Vaihtovirta laturi

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

_Ladee_
Viestit: 22
Liittynyt: 27 Joulu 2005, 22:37
Paikkakunta: Mikkeli

Vaihtovirta laturi

Viesti Kirjoittaja _Ladee_ »

Mites nuo laturin kytkennät nyt menikään.. :roll: itse laturissahan on vissiin nykyään jännitteensäädin josta lähtee piuhat maihin ja suoraan akulle jatkuva virta..? Mut mites sitten sen herätteen kanssa? mites sen saa kytkettyä merkkivaloon sillein et se toimii oikea oppisesti?? tai toimisikohan tuo sillein, että jättäisi merkkivalon pois ja laittaisi herätteen ja volttimittarin menemään saman releen kautta :?:
WSE
Viestit: 125
Liittynyt: 23 Tammi 2005, 11:58
Paikkakunta: Lohja (/Rovaniemi)

Viesti Kirjoittaja WSE »

Laturilta päävirta suoraan akulle tai startinnavan kautta kulkeva kytkentäkin käy, on originaalinakin sellainen useimmissa. Heräte merkkivalon toiseen napaan ja toinen virtalukon 2 asennon kautta, on myös originaalina useimmiten näin. Tasavirtalaturin tilalle kun vaihdetaan vaihtovirta saa kaiken muun jättää pois ja hyödyntää nämä alkuperäiset johdot, tosin päävirtakaapeli kannattanee vaihtaa paksumpaan. Tietysti joissakin ac latureissa voi olla myös erillinen säädin tai jännitekompensoinnin johto. Maadoituksia ei yleensä tarvi erikseen vetää kunhan moottorin maadoitusjohtimet ovat kunnossa.
_Ladee_
Viestit: 22
Liittynyt: 27 Joulu 2005, 22:37
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja _Ladee_ »

WSE kirjoitti:Heräte merkkivalon toiseen napaan ja toinen virtalukon 2 asennon kautta,
:idea: ja tuo merkkivalon maadoitus kulkee laturin heräte johdon kautta niin kauan kunnes se lataa? :roll:
Avatar
jiikoo
Viestit: 167
Liittynyt: 03 Marras 2006, 20:54
Paikkakunta: Karkkila

Viesti Kirjoittaja jiikoo »

_Ladee_ kirjoitti:
WSE kirjoitti:Heräte merkkivalon toiseen napaan ja toinen virtalukon 2 asennon kautta,
:idea: ja tuo merkkivalon maadoitus kulkee laturin heräte johdon kautta niin kauan kunnes se lataa? :roll:
Merkkivalon 'maadoitus' on itseasiassa säätimen käyttöjännitepiste eli kenttädiodin anodi. Kun laturi alkaa toimia on anodilla sama jännite kuin päädiodien anodilla jolloin säädin saa täydet tehot ja lamppu sammuu jännite-eron mennessä nollaksi.
Fiesta 1.0 -84
Kawasaki Z1100A -82
Näillä kesät, talvet.. :mrgreen:
_Ladee_
Viestit: 22
Liittynyt: 27 Joulu 2005, 22:37
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja _Ladee_ »

WSE kirjoitti: Maadoituksia ei yleensä tarvi erikseen vetää kunhan moottorin maadoitusjohtimet ovat kunnossa.
Tarviihan laturista johonkin maihin vetää?? :shock: eikös laturista löydy kolme liitintä, eli maa, virta ja heräte?

Löytyisiköhän muuten tuon lataus hässäkän sähkökaavioita jostain?
Kimmo
Viestit: 253
Liittynyt: 09 Tammi 2005, 00:10
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Kimmo »

Eipä niistä yleensä lähde kun 2 johtoa,maadottaa rungon kautta.
-73 1.6 2d
-75 1.6L coupe (projekti)
-73 1.6L automatic (varaosa)
-72 2,6 v6 GT coupe (projekti)
-90 Sierra Cosworth 4x4
-98 Escort 1,6 (talviauto )
Avatar
jiikoo
Viestit: 167
Liittynyt: 03 Marras 2006, 20:54
Paikkakunta: Karkkila

Viesti Kirjoittaja jiikoo »

Kimmo kirjoitti:Eipä niistä yleensä lähde kun 2 johtoa,maadottaa rungon kautta.
Yleisesti 3 karvaa jos painettava liitin: akulle, sulakkeille ja heräte.
Ruuvattavissa malleissa yleensä vain akulle ja heräte.

Sierrassa oli kumipuslat korvakkeissa, piti vielä vetää erillinen letku laturista runkoon. "Vika" siirtyy tanariin juhannuksena :lol:
Fiesta 1.0 -84
Kawasaki Z1100A -82
Näillä kesät, talvet.. :mrgreen:
Vastaa Viestiin