5v loota

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Tiku
Viestit: 5
Liittynyt: 13 Elo 2004, 18:14
Paikkakunta: Kuopio

5v loota

Viesti Kirjoittaja Tiku »

onko se sierran 5v laatikko yhtä pitkä kun taunuksen 4vloota ?
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Re: 5v loota

Viesti Kirjoittaja Mois »

Tiku kirjoitti:onko se sierran 5v laatikko yhtä pitkä kun taunuksen 4vloota ?
Ei oo yhtä pitkä, 5-v loota on pidempi! En muista tarkkaan, mut oisko se ollu jotain 30 mm pidempi? Kyl se käy kuitenkin, kun vaan löytää jostain automaattilootan kannatinpalkin tai sitte tekee sen palkin itse.
Avatar
TaunusTomi
Viestit: 953
Liittynyt: 02 Elo 2004, 22:43
Paikkakunta: Noormarkku

Viesti Kirjoittaja TaunusTomi »

eikös noissa ollu joku sellanen että sitä palkki piti kääntää toisin päin???voi tietysti olla että muistan väärin.
jos laitteet hajoo se on niiden heikkoutta...
Taunus 78 Cosworth BOA
Girder
Viestit: 36
Liittynyt: 15 Elo 2004, 20:28
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Girder »

Jos Sierran palkkia käyttää niin pitää kääntää mutta se on liian leveä ainakin taunukseen. Mutta hiaman kun hitsailee niin sopiva tulee...
Itse tein Taunuksen palkista tekemällä kiinnityskohdat uusiksi.
-75 Taunus 2D 2.0iS
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

Käykö Sierran XR4:sen loota Granadan 2.8 koneeseen?? Kaveri meinas ettei nimittäin kävis? Jotain eroahan niissä oli joissain laakereissa, mutta missä... :?:

Niin ja mikä se sitten olis "paras" 5-loota Granun koneen perään?
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Avatar
Jukkis
Viestit: 185
Liittynyt: 29 Heinä 2004, 23:52
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jukkis »

Voipi olla sama ongelma kuin mulla tossa scorpparin lootan sovituksessa 2.3:sen perään, eli se silmälaakeri kampuran päässä, mihin tulee kytkinakselin pää, on 13 millinen, ja kytkinakselin pää on 15 millinen.

Ite irrotin kampuran ja vaihdatin sinne sierran silmälaakerin, mutta kai sitä kytkinakseliakin voi koneistaa pienemmäksi?

Jos granussa on vaijerivetoinen nopeusmittari, on se XR4:sen loota varmaan just hyvä.
-71 Coupe GT
Pj
FTC Puheenjohtaja
Viestit: 1258
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 17:06

Viesti Kirjoittaja Pj »

[quote="Jukkis"]Voipi olla sama ongelma kuin mulla tossa scorpparin lootan sovituksessa 2.3:sen perään, eli se silmälaakeri kampuran päässä, mihin tulee kytkinakselin pää, on 13 millinen, ja kytkinakselin pää on 15 millinen.

Ite irrotin kampuran ja vaihdatin sinne sierran silmälaakerin, mutta kai sitä kytkinakseliakin voi koneistaa pienemmäksi?

Jos granussa on vaijerivetoinen nopeusmittari, on se XR4:sen loota varmaan just hyvä.[/quote]

Silmälaakereita löytyy kolmea kokoa eli
12,7mm sisä ja 19mm ulkohalkaisija
12,7 mm sisä ja 21mm ulkohalkaisija
ja
15mm sisä ja 21mm ulkohalkaisija
Toki kytkinakseliakin voi koneistaa 12,7mm halkaisijaksi...
Granadassa on vaijerivälitteinen nopeusmittari eli XR4:en laatikko on varsin hyvä, kunhan tarkistaa mitkä nopeusmittarin rattaat laatikko sisältää, niin saa mittarinkin näyttämään oikein.
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

Taunuksessa Sierra 2.8i kone + Sierra Diesel laatikko (Type 9 vai MT75?) + joku vaihdelaatikon kannatin johon "jouduttu reikiä poraamaan" (Sierran?). Vääntää kardaanin keulasta katsottuna hiukan oikealle ja alas. Kardaanin joutuu kiinnittämään pinnapulteilla pohjaan (+ pirusti prikkoja väliin, oisko 10-15cm), koska kumilaippa vääntyy jos kardaanin kiinnittää normaaleihin kiinnikkeisiin pohjaan ylös päin.

Väristää ja pitää meteliä, kardaanin pitäisi olla tasapainossa. Auttasko tähän esim. automaatti Taunuksen kannatin vai mitä pitäisi tehdä?

