Taunuksen turbotus?
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
Taunuksen turbotus?
Aihiona on 75-coupe taunus. Tekniikka on 1,6 litrainen. Onko tietoa mitä katsastusmies vaatii muutoksien osalta, jos auton turbottaa? Jarrut, alusta...ym.?
LowRider
alusta vastaamaan tehokkainta vertailu mallia eli 2.3v6 etu jarrut käy vakiot
taakse 9" rummut esim 2 litrasessa on samat 2.3 on muistaakseni vahvemmat jouset eli ne vaihtoon.
eli noi vaaditaan ja tämän jälkeen penkitys paperit joissa teho on alle 129hp(108+20%) näiden jälkeen menee muutos katsastuksella tietysti edellyttäen että prosentit edelleen sallituissa rajoissa
esim kone 12% turbotus rinnastetaan aina moottorin vaihtoon vaikka kone olisikin alkuperainen . laatikko jos ei luota vakioon 9% perän vaihto vahvempaan ei pakollinen jos uskoo vakion kestävän 10%
jos perä jätetän vakioks niin jarruista n.3%
noitten vaihdolla 34% eli auton pitäis olla muuten alkuperäinen
taakse 9" rummut esim 2 litrasessa on samat 2.3 on muistaakseni vahvemmat jouset eli ne vaihtoon.
eli noi vaaditaan ja tämän jälkeen penkitys paperit joissa teho on alle 129hp(108+20%) näiden jälkeen menee muutos katsastuksella tietysti edellyttäen että prosentit edelleen sallituissa rajoissa
esim kone 12% turbotus rinnastetaan aina moottorin vaihtoon vaikka kone olisikin alkuperainen . laatikko jos ei luota vakioon 9% perän vaihto vahvempaan ei pakollinen jos uskoo vakion kestävän 10%
jos perä jätetän vakioks niin jarruista n.3%
noitten vaihdolla 34% eli auton pitäis olla muuten alkuperäinen
taunus coupe datsun powered vaiheessa..
Ex, sierra cosworth 88
Bmw 328 -97 käyttö vessa
Polaris Fusion 600 Pommikone
Ex, sierra cosworth 88
Bmw 328 -97 käyttö vessa
Polaris Fusion 600 Pommikone
Rinnastus moottorin vaihtoon ei tarkoita että osaprosentteja lasketaan osista joita ei ole vaihdettu. Eli jos turbotat alkuperäisen moottorin niin vain vaihdettujen osien määrä lasketaan. Alkuperäinen on alkuperäinen oli siinä puhallin kyljessä tai ei. Rinnastus moottorinvaihtoon tarkoittaa että tarkastellaan moottorin teho, tilavuus ja paino prosentteja. Asetus autonrakenteenmuuttamisesta ei säädä mitään verotuksesta, siitä on oma asetus.
Jokainen voi katsoa prosenttitaulukosta, minkä verran muutosprosentteja mistäkin osasta kertyy. Saman osan saakin sitten vaihtaa/poistaa niin monta kertaa kuin haluaa, eikä prosentit siitä enää enempää kartu.
1.6 OHC -> 2.0 OHC voisi mennä läpi pelkän peruskoneen (12%) ja takajarrujen muutoksella. Lisäksi lievä huhu kertoo, ettei jarrujen tms. turvallisuusosien kohdalta prossia enää laskettaisi.
Persiistä silti koko touhu, vajaa 10v sitten ei noita prosentteja pahemmin laskeskeltu mutta mersumiehet kämmensivät koko homman kun piti saada vanhasta taksista SEC:ci bensakoneella.
1.6 OHC -> 2.0 OHC voisi mennä läpi pelkän peruskoneen (12%) ja takajarrujen muutoksella. Lisäksi lievä huhu kertoo, ettei jarrujen tms. turvallisuusosien kohdalta prossia enää laskettaisi.
Persiistä silti koko touhu, vajaa 10v sitten ei noita prosentteja pahemmin laskeskeltu mutta mersumiehet kämmensivät koko homman kun piti saada vanhasta taksista SEC:ci bensakoneella.
