kärjetön

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
tane16
Viestit: 188
Liittynyt: 09 Loka 2004, 10:31
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

kärjetön

Viesti Kirjoittaja tane16 »

jollakin palstalla oli vast ikään juttua kärjettömistä sytkistä...taunukseen.

kun en enää muista niin kyselisin seuraavaa..

eli mitenkä kävikään sierran osat taunukseen? onko moottorin koolla väliä? (1.6-2.0ohc) sitte oli muistaakseni sierrassa käytetty kahta eri kärjetöntä järjestelmää?! vai mitenkä se nyt oli?
tanari
Viestit: 937
Liittynyt: 22 Elo 2004, 11:18
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tanari »

suosittelen ostamaan vaikka moposportista lumenition kärjetön sytkä boksi maksaa ~100e ja jakajaan sarja ~20e sillä saat varmasti pelaamaan :wink: tietty kaikkien sierrojen kärjetön käy myös kytkentä voi vaan olla hankalaa.. alottelijalle ainakin.
matalan pudjetin kulkineet...
Avatar
tane16
Viestit: 188
Liittynyt: 09 Loka 2004, 10:31
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tane16 »

190e on tuo paketti moposportissa... :? sillä ostais aikamoisen kasan kärkiä! 8)
Tero_s
Viestit: 282
Liittynyt: 02 Elo 2004, 20:37
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

Onhan se hankalaa jos kuusi (6) johtoa on liikaa. Maa, pulssi (2 jakajaan), +12V, puolanjohto ja kierroslukumittarin ohjaus karvat on sytytyksen ohjaimessa. Jakaja ja puola pitää tietenkin olla myös kärjettömästä.

Mulla on ollut sierran kärjetön (OHC) jo useamman vuoden.
Antti
Viestit: 234
Liittynyt: 10 Elo 2004, 00:06
Paikkakunta: Kemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti »

Onkohan se Ignitor systeemi hyvä? Ja kuka niitä kauppaa?
Taunus on luonnollinen asia
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

Meillä päin on yks tyyppi joka teki/tekee noita kärjettömiä sytytyksiä. Vie vaan sinne kunnossa olevan jakajan. Hintaa jotain 20-60e välillä, riippuen millä mausteilla haluaa (vaihteen vaihtovaloa jne.) Tältä tyypiltä ei vaan sitten kovin nopeeta välttämättä tätä saa :?

Mut pointti oli se että tollanen on suhteellisen helppo tehdä itsekin, oon muistaakseni nähny jotain vastaavia rakennussarjojakin.

1.6 ja 2.0 OHC koneissa on eri virranjakaja. Mm. ennakoissa on eroja. OHC koneen kärjetönjakaja ei ole vaikea kytkeä. Etuvastus vain pois (jos puola ei sitä vaadi) ja ainakin kun itse laitoin OHC:hen moisen, niin ainoastaan virtajohto piti liittää. Eli yks johto. Tässä tietty oli boksin ja jakajan välillä johdot valmiina oikeilla liittimillä.

Lisää tuolla - viewtopic.php?t=331

Niin ja hakua kannattaa käyttää myös... ;)
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Tähtisilmä
Viestit: 56
Liittynyt: 02 Elo 2004, 12:43
Paikkakunta: Pohjois Savo

Viesti Kirjoittaja Tähtisilmä »

Sierran kärjettömällä jakajalla pärjää viritetyssäkin koneessa.
Ainakin itsellä halpis Lumenition malli pimeni aika nopeasti...boksi meni sököksi. Jos välttämättä haluaa Lumenitionin niin kannattanee ostaa kestävämäpi "kisamalli"...se mustaboksinen. Tosin tällöin tarvitaan parempi puolakin.
Avatar
tane16
Viestit: 188
Liittynyt: 09 Loka 2004, 10:31
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tane16 »

mutta onko niitä sierran kärjettömiä sytytyksiä useampia erinlaisia? muistaisin että jossain joku kirjotti että isompi boksinen kävisi taunukseen mutta pienempi ei.. jostaki purku autosta kun sais purettua niin että johdot olisivat valmiiksi kiinni...tuskimpa ne jossain romiksella niistä 190euroa pyytäisivät?! tai siihen lumenition tulee päälle vielä se muutos sarja...helppohan tuo olis kyllä asentaa..tuo lumenitioni...
REPA

Viesti Kirjoittaja REPA »

Minulla on kinni Ingitor kärjetönlaite ja olen ollut tosi tyytyvänen laiteeseen.Helppo laittaa paikolleen.
Antti
Viestit: 234
Liittynyt: 10 Elo 2004, 00:06
Paikkakunta: Kemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti »

REPA kirjoitti:Minulla on kinni Ingitor kärjetönlaite ja olen ollut tosi tyytyvänen laiteeseen.Helppo laittaa paikolleen.