Sitten vielä että miten tuon laatikon saikaan näyttämään oikein nopeusmittaria? Nyt näyttää noin 40km/h liikaa. Kyseessä Coupe GXL -71.
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Pj
FTC Puheenjohtaja
Viestit: 1258
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 17:06

Viesti Kirjoittaja Pj »

Jos renkaina on halkaisijaltaan sama kuin 185/70-13 renkaat, niin vaihdelaatikon nopeusmittarin rattaiden piikkimäärät ovat 24/8 piikkiset, jolla mittari näyttää n.12km/h liikaa, perävälityksellä 3.44 mutta tietysti kun laittaa halkaisijaltaan suuremmat renkaan, niin mittari näyttää enemmän oikein....
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

No tässä tapauksessa on 15" vanteet. Kuinka tuo lasketaan ja saiko nuo (tai toisen hammaspyörän) vaihdettua ilman vaihdelaatikon irroitusta?

Tai onko kellään kokemusta moisesta yhtälöstä? Ja miltä teistä kuulostaa että kardaani on pinnapulteilla pohjassa? Itseäni tuo ainakin vähän arveluttaa... :?
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Taco kirjoitti:No tässä tapauksessa on 15" vanteet. Kuinka tuo lasketaan ja saiko nuo (tai toisen hammaspyörän) vaihdettua ilman vaihdelaatikon irroitusta?

Tai onko kellään kokemusta moisesta yhtälöstä? Ja miltä teistä kuulostaa että kardaani on pinnapulteilla pohjassa? Itseäni tuo ainakin vähän arveluttaa... :?
Aika arveluttavaa on tuo sun kardaanin kiinnitys :D
Kyllä se Taunuksen automaattilootan kannake varmaan käy myös tuohon sun lootaan... Mulla ainakin tuon OHC:n perässä istuu hienosti tuo 5-v loota automaatin palkilla ja kardaanikin on kiinni alkuperäisillä kiinnikkeillä/pulteilla.

Se isompi mittarin ratas on puristesovituksella akselissa kiinni, ja sitä ei saa irroitettua jos ei irroita laatikon häntää. Pienemmän rattaan saa muistakseni kyllä vaihdettua laatikon ollessa nipussa ja autossa kiinni. Rattaathan on aina vaihdettava pareittain, joten ei auta jos vaihdat vaan toisen rattaan.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Rattaathan on aina vaihdettava pareittain, joten ei auta jos vaihdat vaan toisen rattaan.[/quote]

Pienemmän rattaan saa vaihdettua kun ottaa se metallikupin irti EHJÄNÄ mikä sijaitsee vaijerin "sisäänmenon" vastakkaisella puolella. Eli muoviratas lähtee pois metallikupin puolelta.Muovirattaan voi vaihtaa vaikka metalliratasta ei vaihtaisikaan, jos vaan metallirattaan hammaslukua ei halua "muuttaa".
Pj
FTC Puheenjohtaja
Viestit: 1258
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 17:06

Viesti Kirjoittaja Pj »

Vaihdoin -82:een Taunukseen Sierran 5-vaihteisen laatikon ja laatikon nopeusmittarin rattaina on 22 piikkinen muoviratas ja 7 piikkinen metalliaratas, renkaina 185/70-13 ja HYVIN OLLEELLINEN seikka, joka jäi edellisestä vastauksestani pois oli, että perävälitys on 3.45. Näillä vempaimilla nopeusmittari näyttää tutkan mukaan 3km/h:ssa liikaa. Nämä eivat tietenkään päde 100 prosenttisesti kaikille, vaan onhan nopeusmittareissakin eroja eli nämä ovat suuntaa antavia tietoja, mutta onhan jotain mistä lähtee "liikkeelle"
Sodfor
Viestit: 103
Liittynyt: 05 Elo 2004, 23:58
Paikkakunta: Ruuhka Suomi
Viesti:

Re: 5v loota

Viesti Kirjoittaja Sodfor »

mois13 kirjoitti:
Tiku kirjoitti:onko se sierran 5v laatikko yhtä pitkä kun taunuksen 4vloota ?
Ei oo yhtä pitkä, 5-v loota on pidempi! En muista tarkkaan, mut oisko se ollu jotain 30 mm pidempi? Kyl se käy kuitenkin, kun vaan löytää jostain automaattilootan kannatinpalkin tai sitte tekee sen palkin itse.
Tyhmä(?) kysymys:

Tanarin tomaatin palkki vai Sierran palkki se pitää olla ku laittaa Sierrasta 5-lovista Tanarin alle?

Kiitos!
Taunus 2D 2.0L -75
- kukaan ei ole täydellinen -
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Re: 5v loota

Viesti Kirjoittaja Mois »

Sodfor kirjoitti:

Tyhmä(?) kysymys:

Tanarin tomaatin palkki vai Sierran palkki se pitää olla ku laittaa Sierrasta 5-lovista Tanarin alle?

Kiitos!
Eihän tuo nyt mikään tyhmä kysymys ole :)
Mulla on ainakin omassa Taunuksessa Taunuksen tomaattilootan kannatinpalkki 5-v lootassa!
Vastaa Viestiin