-
- Viestit: 56
- Liittynyt: 02 Elo 2004, 12:43
- Paikkakunta: Pohjois Savo
Pärsiistä on! Hienoja taulukoita on kyllä laadittu, mutta ovat niin katsastussetä kohtaisi juttuja että. Itse muutoskatsastin viime keväänä 1.6OHC --> 2.0 OHC jolloin ystävällinen setä vaati vielä laatikonkin vaihdon! Prossia tuli motista, takajarruista ja laatikosta rapiat 20%. Mutta aivan sama.Hessu kirjoitti: 1.6 OHC -> 2.0 OHC voisi mennä läpi pelkän peruskoneen (12%) ja takajarrujen muutoksella. Lisäksi lievä huhu kertoo, ettei jarrujen tms. turvallisuusosien kohdalta prossia enää laskettaisi.
.
Dynolapun ( tekaistulla tai oikealla ) avulla muutoskatsastus onnistuu leikiten niin isoon moottoriin, missä iskutilavuusraja ( edit: tai orggiskoneen tehoraja ) tulee vastaan. Eikun värkkäämään ahtimia konepellin alle niin saatte tanarinne lentämään...!
- TaunusTomi
- Viestit: 953
- Liittynyt: 02 Elo 2004, 22:43
- Paikkakunta: Noormarkku
Sullapa hyvä tuuri kävi kun sattu noin tyhmä katsuri...Viipo kirjoitti:no miullakin rupesivat kyselemään, jotta minkäs tyypin vaihteisto tässä on jne. no vaihoinhan mie toki laatikon, mutta kun entinenkin oli c-tyypin, niin ei tullu prosentteja.
Nimittäin on aivan sama minkä tyypin vaihelaatikon/muun osan vaihtaa, niin % menee aina kun vaihtaa jotain alkuperäistä pois !
Hyvä esimerkkinä Suomen % säännöstä on kun ostat 2 aivan uutta ja samanlaista autoa ja sitten vaihdat näiden autojen osia keskenään yli 50 %
niin sullap on 2 uutta autoa joista maksat uudelleen autoverot
Fix or Repair Daily
Ford Taunus 17m -66/67 2.3 V6 automatic
Ford Capri -75/77 2.3 V6
Ford Taunus 17m -66/67 2.3 V6 automatic
Ford Capri -75/77 2.3 V6
Kyllä taitaa Cologne olla nyt oikeassa...ikävä kyllä
Ihan sama mitä sinne vaihtaa, aina paukkuu prosentit kun vaihdat ensimmäistä kertaa kyseisen osan. Sen jälkeen voit kyllä vapaasti vaihtaa vaikka alkup. vastaavan osan paikoilleen, prosentit eivät muutu. En ole kuitenkaan varma miten asiaan suhtaudutaan jos esim. täysin alkup. moottori vaihdetaan takaisin, saako prosentteja poistettua jälkeenpäin, ilmeisesti kyllä? Itse asiassa hommaa voisi ajatella niin päin että alkuperäisenä kyseiseen "autoyksilöön" tehdasasennettujen osien poistosta menee prosentteja, ei sinänsä niiden vaihdosta.
Ihan sama mitä sinne vaihtaa, aina paukkuu prosentit kun vaihdat ensimmäistä kertaa kyseisen osan. Sen jälkeen voit kyllä vapaasti vaihtaa vaikka alkup. vastaavan osan paikoilleen, prosentit eivät muutu. En ole kuitenkaan varma miten asiaan suhtaudutaan jos esim. täysin alkup. moottori vaihdetaan takaisin, saako prosentteja poistettua jälkeenpäin, ilmeisesti kyllä? Itse asiassa hommaa voisi ajatella niin päin että alkuperäisenä kyseiseen "autoyksilöön" tehdasasennettujen osien poistosta menee prosentteja, ei sinänsä niiden vaihdosta.