Taunuksen turbotus?

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

helmi
Viestit: 3
Liittynyt: 08 Tammi 2005, 18:14

Taunuksen turbotus?

Viesti Kirjoittaja helmi »

Aihiona on 75-coupe taunus. Tekniikka on 1,6 litrainen. Onko tietoa mitä katsastusmies vaatii muutoksien osalta, jos auton turbottaa? Jarrut, alusta...ym.?
LowRider
cologne
Viestit: 202
Liittynyt: 26 Loka 2004, 15:20
Paikkakunta: Oulu, kiiminki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cologne »

Fix or Repair Daily
Ford Taunus 17m -66/67 2.3 V6 automatic
Ford Capri -75/77 2.3 V6
heka
Viestit: 312
Liittynyt: 16 Joulu 2004, 23:20
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja heka »

alusta vastaamaan tehokkainta vertailu mallia eli 2.3v6 etu jarrut käy vakiot
taakse 9" rummut esim 2 litrasessa on samat 2.3 on muistaakseni vahvemmat jouset eli ne vaihtoon.

eli noi vaaditaan ja tämän jälkeen penkitys paperit joissa teho on alle 129hp(108+20%) näiden jälkeen menee muutos katsastuksella tietysti edellyttäen että prosentit edelleen sallituissa rajoissa

esim kone 12% turbotus rinnastetaan aina moottorin vaihtoon vaikka kone olisikin alkuperainen . laatikko jos ei luota vakioon 9% perän vaihto vahvempaan ei pakollinen jos uskoo vakion kestävän :wink: 10%
jos perä jätetän vakioks niin jarruista n.3%

noitten vaihdolla 34% eli auton pitäis olla muuten alkuperäinen
taunus coupe datsun powered vaiheessa..
Ex, sierra cosworth 88
Bmw 328 -97 käyttö vessa
Polaris Fusion 600 Pommikone
Tero_s
Viestit: 282
Liittynyt: 02 Elo 2004, 20:37
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

Rinnastus moottorin vaihtoon ei tarkoita että osaprosentteja lasketaan osista joita ei ole vaihdettu. Eli jos turbotat alkuperäisen moottorin niin vain vaihdettujen osien määrä lasketaan. Alkuperäinen on alkuperäinen oli siinä puhallin kyljessä tai ei. Rinnastus moottorinvaihtoon tarkoittaa että tarkastellaan moottorin teho, tilavuus ja paino prosentteja. Asetus autonrakenteenmuuttamisesta ei säädä mitään verotuksesta, siitä on oma asetus.
Larppa
Viestit: 131
Liittynyt: 13 Loka 2004, 23:27
Paikkakunta: jkl

Viesti Kirjoittaja Larppa »

jos vaihtaa 1.6 ohc koneen tilalle 2.0 ahdetun oharin kokonaisuudessaan niin meneekö se 15% sisään?
Avatar
Hessu
Viestit: 709
Liittynyt: 20 Loka 2004, 08:34
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Jokainen voi katsoa prosenttitaulukosta, minkä verran muutosprosentteja mistäkin osasta kertyy. Saman osan saakin sitten vaihtaa/poistaa niin monta kertaa kuin haluaa, eikä prosentit siitä enää enempää kartu.

1.6 OHC -> 2.0 OHC voisi mennä läpi pelkän peruskoneen (12%) ja takajarrujen muutoksella. Lisäksi lievä huhu kertoo, ettei jarrujen tms. turvallisuusosien kohdalta prossia enää laskettaisi.

Persiistä silti koko touhu, vajaa 10v sitten ei noita prosentteja pahemmin laskeskeltu mutta mersumiehet kämmensivät koko homman kun piti saada vanhasta taksista SEC:ci bensakoneella.
Tähtisilmä
Viestit: 56
Liittynyt: 02 Elo 2004, 12:43
Paikkakunta: Pohjois Savo

Viesti Kirjoittaja Tähtisilmä »

