C3/C4 automaatin erot?

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
teroniusmonk
Viestit: 1167
Liittynyt: 11 Loka 2006, 20:26
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

C3/C4 automaatin erot?

Viesti Kirjoittaja teroniusmonk »

Eli käviskö nelilovinen laatikko ton kolmepykäläisen paikalle suoraan?
Herkko
Viestit: 1313
Liittynyt: 25 Elo 2004, 22:55
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Voi olla vaikea löytää OHC:n turbiinikoppaa joka
kävis C neloseen?
C4:ssä,ainakin itellä olleissa,on irrotettava
koppa ja kolmosessa taas kiinteä.

Edit.Ja kolmivaihteinenhan se on
tuo normi C neljäkin,jos ei sitten
ole kyse tästä uudemmasta AOD4,tai jotaki sinneppäin... :)
Avatar
teroniusmonk
Viestit: 1167
Liittynyt: 11 Loka 2006, 20:26
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja teroniusmonk »

Herkko kirjoitti:
Edit.Ja kolmivaihteinenhan se on
tuo normi C neljäkin,jos ei sitten
ole kyse tästä uudemmasta AOD4,tai jotaki sinneppäin... :)
No sitä nelilovista mä ajattelin.
Avatar
Hessu
Viestit: 709
Liittynyt: 20 Loka 2004, 08:34
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

No miten olis A4LD Sierrasta tai Scorpiosta, ei tarvitse soveltaa mitään.
Avatar
henu
Viestit: 1352
Liittynyt: 02 Helmi 2005, 17:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja henu »

Toimiikohan A4LDE normaalisti jos jättää sähköt pois ?
Eihän ne sähköt sielä turhaan oo mut oisko jollain tietoo et mite se pelais
cologne
Viestit: 202
Liittynyt: 26 Loka 2004, 15:20
Paikkakunta: Oulu, kiiminki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cologne »

Herkko kirjoitti:Voi olla vaikea löytää OHC:n turbiinikoppaa joka
kävis C neloseen?
C4:ssä,ainakin itellä olleissa,on irrotettava
koppa ja kolmosessa taas kiinteä.

Edit.Ja kolmivaihteinenhan se on
tuo normi C neljäkin,jos ei sitten
ole kyse tästä uudemmasta AOD4,tai jotaki sinneppäin... :)
göö ??
C3 on kylläkin irroitettava turpiinikoppa ja c4 on ollut isommissa Taunuksissa (m-taunukset) ihan vakiona esim. 26m joten kyllä senkin saa ainakin v6 perään.

A4LDE ei siinä sähköjä huvin vuoksi ole, veikkaan, että jos sähköt jättää pois niin vaihe päällä voi täristää vessaa jonkin verran tai sitten sammuu. Eikös siinä on sähköinen tunnistus onko liikutaanko vai ei ??
Fix or Repair Daily
Ford Taunus 17m -66/67 2.3 V6 automatic
Ford Capri -75/77 2.3 V6
Tero_s
Viestit: 282
Liittynyt: 02 Elo 2004, 20:37
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

C4 laatikko on myös 3 vaihteinen kuten herkkko mainitsi.

A4LD lienee "paras" tai siis helpoin vaihtoehto, se kun perustuu C3 vaihteistoon. Versioita on tietenkin olemassa useita mutta jossain -89 vaiheilla tulee lisää sähköä. Vanhemmissa versiossa sähköllä on vain kickdown ja turbiinin lukko. Turbiinin lukkoa ohjataan konehuoneessa roikkuvalla alipaine kytkimellä. Kickdown kytkin on kaasuvaijerissa. A4LD on kymmenkunta senttiä pidempi kuin C3. Vaihtoon menee siis laatikon lisäksi kardaani ja palkki ja shifteri. Kickdown:n solenidi on laatikon ulkopuolella eli sen voisi luultavasti saada toimimaan vaijerillakin. Jostain OHC+A4LD sierrasta tai scorpiosta kun nappaa paketin niin kohtuullisella vaivalla vois onnistua. Noissa A4LD laatikoissa on omat murheensa, googlettamalla löytyy tarinaa. Ei se kuitenkaan huono laatikko ole jos lukee muitakin kuin suomalaisia foorumeita.
Voorteja ne on Mercurytkin
Avatar
teroniusmonk
Viestit: 1167
Liittynyt: 11 Loka 2006, 20:26
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja teroniusmonk »

Kuulostaa aika soromnoo-merkkiseltä toiminnalta? :roll:
Herkko
Viestit: 1313
Liittynyt: 25 Elo 2004, 22:55
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Herkko »

cologne kirjoitti:
Herkko kirjoitti:Voi olla vaikea löytää OHC:n turbiinikoppaa joka
kävis C neloseen?
C4:ssä,ainakin itellä olleissa,on irrotettava
koppa ja kolmosessa taas kiinteä.

