Making a Quickshift

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Making a Quickshift

Viesti Kirjoittaja Mois »

Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
Sultzi
Viestit: 1914
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 22:01
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Tuohan olikin se sivusto jota joskus kuumeisesti etsin, mutten löytänyt :lol:

Tietoa kellään onko sierran 4v lootan keppi samanlainen kuin 5v lootan? En ole jaksanut irroittaa 5v lootasta tarkistuksen ajaksi keppiä, laiska kun olen :oops:
sami83
Viestit: 324
Liittynyt: 02 Elo 2004, 00:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja sami83 »

Mulla on sellanen 5 vaihteisessa paikallaan ja hyvin toimii :D otin sen -81 tanen 4v laatikosta, siinä oli kolmella pultilla vaihdekeppi kiinni, olisko vaihdettu sierran laatikko joskus sitten. Oon muuten tehnyt tuollasen lyhentimen yhteen vaihdekeppiin mut ei oo vielä tullut kokeiltua sitä :roll:
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

sami83 kirjoitti:Mulla on sellanen 5 vaihteisessa paikallaan ja hyvin toimii :D otin sen -81 tanen 4v laatikosta, siinä oli kolmella pultilla vaihdekeppi kiinni, olisko vaihdettu sierran laatikko joskus sitten. Oon muuten tehnyt tuollasen lyhentimen yhteen vaihdekeppiin mut ei oo vielä tullut kokeiltua sitä :roll:
Viimesissä Taunuksen laatikoissa oli jo kolmella pultilla kepin kiinnitys.
Taunus Maximus =)
Avatar
raimo
Viestit: 499
Liittynyt: 18 Touko 2005, 10:29
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja raimo »

Hmh. Keppiin voi kyllä ihan kotikonsteinkin tehdä hiukan virallisemman lyhentimen, kuin tuo tuossa esimerkissä.
Capri III -81, Escort II -74, Taunus I 1.6-16v-74, Taunus III 1.6GX -82
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

raimo kirjoitti:Hmh. Keppiin voi kyllä ihan kotikonsteinkin tehdä hiukan virallisemman lyhentimen, kuin tuo tuossa esimerkissä.
Mikäs vika tossa on :lol:
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
raimo
Viestit: 499
Liittynyt: 18 Touko 2005, 10:29
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja raimo »

Mois kirjoitti:Mikäs vika tossa on :lol:
Kepissä olevan nivelpallon ja haarukan väliin laittaisin (laitoin) jonkinlaisen holkin. Kepin kiinnityslaipan korotukseen tekisin (tein) laipan muotoisen korokepalan.
Capri III -81, Escort II -74, Taunus I 1.6-16v-74, Taunus III 1.6GX -82
Avatar
Sultzi
Viestit: 1914
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 22:01
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Tuon kokonaisen laipan ymmärrän hyvin, mutta mikä sitten tuon holkin virka on?
Avatar
raimo
Viestit: 499
Liittynyt: 18 Touko 2005, 10:29
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja raimo »

Ettei se pallo ala liikkumaan kepin varressa, vaikka se aika timmi siihen olikin. Ikävää kuitenkin, jos vaihdekeppi nousee ajossa (muovikuula laskeutuu) ja vaihteet ei sitten enää kunnolla toimikkaan ;)

Kuva
Capri III -81, Escort II -74, Taunus I 1.6-16v-74, Taunus III 1.6GX -82
Avatar
taunusstyle
Viestit: 1432
Liittynyt: 02 Marras 2004, 05:03
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja taunusstyle »

taijan ite vaihtaa normaali kepin takasin ton lyhentimen tilalle hiukan ärsyttää ku joutuu käyttään voimaa enemmän vaihteitten vaihtoon :roll:
ruoste! mitä mainioin ruuvilukite
Tuomas
Viestit: 80
Liittynyt: 20 Syys 2005, 14:46
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Mulla on joku kaupan tekele eli sorvattu korotuspala ja sitten joku keppi missä ei ole lainkaan pakkilukkoa. Yritin rakennella sellaista mutta ei onnistunut oikein hyvää saamaa. Kaiken lisäks viel kovemmassa vauhdissa keppi alkaa hakkaamaan koriin kiinni :(

Mites tota vakiokeppiä olisi paras muokata arvon palstalaisten mukaan? Saisi toivivan pakkilukon... haarukkaa siis pitäisi pidentää
Avatar
taunusstyle
Viestit: 1432
Liittynyt: 02 Marras 2004, 05:03
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja taunusstyle »

Tuomas kirjoitti:Mulla on joku kaupan tekele eli sorvattu korotuspala ja sitten joku keppi missä ei ole lainkaan pakkilukkoa. Yritin rakennella sellaista mutta ei onnistunut oikein hyvää saamaa. Kaiken lisäks viel kovemmassa vauhdissa keppi alkaa hakkaamaan koriin kiinni :(

Mites tota vakiokeppiä olisi paras muokata arvon palstalaisten mukaan? Saisi toivivan pakkilukon... haarukkaa siis pitäisi pidentää
mikä pakkilukko eihän tanessa oo pakkilukkoa muutaku se et painaa keppiä alas.ja sitäpaitti jos oot jättäny sen kumin pois niin ei varmasti pelaa se pakki lukko ku se pitää sitä keppiä ylhäällä
ruoste! mitä mainioin ruuvilukite
Avatar
Sultzi
Viestit: 1914
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 22:01
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Eilen kokeilin vain huvinvuoksi lyhentää keppiä, jätin vaimenninkumin välistä pois. Pitää laittaa se takaisin ja hieman taittaa keppiä taaksepäin. Mukavasti kuuluu kaikki äänet lootasta, esim laakereiden rahina :lol:
Avatar
raimo
Viestit: 499
Liittynyt: 18 Touko 2005, 10:29
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja raimo »

Tuomas kirjoitti:Mulla on joku kaupan tekele eli sorvattu korotuspala ja sitten joku keppi missä ei ole lainkaan pakkilukkoa. Yritin rakennella sellaista mutta ei onnistunut oikein hyvää saamaa. Kaiken lisäks viel kovemmassa vauhdissa keppi alkaa hakkaamaan koriin kiinni :(

Mites tota vakiokeppiä olisi paras muokata arvon palstalaisten mukaan? Saisi toivivan pakkilukon... haarukkaa siis pitäisi pidentää
Tuota tuota. Onko kaupan tekele siis ns. teräskeppi vai se sarja joka väsätään alkuperäiseen keppiin? Jos teräskeppi, niin tuon koriinhakkaamis äänen selittää kepin teräsnivel, joka pitää kovaa resonaatiometeleliä nopeuden kasvaessa.

Pakkilukon virkaa hoitaa haarukan sivussa oleva pykälä, joka vastaa laatikossa olevaan pykälään. Kepin pykälään lisäämällä/poistamalla metallia voi "säädellä" pakkilukon toimintaa.
Capri III -81, Escort II -74, Taunus I 1.6-16v-74, Taunus III 1.6GX -82
Tuomas
Viestit: 80
Liittynyt: 20 Syys 2005, 14:46
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Teräskeppi. Siinä ei ole mitään jousta vaan keppi makaa niin syvällä että pakki menee päälle ihan samalla tavalla kuin muutkin vaihteet. Pitäisi vaan rakennella lisää jousta tai sitten askarrella tuota vakiokeppiä...
Vastaa Viestiin