mun Mercuryssä on taka-akselin tuenta täsmälleen samanlainen kuin Taunuksessa ja sen pitäis olla just toi 8,8", pitäsköhän ottaa vähän mittoja siitä... :roll:
Sama perä sulla on siinä Mercuryssä. Mulla on jotaan mittoja semmosesta akselista takaraivossa. Banjon leveys on tismalleen sama kun taunuksen ison atlaksen ja muutenkin se käy oikeesti melkeen bolt on periaatteella. Tossa kuva fox koppasen mussen akselista. -> http://smg.photobucket.com/albums/v336/ ... t=d9_1.jpg

Astrielille vielä,meinaatko sillä taunuksella ajaa suola-aavikolla kun tommosta ruuvia sinne havittelet? :wink: Mä tuun tod.näk vaihtamaan omaan perään välityksen jossaan vaiheessa,täytyy nyt ekaks kattoo kui se tolla toimii. Rengaskoolla ja laatikko valinnalla pystyy pelaamaan tässäkin tapauksessa aika paljon.

-Petsku
Avatar
henu
Viestit: 1352
Liittynyt: 02 Helmi 2005, 17:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja henu »

Hesus kirjoitti: ja muutenkin se käy oikeesti melkeen bolt on periaatteella.
Onko sulla tiedossa mitä pitää muutaa jos se ei käy suoraan ?
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

No helevetti.... :shock:
Pitäsköhä pelastaa toinen tollanen Mercuryn akseli paikalliselta purkaamolta... Ainoa miinus noissa on tosiaan välitys, lienee kaks ja jotain, ihan älytön manuaalilootalla..
Vastaa Viestiin