Edit.Ja kolmivaihteinenhan se on
tuo normi C neljäkin,jos ei sitten
ole kyse tästä uudemmasta AOD4,tai jotaki sinneppäin... :)
göö ??
C3 on kylläkin irroitettava turpiinikoppa ja c4 on ollut isommissa Taunuksissa (m-taunukset) ihan vakiona esim. 26m joten kyllä senkin saa ainakin v6 perään.

A4LDE ei siinä sähköjä huvin vuoksi ole, veikkaan, että jos sähköt jättää pois niin vaihe päällä voi täristää vessaa jonkin verran tai sitten sammuu. Eikös siinä on sähköinen tunnistus onko liikutaanko vai ei ??
Mulla oli C3 yhtäpuuta,eli kiinteällä kopalla kutoseen.
Avatar
Jannu
Viestit: 589
Liittynyt: 16 Loka 2004, 18:59
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Jannu »

Hmm mikäköhän tuo mun laatikko on? Pitää koht käyä ottaas kuva siit. Jos joku tietäs... Pitäs olla v6 tanen tomaatti mut mist noit tietää ku vaihtokaupois tulee... Ja perkele ei oo vieläkää tullu vaihteen valitsinta sun muita osii vaik luvattii toimittaa. Noin 2 vuotta menny....
Ford Taunus 4d 2,8 v6 73
Ford Taunus coupe 2.0 75
Ford Taunus 4d 2,0 77
Ford Taunus 4d 2,0 XL 71
Ford Granada stw 2,8i ghia 83
Ford Granada coupe 2,6 XL 74
3x Mondeo stw
Dodge Aspen 3,7 81
Helkama Hopeasauma 55
Jawa 550 pionyr 57
Avatar
ft79
Viestit: 2091
Liittynyt: 20 Huhti 2005, 16:42
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja ft79 »

Tero_s kirjoitti:C4 laatikko on myös 3 vaihteinen kuten herkkko mainitsi.

A4LD lienee "paras" tai siis helpoin vaihtoehto, se kun perustuu C3 vaihteistoon. Versioita on tietenkin olemassa useita mutta jossain -89 vaiheilla tulee lisää sähköä. Vanhemmissa versiossa sähköllä on vain kickdown ja turbiinin lukko. Turbiinin lukkoa ohjataan konehuoneessa roikkuvalla alipaine kytkimellä. Kickdown kytkin on kaasuvaijerissa. A4LD on kymmenkunta senttiä pidempi kuin C3. Vaihtoon menee siis laatikon lisäksi kardaani ja palkki ja shifteri. Kickdown:n solenidi on laatikon ulkopuolella eli sen voisi luultavasti saada toimimaan vaijerillakin. Jostain OHC+A4LD sierrasta tai scorpiosta kun nappaa paketin niin kohtuullisella vaivalla vois onnistua. Noissa A4LD laatikoissa on omat murheensa, googlettamalla löytyy tarinaa. Ei se kuitenkaan huono laatikko ole jos lukee muitakin kuin suomalaisia foorumeita.
Löytyy myös mekaanisella kickdownilla...turbiinin lukosta ei osaa sanoa...
Taunuksella apiallle 2016 tai sitten -17.... tai joskus..
Avatar
Hessu
Viestit: 709
Liittynyt: 20 Loka 2004, 08:34
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Granadaan kun vaihdoin OHC + C3 tilalle V6 + A4LD, niin palkkia piti tosiaan siirtää taapäin. Kardaanin osalta riitti kun otti tekniikanluovuttajasta (Scorpio) kardaanin etummaisen osan, pituus oli justiinsa. Voisikohan olla sama juttu Sierrasta Taunukseen?
Tero_s
Viestit: 282
Liittynyt: 02 Elo 2004, 20:37
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

ft79 kirjoitti:Löytyy myös mekaanisella kickdownilla...
Mekaaninenhan toi sähkömallikin tavalaan on, se solenoidihan vetää vaijerilla laatikon kyljessä olevaa kikdown vipua. Fordin pojat on näppärästi korvanneet kickdown vaijerin rajakytkimellä ja solenoidilla. Syntyi varmaan huomattava säästö. :-)
Voorteja ne on Mercurytkin
Avatar
Sumu
Viestit: 1523
Liittynyt: 12 Elo 2004, 17:25
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sumu »

Mites toi C3:n öljynvaihto? Onko turbiinissa tyhjennysproppu?
Paljonko menee öljyä laatikkoon? Ja mitenkäs se öljyn määrä tarkastettiin sitten?
Sedan GT '73
Herkko
Viestit: 1313
Liittynyt: 25 Elo 2004, 22:55
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Kyllä turbiinista proppu pitäisi löytyä.
Lisäksi öljypohja auki ja sieltä öljyt pois.

Kaikki vaihteet läpi ja sitten P asennossa
käynnissä tarkistus.

Voin muistaa väärin,mutta 6 litran tietämillä
tais olla tilavuus...
Vastaa Viestiin