Hessu kirjoitti: 1.6 OHC -> 2.0 OHC voisi mennä läpi pelkän peruskoneen (12%) ja takajarrujen muutoksella. Lisäksi lievä huhu kertoo, ettei jarrujen tms. turvallisuusosien kohdalta prossia enää laskettaisi.
.
Pärsiistä on! Hienoja taulukoita on kyllä laadittu, mutta ovat niin katsastussetä kohtaisi juttuja että. :shock: Itse muutoskatsastin viime keväänä 1.6OHC --> 2.0 OHC jolloin ystävällinen setä vaati vielä laatikonkin vaihdon! Prossia tuli motista, takajarruista ja laatikosta rapiat 20%. Mutta aivan sama.
Dynolapun ( tekaistulla tai oikealla ) avulla muutoskatsastus onnistuu leikiten niin isoon moottoriin, missä iskutilavuusraja ( edit: tai orggiskoneen tehoraja ) tulee vastaan. Eikun värkkäämään ahtimia konepellin alle niin saatte tanarinne lentämään...!
Avatar
Viipo
Viestit: 808
Liittynyt: 28 Loka 2004, 09:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Viipo »

ite iskisin mieluumin essexin pellinalle, mutta pakko kait se on joku 2.0 turbomylly ettiä...
Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

miten se katsastussetä perusteli sen vaihteiston vaihto vaatimuksen.
Avatar
Viipo
Viestit: 808
Liittynyt: 28 Loka 2004, 09:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Viipo »

no miullakin rupesivat kyselemään, jotta minkäs tyypin vaihteisto tässä on jne. no vaihoinhan mie toki laatikon, mutta kun entinenkin oli c-tyypin, niin ei tullu prosentteja.
Avatar
TaunusTomi
Viestit: 953
Liittynyt: 02 Elo 2004, 22:43
Paikkakunta: Noormarkku

Viesti Kirjoittaja TaunusTomi »

noissakin pääsee helpommalla kun putsaa sen laatikon ja sanoo et vaihdettu on.
jos laitteet hajoo se on niiden heikkoutta...
Taunus 78 Cosworth BOA
Avatar
Viipo
Viestit: 808
Liittynyt: 28 Loka 2004, 09:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Viipo »

TaunusTomi kirjoitti:noissakin pääsee helpommalla kun putsaa sen laatikon ja sanoo et vaihdettu on.
no idehan on kyllä päinvastainen... vaihdettu laatikko mahollisimman paskanen ja väittää, et ei oo vaihettu kun kaulus ja kytkinlevy (niinkun mie :P)
cologne
Viestit: 202
Liittynyt: 26 Loka 2004, 15:20
Paikkakunta: Oulu, kiiminki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cologne »

Viipo kirjoitti:no miullakin rupesivat kyselemään, jotta minkäs tyypin vaihteisto tässä on jne. no vaihoinhan mie toki laatikon, mutta kun entinenkin oli c-tyypin, niin ei tullu prosentteja.
Sullapa hyvä tuuri kävi kun sattu noin tyhmä katsuri...
Nimittäin on aivan sama minkä tyypin vaihelaatikon/muun osan vaihtaa, niin % menee aina kun vaihtaa jotain alkuperäistä pois !

Hyvä esimerkkinä Suomen % säännöstä on kun ostat 2 aivan uutta ja samanlaista autoa ja sitten vaihdat näiden autojen osia keskenään yli 50 %
niin sullap on 2 uutta autoa joista maksat uudelleen autoverot :shock: :shock: :lol: :lol:
Fix or Repair Daily
Ford Taunus 17m -66/67 2.3 V6 automatic
Ford Capri -75/77 2.3 V6
Avatar
Viipo
Viestit: 808
Liittynyt: 28 Loka 2004, 09:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Viipo »

eihän se noin mee? samanlaista vastaavaahan saapi vaihtaa ilman prosentteja, mutta sitten kun rupeet muuttamaan erilaiseksi, niin sitten menee. Eihän siulta mee autosta prosentteja jos vaikka vaihelaatikko tai moottori hajoaa, ja vaihat tilalle toisen samanlaisen.
Coupe 2.8
Viestit: 24
Liittynyt: 06 Loka 2004, 09:29
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Coupe 2.8 »

Kyllä taitaa Cologne olla nyt oikeassa...ikävä kyllä :(
Ihan sama mitä sinne vaihtaa, aina paukkuu prosentit kun vaihdat ensimmäistä kertaa kyseisen osan. Sen jälkeen voit kyllä vapaasti vaihtaa vaikka alkup. vastaavan osan paikoilleen, prosentit eivät muutu. En ole kuitenkaan varma miten asiaan suhtaudutaan jos esim. täysin alkup. moottori vaihdetaan takaisin, saako prosentteja poistettua jälkeenpäin, ilmeisesti kyllä? Itse asiassa hommaa voisi ajatella niin päin että alkuperäisenä kyseiseen "autoyksilöön" tehdasasennettujen osien poistosta menee prosentteja, ei sinänsä niiden vaihdosta.
Vastaa Viestiin