Mistä hommasit sen ja mitä makso?
Taunus on luonnollinen asia
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

Mun kärjetön oli Granada 2.0 OHC:sta. Boksilla ei sinänsä ole merkitystä, kunhan se on jakajan kanssa yhteensopiva. Käsittääkseni Taunus/Granada/Sierra jakajat käyvät keskenään, mutta itse jakaja 2.0 ja 1.6 koneissa on erilainen.

Uus boksi tollaseen OHC:hen makso muutama vuosi sitten 300mk. Eli ei ees paha hinta sinänsä. Ainakin V6 malleissa on kahta eri boksia (iso alumiinen / pieni musta), mutta joku väitti kerran että nämä käyvät vielä keskenään?

Käsittääkseni OHC:ssa on vain "yhtä" boksi mallia?
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
REPA

Viesti Kirjoittaja REPA »

KUUSAMOSSA on/oli ? joku liike.híntaa en muista,mutta aika hapa se oli.Olen ajanut sillä n.60 000 km virikoneella.Olisko ollut joku villysmotors tai willymotors
teekoo
Viestit: 265
Liittynyt: 10 Marras 2004, 10:11
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja teekoo »

Joo. Se oli kuusamolainen Willy's Motors, joka myi Ignitoria. En tiedä, onko firmaa enää olemassa. Itsekin ostin pari tällaista sarjaa, hinta oli n. 600 mk/kpl. Ignitor on siitä mukava, että koko "boxi" menee kärkien tilalle ja varsinkin tällainen alkuperäisyyden vaalija arvostaa sitä, että konehuoneen ulkoasu ei muutu. Etuvastuspuolan takia pitää vetää virranjakajaan 12 voltin syöttö, mutta yksi johto on helppo piilottaa.

Kyllä Ignitoria vielä ainakin valmistetaan. Valmistaja on PerTronix (www.pertronix.com), mutta en tiedä myykö joku niitä vielä Suomessa.
Avatar
tane16
Viestit: 188
Liittynyt: 09 Loka 2004, 10:31
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tane16 »

Taco kirjoitti:Mun kärjetön oli Granada 2.0 OHC:sta. Boksilla ei sinänsä ole merkitystä, kunhan se on jakajan kanssa yhteensopiva. Käsittääkseni Taunus/Granada/Sierra jakajat käyvät keskenään, mutta itse jakaja 2.0 ja 1.6 koneissa on erilainen.

Uus boksi tollaseen OHC:hen makso muutama vuosi sitten 300mk. Eli ei ees paha hinta sinänsä. Ainakin V6 malleissa on kahta eri boksia (iso alumiinen / pieni musta), mutta joku väitti kerran että nämä käyvät vielä keskenään?

Käsittääkseni OHC:ssa on vain "yhtä" boksi mallia?


1,3/1,6 OHC 82--90 (6 liitintä rivissä). . . . . . . . . . 10-8045 39.00 ???
2,0 OHC 82--84 (6 liitintä rivissä/jäähd levy). . . . . . . 10-8045 39.00 ???
1,6/2,0 OHC 87--90 (3 päässä/3 sivulla). . . . . . . . . . 10-8041 34.90 ???
2,0i OHC 85--87 (6 liitintä päässä/3 sivulla). . . . . . . 10-8042 27.50 ???

tuo on motonetin sivuilta, siellä ne myyvät kahta eri boksia..
en tiiä jos tollaisen jostain tiensä loppuun tulleesta 1.6ohc sai yhtenä kasana niin eiköhän se taunukseenkin passaa.. eipä oo kyllä kalliita nuo boksit
Avatar
tane16
Viestit: 188
Liittynyt: 09 Loka 2004, 10:31
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tane16 »

Taco kirjotti:
"Meillä päin on yks tyyppi joka teki/tekee noita kärjettömiä sytytyksiä. Vie vaan sinne kunnossa olevan jakajan. Hintaa jotain 20-60e välillä, riippuen millä mausteilla haluaa (vaihteen vaihtovaloa jne.) Tältä tyypiltä ei vaan sitten kovin nopeeta välttämättä tätä saa :?"

aika halvalla se kaveri noita tekee.. kai siihen tulee osien hinnat päälle vielä..?mikä on vaihtovalo?
Vastaa Viestiin